المشوار الى امريكا - الصفحة 33 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > أبناؤنا فى الخارج

أبناؤنا فى الخارج المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

أبناؤنا فى الخارج

المشوار الى امريكا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 9th May 2017, 10:27 AM hanydlt غير متواجد حالياً
    hanydlt
    Member

hanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to behold

hanydlt's Flag is: Egypt

أنا : hanydlt

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled_sabry
    طيب سؤال المره دى مش ليا
    صديقه فازت باللوترى - هى مصريه لكن مولوده فى السعوديه و شغاله فى السعوديه
    رقم ال Case number بتاعها يبداء ب SA يعنى تبع اسيا
    هى دلوقتى متحيره هل تختار المقابله بتاعتها فى سفاره السعوديه و لا مصر
    لانها عاوزه تهرب من موضوع الضامن اللى تم الاشاره ليه سابقا لانها ماتعرفشى حد يضمنها فى السعوديه

فياريت لو حضرتك تفيدنا فى الموضوع ده لانها معلقه السبمت على اجابه السؤال ده

اولا من حقها تطلب المقابله فى سفاره امريكا فى اى بلد تختارها بغض النظر عن الجنسيه او شهاده الميلاد( ممكن تكون بتعمل فى الخارج يعنى لامعاها جنسيه البلد ولا اتولدت فيها)
    ثانيا فى حاله الضامن بيكون من امريكا مش من السعوديه يعنى مقيم بامريكا له دخل معين بالنسبه لعدد افراد اسرته
    ثالثا لو هى معاها شهاده ميلاد مصريه يبقى الموضوع ان شاء الله اتحل بأنها تطلب المقابله فى مصر ويكون معاها الشهاده المصريه ( دا لو ماكانوش طلبوها منها اساسا) ودا احتمال كبير ان شاء الله مايتطلبش ضامن (بسبب حضرتك ذكرت انها نجحت كمقدمه على الهجره كمولوده بالسعوديه)
    رابعا لو كتبت المقابله فى السعوديه دى مافيهاش احتمالات لان الاكيد هايطلبوا الضامن ايا كان معاملتها كمولوده فى السعوديه او على انها مصريه فيبقى الاحسن تتوكل على الله وتقابل فى مصر

قديم 9th May 2017, 10:44 AM hammam_eltoukhy غير متواجد حالياً
    hammam_eltoukhy
    Junior Member

hammam_eltoukhy is on a distinguished road

hammam_eltoukhy's Flag is: Egypt

أنا : hammam_eltoukhy

استاذ هاني.. انا الحمدلله فزت بالقرعة ولكني اواجه مشكلة عويصة.. سجلت اني سينجل ولكني في الحقيقة متزوج.. وقتها كان فيه مشاكل وشبه انفصال وماكنش معايا صورة لمراتي بالمواصفات المطلوبة.. ايه رايك اكمل dv-260 كاعزب؟؟ انا سمعت كتييير ان لو حطيت مراتي في الاستماراة وخدتها معايا القمابلة هترفض وش.. انا في الامارات .. عندك نصيحة ليا؟
    posted via mobile device

قديم 9th May 2017, 11:26 AM hanydlt غير متواجد حالياً
    hanydlt
    Member

hanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to behold

hanydlt's Flag is: Egypt

أنا : hanydlt

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hammam_eltoukhy
    استاذ هاني.. انا الحمدلله فزت بالقرعة ولكني اواجه مشكلة عويصة.. سجلت اني سينجل ولكني في الحقيقة متزوج.. وقتها كان فيه مشاكل وشبه انفصال وماكنش معايا صورة لمراتي بالمواصفات المطلوبة.. ايه رايك اكمل dv-260 كاعزب؟؟ انا سمعت كتييير ان لو حطيت مراتي في الاستماراة وخدتها معايا القمابلة هترفض وش.. انا في الامارات .. عندك نصيحة ليا؟
    posted via mobile device

الف مبروك
    انا اللى اعرفه العكس وهو ان اللى بيخفى زواجه عنهم اول مابيعرفوا بيرفضوه من غير نقاش لان الموضوع دا سبب لهم مشاكل كتير زمان وحصل معاهم كتير جدا والمشكله عندهم انهم بيكون عندهم على السيستم ان الشخص عازب ويكتشفوا بعد سنين ان له زوجه عايزه تدخل البلد او له اولاد وعايزين الجنسيه
    فالاحسن التصريح بانك متزوج ولو حد اكد لك ان دا بيترفض ( ماعنديش معلومه عنها بصراحه) يبقى شوف عقد زواج حديث بعد ميعاد التقديم

قديم 9th May 2017, 11:26 AM mikeezzat غير متواجد حالياً
    mikeezzat
    Junior Member

mikeezzat is on a distinguished road

mikeezzat's Flag is: Egypt

أنا : mikeezzat

يا جماعة الى معاة فيزا دراسة ممكن يعمل لجوء و لو اة اية الاجراءات

قديم 9th May 2017, 11:39 AM khaled_sabry غير متواجد حالياً
    khaled_sabry
    Senior Member

khaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud of

khaled_sabry's Flag is: Egypt

أنا : khaled_sabry

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hammam_eltoukhy
    posted via mobile device

طلقها و اتجوزها تانى
    بجد مش بهرج - و كده يبقى اسمك ماكدبتش فى حاجه
    و تقدر تدخلها و انتا مطمن بالعقد الجديد

قديم 9th May 2017, 01:53 PM madzoro غير متواجد حالياً
    madzoro
    Member

madzoro is on a distinguished road

madzoro's Flag is: Egypt

أنا : madzoro

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled_sabry
    طلقها و اتجوزها تانى
    بجد مش بهرج - و كده يبقى اسمك ماكدبتش فى حاجه
    و تقدر تدخلها و انتا مطمن بالعقد الجديد

مش الحالة الاجتماعية كان فيها اختيارات ... يا اما متزوج او مطلق او ارمل .... الخ
    لاني مش فاكر بصراحة .... بس عشان ما يدخلش في حتة انه كدب في الابلكيشن

والف مبروك يا خالد على اللوتري .... ربنا يوفقك لانك انسان خدوم وتستاهل كل خير

قديم 10th May 2017, 01:26 AM hammam_eltoukhy غير متواجد حالياً
    hammam_eltoukhy
    Junior Member

[quote=hanydlt;2547465]الف مبروك&amp;amp;lt;br /&amp;amp;gt;&amp;lt;br /&amp;gt;&lt;br /&gt;<br />
    انا اللى اعرفه العكس وهو ان اللى بيخفى زواجه عنهم اول مابيعرفوا بيرفضوه من غير نقاش لان الموضوع دا سبب لهم مشاكل كتير زمان وحصل معاهم كتير جدا والمشكله عندهم انهم بيكون عندهم على السيستم ان الشخص عازب ويكتشفوا بعد سنين ان له زوجه عايزه تدخل البلد او له اولاد وعايزين الجنسيه<br />
    <br />
    فالاحسن التصريح بانك متزوج ولو حد اكد لك ان دا بيترفض ( ماعنديش معلومه عنها بصراحه) يبقى شوف عقد زواج حديث بعد ميعاد التقديم ; <br />
    انا اقصد لو حطيت اني متزوج في استمارة dv-260 كده هترفض عشان انا من الاول ماذكرتش اني متزوج.. طيب لو عرفت اتصرف في قسيمة جديدة هل هما بيتأكدوا من صحة الاوراق ؟؟ يعني بيشيكو مثلا مع اي جهة حكومية ؟؟ عشان في سيستم الاحوال المدنية في مصر متسجل اكيد تاريخ قسيمة الزواج بتاعتي الاصلية.

التعديل الأخير تم بواسطة hammam_eltoukhy ; 10th May 2017 الساعة 01:36 AM

قديم 10th May 2017, 01:36 AM hammam_eltoukhy غير متواجد حالياً
    hammam_eltoukhy
    Junior Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanydlt
    الف مبروك
    انا اللى اعرفه العكس وهو ان اللى بيخفى زواجه عنهم اول مابيعرفوا بيرفضوه من غير نقاش لان الموضوع دا سبب لهم مشاكل كتير زمان وحصل معاهم كتير جدا والمشكله عندهم انهم بيكون عندهم على السيستم ان الشخص عازب ويكتشفوا بعد سنين ان له زوجه عايزه تدخل البلد او له اولاد وعايزين الجنسيه
    فالاحسن التصريح بانك متزوج ولو حد اكد لك ان دا بيترفض ( ماعنديش معلومه عنها بصراحه) يبقى شوف عقد زواج حديث بعد ميعاد التقديم

انا اقصد لو حطيت اني متزوج في استمارة dv-260 كده هترفض عشان انا من الاول ماذكرتش اني متزوج.. طيب لو عرفت اتصرف في قسيمة جديدة هل هما بيتأكدوا من صحة الاوراق ؟؟ يعني بيشيكو مثلا مع اي جهة حكومية ؟؟ عشان في سيستم الاحوال المدنية في مصر متسجل اكيد تاريخ قسيمة الزواج بتاعتي الاصلية.
    posted via mobile device

قديم 10th May 2017, 01:45 AM maamon غير متواجد حالياً
    maamon
    Junior Member

maamon is on a distinguished road

maamon's Flag is: Egypt

أنا : maamon

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

أخواني الاعزاء انا كل ما اشوف النتيجه على موقع الهجره تظهر لي هذه الرساله

ومش فاهم مقصدهم .. أنا أترفضت ولا السيرفر معلق ولا طلبي فيه مشكلة

Based on the information provided, the Entry HAS NOT BEEN SELECTED for further processing for the Electronic Diversity Visa program at this time.

Please verify that you have entered all information correctly. You may re-check the Entry status by clicking on the ESC Home Page link below.

أرجو التكرم بالرد سريعا .. وشكرا جزيلا

قديم 10th May 2017, 05:26 AM madzoro غير متواجد حالياً
    madzoro
    Member

madzoro is on a distinguished road

madzoro's Flag is: Egypt

أنا : madzoro

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maamon
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

أخواني الاعزاء انا كل ما اشوف النتيجه على موقع الهجره تظهر لي هذه الرساله

ومش فاهم مقصدهم .. أنا أترفضت ولا السيرفر معلق ولا طلبي فيه مشكلة

Based on the information provided, the Entry HAS NOT BEEN SELECTED for further processing for the Electronic Diversity Visa program at this time.

Please verify that you have entered all information correctly. You may re-check the Entry status by clicking on the ESC Home Page link below.

أرجو التكرم بالرد سريعا .. وشكرا جزيلا

ده معناه انه لم يتم اختيارك .... نفس الرسالة لكل من لم يتم اختيارهم
    لكن في كلام متداول .... يجب الاحتفاظ بالرقم ومتابعة التحقق من نفس الموقع بشكل دوري الى شهر 9
    والكلام ده كان من صفحة السفارة الامريكية بالاردن على الفيسبوك
    موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .