وينيبج- مانيتوبا - الصفحة 102 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    Almatareed Mobile Version
    (الكاتـب : Admin ) (آخر مشاركة : Thomashib)
    المعادلة الكندية للصيادلة
    (الكاتـب : Batman ) (آخر مشاركة : LucasCen)
    حل مشكلة في ادراج مقاطع الفيديو
    (الكاتـب : يسر ) (آخر مشاركة : JamesCem)
    العملة الرقمية Tether ورمزها USDT
    (الكاتـب : حشيش ) (آخر مشاركة : JamesCem)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا > مقاطعات كندا

مقاطعات كندا Canada Provinces

مقاطعات كندا

وينيبج- مانيتوبا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 21st October 2012, 05:24 AM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

shawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond repute

shawi's Flag is: Canada

أنا : shawi

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Terminal
    صباح الفل يا عمدة
    ما هو الشواء الافضل والامن والمتعارف عليه فى كندا عموما .. هل شواية بالغاز ام شواية فحم ؟
    وخاصة وانت تشوى داخل المنزل او البلكونة .. وماذا عن الدخان المتصاعد .. هل يسبب مشاكل زى ما سبب للزميل تهامى كما افاد بمشاركة !

سيدي
    الشوي على شوايه تستخدم الغاز انبوبه صغيره
    والكل عنده منها وليها غطاء وبالتالي الدخان مش حيطلع بالشكل اللي انت افكره
    لكن الشوي على الفحم لازم يكون في حديقه او مكان مفتوح لام البيت حيعشق ريحه الفحم والحكايه حتبقة سلطه

الصور المرفقة

تحذير: يتوجب عليك فحص الملفات للتأكد من خلوها من الفيروسات

تحميل الملف
    إسم الملف : shawaya.JPG‏
    نوع الملف: jpg
    حجم الملف : 17.2 كيلوبايت
    المشاهدات : 244

قديم 21st October 2012, 05:30 AM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

shawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond repute

اتفضل بالهنا والشفا

شوايه ناس صحابنا في البلكونه
    معذره على اخفاء الوجوه مش كل الناس تحب صورها تطلع على النت

الصور المرفقة

تحميل الملف
    إسم الملف : shawaya_2.jpg‏
    حجم الملف : 41.8 كيلوبايت
    المشاهدات : 239

قديم 21st October 2012, 05:30 AM Terminal غير متواجد حالياً
    Terminal
    Banned

Terminal is a splendid one to beholdTerminal is a splendid one to beholdTerminal is a splendid one to beholdTerminal is a splendid one to beholdTerminal is a splendid one to beholdTerminal is a splendid one to beholdTerminal is a splendid one to behold

Terminal's Flag is: Canada

أنا : Terminal

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shawi
    سيدي
    الشوي على شوايه تستخدم الغاز انبوبه صغيره
    والكل عنده منها وليها غطاء وبالتالي الدخان مش حيطلع بالشكل اللي انت افكره
    لكن الشوي على الفحم لازم يكون في حديقه او مكان مفتوح لام البيت حيعشق ريحه الفحم والحكايه حتبقة سلطه

مشكووووووووووووووووووووووووور
    كم يتكلف تغيير ملء اسطوانة الغاز بعد نفاذها؟
    استعد للشواء فى عيد الاضحى
    عيد مبارك

قديم 21st October 2012, 05:40 AM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Terminal
    مشكووووووووووووووووووووووووور
    كم يتكلف تغيير ملء اسطوانة الغاز بعد نفاذها؟
    استعد للشواء فى عيد الاضحى
    عيد مبارك

يا راجل عيد الاضحى باقي له اقل من اسبوع

عموما ثمنها الملو مش كثير افتكر 14 دولار يمكن اكثر يمكن اقل لكن لما بتشتريها اول مره وتملاها بيكون حوالي 50 دولار على بعضها مليانه

انا الانبوبه من يوم ما جبتها مملتهاش تاني لسه
    بالمناسبه فيه بوتاجاز مسطح معاه انبوبه سفاري ليه عين واحده تعمل عليها شاي وقهوه وبدال العين التانيه موجود شبك شوايه والانبوبه اللي معاه بحجم طفايه الحريق اللي في العربيه
    دي للرحلات للعائلات محدوده العدد او للناس اللي واخده جله محشي وعاوزه تسخنها.........من صنع شركه coleman ثمنها 85 دولار

انا احب اشوي بره في الحديقه وده على الفحم او الخشب لانهم بيبيعوا خشب للشوي في شوالات صغيره
    وفي صور سبق ان وضعتها للشوي في الحديقه
    راجع الموضوع لو سمحت سواء في باب ان كانلك عيله او هنا في وينيبج
    الساعه بعد نص الليل هنا وجاء وقت النوم تصبح على خير
    اي حاجه تكتبها حنرد عليها بكره ان شاء الله

قديم 21st October 2012, 09:32 PM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

افتراضي قطع اراضي الواحده بعشره دولار يابلاش

!For Medical Professionals Only

صدقوا احنا مش في مصر
    ومحدش بيبيع اراضي الدوله لحد معرفه علشان يبيعها تاني بالغالي
    الموضوع هنا في كندا __ مانيتوبا___تصدقوا
    Canadian Town Sells $10 Plots of Land
    By Abby Ellin | ABC News Blogs – Fri, 19 Oct, 2012
    https://ca.news.yahoo.com/blogs/abc-b...opstories.html

That plan was so successful that in September the Rural Municipality of Pipestone, of which Reston is the biggest town (population: 550), decided to put up an additional 10 lots for sale, along with the three left from 2010. Nine remain, "But I've had offers on them already from both Canada and the U.S," said Chalmers, adding that the initiative has been so effective that the local school finally "has a standalone kindergarten class."

https://www.rmofpipestone.com/

قديم 21st October 2012, 11:41 PM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

في كندا اماكن المشي ميسره
    وكثير من الناس بتحب المشي
    لكن لما الدنيا بتكون تلج الامر مختلف
    بتبقى رايح تقف على محطه الاتوبيس وحتتجمد من البرد
    لذلك هناك معيار لاماكنيه المشي
    فما بالك لو كنت ساكن بره البلد في منطقه كده زي الارياف في مصر
    مهم قبل ما تشترى انك تعرف لو حبيت تمشي حتمشي قد ايه وهل هي صعبه والا عاديه والبيت اللي حتشتريه بيبقى مكتوب مع المواصفات الرقم بتاع موضوع المشي ده
    الموقع ده بيديك حسابات وتوقعات
    https://www.walkscore.com/live-more/canada/

الصور المرفقة

تحميل الملف
    إسم الملف : masafat.JPG‏
    حجم الملف : 23.4 كيلوبايت
    المشاهدات : 207

قديم 22nd October 2012, 04:45 PM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

اعتد=ر منكم لا زالت هناك مشاكل ف5ي اللاب توب وشوف5وا الحروف5 الغ6ريبه ف5ي الكيب بورد= باظ

المهم الج-ماعه رد=وا بخصوص الاراضي اللي بعشره د=ولار وقالوا ف5اضل 13 قطعه بابلاش
    بس لازم تعمل الاساسلت خلال 90 يوم ومعاك تبني خلال سنه علشان يرج-عولك الت990 د=ولار الامانه بقيه الالف
    والا راحت عليك الف5لوس
    وف5يه مشروع تاني بس الامانه ف5يه والمقد=م ستالاف5 د=ولار يابلاش

ياعم ايهاب سيبك من الستميه وعشرين الف5 وتعال اعمل بيت ريف5ي وصيف5 ف5ي نورنتو وشتي ف5ي غ6يرها
    تحياتي واعمل زي باشوات زمان
    هل من مشج-عين

قديم 23rd October 2012, 04:08 AM TeTo IT غير متواجد حالياً
    TeTo IT
    Senior Member

TeTo IT is just really niceTeTo IT is just really niceTeTo IT is just really niceTeTo IT is just really niceTeTo IT is just really nice

TeTo IT's Flag is: Egypt

أنا : TeTo IT

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shawi
    اعتد=ر منكم لا زالت هناك مشاكل ف5ي اللاب توب وشوف5وا الحروف5 الغ6ريبه ف5ي الكيب بورد= باظ

المهم الج-ماعه رد=وا بخصوص الاراضي اللي بعشره د=ولار وقالوا ف5اضل 13 قطعه بابلاش
    بس لازم تعمل الاساسلت خلال 90 يوم ومعاك تبني خلال سنه علشان يرج-عولك الت990 د=ولار الامانه بقيه الالف
    والا راحت عليك الف5لوس
    وف5يه مشروع تاني بس الامانه ف5يه والمقد=م ستالاف5 د=ولار يابلاش

ياعم ايهاب سيبك من الستميه وعشرين الف5 وتعال اعمل بيت ريف5ي وصيف5 ف5ي نورنتو وشتي ف5ي غ6يرها
    تحياتي واعمل زي باشوات زمان
    هل من مشج-عين

والله حاجة جميلة
    طيب ما تعرفلنا تفاصيل أكتر يا بشمهندس عن الموضوع ده
    ولو عند حضرتك رغبة أشترك معاك أو نظبط أي فكرة متاحة أنا و أنت بخصوص الموضوع ده
    مع الشكر

قديم 23rd October 2012, 08:43 AM صديق جديد غير متواجد حالياً
    صديق جديد
    Junior Member

صديق جديد is on a distinguished road

صديق جديد's Flag is: Jordan

أنا : صديق جديد

أخي الفاضل باشمهندس شاوي .. الكتابة لم تكن واضحة وكانت متقطعة ولو ممكن تعيد الفقرة الأخيرة حتى نفهمها .. وبخصوص تجربتيي للتقديم لمانيتوبا فأنا مقدم انتربينيور ويشترط أن يكون لديك وللشريك (الرزوجة) أصول ونقدية بحدود 350 ألف دولار وان تكون في مركز مدير في شركة كبرى ويفضضل لديك خبرة في ادارة الأعمال ,يشترطوا ان تكون اول خطوة الزيارة الاستكشافية الي قدمت عليها من خلال مكتب هجرة مقره في تورنتو وبانتظار الرد للقيام بالزياة الاستكشافية .
    وفي حال حدوث جديد سأوافي الأخوة الكرام في هذا المنتدى وخاصة صفحة وينبيغ التي وبكل صدق جعلها المهندس شاوي متاحة ومقبولة لدي لأنني في مرحلة البحث عن المنطقة كانت المعلومات قليلة وشحيحة ومنفرة لناحية البرد الشديد والقارس .
    كل دعائي وتوفيقي لكل من يرغب بالهجرة او يساهم في إفادة إخوانه ودعمهم لتحقيق كل امانيه وخاصة ونحن في أيام مباركة يستحب بها العمل الصالح والدعاء .وتقبل الله طاعة الجميع وكل عام وانتم بألف خير .

قديم 23rd October 2012, 01:33 PM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صديق جديد
    أخي الفاضل باشمهندس شاوي .. الكتابة لم تكن واضحة وكانت متقطعة ولو ممكن تعيد الفقرة الأخيرة حتى نفهمها .. وبخصوص تجربتيي للتقديم لمانيتوبا فأنا مقدم انتربينيور ويشترط أن يكون لديك وللشريك (الرزوجة) أصول ونقدية بحدود 350 ألف دولار وان تكون في مركز مدير في شركة كبرى ويفضضل لديك خبرة في ادارة الأعمال ,يشترطوا ان تكون اول خطوة الزيارة الاستكشافية الي قدمت عليها من خلال مكتب هجرة مقره في تورنتو وبانتظار الرد للقيام بالزياة الاستكشافية .
    وفي حال حدوث جديد سأوافي الأخوة الكرام في هذا المنتدى وخاصة صفحة وينبيغ التي وبكل صدق جعلها المهندس شاوي متاحة ومقبولة لدي لأنني في مرحلة البحث عن المنطقة كانت المعلومات قليلة وشحيحة ومنفرة لناحية البرد الشديد والقارس .
    كل دعائي وتوفيقي لكل من يرغب بالهجرة او يساهم في إفادة إخوانه ودعمهم لتحقيق كل امانيه وخاصة ونحن في أيام مباركة يستحب بها العمل الصالح والدعاء .وتقبل الله طاعة الجميع وكل عام وانتم بألف خير .

اصد=قائب الكرام
    لقد= اوضحت ان عند=ي مشكله ف5ي اللاب توب من يوم البرق المتواصل ف5ي حاج-ه حصلت 3 لاب توب باظوا ف5ي البيت
    الثاني الشاحن ضرب والبطاريه ف5ضيت
    بالنسبه للاراضي
    اد=خل السايت وامتب ايميل وحيرد=وا عليك
    انا رد=وا وقالوا باقي 13 قطعه وف5يه منهم عليهم كلام يعني الشخص اللي اتكلم لو حج-ز راحت
    ف5يه مشروع تاني بس بسته الاف مش الف

انا ما شف5تش البلد= عالخريطه
    يمكن تطلع زي مخيمات الحد=ود= والا حاج-ه شيه كد=ه بس هي ف5يها تعد=اد= خمسمائه نفر بس

ف5يه زميل مطاريد=ي ج-ه زياره استكشاف5يه وان شاء الله ناخد= منه التف5اصل بس هو واخد= الف5يزا من زمان
    حيخلص بعد= العيد=
    اد=عوا له يمكن ربنا يف5تح علينا ونكون سبب ف5ي سعاد=ه وهناء اخواننا الراغ6بيت ف5ي القد=وم

اللي عاوز يقرا كلامي يحد=ف5 الارقام مش عارف5 اعملها الكي بورد= بيطلع حروف5 غ6لط

اعتد=ر منك صد=يقي الج-د=يد=
    ربنا يحلها من عند=ه
    ومش رايح اشترى لاب توب

انا منتظره هديه......بس شكله طول وتاه