جس نبض الهجره من أوتاوا - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

جس نبض الهجره من أوتاوا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 14th September 2014, 11:59 AM helow غير متواجد حالياً
    Member

helow is on a distinguished road

افتراضي جس نبض الهجره من أوتاوا

أنا : helow

السلام عليكم اولا هابدا من اول الإمارات تقريبا من 2012 مع الاختصار وهاشوف الردود والتشجيع

انا جلست أفكر أبدا من اول آيه وليه اخترت الهجره لكندا والاستقرار في أوتاوا .
    المهم انا كنت عايش في دبي من سنه 1994 اول مره دخلت فيها دبي واشتغلت مدرس في وزاره التربيه والتعليم وكانت اول مدرسه لي في القصيص المهم الحياة مشيت وأتجوزنا في 6ساعات وده ليها قصه تانيه ومرت الأيام واترقينا في السلك الوظيفي وبقيت موجه في التربيه والتعليم حتي هذا الوقت قبل الخروج الي كندا.

ظهرت فكره الهجره سنه 2012 وكانت المدام وش السعد عليا لان وظيفتها كانت في اللسته وكمان الانجليزي كان عالي عندها مع الجنسية الاجنبيه بتاعتها روسيا خدمت في موضوع الهجره
    والوظيفه بتاعتها المهم الطلب أتقبل وكنت مش مصدق انا والأولاد والمدام.

المهم جاء وقت السفر واخترت أوتاوا لوجود صديق لي .

وبدا الأعداد للسفر بس فكرت شويه قلت أمسك العصا من الوسط خليت المدام تقدم علي أجازه لان وظيفتها كانت تسمح بذلك .
    وسفرنا كلنا
    الي كندا أوتاوا وحجزت علي الطيران الملكي الأردني من دبي ترانزيت وعلي فكره خدمه ممتازة ووزن كبير متاح 48 كيلو لكل فرد وده بينفع في اول السفر اول مره وأخذت كل ما طرأ في خيالي ومن قرأتي لكير من المواضيع في هذا المنتدي الجميل وخصوصا الأخ شاوي. والأخ إيهاب والأخت من باب مسساجا .واستفت كتير جداً في كل أشياء السفر والإقامة والعمل .

هانكمل

الموضوع الأصلي : جس نبض الهجره من أوتاوا     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : helow

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    جس نبض الهجره من أوتاوا الهجرة إلى كندا mohdsayed 25 2941 14th September 2014 11:59 AM

قديم 14th September 2014, 01:18 PM Mr_masry غير متواجد حالياً
    Mr_masry
    Member

Mr_masry is on a distinguished road

Mr_masry's Flag is: Egypt

أنا : Mr_masry

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .. أولا 1000 مبروووك يارب ع الهجره .. ثانيا أتشرف إني أكون من أول المتابعين لموضوع حضرتك اللي بإذن الله شكله هيبقى موضوع جميل وكلنا نستفيد منه :)

قديم 14th September 2014, 07:37 PM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

shawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond repute

shawi's Flag is: Canada

أنا : shawi

اخيرا دبت فيك. روح الشجاعه....الف مبروك كنت مستنيك من زمان تبتدي والحمدلله اديك بعد سنه من الوصول....خليك حلو يا حلو وما تعملش زي ناس تانيه وتعمل بيات شتوي
    اوعدك المتابعه لكتاباتك رغماللابتوب عطلان والتابلت للي زيي متعب
    اهلا والف مبروك اضافه جديده اتاوا......الناس فعلاعاوزه تعرف فيها ايه غير البرلمان وجامعةمكمستر

قديم 14th September 2014, 09:08 PM سالي احمد غير متواجد حالياً
    سالي احمد
    Junior Member

سالي احمد is on a distinguished road

أنا : سالي احمد

مبروك وتسجيل متابعه

قديم 15th September 2014, 07:26 AM BigMack غير متواجد حالياً
    BigMack
    Member

BigMack تم تعطيل التقييم

أنا : BigMack

!For Medical Professionals Only

الحمد الله على السلامة ،،
    مع تمنياتنا لكم بالتوفيق

قديم 15th September 2014, 11:37 AM Muhammad Farag غير متواجد حالياً
    Muhammad Farag
    Member

Muhammad Farag is on a distinguished road

Muhammad Farag's Flag is: Egypt

أنا : Muhammad Farag

الف الف مبروك ظبطنا كوباية الشاي و متابعين

قديم 15th September 2014, 04:09 PM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

shawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond repute

يالله ياراجل خطي برجلك اليمين احنا مستنيين ظهورك على مسرح المطاريد لافادة الغير بتجربتك حلوها و مرها وصدقني الناس حتمطرك بالاسئله بس انت استعد علشان تجاوب
    شيل الفوطه الصفرا من على العداد وانزل على الخط

قديم 16th September 2014, 02:29 AM helow غير متواجد حالياً
    helow
    Member

helow is on a distinguished road

أنا : helow

نزلت علي مطار مونتريال اول حاجه وكان في يوم العيد الوطني لكندا وكل واحد في المطار يقولك ده أحسن يوم في كندا المهم ركبوا الباص من المطار الي أوتاوا وجدت صديقي مستني ولكن لان النشط كانت كبيره جبت تاكسي فان وعلي الفندق

اول الأيام قام صديقي بالواجب وخلص كل الأوراق لي وللأسره وفتحت ملف المرور وأخذت الرخصة من اول مره بعد استبدال الورق الإماراتي الي الكندي يعني اختصار الوقت والدخول علي السوق امتحان بعد 5ايام من دخولي كندا وعلي فكره كان في امتحان الإشارات والمصطلحات المرور بس الحمد لله عيدنا منه ممكن تتدرب علي النت نفس الأشياء بالضبط المهم عيدنا ودخلنا علي السوق نفس اليوم وكان فيه ساعه سواقة تدريب وكل حاجه سهله وخصوصا ان السواقة في أوتاوا في الصيف سهله ابعد عن الشتاء في امتحان السواقة وكان فيه راهان مع صاحبي أني انجح من اول مره وكسبت الرهان .
    اشتريت السيارة طبعا عن طريق صديقي بس عرفت بعد كده ليه وهو أدهشني رخيصه عشان البنزين كيا فان 6سلندر
    المدام اتشجعت وفتحت ملف المرور وأخذت كأم صحه سواقة وأديتها البهاريز وكيف تنجح من اول مره في امتحان السواقة يمكن بعد كده اكتب الكتاب ده في المستقبل .
    بعد ذلك كل ده جالسين في الفندق طبعا قرون الاستعار والخبرة العقاريه اشتغلت وخصوصا أني في المجال من زمان وبدأت أدور علي شقه وحصلت شقه 2غرفه وصاله السعر 1200 شامل في عماره برج يعني 10ادوار بس مش دبي
    الأسعار في أوتاوا تبدأ من 900دولار شامل الي 2000 دولار حسب ألنضافه ومساحه الشقه والغرف ده لل2غرفه وصاله المهم سكنت وبدأت اشتري العفش واحده واحده والسيارة ألفان تمام بنزين كتير بس أحسن من الإيجار
    المدارس سالت الأصدقاء وخصوصا آني تعرفت علي كل واحد عربي في طريقي واخدت
    تليفونه وعرفت المنطقة التعليميه فين وخدنا الأولاد مع المدام وعملوا امتحان مستوي في الانجليزي والرياضيات وبعدين حسب السن دخلوا المدرسة كل سن وله مرحله كل مكتوب ومفيد جدال حسب السن

المهم ان المدارس جمب الشقه

الشغل كنت اعترفت علي أسره مصيره بالصدفة البحتة وكان عند صاحبي محل في مول
    جابلي شغل في كنتاكي كاشير بس لقيت الشغل متعب مفيش رياحه ولا جلوس ولا كلام في الموبيل ولا مع زميلك ولا زميلتك. سيبت الشغل كان وشه عليه وحش وجالي فتق ورحت للدكتور واعمل عمليه قريبه وده اول مطب عندي لآني باخاف من العمليات اول مره وفين في كندا

فاصل ونواصل عشان بنقل لحقه جديده أصل صاحب الشقه عاوز الشقه والقانون هنا بيطبق

قديم 16th September 2014, 03:19 AM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

الحمدالله

اخيرا حضرتك ابتديت تحط رؤوس اقلام المواضيع او قول الفهرس
    يالله ياسيدي شد حيلك اما تخلص الفهرس خش في التفاصيل وحتلاقي الناس بتاسلك ازاي قبلو الورق بتاع رخصة. دبي وحضرته ازاي وهو ايه وخدو منك رخصة الامارات والا خلوهاطيب رخصتك كانت رخصة دبي اللي لونها ذهبي والا الرخصة الاتحاديه الجديده..

شايف حضرتك مجمل الاسئله دي هي التفاصيل اللي احنا عارزينها تحت بند التحضير للتقديم على الرخصه
    بعديها عاوزين نعرف قدمت فين وامتحان النظر عملته فين ودفعت رسوم كام وخدت ورقة كشف نظر قدمتها للموظفه اللي عملتلك نمرة حجز وموعد للامتحان مثلاا

شايف حضرتك السطرين دول مطلوبين على نار هاديه
    الكيا فان موديل كام وبكام علشان نقدر الميزانيه بتاعة شرا العربيه وهل لو لقيت هوندا اوديسي او تيوتا سيسنا كنت حتعمل ايه

طيب ايه هي احيائ اتاوا
    وهل فيه اتوا البلد واتوا المعسكر وكفر اتوا ونجع اتوا مثلا
    هل اتوا فيها احيائ يخاف الواحد يمشي فيها بالليل
    طيب احكيلنا على القهاوي.....ايه اخبار الرواد والزباين
    ياترى هل ممكن تمارس عملك الاساسي وهل فكرت فيه وهل ممكن تعادل شهادتك الاصليه وهل فكرت تعمل كده وفينمثلا الاداره التعليميه فين
    طيب فيه دروس موسيقي خصوصي دي بلد كلها مزيكه. انا عارف ان المزيكه في دمك...فين موقعك من الاعراب فاعل والا مفعول به منصوب بالفتحه الظاهره في جيبته بتخر منها الدولارات وبتودعها وبتناديها ترجع في اقرب فرصه
    شغلك في العقارات في الامارات ما حاولتش تدرس وتقدم امتحان وتاخد رخصه ده فيه ناس هنا بيعملوا الافات ما شالله من الوساطه العقاريه اقلها ستة الاف دولار في كل بيعة بيتمموها اللي هي تلاته في الميه صافي
    اجمل تحياتي وياريت ت
    تحفنا بصور جميله من اتاوا البلد

التعديل الأخير تم بواسطة shawi ; 16th September 2014 الساعة 03:38 AM

قديم 17th September 2014, 01:24 PM BigMack غير متواجد حالياً
    BigMack
    Member

BigMack تم تعطيل التقييم

أنا : BigMack

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shawi
    الحمدالله

اخيرا حضرتك ابتديت تحط رؤوس اقلام المواضيع او قول الفهرس
    يالله ياسيدي شد حيلك اما تخلص الفهرس خش في التفاصيل وحتلاقي الناس بتاسلك ازاي قبلو الورق بتاع رخصة. دبي وحضرته ازاي وهو ايه وخدو منك رخصة الامارات والا خلوهاطيب رخصتك كانت رخصة دبي اللي لونها ذهبي والا الرخصة الاتحاديه الجديده..

شايف حضرتك مجمل الاسئله دي هي التفاصيل اللي احنا عارزينها تحت بند التحضير للتقديم على الرخصه
    بعديها عاوزين نعرف قدمت فين وامتحان النظر عملته فين ودفعت رسوم كام وخدت ورقة كشف نظر قدمتها للموظفه اللي عملتلك نمرة حجز وموعد للامتحان مثلاا

شايف حضرتك السطرين دول مطلوبين على نار هاديه
    الكيا فان موديل كام وبكام علشان نقدر الميزانيه بتاعة شرا العربيه وهل لو لقيت هوندا اوديسي او تيوتا سيسنا كنت حتعمل ايه

طيب ايه هي احيائ اتاوا
    وهل فيه اتوا البلد واتوا المعسكر وكفر اتوا ونجع اتوا مثلا
    هل اتوا فيها احيائ يخاف الواحد يمشي فيها بالليل
    طيب احكيلنا على القهاوي.....ايه اخبار الرواد والزباين
    ياترى هل ممكن تمارس عملك الاساسي وهل فكرت فيه وهل ممكن تعادل شهادتك الاصليه وهل فكرت تعمل كده وفينمثلا الاداره التعليميه فين
    طيب فيه دروس موسيقي خصوصي دي بلد كلها مزيكه. انا عارف ان المزيكه في دمك...فين موقعك من الاعراب فاعل والا مفعول به منصوب بالفتحه الظاهره في جيبته بتخر منها الدولارات وبتودعها وبتناديها ترجع في اقرب فرصه
    شغلك في العقارات في الامارات ما حاولتش تدرس وتقدم امتحان وتاخد رخصه ده فيه ناس هنا بيعملوا الافات ما شالله من الوساطه العقاريه اقلها ستة الاف دولار في كل بيعة بيتمموها اللي هي تلاته في الميه صافي
    اجمل تحياتي وياريت ت
    تحفنا بصور جميله من اتاوا البلد

ما شاء الله عليك ،، تنفع محقق :)