المعادلة الكندية للصيادلة - الصفحة 139 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

المعادلة الكندية للصيادلة

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 26th October 2011, 04:00 PM mrmrlouis غير متواجد حالياً
    mrmrlouis
    Member

mrmrlouis has a reputation beyond reputemrmrlouis has a reputation beyond reputemrmrlouis has a reputation beyond reputemrmrlouis has a reputation beyond reputemrmrlouis has a reputation beyond reputemrmrlouis has a reputation beyond reputemrmrlouis has a reputation beyond reputemrmrlouis has a reputation beyond reputemrmrlouis has a reputation beyond reputemrmrlouis has a reputation beyond reputemrmrlouis has a reputation beyond repute

mrmrlouis's Flag is: Egypt

أنا : mrmrlouis

المصدر: منتديات المطاريد ... لقراءة المزيد إضغط على الرابط : https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1bu7983lN

مساء الخير
    سؤال على السريع للصيادلة اللى عملو خطوة ال document evaluation
    انا النهاردة رحت استلم ورق الترانسكريبت وشهادة التخرج
    لقيتها مديانى شهادة كارتون عربى وترجمة الشهادة المؤقتة بالانجليزى بس مش مكتوب فوق كلمة provisional certificate

فالسؤال دلوقتى هل ينفع ابعت صورة موثقة من الشهادة الكارتون العربى مع صورة موثقة من الشهادة المؤقتة المترجمة من الكلية على انها ترجمة للشهادة الكارتون ولا لا ؟
    مع العلم ان الشهادة المؤقتة دى المترجمة مش عليها كلمة provisional وكمان فيها نفس المعلومات اللى فالشهادة الكارتون بالضافة كمان للتقدير ومجموع الدرجات

ولا لازم اترجم الشهادة الكارتون بره؟؟؟؟؟
    وانا قريت على المنتدى ان فيه ناس بترجم شهادة التخرج بنفسها وتروح تختمها من الجامعه وتوثقها من الخارجية ايه صحة الكلام ده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ولو ترجمتها فمكتب ترجمة يا ترى هحتاج برضه اوثقها فالخارجية والجامعه ولا هيبقى كفاية انى اوثقها فالسفارة وخلاص؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لكم منى جزيل الشكر

قديم 26th October 2011, 08:03 PM ahmedsuperhero غير متواجد حالياً
    ahmedsuperhero
    Junior Member

ahmedsuperhero is on a distinguished road

ahmedsuperhero's Flag is: Egypt

أنا : ahmedsuperhero

لو سمحتوا يا جماعة ممكن لينكات الكتب و السيديهات لانى مش عارف هما فين
    و جزاكم الله خيرا

قديم 28th October 2011, 03:34 PM wkishta غير متواجد حالياً
    wkishta
    Junior Member

wkishta is on a distinguished road

wkishta's Flag is: Egypt

أنا : wkishta

alsalam alykom
    Please every one I need any source for qualifing exam and osce specialy the management.
    can you help me ?
    thank you

قديم 28th October 2011, 07:54 PM ahmedsuperhero غير متواجد حالياً
    ahmedsuperhero
    Junior Member

ahmedsuperhero is on a distinguished road

ahmedsuperhero's Flag is: Egypt

أنا : ahmedsuperhero

لو سمحتوا .... انا قريت كل المشاركات اللى فى الموضوع و الحمد لله و الشكر ليكم جميعا استفدت كتييير جدا .... بس ناقصنى حاجتين
    اولا كتاب الmcq بتاع مصباح اللى اترفع هنا كان نقصه الجزء التانى
    ثانيا يا يرت كتاب الosce على ملف pdf
    و شكرا جزيلا للجميع

قديم 29th October 2011, 06:09 AM hossam hassen غير متواجد حالياً
    hossam hassen
    Member

hossam hassen is on a distinguished road

hossam hassen's Flag is: Egypt

افتراضي qualification exam material

أنا : hossam hassen

!For Medical Professionals Only

السلام عليكم
    انا برده عاوز بقيه كتاب مصباح للكوليفكيشن و كمان كتاب الل
    سوفت كوبي osce
    ولكم جزيل الشكر

my e.mail is: [email protected]

قديم 29th October 2011, 06:17 AM hossam hassen غير متواجد حالياً
    hossam hassen
    Member

hossam hassen is on a distinguished road

hossam hassen's Flag is: Egypt

افتراضي تصحيح

أنا : hossam hassen

my e.mail is: [email protected]

قديم 29th October 2011, 05:55 PM mrmrlouis غير متواجد حالياً
    mrmrlouis
    Member

mrmrlouis has a reputation beyond reputemrmrlouis has a reputation beyond reputemrmrlouis has a reputation beyond reputemrmrlouis has a reputation beyond reputemrmrlouis has a reputation beyond reputemrmrlouis has a reputation beyond reputemrmrlouis has a reputation beyond reputemrmrlouis has a reputation beyond reputemrmrlouis has a reputation beyond reputemrmrlouis has a reputation beyond reputemrmrlouis has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TOBIA
    اعزائى المطاريد
    من كام يوم استلمت جواب من البورد بيقولولى ان تم بنجاح document evaluation and application for evaluation exam
    علشان كدة قررت اعمل الموضوع دة لمساعدة كل من يرغب فى تقديم اوراقه للبورد الكندى و التقديم للامتحان

الاوراق المطلوبة ها تكون فى 3 مظاريف
    1- شهادة كورسات من الكلية: ها تروح\ى تتطلب\ى شهادة كورسات بالانجليزى من الكلية وماتنساش تاخد\ى صورة و بجنيه دمغة (بدل مايرجعك مشوار تروح تشترى دمغة زى ما عمل معايا) المهم الشهادة بتتطلع فى 10 ايام وبعد متستلمها و تختمها من الجامعة ها تطلب ظرف خاص من الكلية ها يحطولك فيه الشهادة ويقفلوه و ها تمضيه من الوكيل وتختمه وتكتب عليه عنوان البورد والمهم ما تكتبش عليه اى بيانات خاصة بسعادتك اطلاقا

2- شهادة النقابة: ودى اسهل حاجة ها تطلب\ى شهادة حسن سير وسلوك بالانجليزى وطبعا تكون\ى واخد\ة معاك\ى صورة ودى بتطلع فى نفس اليوم وها يدوك\ى معاها ظرف خاص مختوم بختم النقابة برضه تكتب\ى عليه عنوان البورد دون كتابة اى بيانات خاصة بسعادتك اطلاقا

3-الظرف التالت ودة ها يكون مليان باوراق كتير:
    أ- شهادة ميلاد عربى وانجليزى: ها تروح\ى السجل المدنى تطلع\ى شهادة ميلاد عربى و بعدين تروح\ى وزارة الصحة شارع مجلس الشعب (المنحل) ها تقولهم على شهادة ميلاد انجليزى ها يدولك استمارة تروح\ى تترجمها فى مكتب الطوبجى فى ميدان لاظوغلى (جنب مبنى امن الدولة المنحل برضه) وبعد كدة ترجع\ى لهم فى الوزارة علشان تختمها

ب- applications: ها تنزل\ى application for document evaluation وapplication for evaluating examination
    من الموقع: pebc.ca وهما عبارة عن 4 ورقات كل application ورقتين وبعدين تملا كل البيانات ما عدا التوقيع

ج- هاتروح\ى مكتب محامى معتمد من السفارة اسمه الناضورى النحاس (هو اسمه كدة انا مالى) وعنوانه عمارة ايزيس بجوار السفارة البريطانية جاردن سيتى المهم ها تاخد\ى معاك\ى ما يلى:
    -الشهادة الكارتون
    -شهادة الميلاد عربى و انجليزى
    -ال4 ورقات بتوع applications
    - صور 4 صور كلها متطابقة
    وها تطلب\ى ترجمة و توثيق الاوراق لغرض الهجرة لكندا وهما هناك عارفين الاجراءات بس ها يطلبوا فى الأخر انك توقع\ى امامهم على ال applications

د- ها تروح\ى SCOTIA BANK ودة فى شارع ابن الارقم امام حديقة الحيوانات و ها تطلع\ى شيكين باسم PEBC واحد 515 دولار والتانى 530 دولار واعمل\ى حسابك على 60 دولار اضافية عمولة للبنك

هاتجيب\ى ظرف كبير و تحط\ى فيه التالى:
    -صورة الشهادة الكارتون الموثقة و معاها الترجمة
    -شهادة الميلاد العربى و الانجليزى الموثقتين
    -the 2 applications الموثقتين
    -الشيكين بتوع ال سكوتشيا بنك
    --- ها تكتب\ى على الظرف عنوان البورد و دة الظرف الوحيد اللى هاتكتب\ى عليه اسم الراسل اللى هو اسم سعادتك وعنوان سعادتك

ملحوظة : يفضل ان كل ظرف يتبعت فى يوم مختلف لان هما هناك فاهمين ان الظرفين بتوع الكلية و النقابة مبعوتين عن طريق الكلية و النقابة كل على حدة (سذاجة) علشان كدة قلتلك ما تكتبش اى بيانات خاصة بيك على الظرفين دول

عنوان البورد:
    717Church Street
    Toronto ON Canada M4W 2M4

بمجرد ما ها يستلموا اول ظرف ها يبعتولك ايميل وتقدر\ى بعد كدة تتابع\ى معاهم عن طريق الايميلات و بصراحة هما ناس ذوق ذوق آخر حاجة و بيردوا على اى استفسار بعد يوم او يومين بالكتير

و اخيرا ارجوكم تدعولى لان امتحانى يوليو الجاى

وشكرا

شكرا ليك على مشاركتك يا طوبيا ربنا يوفقك
    بس عندى سؤال انا شايفة انك بعت 3 جوابات بس يا ترى خلاص الجواب بتاع وزارة الصحة مبقاش مطلوب؟؟
    شكرا ليك ويا ريت لو حد عنده الرد ميبخلش عليا

قديم 29th October 2011, 07:27 PM MORINO غير متواجد حالياً
    MORINO
    Member

MORINO is on a distinguished road

MORINO's Flag is: Egypt

أنا : MORINO

لا مش مطلوب او الامور ممكن تمشى من غيرة انا بعت بدونة

قديم 29th October 2011, 10:49 PM mrmrlouis غير متواجد حالياً
    mrmrlouis
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MORINO
    لا مش مطلوب او الامور ممكن تمشى من غيرة انا بعت بدونة

متشكرة خالص يا مورينو على سرعة الرد
    ربنا يباركك

قديم 30th October 2011, 09:25 PM ماهر غير متواجد حالياً
    ماهر
    Member

ماهر will become famous soon enoughماهر will become famous soon enough

ماهر's Flag is: Canada

أنا : ماهر

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ClinMedEx
    شركة كندية متخصصة فى تقديم دورات تمهيدية لامتحانات الـ PEBC عبرالانترنت.

ClinMedEx is a Canadian-based company specialized in offering preparatory courses for PEBC examinations to international pharmacy graduates aiming to pursue a pharmacy career in Canada.

ClinMedEx has the unique advantage of delivering the courses as online format to accommodate all your needs.
    Our bilingual experienced instructors and consultants are registered pharmacists in Canada, with loads of experience behind them, will provide you with a Canadian standard service at a reasonable cost in search of a comparable service.

At ClinMedEx, we offer the following services for International Pharmacy Graduates:

:Preparatory courses for the PEBC examinations

I - Prep E course for the PEBC Evaluating Examination.

II - Prep Q1 course for the PEBC Qualifying Examination Part 1(MCQ.

III - Prep Q2 course for the PEBC Qualifying Examination Part 2(OSCE.

www.clinmedex.ca

email: [email protected]

الشهادة لله من احسن الناس اللي الواحد ممكن يتعامل معاهم في التحضير للامتحانات...

و كلامي عن كورس تحضير لل Qualifying..كان فعلا مفيد جدا في التحضير ولم المقرر و معرفة الواحد يذاكر ايه و منين... للاسف ما اعرفش حد خد معاهم EE علشان اعرف مستواه ايه...لكن اعتقد والله اعلم انه على نفس المستوى