معادلة الهندسة في كيبيك (خطوات/مستندات/مراجع/خبرات سابقه) - الصفحة 39 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    Almatareed Mobile Version
    (الكاتـب : Admin ) (آخر مشاركة : Thomashib)
    المعادلة الكندية للصيادلة
    (الكاتـب : Batman ) (آخر مشاركة : LucasCen)
    حل مشكلة في ادراج مقاطع الفيديو
    (الكاتـب : يسر ) (آخر مشاركة : JamesCem)
    العملة الرقمية Tether ورمزها USDT
    (الكاتـب : حشيش ) (آخر مشاركة : JamesCem)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

معادلة الهندسة في كيبيك (خطوات/مستندات/مراجع/خبرات سابقه)

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 2nd September 2014, 10:42 AM bisho_besh_besh غير متواجد حالياً
    bisho_besh_besh
    Member

bisho_besh_besh is on a distinguished road

أنا : bisho_besh_besh

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafasaad
    أنا مش عمارة بس النظام واحد لكل المهندسين... الجهة اللي مسئولة عن المعادلة هي
    Ordre des ingénieurs du Québec
    ودي زي نقابة المهندسين عندنا..
    الخطوات باختصار هي انك بتقدم شهاداتك الهندسية وهم بيقيموها وبيحددوا إذا كانت مكافئة للشهادات الكندية، ولو مش مكافئة بيحددوا لك مواد تمتحن فيها في ميعادين كل سنة (مايو ونوفمبر) في مونتريال..
    الصفحة دي بتوضح باختصار خطوات التقديم (بالفرنساوي)

والأداة دي هم عاملينها عشان تساعدك تعرف اذا كانت شهاداتك معترف بيها ولا محتاج تمتحن وكام مادة .. غالبا هيكون عليك مادتين.. الأداة دي هم قايلين انها استرشادية يعني ممكن عند التقييم الحقيقي للشهادات يطلبوا طلبات مختلفة بس هي بدرجة كبيرة مش هتختلف

وطبعا فيه مصاريف للحصول على الترخيص والامتحانات اللي هتدخلها .. يعني حاجة كدة حسبة 2000 دولار كندي.. والامتحان ده ممكن تعمله أول ما توصل كندا ولو تقدر تسافر قبل الحصول على فيزا الهجرة (عن طريق فيزا سياحة يعني) يبقى خير وبركة

أخر حاجة .. الكلام ده كله بيمنحك لقب "Junior Engineer" يعني ما تقدرش تبقى مسئول عن شغل هندسي بشكل كامل ولازم تشتغل تحت اشراف مهندس محترف "Professional Engineer".. وعشان تبقى انت مهندس محترف لازم تشتغل سنة جونيور تحت اشراف مهندس محترف وفيه امتحانان تانية في أخلاقيات المهنة واللغة الفرنسية عشان تاخد رخصة مهندس محترف.. عموما انت تقدر ان شاء الله تلاقي شغل برخصة الجونيور

وربنا يوفقك ان شاء الله

أشكرك جزيلا علي المساعده بس فيه معلومة عندي ناس قالتهالي من فترة طويلة و هي ان المهندسين المعماريين ليهم نقابة لوحدهم منفصلة عن نقابة المهندسين ياريت لو تعرف عن الموضوع دا حاجه تفدني او تصححلي المعلومة دي.
    ملحوظة صغيرة بس اللينك الاولاني مش بيفتح فلو ممكن تبعته تاني اكون شاكرا لافضالك.

قديم 2nd September 2014, 10:58 AM bisho_besh_besh غير متواجد حالياً
    bisho_besh_besh
    Member

bisho_besh_besh is on a distinguished road

أنا : bisho_besh_besh

معلش انا بكرر السؤال تاني ...... هل يا جماعة فيه مهندسين معماريين دخلوا انترفيوهات الفتره اللي فاتت ؟؟؟ ياريت يحكوا اخبار الانترفيو كان ازاي معاهم ؟؟؟

قديم 12th September 2014, 01:39 PM May Shaikhoun غير متواجد حالياً
    May Shaikhoun
    Junior Member

May Shaikhoun is on a distinguished road

May Shaikhoun's Flag is: Egypt

أنا : May Shaikhoun

Hallo Ramy,
    I am also from HTI, just wanna ask if the certificate u sent was the temporary one or the permenant one (the one you tae in the graduation cermony)?!!

قديم 2nd November 2014, 08:21 AM Remooo غير متواجد حالياً
    Remooo
    Colonel

Remooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond repute

Remooo's Flag is: Egypt

:Canada:

أنا : Remooo

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حسين
    انا عملت قبول للصداقه :) . انا مقدم كيبك من 9-2010
    و المقابله فى 12-7-2012
    و عقبال ما عملت اضافه لأبنى التانى قدمت الملف فيديرال 9-2013
    و مستنى :)
    و قدمت على المعادلة الشهر اللى فات و يا رب ناوى ان شاء الله لو ربنا بسرها لينا اروح اعمل لاندينج و اعمل امتحان مواد المعادلة فى مايو برضه ان شاء الله يا رب

بالتوفيق يا باشمهندس..احنا كنا مقدمين مع بعض فى نفس الشهر
    انا لسه ماعملتش اى خطوة فى المعادلة ولا فى كيبيك ولا فى غيرها
    وبصراحة الموضوع تقيل على قلبى مش عارفة ليه ..اسمحلى لو احتجت حاجة ابقى اسالك
    وان شاء الله نطمن عليك قريب

قديم 3rd December 2014, 01:37 PM HazemEng غير متواجد حالياً
    HazemEng
    Member

HazemEng is on a distinguished road

HazemEng's Flag is: Egypt

أنا : HazemEng

!For Medical Professionals Only

لو سمحت يا بشمهندسين كان في لينك ممكن اعمل بيه online evaluation لحالتي كمهندس و نتيجته بيقولك هتدرس كام ماده عشان تاخد رخصة مزاولة المهنه و تبقا Junior engineer
    بيسالك اسئله زى : تخصصك ايه , خبرتك كام سنه , حصلت على البكالوريوس من انهي بلد و جامعة ايه , و بيكون الرد بعدد المواد اللي المفروض غالبا هتدرسها
    ياريت لو حد يقدر يجيبلنا اللينك ده و شكرااااا

قديم 4th December 2014, 04:09 AM Miki غير متواجد حالياً
    Miki
    Senior Member

Miki is a jewel in the roughMiki is a jewel in the roughMiki is a jewel in the roughMiki is a jewel in the rough

Miki's Flag is: Egypt

أنا : Miki

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HazemEng
    لو سمحت يا بشمهندسين كان في لينك ممكن اعمل بيه online evaluation لحالتي كمهندس و نتيجته بيقولك هتدرس كام ماده عشان تاخد رخصة مزاولة المهنه و تبقا Junior engineer
    بيسالك اسئله زى : تخصصك ايه , خبرتك كام سنه , حصلت على البكالوريوس من انهي بلد و جامعة ايه , و بيكون الرد بعدد المواد اللي المفروض غالبا هتدرسها
    ياريت لو حد يقدر يجيبلنا اللينك ده و شكرااااا

https://www.oiq.qc.ca/en/Iam/applican...plication.aspx

قديم 6th December 2014, 07:47 AM HazemEng غير متواجد حالياً
    HazemEng
    Member

HazemEng is on a distinguished road

HazemEng's Flag is: Egypt

أنا : HazemEng

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Miki
    https://www.oiq.qc.ca/en/Iam/applican...plication.aspx

شكرااااا و بالتوفيق لكلًالمطاريد

قديم 23rd January 2016, 10:18 AM محمد حسين غير متواجد حالياً
    محمد حسين
    Member

محمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to behold

أنا : محمد حسين

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Remooo
    بالتوفيق يا باشمهندس..احنا كنا مقدمين مع بعض فى نفس الشهر
    انا لسه ماعملتش اى خطوة فى المعادلة ولا فى كيبيك ولا فى غيرها
    وبصراحة الموضوع تقيل على قلبى مش عارفة ليه ..اسمحلى لو احتجت حاجة ابقى اسالك
    وان شاء الله نطمن عليك قريب

أنا أسف لسه شايف المسج :)
    أى وقت طبعا

قديم 2nd May 2016, 01:05 PM leohash غير متواجد حالياً
    leohash
    Junior Member

leohash is on a distinguished road

أنا : leohash

FOR UNDERGRADUATE DIPLOMAS OBTAINED IN QUEBEC

• An official transcript of your grades sent directly to the Order by the issuing educational institution.
    يا جماعة هو ده معناه ان الجامعة عي الي تبعت ال transcript و لو هو كده بتعت على عنوان ايه و ازاي
    ؟؟

قديم 1st November 2016, 06:21 AM Remon.soliman غير متواجد حالياً
    Remon.soliman
    Moderator

Remon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond repute

Remon.soliman's Flag is: Kuwait

أنا : Remon.soliman

دعوه لموضوعي

مشاركة هامة

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حشيش

فيه حل بسيط وسهل جداً لمشكلة المسجلين الجدد والزملاء الذين ليس لديهم عدد كافى من المداخلات للتواصل على الخاص يتلخص فى خطوتين مش حياخدوا منك نصف دقيقة

1- إذهب إلى لوحة التحكم الخاصة بك ومنها إلى (تعديل الخيارات) ... ثم ضع علامة صح على الصندوق الخاص بـ (إستلام بريد إلكترونى من الأعضاء) كما يظهر فى الصورة المرفقة:

2- عندما يريد أحد الزملاء القدامى التواصل معك عبر البريد الإلكترونى فكل ما عليه هو الضغط على إسمك ويختار (إرسال رسالة بريد الكترونى إلى) كما يظهر فى الصورة المرفقة:

إضغط على الصور لعرضها بالحجم الطبيعى

سبب تقييد خاصية الرسائل الخاصة للمسجلين الجدد سبق أن وضحته الإدارة فى عدة موضوعات سابقة بغرض حماية خصوصية الأعضاء القدامى من بعض العضويات الجديدة ... كذلك يتم حجب البريد الإلكترونى الخاص بجميع الأعضاء إلا لو إختار العضو إظهاره كما ورد فى الشرح أعلاه ... تحياتى