الهجرة الي امريكا 2012 <اللوتري> - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > أبناؤنا فى الخارج

أبناؤنا فى الخارج المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

أبناؤنا فى الخارج

الهجرة الي امريكا 2012 <اللوتري>

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 23rd January 2012, 11:29 AM alaashabana غير متواجد حالياً
    alaashabana
    Silver Member

alaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud of

alaashabana's Flag is: Canada

أنا : alaashabana

انا اول مرة اسمع ع ن حطاية الضامن دى يا جماعه بعنى فى الملف اللى موجود فى موقع الهجرة الرسمى مفيش اى كلام خالص عن النقطة دى انا نزلت التعليمات بالعربى والانجليزى وقرأتها ومش ذاكرين اى حاجة خالص من دى

ياريت اللى متأكد من المعلومات دى يجيب كلام رسمى من موقع اللوتارى الرسمى للحكومة الامريكية علشان حرام لما تتعبوا اعصاب الناس كدة

ياريت حد يحط اللينك اللى فية الكلام دة للتاكيد وليس للتشكيك وشكرا !!!!

قديم 26th January 2012, 03:58 PM مغتربة غير متواجد حالياً
    مغتربة
    Member

مغتربة is a glorious beacon of lightمغتربة is a glorious beacon of lightمغتربة is a glorious beacon of lightمغتربة is a glorious beacon of lightمغتربة is a glorious beacon of light

مغتربة's Flag is: Yemen

أنا : مغتربة

شكرا بارك الله فيك

قديم 30th January 2012, 01:37 PM amira shaker غير متواجد حالياً
    amira shaker
    Member

amira shaker is on a distinguished road

amira shaker's Flag is: Egypt

أنا : amira shaker

مفيش اخبار عن النتيجه انا كمان قدمت يارب اكسب

قديم 30th January 2012, 07:04 PM مرسيدس غير متواجد حالياً
    مرسيدس
    Senior Member

مرسيدس is a jewel in the roughمرسيدس is a jewel in the roughمرسيدس is a jewel in the rough

:Canada:

أنا : مرسيدس

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amira shaker
    مفيش اخبار عن النتيجه انا كمان قدمت يارب اكسب

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

نتيجة ايه, ده النتيجة فى شهر 7 تقريبا !!!!!!!!!!!!!!!

قديم 31st January 2012, 10:09 AM alaashabana غير متواجد حالياً
    alaashabana
    Silver Member

alaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud of

alaashabana's Flag is: Canada

أنا : alaashabana

!For Medical Professionals Only

لا لا لا النتيجة هتبان ان شاء الله فى اول شهر مايو يعنى شهر 5 وعليكم بخير الواحد بيعد الايام اصلا

ربنا يسهلها يارب اهى تبقى احسن من كندا وببلاش

قديم 31st January 2012, 04:29 PM مرسيدس غير متواجد حالياً
    مرسيدس
    Senior Member

مرسيدس is a jewel in the roughمرسيدس is a jewel in the roughمرسيدس is a jewel in the rough

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaashabana
    لا لا لا النتيجة هتبان ان شاء الله فى اول شهر مايو يعنى شهر 5 وعليكم بخير الواحد بيعد الايام اصلا

ربنا يسهلها يارب اهى تبقى احسن من كندا وببلاش

بالتوفيق ان شاء الله يا باشا.

أنا بقدم عليها كل سنة من باب التشويق و الاثارة و لأن التقديم عليها ببلاش.

قديم 1st February 2012, 06:08 AM hanydlt غير متواجد حالياً
    hanydlt
    Member

hanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to behold

hanydlt's Flag is: Egypt

أنا : hanydlt

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مرسيدس

بالتوفيق ان شاء الله يا باشا.

أنا بقدم عليها كل سنة من باب التشويق و الاثارة و لأن التقديم عليها ببلاش.

اولا بالتوفيق للجميع ان شاء الله وكان فيه معلومه ياجماعه حبيت تعرفوها انهم ناقشوا حكاية التقديم ببلاش دى او الغاء اللوترى كلية وقرروا فى الكونجرس ان التقديم يبقى ب 30 دولار من السنه القادمه ومعلومه تانيه ان اللى قدموا عالميا فى هجرة 2012 ( اللى ظهرت نتيجتها )كانوا 14 مليون واللى قدموا فى هجرة 2013 اللى منتظرين نتيجتها ان شاء الله فى الاول من مايو عددهم 7 مليون ( اى نصف عدد العام السابق) فنامل ان الفرصه السنه دى تكون افضل لكل الاعضاء ان شاء الله

قديم 1st February 2012, 04:50 PM مرسيدس غير متواجد حالياً
    مرسيدس
    Senior Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanydlt
    اولا بالتوفيق للجميع ان شاء الله وكان فيه معلومه ياجماعه حبيت تعرفوها انهم ناقشوا حكاية التقديم ببلاش دى او الغاء اللوترى كلية وقرروا فى الكونجرس ان التقديم يبقى ب 30 دولار من السنه القادمه ومعلومه تانيه ان اللى قدموا عالميا فى هجرة 2012 ( اللى ظهرت نتيجتها )كانوا 14 مليون واللى قدموا فى هجرة 2013 اللى منتظرين نتيجتها ان شاء الله فى الاول من مايو عددهم 7 مليون ( اى نصف عدد العام السابق) فنامل ان الفرصه السنه دى تكون افضل لكل الاعضاء ان شاء الله

أنا من زمان و أنا مع أن التقديم يكون بفلوس, بس مش كتيرة, يعنى موضوع ال30 دولار ده معقول, بس السؤال, ليه اللى قدموا فى بتاع 2013 نص اللى قدموا فى 2012, يعنى ايه اللى حصل بالظبط, أنا متهيألى أن لو الأرقام دى صح, يبقى السبب فى الأزمة اللى حصلت فى أميركا فى 2010 و لا ايه رأيكم.

أنا متهيأى أن موضوع ال30 دولار ده مش مبلغ, بس هيخلى كتير مايقدمش لأن الموضوع هيبقى محتاج فيزا و بتاع.

قديم 1st February 2012, 05:25 PM aymanology غير متواجد حالياً
    aymanology
    Golden Member

aymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond repute

aymanology's Flag is: Egypt

أنا : aymanology

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanydlt
    ومعلومه تانيه ان اللى قدموا عالميا فى هجرة 2012 ( اللى ظهرت نتيجتها )كانوا 14 مليون واللى قدموا فى هجرة 2013 اللى منتظرين نتيجتها ان شاء الله فى الاول من مايو عددهم 7 مليون ( اى نصف عدد العام السابق) فنامل ان الفرصه السنه دى تكون افضل لكل الاعضاء ان شاء الله

الارقام دي غير دقيقه

اللي قدم في برنامج 2011 كانو 16511508 .. يعني اكتر من 16 ونص مليون

واللي قدم في 2012 كانو 19672268 ... يعني اكتر من 19 ونص مليون

واللي قدم في برنامج 2013 (اللي لسه نتيجته مظهرتش) كانو 12577355 يعني اكتر من 12 ونص مليون..

يعني اقل من اللي قدمو في السنتين اللي فاتو

ولكن لان برنامج الهجره العشوائيه يعتمد علي حال كل بلد علي حده .. لذا دعونا ننظر لعدد المتقدمين من مصر في السنوات الثلاثه الاخيره ..
    في برنامج 2011 كان عدد المصريين المتقدمين 534,375
    وفي برنامج 2012 كانو 780,728
    وهذا العام كانو 960,279
    اي ضعف ما كان عليه من سنتين تقريبا

المصدر هنا

قديم 2nd February 2012, 06:38 PM hanydlt غير متواجد حالياً
    hanydlt
    Member

hanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to behold

hanydlt's Flag is: Egypt

أنا : hanydlt

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanology

الارقام دي غير دقيقه

اللي قدم في برنامج 2011 كانو 16511508 .. يعني اكتر من 16 ونص مليون

واللي قدم في 2012 كانو 19672268 ... يعني اكتر من 19 ونص مليون

واللي قدم في برنامج 2013 (اللي لسه نتيجته مظهرتش) كانو 12577355 يعني اكتر من 12 ونص مليون..

يعني اقل من اللي قدمو في السنتين اللي فاتو

ولكن لان برنامج الهجره العشوائيه يعتمد علي حال كل بلد علي حده .. لذا دعونا ننظر لعدد المتقدمين من مصر في السنوات الثلاثه الاخيره ..
    في برنامج 2011 كان عدد المصريين المتقدمين 534,375
    وفي برنامج 2012 كانو 780,728
    وهذا العام كانو 960,279
    اي ضعف ما كان عليه من سنتين تقريبا

المصدر هنا

اولا
    لو حضرتك ركزت فى المكتوب كنت عرفت ان الطلبات المقدمه لسنة 2012 هى 14,768,658 وان ال 19,672,268 دا شامل التابعين كالزوجه والاولاد وانا ذكرت 14 مليون فقط لانى كنت مقرب الرقم بدون كسر المليون
    ثانيا
    تفسير ان العدد نزل للنص فى سنة 2013 اى 7 مليون فقط بخلاف كسر المليون ايضا هو حذف دولة بنجلاديش من الدول المسموح لمواطنيها بالتقديم وللناس اللى ماتعرفش المعلومه دى ان بنجلاديش لوحدها كان مقدم منها 7 مليون طلب فى 2012 واما تم استبعادها فى 2013 نزل عدد الطلبات للنصف
    ثالثا ممكن يتعرف عدد المقدمين من كل بلد لكل عام ويتم التاكد https://travel.state.gov/pdf/DV_Appli..._2007-2013.pdf

التعديل الأخير تم بواسطة hanydlt ; 2nd February 2012 الساعة 06:45 PM