خلاص ههج من البلد .. - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    نتائج انتخابات الرئاسة
    (الكاتـب : تصحيح ) (آخر مشاركة : AndrewInfub)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > مواضيع شخصية

مواضيع شخصية لا خاب من إستشار

مواضيع شخصية

خلاص ههج من البلد ..

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 23rd January 2010, 04:54 PM biopasha غير متواجد حالياً
    Brigadier General

biopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond repute

افتراضي خلاص ههج من البلد ..

أنا : biopasha

طول عمري .. وانا ابحث عن الاستمتاع بعملي .. بمعني هوايتي تكون عملي ..
    وبصراحة ... كوني اجد العمل الذي اهواه فعلا ... بالنسبة لي تعتبر مخاطرة ..
    لان الحلم لابد له من تمويل ... والتمويل لابد له من عمل حتي لو كنت لا اهواه ولا اطيقه ..
    موضوع مرهق جدا ..
    اعمل الان كصيدلي او قل (كبائع ادوية ومحاسب وكاشير وووو كله في واحد يسمونه صيدلي بلا معني ) وانا لا احب تلك المهنة اطلاقا المفرغة من مضمونها...
    ما يستهوني هو الصيدلة ولكن بمعناها الاصيل من ابحاث ومعمل ...
    بحثت في مصر في الجامعات عن حل ... فلم اجد شئ رغم ان تقديري مش وحش جيد جدا ..
    امنيتي ان ادرس وامارس البحث العلمي في معمل ...
    بحثت عن ذلك في بلاد الغرب .. وانا بصدد ذلك الان .. لعلي اوفق ..
    في مصر طرقت كل الابواب المتاحة .. بلا اجابة ..
    حاولت بكل الطرق كي اجد وسيلة لممارسة البحث العلمي والدراسة فلم اجد للاسف !!
    سوي وسيلة واحدة هي الهجرة ... ووجدت تسهيلات كبيرة .. والباب مفتوح علي مصرعية للمجتهد ..
    فقررت السير في هذا الطريق رغم مخاطره ولكنه الحل الوحيد ...

والحل الاخر هو ان تتأكسد محتويات عقلي بالحسابات والاكسبيرات و فن البيع وجلب الزبائن وقراءة خطوط الاطباء ... وانا لااحب ذلك ابدا ..........

زهققققققققققققققققققققققت ياعالم ....

شاركوني بالنصيحة من فضلكم ..

الموضوع الأصلي : خلاص ههج من البلد ..     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : biopasha

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    بوتين يسخر من المسؤولين الأتراك باستخدام لفظ... شؤون عربية ودولية biopasha 8 2521 4th December 2015 12:31 AM
    بناقص واحد .... ثورة مصر ... 25 يناير 2011 سعيد صالح 1 2103 21st October 2015 08:58 PM
    اقترح رواية ... أدب وشعر وقراءات متنوعة mahir baik 34 4500 2nd May 2015 12:49 AM
    الجواز .. لو رجع بيك الزمن هتعمل أيه؟؟ مناقشات وحوارات جادة محمد شاذلي 40 5588 16th April 2015 11:03 PM
    مليون مصري ضد السيسي ومجلسه العسكري .. يسقط حكم... ثورة مصر ... 25 يناير 2011 imatinib 3 2149 24th December 2014 08:56 PM

قديم 23rd January 2010, 04:58 PM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

ana_3enady's Flag is: Cape Verde

أنا : ana_3enady

دعوه لموضوعي

طيب وليه ماروحتش البتاعة بتاعة سوزان للبحث العلمي .. كانوا بيوشونا بيها كل يوم في صباح الخير يا مصر

دي بينها للأطفال بس

قديم 23rd January 2010, 05:15 PM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

أنا : Farida

فيه منح عاملاها وزارة البحث العلمى بالف جنيه فى الشهر لمده سنتين تاخد فيها ماستر و بعد كده يحلها حلال

قديم 23rd January 2010, 05:38 PM biopasha غير متواجد حالياً
    biopasha
    Brigadier General

biopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Farida
    فيه منح عاملاها وزارة البحث العلمى بالف جنيه فى الشهر لمده سنتين تاخد فيها ماستر و بعد كده يحلها حلال

المنح دي ... دا لو حد قدر يطولها بدون واسطه ولا غيره ... هتكتفي بمنحي الماستر ...
    مجرد اسم حصولي علي الماجستير وخلاص ..
    بردوا مش هيا اللي ابحث عنه .. انا ابحث عن فرصة للدراسة بحيث الدراسة تكون هي العمل .. وهي الهواية وبذلك مش هتعب من الشغل ابدا .. لأنه هيكون هوايتي زي النت كدة مثلا ...

قديم 23rd January 2010, 06:22 PM بنت شعنونة غير متواجد حالياً
    بنت شعنونة
    Brigadier General

بنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond repute

أنا : بنت شعنونة

!For Medical Professionals Only

شركات الادوية و شركات الكوزمتك بيدوروا عليك يا بايو؟
    ماجربتش تروح هناك؟

اقتباس
    وقراءة خطوط الاطباء

قديم 23rd January 2010, 06:34 PM biopasha غير متواجد حالياً
    biopasha
    Brigadier General

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت شعنونة
    شركات الادوية و شركات الكوزمتك بيدوروا عليك يا بايو؟
    ماجربتش تروح هناك؟

بالنسبة لخطوط الاطباء ..
    مش هي مشكلة في ذاتها ... خلاص الواحد اتعود ...

وبالنسبة للعمل في الشركات هو هو نفس الشغل في الصيدليات ولو عندي صيدلية ملك ..
    نفس الاسترس ونفس اسلوب البيع والديلنج

بس فين اللي درسناه من ده كله ....................

عموما هو الموضوع تقريبا هيتحل في كندا ان شاء الله ... بس كان صعبان عليا بلدي ..

قدر الله وما شاء فعل ..

قديم 23rd January 2010, 06:42 PM بنت شعنونة غير متواجد حالياً
    بنت شعنونة
    Brigadier General

بنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond repute

أنا : بنت شعنونة

لا مش قصدي الشغل العادي
    الشركات الكبيرة بيبقى عندهم مبتكرين
    يعني ناس كدا هوايتها عمل تراكيب لأكتشاف علاج جديد لمرض ما او لمشكلة ما
    ودول بيبقوا لقط
    بس لازم يكون عندك سابقة عشان الباب يتفتح
    بمعنى
    تعمل تركيبة جديدة وتكون بتعالج مثلا جرب
    والدوا دا مافيش تركيبة زيه ها تتخطف انت والجوا خطف
    زي مرهم اللوريد بتاع الدكتورة اللي مش حافظا اسمها دي

قديم 23rd January 2010, 06:42 PM haya غير متواجد حالياً
    haya
    Golden Member

haya will become famous soon enoughhaya will become famous soon enough

haya's Flag is: Kuwait

أنا : haya

كل شركات الادوية يا بيو فيها ادارة ابحاث وتطوير
    طول ما انت فيها طول ما هتلاقي نفسك ادام حاجه جديدة وغصب عنك هاتحتاج تقرأ كتير لان بطبيعه الحال المشاكل متجددة اثناء الشغل ..غير خطط الابحاث الخاصه بكل شركة...ليه مادورتش وما اكثرهم في مصر

قديم 23rd January 2010, 07:01 PM biopasha غير متواجد حالياً
    biopasha
    Brigadier General

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت شعنونة

لا مش قصدي الشغل العادي
    الشركات الكبيرة بيبقى عندهم مبتكرين
    يعني ناس كدا هوايتها عمل تراكيب لأكتشاف علاج جديد لمرض ما او لمشكلة ما
    ودول بيبقوا لقط
    بس لازم يكون عندك سابقة عشان الباب يتفتح
    بمعنى
    تعمل تركيبة جديدة وتكون بتعالج مثلا جرب
    والدوا دا مافيش تركيبة زيه ها تتخطف انت والجوا خطف
    زي مرهم اللوريد بتاع الدكتورة اللي مش حافظا اسمها دي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة haya
    كل شركات الادوية يا بيو فيها ادارة ابحاث وتطوير
    طول ما انت فيها طول ما هتلاقي نفسك ادام حاجه جديدة وغصب عنك هاتحتاج تقرأ كتير لان بطبيعه الحال المشاكل متجددة اثناء الشغل ..غير خطط الابحاث الخاصه بكل شركة...ليه مادورتش وما اكثرهم في مصر

طيب بالنسبة للابتكار والاختراع .. فين الامكانيات المادية والاساتذه ؟؟؟
    الابتكار لا ينبت الا في بيئة صالحة للنمو ... يعني مش ينفع ازرع وردة في الصحرا ...

طيب نفترض علي رأي أ / هيا ... اني بدأت في شركة كمندوب وبعدين حاولت اني ادخل مجال الابحاث في نفس الشركة ... لايمكن يحصل كدة ... ليه ؟؟

اولا قسم المبيعات في الشركة منفصل تماما عن الابحاث ... ولو شعروا في المبيعات بميولك للابحاث وعدم تقبلك للعمل في المبيعات سيتم انهاء العقد فورا ..
    في البزنس ميعرفوش حد علي رأي المثل ..

وبالنسبة لقسم الابحاث في الشركات لا يبحث وسط عوام الصيادلة ... بل ينتقي افضل الاساتذه والاساتذه المساعدين في الجامعات للعمل في مجال الابحاث ولا يخاطر بأي احد ..
    الا لو اخترعت دوا للجرب علي رأي د/ شانا ... بس اخترعه ازاي ده ... في المطبخ ؟؟؟

قديم 23rd January 2010, 07:10 PM biopasha غير متواجد حالياً
    biopasha
    Brigadier General

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ana_3enady
    طيب وليه ماروحتش البتاعة بتاعة سوزان للبحث العلمي .. كانوا بيوشونا بيها كل يوم في صباح الخير يا مصر

دي بينها للأطفال بس

لا ياعم تامر ... دول اخرهم المقارنة بين الفلزات واللا فلزات ...

بقولك كيمياء صيدلية ... مش علوم ودرسات اجتماعية ترم اول ...

هو انا لو في سنة1/4 .... كنت روحت هناك في اجازة نص السنة ...