امتحان المعادله للمهندسين APEGA في شهر ابريل - الصفحة 5 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

امتحان المعادله للمهندسين APEGA في شهر ابريل

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 4th March 2015, 07:07 AM EhabAhmed غير متواجد حالياً
    EhabAhmed
    Junior Member

EhabAhmed is on a distinguished road

EhabAhmed's Flag is: Egypt

أنا : EhabAhmed

شكرا علي سرعة الرد بس انا كنت شغال شغل حكومي مفهوش خبره كبيره ومش عايز ادخل الانترفيو بفضل ادخل الامتحانات علي طول تقريبا لانه افضل ولا انت ايه رايك ؟؟؟
    انا خاتم الشهاده من الكلية والخرجية ولا لازم من السفارة الكندية
    واسف اني بطول علك بس بجد الواحد خايف يكون ناسي حاجه ويوروح هناك يلف حولين نفسه

قديم 19th March 2015, 10:21 AM yamo غير متواجد حالياً
    yamo
    Senior Member

yamo is on a distinguished road

yamo's Flag is: Egypt

أنا : yamo

بشمهندس شاوى فى حاجه لقيتها على الابيجا اسمها فورين ليسينس.....هل ديه مقسمه لبروفيشنال انجنير و انجنير ان ترينيج ولا بروفيشنال بس و هل سهل تتحول لبروفشنال
    شكرا جزيلا

قديم 22nd March 2015, 03:47 PM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

shawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond repute

shawi's Flag is: Canada

أنا : shawi

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yamo
    بشمهندس شاوى فى حاجه لقيتها على الابيجا اسمها فورين ليسينس.....هل ديه مقسمه لبروفيشنال انجنير و انجنير ان ترينيج ولا بروفيشنال بس و هل سهل تتحول لبروفشنال
    شكرا جزيلا

It is for those who are licensed outside and coming to do work for their companies that has a project to do in a province

قديم 22nd March 2015, 07:17 PM yamo غير متواجد حالياً
    yamo
    Senior Member

[QUOTE=shawi;2093634]It is for those who are licensed outside and coming to do work for their companies that has a project to do in a province[/QUO
    انا فاهم انها للمهندسين من خارج كندا و عاوزين ترخيص السؤال انا لما دخلت و عملت ريجيستريشن و اخترت انى مقيم خارج كندا اختارلى اوتامتيك فورين ليسينس السؤال اذا بعت الترنسكريبت و عملت سابميت للابليكاشن هل ممكن لما اوصل كندا ان شاء الله تتحول لبروفيشنال او ان ترينج ولا حبتدى البروسيس من الاول
    يا ريت حضرتك تفيدنى بالموضوع ده او اذا تقدر تستفسر تليفونيا اكون شاكر جدا
    انا حبعتلهم ميل و اشوف اذا ردواةالهدف ان الافليوشن بياخد اربع شهور كما يقال فمش عارف ممكن اكسب وقت من دلوقت ولا لازم اقدم كمقيم دائم

شكرا جزيلا و اسف على الاطاله

قديم 22nd March 2015, 10:00 PM yamo غير متواجد حالياً
    yamo
    Senior Member

!For Medical Professionals Only

المهندس شاوى وجدت الاجابات التى ابحث عنها -بعد ما العيال يناموا الواحد ممكن يعرف الكفت-فى هذا الرابط
    https://www.applyatapega.ca/faqs.html...pmyapplication
    و الجابات كالتالى لاى حد كان تايه مثلى:

1-يمكن لاى شخص حاصل على بكالوريوس هندسه ان يسجل كمهندس تحت التدريب سواء كان مقيم بكندا ام لا عنده خبره ام حديث التخرج....الشرط فقط هو ان تكون حاصل على بكالوريوس هندسه من جامعه معترف بها و على خلق (هما كاتبين على خلق ديه)
    2-يمكن لاى شخص مقيم داخل كندا حاصل على بكالوريوس هندسه من جامعه معترف بها و يملك خبره سنتين فاكثر ان يتقدم للتسجيل تحت مسمى مهندس محترف و يخضع الطلب للدراسه و يتم التقييم اذا كان عائق الخبره الكنديه المطلوبه و هى عام واحد فقط هو العائق الوحيد يتم عرض ان يسجل كمهندس تحت التدريب حتى يحصل على الخبره المطلوبه ثم يصبح مهندس محترف طبعا مع طلب امتحانات زى الفانديمنتال مثلا.....بعض المهندسين يتم قبولهم دون امتحان الفانديمنتال ولا يوجد معيار واضح ربما يكون العامل هو نوع الخبره
    3-الفورين ليسانس يمكن التقديم لاى شخص حاصل على بكالوريوس هندسه و يملك خبره اكثر من سنتين ولكن لا اعلم ان كانوا سيعرضون نفس الاوبشن بخصوص امكانية التسجيل كمهندس تحت التدريب ولكن المنطق يوجب ذلك

بالنسبه لى ان شاء الله حقدم مهندس تحت التدريب و نشوف بكره فيه ايه.....طبعا الميزه اذا قدمت على فورين ليسانس انى حعرف طلبتهم كامله من امتحانات و تقديرهم للخبره

شكرا مهندس شاوى و اسف انى ازعجتك باسئله بدائيه بس لسه عندى سؤال مش بدائى المره ديه....هل مهندس تحت التدريب بيشتغل بسهوله كما يقال انا سمعت ان فى ناس مبتحولش اساسا تقدم على بروفيشنال انجنير و تكتفى بتحت التدريب عشان صداع الامتحانات و الراتب مش فارق كتير هل الكلام صحيح

قديم 22nd March 2015, 10:42 PM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

shawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond repute

نعم
    بعد الحصول على لقب مهندس تحت التدريب يمكنك العمل تحت ايد مهندس بروفيشنال
    اذا عاوز تصير بروفيشنال ساعتها هو بيعمل التقارير عنك كل سته اشهر
    الفكره ان فعلا فيه مهندسين شغالين بيقوموا بعمل معين ضمن العمل الهندسي ولكن حتى لو بعد عشر سنين بيبقوا على ما هم عليه
    اللي بيشتغل تحت ايد بروفيشنال وشغله فيه ديزاين وده المهم لان الديزاين هو عمل المهندس المحترف اي البروفيشنال...........
    فكر كويش من البدايه الفرق بين المحترف واللي مش محترف المحترف بدايته خمسه وسبعين الف دولار
    اللي مش محترف ممكن نهايته خمسه واربعين الف دولار
    تفتكر الموضوع يستاهل التعب
    حاسيبهالك ودي من الاسئله الصعبه فعلا.............انا عاوز ايه عاوز اكل عيش وخلاص والا عاوز اكل عيش فينو وجاتوه

قديم 22nd March 2015, 11:42 PM yamo غير متواجد حالياً
    yamo
    Senior Member

الفكره مش بعد كده الفكره انى مهندس و المدام طبيبه يعنى مشوارها طويل اذا اراد ربنا ووفق ان الموضوع يكمل حتبقى شغلانه مهندس تحت التدريب احسن ماكون مهندس و اشتغل فى بنزينه مثلا حاكون كانى بحرت فى البحر من غير خبره .... اذا لم يقبلوا كل خبرتى الحاليه بعد اربع سنين خبره كمهندس تحت التدريب اكون نفذت المطلوب

الطموح و الاراده و اللغه موجودين الحمد لله و لكن البدايه اللى الكل بيقول عليها صعبه هيا الاهم... انا عايز عيشة العيش الفينو و بعرف اصبر بس لما اكون عارف ان ده هو الطريق الصح

سؤال مهم هل مبيشتغلش غير المهندسين اللى بيعملوا ديزاين بس؟

حضرتك كنت قلت ان فيه شهاده ليها علاقه بالكواليتى..... اونلاين و بتسهل شويه موضوع حاجز الدراسه فى كندا اذا فاكرها يا ريت تحط اللينك بتاعها ....انا بحاول اشوف الجرين بيلت فى السكس سيجما من الجامعه الامريكيه ايه رايك فيها؟

قديم 23rd March 2015, 09:11 AM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

اقتباس
    الفكره مش بعد كده الفكره انى مهندس و المدام طبيبه يعنى مشوارها طويل اذا اراد ربنا ووفق ان الموضوع يكمل حتبقى شغلانه مهندس تحت التدريب احسن ماكون مهندس و اشتغل فى بنزينه مثلا حاكون كانى بحرت فى البحر من غير خبره .... اذا لم يقبلوا كل خبرتى الحاليه بعد اربع سنين خبره كمهندس تحت التدريب اكون نفذت المطلوب

الطموح و الاراده و اللغه موجودين الحمد لله و لكن البدايه اللى الكل بيقول عليها صعبه هيا الاهم... انا عايز عيشة العيش الفينو و بعرف اصبر بس لما اكون عارف ان ده هو الطريق الصح

سؤال مهم هل مبيشتغلش غير المهندسين اللى بيعملوا ديزاين بس؟

حضرتك كنت قلت ان فيه شهاده ليها علاقه بالكواليتى..... اونلاين و بتسهل شويه موضوع حاجز الدراسه فى كندا اذا فاكرها يا ريت تحط اللينك بتاعها ....انا بحاول اشوف الجرين بيلت فى السكس سيجما من الجامعه الامريكيه ايه رايك فيها؟

الاداره في الهندسه لا تحتاج بروفيشنال انجنير
    في سنه التدريب اللي قضيتها في دائره كبرى جدا
    القسم فيه اربعين شخص سته فقط طلعوا بروفيشنال وهم اللي بيختموا على الديزاين بتاع كل الناس التانيه
    كل واحد من التانيين ليه شخص اللي بيسعر مشاريع واللي بيرسم خرايط واللي بيصمم بس ما بيختمش
    ما اعتقدش ان الواحد حيقفز مباشره عالاداره لازملك سنه والا اتنين خبره كندي وتكون اصلا اشتغلت اداره
    ربنا يوفقك
    اي لينكات سابقه انا اسف اني ما باحتفظش بشي بسبب تلف كمبيوتراتي طوال التلات سنوات السابقه

قديم 23rd March 2015, 09:43 AM yamo غير متواجد حالياً
    yamo
    Senior Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shawi
    الاداره في الهندسه لا تحتاج بروفيشنال انجنير
    في سنه التدريب اللي قضيتها في دائره كبرى جدا
    القسم فيه اربعين شخص سته فقط طلعوا بروفيشنال وهم اللي بيختموا على الديزاين بتاع كل الناس التانيه
    كل واحد من التانيين ليه شخص اللي بيسعر مشاريع واللي بيرسم خرايط واللي بيصمم بس ما بيختمش
    ما اعتقدش ان الواحد حيقفز مباشره عالاداره لازملك سنه والا اتنين خبره كندي وتكون اصلا اشتغلت اداره
    ربنا يوفقك
    اي لينكات سابقه انا اسف اني ما باحتفظش بشي بسبب تلف كمبيوتراتي طوال التلات سنوات السابقه

حدور على اللينك و اشوفوا فى مواضيع حضرتك
    انا عندى اكتر من سنتين خبره فى الاداره بس السكس سيجما بشوفها مطلوب من اى مهندس شغال فى المجال الصناعى و الانتاج مش مديرين بس
    يا ريت حضرتك تقولنا بخصوص السنه التدريب اللى قضيتها هل الشغل كان سهل تلاقيه؟ اللى فهمتوا كده انك خلصت السنه الخبره الكندى و ناقصلك امتحان القانون هل طلبوا من حضرتك امتحان الافى اى
    شكرا جزيلا

قديم 26th March 2015, 09:22 AM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

اقتباس
    حدور على اللينك و اشوفوا فى مواضيع حضرتك
    انا عندى اكتر من سنتين خبره فى الاداره بس السكس سيجما بشوفها مطلوب من اى مهندس شغال فى المجال الصناعى و الانتاج مش مديرين بس
    يا ريت حضرتك تقولنا بخصوص السنه التدريب اللى قضيتها هل الشغل كان سهل تلاقيه؟ اللى فهمتوا كده انك خلصت السنه الخبره الكندى و ناقصلك امتحان القانون هل طلبوا من حضرتك امتحان الافى اى
    شكرا جزيلا

ادعي لي في موضوع امتحان القانون
    الصعوبه فيه ان مفيش اسئله امتحانات سابقه او انا اللي مش عارف اوصلها بنظام ملتي تشويس مايه سؤال لاني لقيت مره امتحان سابق اونتاريو قديم بنظام الايسي بيجيب اربع اسئله وانت تكتب رايك والحلول

لم يطلب احد ذلك اقصد FE
    بالمناسبه انا اشتريت كتابين من كالجري زي مختصر للمذاكره مع اسئله
    ملاحظه مهمه
    نعم تعلمت الكثير في موضوع التدريب..على الاقل لم تكن لي درايه بالكود الكندي للكهرباء وده كتاب زي دليل التلفون
    في واحد من الكتابين بقول حول متطلبات الترخيص
    بعض المقاطعات بتدي لايسن للعمل مباشره تحت ايد بروفيشنال اذا كانت اوراقك متطابقه مع متطلباتهم واللي منها اللغه
    طبعا لا نعرف كيف هو هذا التقييم
    احد اصدقائي قال لي ايه اللي خلاك تروح ابيجم او رحت في اونتاريو كنت عديت وخلصت من زمان هو يادوب امتحان القانون وسنه خبره كندي

ربنا يوفقكم

التعديل الأخير تم بواسطة shawi ; 26th March 2015 الساعة 09:32 AM