سلاح ألغواصات ألمصرية فى حرب أكتوبر 73 وإغلاق ألمدخل ألجنوبي للبحر الأحمر باب ألمندب - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > تاريخ مصر والعالم > تاريخ مصر > تاريخ مصر الحديث > نصر اكتوبر 1973

نصر اكتوبر 1973 العبور العظيم

نصر اكتوبر 1973

سلاح ألغواصات ألمصرية فى حرب أكتوبر 73 وإغلاق ألمدخل ألجنوبي للبحر الأحمر باب ألمندب

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 29th September 2023, 10:01 AM د. يحي الشاعر غير متواجد حالياً
    د. يحي الشاعر
    شاهد على العصر

د. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond repute

:bulb:

أنا : د. يحي الشاعر

مشاركه سلاح ألغواصات ألمصرية فى حرب أكتوبر 1973
    وإغلاق ألمدخل ألجنوبي للبحر الأحمر "باب ألمندب "

]في مقابلة خاصة ، من ألجروب ( ألمجموعة 73 مؤرخين ) ، صرح ألعقيد بحري أركان حرب وحيد سعد الدين احمد ، بالفقرات ألتالية وألخريطة ألمرفقة، عن إغلاق ألبحرية ألمصرية لباب ألمندب

أعتقد شخصيا أن تصريحاته ، كان لا بد من ( تنقيتها من معلومات حساسة ) ، ولكن ، ألمؤكد ، أن تلك ألمعلومات ، قد حصلت علي ألموافقة ألرسمية ، حيث أن موقع ومكاتب تلك ألمجموعة ، يتواجدون في ألقاهرة ، وأن مراجعة ( سيادية ) ، تسبق ألنشر

اقتباس

سبق و ذكرت اننا كنا قاعدنا فى بور سودان لغايه ما المباحثات انتهت هما كرموا كل الناس قبل الموضوع ده هنا الجيش والطيران والبحرية وكل الناس اللى شافوهم ليهم حق يتكرموا كرموهم والغواصات محدش كرمها و لهذا حزا فى نفسى

- اول مره اتكرم كان فى الموضوع ده كانت وزيره الثقافة ايناس عبد الدايم هى الوحيده اللى كرمتنى كانت فى دار الاوبرا العام الماضي وانا لما طلعت انا قولت الكلمتين دول خلى بالك للاسف ان حضرتك كرمتينى كوزارة الثقافة ولم تكرمنى القوات المسلحة المصرية الغواصتين مش موجودين بيقولك المثل اللى بعيد عن العين بعيد القلب احنا كده

قاللتى لا ما تزعلشي قولتاها لا انا مبسوط بس للاسف انا حزين مش زعلان انك بتكرمينى انا مبسوط انك كرمتينى على الاقل وزارة الثقافة افتكرتنا كنت انا وحامد فتوح وهى شهادة عطيتنى ايه شهاده وميدالية .

- والله انا بريح بقى نفسي واقول ايه انا المجهود ده عملته عشان مصر وعشان البلد فمش عايز من البلد دى حاجه انا شيلت الموضوع ده من دماغى خلاص التكريم اللى اتكرم اتكرم وكل واحد بياخد حظه بقى وانا عملت اللى عليا والحمد لله

من بعد الحرب كان القوات المسلحه بتكرم كل اكتوبر ازاى شكلها ايه والنهارده شكله ايه مافيش خلاص الحرب بدأت تندثر سنتين ومش حتلاقى حد بيفتكرها لان الناس عددها بتقل فعلا كله من القياده ومن كل حاجه خلاص نسوا حيبدؤو ينسوا والحمد لله تحملناها وشيلناها والحمد لله ربنا وفقنا

طب بالنسبة للاجيال الجديدة الحالية الغواصات الجديدة التطور طبعا الحديث بقى الفرق بين الغواصة 22 والغواصه اللى استلموها دلوقتى اللى هى 209 دى انا اول واحد روحت اتعاقدت عليها سنه 84.

ايوه حقولك السبب ايه اتعاقدنا سنه 84 انا واللواء ياقوت هو رئيس العمليات والتدريب الله يرحمه ومعانا كام واحد خدونى انا كومندان غواصه هما قالوا محتاجين كومندان الغواصات ذهبنا الى بعثة على مستوى الجمهورية بعثة من رئيس الجمهورية يعنى كان هو وانا طلبونى فى المانيا عايزين معاهم كومندان الغواصة فكنت انا اقدم كومندان غواصه وواخد احسن قائد 3 سنين متصله روحت انتى عارفه الناس الالمان عملوا معايا ايه

شالونى على دماغهم عشان ازاى انا كومندان غواصة 7 سنين انتى عارفه كومندان الغواصة بره بيعملوا معاه ايه

يعمل فى البحر 9 شهور وياخد باقى السنه اجازة للمحافظة على حالته الصحيه والنفسية انا حكيت لك الغواصه عبارة عن قبر متحرك اوكسجين قليل ده بيأثر على المخ طبعا وعلى خلايا المخ هوا مافيش ميه مافيش مش كويسه مش نضيفة انافى احد المرات شربت الجاز على انه ميه فى الغواصة من الارهاق حتى لم اكن شامم رحيتها بالنسبهالاكل ممكن ناكل نص الايام اكل جاف لان المطبخ مش عارف يشتغل فى البحر وعالى والحاجات دى مش عارف يشتغل و كان الاكل معظمة معلبات مش الاكل المتعارف علية

احنا بناخدوا اكل عادى عندنا تلاجات بس لما يكون البحر عالى او الامكانيات مش سامحه وغاطس تحت الميه مانا مش غاطس تحت الميه واشغل الفرن مش ممكن نموت ؟ فنضطر ناكل اكل معلبات واحنا على طول تحت الميه يبقى على طول اكل معلبات انا باكل 7 ايام معلبات وبقيه الشهر اخده اكل طازج لان بكتيرى اخد شهر لكن احنا معنداش فى مصر نظام بتاع بره اللى هو تشتغل 4 شهور وبقيه السنه قاعد انت شغال متواصل دا انا اجازتى السنوية العادية ما بخدهاش اه اومال ايه بقولك انا لما سافرت المانيا قالواله الراجل ده بقاله 7 سنين كومندان عندهم الكومندان يقعد 3 سنين ويتغير مافيش حاجه اسمها يقعد 7 سنين قالولى كده قولولى تقعد 7 سنين دى حاجه معجزة عندنا وكرمونى فى المانيا و كانوا طالعين بيا السما سايبين قائد لواء الغواصات ويجبونى انا حتى كان يجى اللواء اتفضل يا كومندان عايزنك يا اخويا مش عايزنى انا .

لما يبقى كومندان لا له وقت وبعد كده يطلع من الغواصة على البر بقى على المكاتب حسب هما ما يقرروا وحسب كفاءته واستمراره وهما اللى بيقرروا عشان كده هما سابونى 7 سنين

لا ماحدش قعد 7 سنين اما بالنسبة للغواصه 23 اللى كانت مع معايا كان القائد اسمة عاطف بعجرى ما هو قائد الغواصه 22 اللى انا كنت فيها انا مكنتش كومندان وقد ذكرت انى كنت ضابط طوربيد كان كومندنها مقدم اسمه محمد نصر الزناتى وقتها كنت انا برتبة رائد كنت لسه مترقى رائد لكن فى 73 كنت قائد الغواصه 22

ادار الحوار و مراجعه التفريغ : منال المغربى

تفريغ : احمد ابراهيم

د. يحي ألشاعر