مصر للطيران - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    Almatareed Mobile Version
    (الكاتـب : Admin ) (آخر مشاركة : Thomashib)
    المعادلة الكندية للصيادلة
    (الكاتـب : Batman ) (آخر مشاركة : LucasCen)
    حل مشكلة في ادراج مقاطع الفيديو
    (الكاتـب : يسر ) (آخر مشاركة : JamesCem)
    العملة الرقمية Tether ورمزها USDT
    (الكاتـب : حشيش ) (آخر مشاركة : JamesCem)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

مصر للطيران

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 7th October 2014, 03:57 AM bongeorge غير متواجد حالياً
    Senior Member

bongeorge تم تعطيل التقييم

bongeorge's Flag is: Canada

egyptflag مصر للطيران

أنا : bongeorge

هذه ليست دعاية لشركة مصر للطيران , لكن أنا سافرت انا و الأسرة مرات عديدة من مصر الى كندا و من كندا لمصر . أكتشفت ان مصر للطيران أفضل بكثير للأسباب التالية :

1- طيران مباشر
    2- مفيش ترانزيت 5-12 ساعة أنتظار فى مطار مالهومش لازمة
    3- مفيش تفتيش أضافى و سكان اضافى لك و لأسرتك فى هذا المطار الأوروبى
    4-مفيش ضياع للشنط
    5-مصر للطيران تسمح بشنطتين كل واحدة 23كجم بدلا" من شنطة واحدة فى اغلب خطوط الطيران الاوروبى
    6-أرخص سعر ( مع انى لم أجده فى أكسبيديا لغرض فى نفس يعقوب)
    7-عملة صعبة لمصر
    بأختصار , أذا كنت تريد الذهاب الى تورونتو دايركت فلايت , يبقى مصر للطيران أفضل بكثير

الموضوع الأصلي : مصر للطيران     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : bongeorge

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    ازدواج الجنسية و الرجوع الى مطار القاهرة الهجرة إلى كندا AhmedMaged 23 21603 18th June 2016 01:58 PM
    تطبيق أوبر بديل للتاكسى موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات bongeorge 7 2263 19th April 2016 12:03 PM
    كيف تشاهد قنوات الستالايت على التليفزيون أو... الكمبيوتر والإنترنت Mr.Techno 2 3697 4th April 2015 10:19 PM
    كيفية مشاهدة جميع قنوات الستالايت مجانا" عن طريق... الهجرة إلى كندا ysma 3 1420 4th April 2015 10:08 PM
    التقديم على الجنسية الكندية الهجرة إلى كندا Dr amr 15 8405 22nd October 2014 06:45 AM

قديم 7th October 2014, 09:22 AM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

shawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond repute

shawi's Flag is: Canada

أنا : shawi

بكمالسفرذهابوعودهمنتورنتوللفردالواحدلوسمحتوهليختلف السعرللمصريعنغيرهكماكانزمانامانهموحد للجميعبيغلىويرخص؟

قديم 7th October 2014, 10:27 AM M. Yousef غير متواجد حالياً
    M. Yousef
    Member

M. Yousef will become famous soon enoughM. Yousef will become famous soon enough

M. Yousef's Flag is: Egypt

أنا : M. Yousef

فى طيران مباشر القاهرة كالجرى؟

قديم 8th October 2014, 02:53 AM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

shawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond repute

shawi's Flag is: Canada

أنا : shawi

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M. Yousef

هلهواستفسار ام معلومة
    ما نعرفه هو ان الطيران الاوروبي يطير الي كالجري مثلالبريطاني الالماني الهولندي.....

اما الطيران العربي فيقف في الشرق...وقد حاولت طيران الامارات الحصول على موقف اخر غير تورنتو ولم يحدث

قديم 8th October 2014, 07:07 AM bongeorge غير متواجد حالياً
    bongeorge
    Senior Member

bongeorge تم تعطيل التقييم

bongeorge's Flag is: Canada

أنا : bongeorge

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shawi
    هلهواستفسار ام معلومة
    ما نعرفه هو ان الطيران الاوروبي يطير الي كالجري مثلالبريطاني الالماني الهولندي.....

اما الطيران العربي فيقف في الشرق...وقد حاولت طيران الامارات الحصول على موقف اخر غير تورنتو ولم يحدث

صحيح الطيران الأوروبى لن يقف من كالجارى فى تورونتو لكنه حتما" سيتوقف فى عاصمته الأوروبية .

بأختصار شديد للأخوة الموجودين بألبرتا او غيرها كدة كدة هايقف ترانزيت .. هنا السؤال أطلع على أوروبى و أقف ترانزيت فى عاصمة أوروبية - و لا أخد مصر للطيران و أقف فى تورونتو ؟

الأجابة تعتمد عليك

أذا كنت حابب تتفسح فى دولة أوروبية و معاك الباسبور الكندى , أنزل و أتفسح و أستمتع بحياتك و بلاش عقدة التحويش المصرى , هاتحوش أيه و لمين ؟

لو مش ناوى تتفسح , ظروف طارئة , حالة وفاة بعد الشر , أى طوارىء . ليه توجع دماغك فى مطار اوروبى لما ممكن تخليك قاعد فى الطيارة ؟

1- الزيارة الاولى لمصر كانت على الخطوط البولندية
    12 ساعة ترانزيت , عدت هوا فى المطار لأنى كنت سعيد جدا" أنى نازل مصر أول مرة

سألت البنوتة . لو سمحتى ممكن أقعد على الكرسى الفاضى اللذيذ اللى ورا الباب ده .. قالتلى نووو خبيبى أدفع الأول 86 دولار و انا اقعدك .. بكل بجاحة !
    بعكس أير كندا مثلا" أو مصر للطيران لو الكراسى فاضية مفيش مانع انك حتى تنام على 3 كراسى و حصلت معايا مرتين .. و النوم فى الطيارة لذيذ جدا" لأنه بيقتل الوقت بسرعة و مش بعرف انام و انا قاعد على الكرسى

2- مطار وارسو تحث أنه ثكنة عسكرية .. أنا بحب بولندا وكل شىء لكن مازال الاتحاد السوفيتى بصمته واضحة .. سقف المطار على شكل المثلث العسكرى المعروف ... الخ

لكن هما كانوا حلوين معايا لما الطيران اتلغى لمصر ايام مرسى جابولى تذكرة على اللوفت هانزا و ناس زى العسل و دمهم خفيف و مش بيقصروا فى الكلام و الكاستومر كير بالنص ساعة ترغى معاك .. جنب الشباك ؟ تحب تبقى Vegi و لا كوشر ؟

2- الشنطتين ال23كجم مازالت مصر بلا منازع هى اللى راح تعطيك ها الوزن

3- طيران مصر للطيران 777-300 و حلو مفيهوش مشاكل مش زى ماكنت باسمع

4- طيران مصر للطيران Star alliance
    يعنى بتاخد بيها اير مايلز تستفيد بيها بعد كدة

محدش ينسى يسجل على Egyptair plus قبل مايحجز و يعمل check in online و يريح الجمجمة

قديم 14th October 2014, 08:42 PM M. Yousef غير متواجد حالياً
    M. Yousef
    Member

M. Yousef will become famous soon enoughM. Yousef will become famous soon enough

M. Yousef's Flag is: Egypt

أنا : M. Yousef

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shawi
    هلهواستفسار ام معلومة

اهلا و سهلا يا باشمهندس سمير
    دا كان سؤال غرضه الاستفسار فى علامة استفهام فى آخر الجملة

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bongeorge

صحيح الطيران الأوروبى لن يقف من كالجارى فى تورونتو لكنه حتما" سيتوقف فى عاصمته الأوروبية .

بأختصار شديد للأخوة الموجودين بألبرتا او غيرها كدة كدة هايقف ترانزيت ..

شكرا استاذ بونجورج
    كدا انت جبت المفيد اللى كنت بادور عليه

انا لسا فى مرحلة التقديم للهجرة... السؤال كان علشان املا كام نقطة فاضية فى ال Plan
    اصلى بعيد عنكم كائن فضائى ما باعرفش انزل من البيت اشترى باكو لب او سودانى (عشان خاطر المهندس وسيم ما يزعلش) الا لما اكون عارف هاشتريه منين و بكام و نوعه ايه و لو ما لقيتوش ايه المحلات التانية اللى متوافر فيها و اخيرا هيبقى وزنه كام و هارجع بيه البيت ازاى و المشوار كله هياخد وقت اد ايه !!

عارف اننى معقد و متعب و مغلب اللى حواليا معايا...
    بس من صغرى و انا كدا و مش عارف اتغير او اتأقلم...

و المقدمة اللى فاتت دى علشان تمهد لطابور الأسئلة اللى جاى ... معلش استحملونى

بما ان رحلتى لكالجرى لازم يكون فيها ترانزيت... هل يفضل مطار اوربى ولا كندى؟
    و بالنسبة لأول رحلة (اللاندنج) بالذات... كان فيه بوستات بتقول يفضل تاخد كل الترانزيت برا كندا و تنزل فى المطار اللى انت ناوى عليه علشان ورق اللاندنج و ال PR و كل المعاملات بتاعتك هيخلصها اول مطار كندى تلمسه قدماك (اه والله كانت مكتوبة "قدماك"...انا فاكر)
    فطبقا للنصيحة دى اخد ترانزيت برا و قدماى ما تعتبش مطار تورونتو و انزل فى كالجرى على طول؟
    ولا مش هتفرق اى مطار اخلص فيه لاندنج؟
    و يا ترا ممكن الاجراءات تطول؟ اعمل حسابى ف وقت ترانزيت كبير؟
    تقريبا كام ساعة؟

فى بأه حاجة كمان لاحظتها خلتنى اسأل اول سؤال خالص:
    انا معايا فى الشغل زمايل كنديين... بيشتغلو شهر فى مصر و شهر اجازة ف بلدهم
    لما باسألهم بيسافرو ازاى كلهم قالولى القاهرة فرانكفورت كالجرى.... بالإجماع! مع العلم انهم بيسافرو First class
    طيب مش كان احسنلهم يخلوهم قاعدين ف الطيارة زى ما انت قلت؟

اقتباس
    ليه توجع دماغك فى مطار اوروبى لما ممكن تخليك قاعد فى الطيارة ؟

ولا انا فهمت غلط؟

آخر حاجة... ممكن تفسر الموقف دا؟ مش فاهم ايه اللى حصل بالظبط:

اقتباس
    سألت البنوتة . لو سمحتى ممكن أقعد على الكرسى الفاضى اللذيذ اللى ورا الباب ده .. قالتلى نووو خبيبى أدفع الأول 86 دولار و انا اقعدك .. بكل بجاحة !

قديم 15th October 2014, 05:15 AM mrfall غير متواجد حالياً
    mrfall
    Member

mrfall will become famous soon enoughmrfall will become famous soon enough

أنا : mrfall

اقتباس
    اهلا و سهلا يا باشمهندس سمير
    دا كان سؤال غرضه الاستفسار فى علامة استفهام فى آخر الجملة

شكرا استاذ بونجورج
    كدا انت جبت المفيد اللى كنت بادور عليه

انا لسا فى مرحلة التقديم للهجرة... السؤال كان علشان املا كام نقطة فاضية فى ال Plan
    اصلى بعيد عنكم كائن فضائى ما باعرفش انزل من البيت اشترى باكو لب او سودانى (عشان خاطر المهندس وسيم ما يزعلش) الا لما اكون عارف هاشتريه منين و بكام و نوعه ايه و لو ما لقيتوش ايه المحلات التانية اللى متوافر فيها و اخيرا هيبقى وزنه كام و هارجع بيه البيت ازاى و المشوار كله هياخد وقت اد ايه !!

عارف اننى معقد و متعب و مغلب اللى حواليا معايا...
    بس من صغرى و انا كدا و مش عارف اتغير او اتأقلم...

و المقدمة اللى فاتت دى علشان تمهد لطابور الأسئلة اللى جاى ... معلش استحملونى

بما ان رحلتى لكالجرى لازم يكون فيها ترانزيت... هل يفضل مطار اوربى ولا كندى؟
    و بالنسبة لأول رحلة (اللاندنج) بالذات... كان فيه بوستات بتقول يفضل تاخد كل الترانزيت برا كندا و تنزل فى المطار اللى انت ناوى عليه علشان ورق اللاندنج و ال PR و كل المعاملات بتاعتك هيخلصها اول مطار كندى تلمسه قدماك (اه والله كانت مكتوبة "قدماك"...انا فاكر)
    فطبقا للنصيحة دى اخد ترانزيت برا و قدماى ما تعتبش مطار تورونتو و انزل فى كالجرى على طول؟
    ولا مش هتفرق اى مطار اخلص فيه لاندنج؟
    و يا ترا ممكن الاجراءات تطول؟ اعمل حسابى ف وقت ترانزيت كبير؟
    تقريبا كام ساعة؟

فى بأه حاجة كمان لاحظتها خلتنى اسأل اول سؤال خالص:
    انا معايا فى الشغل زمايل كنديين... بيشتغلو شهر فى مصر و شهر اجازة ف بلدهم
    لما باسألهم بيسافرو ازاى كلهم قالولى القاهرة فرانكفورت كالجرى.... بالإجماع! مع العلم انهم بيسافرو First class
    طيب مش كان احسنلهم يخلوهم قاعدين ف الطيارة زى ما انت قلت؟

ولا انا فهمت غلط؟

آخر حاجة... ممكن تفسر الموقف دا؟ مش فاهم ايه اللى حصل بالظبط:

انا هاجاوب من سابق تجربه
    افضل طيران لكالجارى هو لوفتهنزا ترانزيت فى فرانكفورت ( من اراء ناس قبل منى سافرت )
    انما بخصوص اللندينج معلومتك صحيحه الى انت قراتها اول مطار كندى هاتلمسه رجلك هاتعمل فيه ورقك فانتا الى تختار تحب تعمل الندينج فين ولو عملته فى مطار كندى بوجه داخليه هاتحتاج ترانزيت وقته كبير شويه لانك هاتستلم شنطك وبعدين تخلص ورقك وبعدين تتجه لطيران الداخلى الى انت رايحه فانتا تختار الى انت عاوزه ( كلها تجارب )
    ربنا يوفقك وتوصل بالسلامه ان شاء الله

قديم 11th November 2014, 03:05 PM Fairouzm غير متواجد حالياً
    Fairouzm
    Senior Member

Fairouzm has much to be proud ofFairouzm has much to be proud ofFairouzm has much to be proud ofFairouzm has much to be proud ofFairouzm has much to be proud ofFairouzm has much to be proud ofFairouzm has much to be proud ofFairouzm has much to be proud of

Fairouzm's Flag is: Canada

أنا : Fairouzm

اقتباس

لا

مظنش،
    بس فيه عن طريق لوفتهانزا
    جرب thomas ****

القاهره ، فرانكفورت ، كالجيري

الرحله كانت مصر ل الطيران بس حاجزه كراسي في طياره لوفتهانزا يعني بتركب في طياره لوفتهانزا

وكانت ممتازه الحقيقه

مطار فرانكفورت من اكتر المطارات اللي برتاح فيها :)

وخصوصا ان فيه مكدونالدز

قديم 7th October 2014, 11:40 AM mohab mostafa غير متواجد حالياً
    mohab mostafa
    Member

mohab mostafa is on a distinguished road

mohab mostafa's Flag is: Egypt

أنا : mohab mostafa

متابع باهتمام

قديم 8th October 2014, 04:26 PM اوسكار غير متواجد حالياً
    اوسكار
    Member

اوسكار is on a distinguished road

اوسكار's Flag is: Egypt

أنا : اوسكار

مساء الخير استاذ جورج / اسمحلي اضيف تعليق علي وزن الشنط ان اللوفتهانزا وعن تجربة في الصيف دة بتسمح بشنطتين 23 كيلو .