هل تؤيد ابو اسماعيل ليكون مرشح المطاريد - الصفحة 5 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > سياسة واقتصاد > ثورة مصر ... 25 يناير 2011

ثورة مصر ... 25 يناير 2011

ثورة مصر ... 25 يناير 2011

هل تؤيد ابو اسماعيل ليكون مرشح المطاريد

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل تؤيد ابو اسماعيل للرئاسة
    نعم 12 27.91%
    لا 31 72.09%
    المصوتون: 43. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 31st March 2012, 10:10 PM abo_hammad غير متواجد حالياً
    abo_hammad
    Platinum Member

abo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond repute

abo_hammad's Flag is: Egypt

أنا : abo_hammad

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام

طبعا وغصب عنك انا محترم
    ولما قلت مصر عايزة راجل محترم
    فأنا مش بشتم

أنا بأسجل اعتراضي ان راجل عيل زي ده

قعد في محمد محمود يهلل ويزعق وآخر ليلة يا سنكري
    وأول ما بدأت المواجهات
    بيدوروا عليه في سلقط في ملقط
    فص ملح وداب
    يبقى ده راجل أو محترم أو ملو هدومه؟
    النقطة التانية هو افرض انه مؤيديه كتير
    هل ده معناه انه الاصلح؟
    وان مؤيديه على حق؟
    كثرة المؤيدين ليست دليلا على صحة وجهة نظرهم
    وآخر مرة تتكلم معايا تاني بالشكل ده أو بغيره
    مادمت مش قادر تحترم زمايلك فى المنتدى

ارجو من حضرتك الالتزام بما تقول اولا , يعنى بدل ما تسب الراجل انتقده بموضوعية واحترم رأى باقى زمايلك اللى مؤيدين ليه ,لان بسبك ليه انت بتسب اختيارهم, وبعدين لاحقاق الحق الراجل ده هو الوحيد اللى نزل محمد محمود ودعى الناس كلها انها تنزل و ممشيش ولا حاجة , والقنوات كلها حاولت تستغل موقفه ده ضده فى انه بيثير الازمات والمشاكل , هذا طلب من اخ اصغر الى اخوه الاكبر استاذ /حسام.

قديم 31st March 2012, 10:52 PM تومى غير متواجد حالياً
    تومى
    Golden Member

تومى has a reputation beyond reputeتومى has a reputation beyond reputeتومى has a reputation beyond reputeتومى has a reputation beyond reputeتومى has a reputation beyond reputeتومى has a reputation beyond reputeتومى has a reputation beyond reputeتومى has a reputation beyond reputeتومى has a reputation beyond reputeتومى has a reputation beyond reputeتومى has a reputation beyond repute

أنا : تومى

اقتباس

طبعا وغصب عنك انا محترم
    ولما قلت مصر عايزة راجل محترم
    فأنا مش بشتم
    أنا بأسجل اعتراضي ان راجل عيل زي ده
    قعد في محمد محمود يهلل ويزعق وآخر ليلة يا سنكري
    وأول ما بدأت المواجهات
    بيدوروا عليه في سلقط في ملقط
    فص ملح وداب
    يبقى ده راجل أو محترم أو ملو هدومه؟
    النقطة التانية هو افرض انه مؤيديه كتير
    هل ده معناه انه الاصلح؟
    وان مؤيديه على حق؟
    كثرة المؤيدين ليست دليلا على صحة وجهة نظرهم
    وآخر مرة تتكلم معايا تاني بالشكل ده أو بغيره
    مادمت مش قادر تحترم زمايلك فى المنتدى

بسم الله الرحمن الرحيم
    طيب يا ريت مصر كلها تبقى عيال رجاله زيه .
    و بعدين الراجل محترم جدا و مفيش مناظرة واحدة حد عرف يصد معاه بصراحة و هما كانوا بيهاجموه هجوم حاد
    بس الحمد لله ربنا وفقه و خلاهم زى التيتتتتتتتت............ زى مثلا مناظرته مع خيرى رمضان شوف هو قصاده كام واحد فى المناظرة الواحدة و مناظرته فى برنامج ريهام السهلى فى 90 دقيقة و بردو سجدهم , و بعدين مين قال أنه فص ملح و داب فى وقت مظاهرات محمد محمود , يا باشا كفاية أوى أنه راجل كبير فى السن و نزل وقف مع الشباب فى المظاهرات , الشيخ/حازم عمره ميفكر يهرب يا باشا و الوحيد البيتكلم بصراحة عن الجيش و عن تطبيق الشريعة الإسلامية بكل وضوح و من غير لف و دوران و هو حضرتك عايز واحد ملو هدومه زى مين مثلا شفيق ولا عمرو موسى ولا سليمان
    سيادتك شايف أن إحنا عملنا ثورة و أخوتنا أستشهدوا عشان نجيب عصابة تانى , أرجو منك عدم التحامل على الشيخ/حازم لمجرد كونه شيخ مسلم فهذا ليس عيبا فيه بل يحسب له , ليه بتشتمه مش فاهم أنا أيه ده أمال لما حيكسب حتعمل أيه ؟

التعديل الأخير تم بواسطة تومى ; 31st March 2012 الساعة 11:03 PM سبب آخر: تعديل

قديم 1st April 2012, 04:46 AM حسام غير متواجد حالياً
    حسام
    Brigadier General

حسام تم تعطيل التقييم

حسام's Flag is: Egypt

أنا : حسام

يا أخ تومي
    لك رأيك وأحترمه رغم خلافي
    لكن انا كمان ليه رأيي
    وسبق قلتلك انى مش عايز أكمل كلام معاك

قديم 1st April 2012, 06:45 AM تومى غير متواجد حالياً
    تومى
    Golden Member

تومى has a reputation beyond reputeتومى has a reputation beyond reputeتومى has a reputation beyond reputeتومى has a reputation beyond reputeتومى has a reputation beyond reputeتومى has a reputation beyond reputeتومى has a reputation beyond reputeتومى has a reputation beyond reputeتومى has a reputation beyond reputeتومى has a reputation beyond reputeتومى has a reputation beyond repute

أنا : تومى

اقتباس
    يا أخ تومي
    لك رأيك وأحترمه رغم خلافي
    لكن انا كمان ليه رأيي
    وسبق قلتلك انى مش عايز أكمل كلام معاك

بسم الله الرحمن الرحيم
    يا باشا ولا أنا والله و أنا فاهم كويس سبب كرهك الشديد لأبو إسماعيل و مش فرقة معايا حتى لو حبيته , كفاية عليا مؤيدينه حتى الآن و الذين نجحوا فى إنجاح الأخوان و السلفيين فى إنتخابات مجلس الشعب و تحويله من مجلس الحزب الواطى لمجلس إسلامى و بأذن الله تعالى مصر كلها سوف يكون رئيسها إسلامى سواء أبو إسماعيل أو أبو الفتوح أو غيرهم من الإسلاميين و بإذن الله تعالى الشيخ/حازم صلاح هو رئيس مصر القادم , فنصيحتى لسيادتك أن حضرتك ساعة الإنتخابات متنزلش تدى صوتك ما دام هذا رأيك و خليك متفرج و أكتب أرائك على النت لأنه الوسيلة الوحيدة للتعبيرك عن أرائك و لو عايز تفضل تسبه كده سبه دى حرية شخصية بس أنا كنت بهديك شوية عشان حضرتك صعبان عليا يا باشا .

قديم 1st April 2012, 06:56 AM Raouf غير متواجد حالياً
    Raouf
    Platinum Member

Raouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond repute

Raouf's Flag is: Canada

أنا : Raouf

!For Medical Professionals Only

الصفحة الاولى لجريدة الجمورية

https://www.algomhuria.net.eg/algomhuria/today/fpage/

قديم 1st April 2012, 06:59 AM Raouf غير متواجد حالياً
    Raouf
    Platinum Member

Raouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond repute

Raouf's Flag is: Canada

أنا : Raouf

مفاجأة :والده الشيخ أبو إسماعيل دخلت مصر بجواز سفر أمريكى فى 16 أغسطس 2009 على الطائرة القادمة من ألمانيا

PM
    ona

أرسلت وزارة الخارجية الى السفارات المصرية فى الخارج اسم الشيخ حازم صلاح أبو إسماعيل ليكون المرشح السابع فى سباق الرئاسة وطلبت البحث فى حصول المرشح أو ايا من والديه على جنسية اجنبية .مثلما فعلت مع كل المرشحين السابقين ..

وكانت مواقع اخبارية قد قالت أن والدة الشيخ حازم ابو اسماعيل ، الدكتورة نوال عبد العزيز نور حصلت على الجنسية الأمريكية ..

وأكدت مصادر مقربة من اسرة زوج شقيقة الشيخ حازم فى الولايات المتحدة .. أن والدة الشيخ قد حصلت بالفعل على جواز سفر أمريكى يحمل رقم 500611598 ..وأكدت المصادر أن موضوع دخول الشيخ حازم الى الممارسة السياسية قد أثير على نطاق عائلى ..وأن الأسرة كانت تخشى من تأثير حصول والدته على الجنسية الأمريكية على مسيرته السياسية خصوصا فى إنتخابات مجلس الشعب عام 2005 وعرضت الأم التنازل عن الجنسية لكن قانونيون أكدوا لهم أن الترشح لإنتخابات مجلس الشعب لايتطلب تنازلها عن الجنسية الأمريكية .. طالما لم يحصل هو على الجنسية .

وأكد مصرى يعيش فى الولايات المتحدة ومقرب من زوج شقيقة الشيخ وهى السيده حنان أبو إسماعيل ..أن السيدة نوال نور وشقيقته السيده حنان وشقيقه أحمد حاصلون على الجنسية الأمريكية ..وكشفت المصرى الذى يعمل فى المحاماه أن الدكتورة نوال التى توفيت عام 2010 كانت تسافر الى مصر بجواز سفر أمريكى ..مؤكدا أنها زارت مصر يوم 16 سبتمبر عام 2009 ودخلت البلاد على الطائرة القادمة من ألمانيا مستخدمه جواز سفرها الأمريكى ..وقال أن إدارة الجوازات المصرية ووزارة الداخلية تعلم جيدا هذه المعلومات ولكنها تصمت لأسباب لايفهمها

المصدر

بركاتك يا خيرت يا شاطر ....... مدد

قديم 1st April 2012, 07:05 AM Matrix غير متواجد حالياً
    Matrix
    Golden Member

Matrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond repute

أنا : Matrix

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تومى
    بسم الله الرحمن الرحيم
    يا باشا ولا أنا والله و أنا فاهم كويس سبب كرهك الشديد لأبو إسماعيل و مش فرقة معايا حتى لو حبيته , كفاية عليا مؤيدينه حتى الآن و الذين نجحوا فى إنجاح الأخوان و السلفيين فى إنتخابات مجلس الشعب و تحويله من مجلس الحزب الواطى لمجلس إسلامى و بأذن الله تعالى مصر كلها سوف يكون رئيسها إسلامى سواء أبو إسماعيل أو أبو الفتوح أو غيرهم من الإسلاميين و بإذن الله تعالى الشيخ/حازم صلاح هو رئيس مصر القادم , فنصيحتى لسيادتك أن حضرتك ساعة الإنتخابات متنزلش تدى صوتك ما دام هذا رأيك و خليك متفرج و أكتب أرائك على النت لأنه الوسيلة الوحيدة للتعبيرك عن أرائك و لو عايز تفضل تسبه كده سبه دى حرية شخصية بس أنا كنت بهديك شوية عشان حضرتك صعبان عليا يا باشا .

الحقيقة أسلوب غير لائق وينحدر بمستوى التعامل داخل المنتدى لأسفل سافلين ، مش هنخسر حاجة لو عبرنا عن إعتراضنا بأسلوب لا يتضمن الهمز واللمز وتلقيح الكلام على من يخالفنا الرأي لأنه يستطيع ببساطه أن يفعل كما تفعل والنتيجة أنه لن يكسب أحد ، بينما ستحظى بإحترام الجميع لو أنك قابلت ما تعتبره مستفزاً لك بلباقة وحب وتوضيح .

هذه نقطة ، النقطة الأخرى والتي لا يدركها أنصار أبو إسماعيل أن مرشحى الرئاسة في أي مكان في العالم بيتشتموا وبيتضربوا كمان بالطماطم والبيض فهم ليسوا أنبياء ولا وكلاء الله على الأرض ، يعني عادى مسموح بنقدهم وشتيمتهم كمان من غير ما المفروض ده يضايق أنصارهم ، لأنك المفروض نصير لفكرته ولست نصير له شخصياً ، وكمان التلميج إلى أنه هيكسب أوأي مرشح إسلامي اخر كأنك تعتبر معارضين أبو إسماعيل معارضين لكل ماهو إسلامي ، أي ان أبو إسماعيل بالنسبة لك هو الدين وهو الإسلام وهذا شئ الحقيقة خطر على الجميع بما فيهم أنت.

الأمور بسيطة فلا تعقدوها ولا تكلكعوها ولا تتعصبوا لأحد ، اللي عاوز يهاجم ده رأيه هو حر واللي عاوز يشتم - لو فرضنا أن فيه حد بيشتم - برضه هو حر وده أسلوبه ومسئول عنه طالما لا يشتمك إنت شخصيا إلا إذا كنت توحدت مع شخص أبو إسماعيل وأعتبرت أنك انت وهو واحد .

بهدؤ وبدون إهانة نشرح وجهة نظرنا حتى نستطيع أن نتطور ونتقدم ، بدون إحترام لن يكون هناك لا حب ولا بناء ولا إستقرار سواء على مستوى الدولة أو على مستوى نفسيات الأفراد.

تحياتي

قديم 1st April 2012, 07:17 AM Matrix غير متواجد حالياً
    Matrix
    Golden Member

Matrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond repute

أنا : Matrix

دعوه لموضوعي

نذكر أنصار أبو إسماعيل أنه مجرد مرشح لمنصب سياسي
    فلا هو نبي ولا هو رمز ديني .
    هو بالنسبة للجميع مجرد مرشح لرئاسة الجمهورية

قد يعترض عليه البعض لأسباب سياسية ولا يراه جديرا بالمنصب
    قد يعترض عليه البعض إعتراضا على رؤيته المتشددة للمنهج الإسلامي
    قد يعترض عليه البعض حقداً وكرهاً للإسلام

وقد تتعدد الأسباب أكثر من ذلك وهذا طبيعي فنحن في الحياة ولسنا في الجنة .
    ومع تعدد هذه الأسباب يبقى أنك ليس لك الحق في التفتيش في نيات الناس وإتهامهم بان كراهيتهم له كراهية للإسلام ، وليس لك الحق في أن تهين من يهينه طالما لم يهينك ولكن لك الحق في الدفاع عنه وتبيان مأثره وما تراه أنت من جوانب قد تحبب الناس فيه وما تزيل اللبس عنه فقط لا غير.

فالرجل مرشح لرئاسة مصر وليس لأمامة مسجد أي أنه ليس ملكاً لك انت وحدك ولكن لكل المصريين لأنه من الممكن أن يكون رئيسهم وساعتها مش هتسحب منهم الجنسية المصرية وسيظلوا يحملونها حتى بعد أن ينجح او يسقط أو يترك الرئاسة لأنهم هم الأصل لأنهم هم الشعب ، لو لم تساعدنا ثورة 25 يناير في فهم ذلك إذا فنحن بحاجة لمزيد من النضج والفهم.

قديم 1st April 2012, 07:39 AM SindBad غير متواجد حالياً
    SindBad
    Golden Member

SindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond repute

SindBad's Flag is: Egypt

أنا : SindBad

والله يا اخ يامن انت كل يوم تثبتلي انك راجل موضوعي
    وموضوعي وموضوعك واحد...
    عشان كده اسمحلي بالطلعة دي

قديم 1st April 2012, 07:46 AM زعلان غير متواجد حالياً
    زعلان
    Golden Member

زعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond repute

أنا : زعلان

يا عجلاتك يا ابو اسماعين