الدراسات العليا في كندا ( افضل موضوع لشهر اغسطس 2010) - الصفحة 51 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الدراسات العليا في كندا ( افضل موضوع لشهر اغسطس 2010)

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 12th August 2011, 12:53 PM engabdo غير متواجد حالياً
    engabdo
    Silver Member

engabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud of

engabdo's Flag is: Egypt

أنا : engabdo

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bazzoka
    انا هندسه حاسب - شعبه كهرباء

حاليا بشتغل Systems Engineer

بالمناسبة ياهندسة - هل أخدت ال 6 نقط الاضافية الخاصة ب Computer Engineering
    لأني أنا كمان هندسة حاسبات - قسم كهرباء - فكنت عاوز اتأكد من فضلك لاني قدمت ومستني الفايل نمبر

ربنا يوفقك

شكراً

قديم 12th August 2011, 01:08 PM bazzoka غير متواجد حالياً
    bazzoka
    Member

bazzoka is on a distinguished road

أنا : bazzoka

والله يا هندسه انا لسه جديد و بجمع في الورق ده حتي انا لسه ماكتبتش الابلكيشن

بس الناس هنا كتر خيرها ساعدوني و اعتقد اخدت ال 6 درجات لاننا من الوظائف المفضله و بالطبع لازم خبره

بالتوفيق ان شاء الله

قديم 12th August 2011, 01:23 PM engabdo غير متواجد حالياً
    engabdo
    Silver Member

engabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud of

engabdo's Flag is: Egypt

أنا : engabdo

اقتباس
    والله يا هندسه انا لسه جديد و بجمع في الورق ده حتي انا لسه ماكتبتش الابلكيشن

بس الناس هنا كتر خيرها ساعدوني و اعتقد اخدت ال 6 درجات لاننا من الوظائف المفضله و بالطبع لازم خبره

بالتوفيق ان شاء الله

أنا فهمت انت بتجهز حالك للذهاب لكيبيك - على العموم ربنا يوفقك ويسرلك - وحاول تخلص ورقك بسرعة وابعت على طول - انا عندي نفسي التوجه بتاعك برده - الدراسة بجانب العمل - ربنا ييسرلنا الامور - لو فيها خير هاتلاقيها مشيت لوحدها.

بالتوفيق

قديم 12th August 2011, 05:18 PM bazzoka غير متواجد حالياً
    bazzoka
    Member

ربنا يسهل يا باشا و شد حيلك

نتقابل هناك ان شاء الله

قديم 12th August 2011, 06:20 PM Vitruvius غير متواجد حالياً
    Vitruvius
    Member

Vitruvius will become famous soon enoughVitruvius will become famous soon enough

Vitruvius's Flag is: Egypt

أنا : Vitruvius

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    اهلا بيك اخي الكريم

و بالفعل تخصص ال IT ممتاز و اعتقد ايضا الهندسه المعماريه و خصوصا لو معاك خبره

بس اكيد كل واحد هيدخل المجال اللي يفضله

بس فيه سؤال انت مهندس مدني ازاي هنعمل ماستر CS/CE مش لازم تكون دارس جامعه في هذا المجال ولا ايه ؟

انا مش عارف نظامهم ايه هناك في الماستر ؟!! ياعني الواحد ممكن لو مجال معين يدخل ماستر في مجال اخر ؟! و ايه الشروط

وهل حددت جامعه معينه ولا لسه ؟؟

ان حاليا بقرأ موضوع الدراسات العليا في كندا ( افضل موضوع لشهر اغسطس 2010)

ياريت اي حد من الاعضاء عنده خلفيه عن هذا الموضوع يؤلنا

شكرا

أنا معماري مش مهندس مدني، و لسة مخدتش قرار نهائي اذا كنت فعلا هغير التخصص ولا همشي في سكة ماجستير العمارة عشان المعادلة و ممارسة مهنة المعماري، الإختيار صعب.. بس ينفع طبعا تدرس تخصصات بعيدة عن التخصص الأصلي.. الجامعة بتشوف السجل الدراسي و بتطلب من الطالب المتقدم يدرس مواد معينة prerequisite عشان تأهله لدراسة الماجستير في التخصص المطلوب..

أنا مبدئيا حاطت عيني على جامعة ماكجيل للأسباب اللي قلتها قبل كدة.. بس مش مستبعد اختيارات تانية زي جامعة ألبرتا أو تورنتو و خصوصا في مجال الـكمبيوتر ساينس.. أنصحك بشدة تتصفح كويس مواقع الـ3 جامعات دول (و غيرهم برضه طبعا) عشان تشوف الإختيارات و تفاصيل التخصصات المتاحة هتستفيد معرفة كويسة عن نظام التعليم العالي في كندا و عن تخصصك

قديم 12th August 2011, 06:23 PM Vitruvius غير متواجد حالياً
    Vitruvius
    Member

Vitruvius will become famous soon enoughVitruvius will become famous soon enough

Vitruvius's Flag is: Egypt

أنا : Vitruvius

على فكرة أنا برضه ناوي أقدم كيبيك و لسة مجهزتش ملفي.. و لسة بادئ في الفرنساوي على خفيف

قديم 12th August 2011, 06:39 PM bazzoka غير متواجد حالياً
    bazzoka
    Member

السلام عليكم ورحمه الله

ان شاء الله بجهز ورقي للهجره ل
    كيبك و كنت بخطط بالطبع انا هروح اعمل ايه هناك

فكرت في اني اكمل دراستي مع العمل

من فتره فكرت اني ادرس في
    كندا وليس الهجره وجدت ان التكلفه هتذيد عن 300 الف جنيه لدراسه الماستر و اللغه , ولكن بعد فتره فكرت في الهجره اولا

عرفت من هنا ان تكلفه الطالب للماستر للمهاجر اقل بكثير من اللي مقدم علي فيزا دراسه

استفسار بعد اذنكم

انا حاصل علي بكالوريوس هندسه حاسب - شعبه كهرباء من اكاديميه خريج 2007 و عضو في نقابه المهندسين ,
    علما بان تقديري جيد و المعدل 2.3

انا ان شاء الله مقدم علي كيبك و وجدت هناك جامعه ماكجيل من افضل الجامعات و هقدم علي ماستر في مجال الـ IT , لسه محددتش ايه بالظبط بس اعتقد هيكون امن و حمايه المعلومات

هل اقدر اعمل ماستر علي طول ولا بيكون في تمهيدي او شروط معينه ولا مش هيقبلوني ؟!!

وهل فيه جامعه افضل من ماكجيل في هذا التخصص ام لا ؟؟!!

قبل الدخول في الماستر هدرس لغه في معهد الجامعه لان لغتي ضعيفه , اعتقد لو هاجرت قبل فتره الدراسه هاخد لغه فيها

و انا ان شاء الله مهاجر كندا للدراسه و العمل في مجالي و هو Systems Eng

هل اعادل اولا ام اقدم علي الماستر و بعد كده اعادل عشان اجد وظيفه ولا فيه شئ يغني عن شئ

ياريت اي حد عنده خلفيه في هذه النقطه يعطيني المعلومات و يكون متأكد منها لاني هعتمد علي هذا الكلام

و عذرا لكثره اسئلتي

علما باني قريت الموضوع ده كله و استفدت منه كثيرا و جزاكم الله كل خير علي هذه المساعدات

قديم 12th August 2011, 08:10 PM bazzoka غير متواجد حالياً
    bazzoka
    Member

وانا قدمت علي كورس الشهر الجاي و ربنا يسهل و الامور تمشي بخير

انا وضعت استفساري في الموضوع بتاع الدرسات العليا يمكن حد يرد

بالتوفيق ان شاء الله

قديم 12th August 2011, 11:22 PM hala غير متواجد حالياً
    hala
    Junior Member

hala is on a distinguished road

أنا : hala

يا ريت حد يشرح لي ازاي اعمل دراسة في مجال الطب من خلال منحة تسمح لي بعيشة كويسه حتا اتمكن من الحصول علا الجنسية يعني توفر لي دخل كويس ثابت لمدة 3 سنين للحصول علا الجنسية الكندية عايزة من يتفضل مشكورا بالرد بطريقة سهلة ومنظمة ولكم جزيل الشكر

قديم 13th August 2011, 10:18 AM salamatarek غير متواجد حالياً
    salamatarek
    Silver Member

salamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond repute

أنا : salamatarek

اقتباس
    السلام عليكم ورحمه الله

ان شاء الله بجهز ورقي للهجره ل
    كيبك و كنت بخطط بالطبع انا هروح اعمل ايه هناك

فكرت في اني اكمل دراستي مع العمل

من فتره فكرت اني ادرس في
    كندا وليس الهجره وجدت ان التكلفه هتذيد عن 300 الف جنيه لدراسه الماستر و اللغه , ولكن بعد فتره فكرت في الهجره اولا

عرفت من هنا ان تكلفه الطالب للماستر للمهاجر اقل بكثير من اللي مقدم علي فيزا دراسه

استفسار بعد اذنكم

انا حاصل علي بكالوريوس هندسه حاسب - شعبه كهرباء من اكاديميه خريج 2007 و عضو في نقابه المهندسين ,
    علما بان تقديري جيد و المعدل 2.3

انا ان شاء الله مقدم علي كيبك و وجدت هناك جامعه ماكجيل من افضل الجامعات و هقدم علي ماستر في مجال الـ IT , لسه محددتش ايه بالظبط بس اعتقد هيكون امن و حمايه المعلومات

هل اقدر اعمل ماستر علي طول ولا بيكون في تمهيدي او شروط معينه ولا مش هيقبلوني ؟!!

وهل فيه جامعه افضل من ماكجيل في هذا التخصص ام لا ؟؟!!

قبل الدخول في الماستر هدرس لغه في معهد الجامعه لان لغتي ضعيفه , اعتقد لو هاجرت قبل فتره الدراسه هاخد لغه فيها

و انا ان شاء الله مهاجر كندا للدراسه و العمل في مجالي و هو Systems Eng

هل اعادل اولا ام اقدم علي الماستر و بعد كده اعادل عشان اجد وظيفه ولا فيه شئ يغني عن شئ

ياريت اي حد عنده خلفيه في هذه النقطه يعطيني المعلومات و يكون متأكد منها لاني هعتمد علي هذا الكلام

و عذرا لكثره اسئلتي

علما باني قريت الموضوع ده كله و استفدت منه كثيرا و جزاكم الله كل خير علي هذه المساعدات

احسن حاجة انك تدرس بعد ما تيجى الاقامة علشان الاسعار طبعا.
    انا مش متاكد انك ممكن تتقبل فى ماكجيل والسبب هو المعدل تبعك, ولكن يفضل انك تراسلهم بنفسك وتتاكد, وهى من افضل الجامعات فى كندا ولو عرفت تدرس فيها تبقى ممتازة.
    ولكنى افضل انك تبحث فى جامعة كونكورديا ( فى مونتريال برضه), وغالبا ان شاء الله فرصتك فيها اكبر, والماجستير فى العموم فيه تمهيدى, بس احتمال قبل التمهيدى يدوك كذا مادة تدرسها علشان تحسن المعدل تبعك.
    وبالنسبة للشغل, فالمهم هو المعادلة وليست الماجستير, وطبعا دراستك لاى منهم حسب اولويات كل واحد, ولكن ممكن تقدم ماجستير اول ما توصل وتمشى فى المعادلة فى نفس الوقت, لان الاثنين ممكن تخلصهم فى حدود سنتين او سنتين ونصف, والمدة دى فى الغالب فى عمر اى مهاجر بيبقى غالبا شغل كاجوال ولسه الامور مش مظبطة, يبقى استغليت الوقت بتاعك فى الاول, بس عموما الماجستير تعطى لك اولوية فى التقديم للشغل, ولكن المعادلة هى الاساس وطبعا كل واحد له ظروفه فى كيفية وتوقيت دراسة اى منهم. وبالتوفيق ان شاء الله.
    مع تحياتى