سؤال بخصوص مستوى اللغة الفرنسية اللى أكتبة فى الطلب لكيبك؟ - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    الماسونية - نشأتها وخفاياها
    (الكاتـب : حشيش ) (آخر مشاركة : Veronaoqr)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

سؤال بخصوص مستوى اللغة الفرنسية اللى أكتبة فى الطلب لكيبك؟

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 22nd July 2009, 09:39 PM هشام المصرى غير متواجد حالياً
    Junior Member

هشام المصرى is on a distinguished road

Enemy سؤال بخصوص مستوى اللغة الفرنسية اللى أكتبة فى الطلب لكيبك؟

أنا : هشام المصرى

السلام عليكم إخوانى و عساكم بخير

إن شاء الله الإسبوع المقبل سأفتح الملف وبعد الإطلاع على المعلومات المفيدة فى المنتدى لدى بعض الأسئلة لتفادى الخطأ فى الملف

1- أنا مبتدئ فى الفرنسية و لكنى سأبدا كورس فى المركز الفرنسى من بداية أغسطس بإذن الله و لا أعرف المستوى الذى أكتبة فى الأبلكيشن و أخشى أن أزيد أو أنقص يضرنى فأريد أن أعرف مع فرض أن المقابلة خلال عام وإذا قضيت العام كله دراسة فما هو المستوى الذى أتوقع أن أصل له وأكتبة فى الطلب

2-أنا معى كشف حساب صادر فى شهر 5 اللى فات و صادر بالجنية المصرى ليس بالكندى ( حوالى 45 الف مصرى ) هل ذلك مناسب ولا نعمل واحد تاريخة حديث بالكندى

3- هل تنصحونى أضع إيصال كورس المركز الفرنسى فى الملف زى ما بعض الإخوة كتب ولا مثلا ده يتناقض مع المستوى اللى هكتبة فى الأبلكيشن لو الإيصال مكتوب فيه المستوى الأول وانا مثلا كاتبلهم السابع

وجزاكم الله على تعبكم معنا

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    الخليج vs كندا .. لماذا يترك الكثيرون العمل... الهجرة إلى كندا pharid 187 73886 24th September 2010 04:13 PM
    أهل أستراليا أدرى بشعابها ( هل حقا يوجد عنصرية ضد... الهجرة إلى أستراليا ونيوزيلاندا والسويد AhmedME 34 48065 9th May 2010 05:01 PM
    العمل في مجال الموارد البشرية في تورونتو الهجرة إلى كندا nouna 40 15410 6th April 2010 04:12 PM
    سؤال بخصوص مستوى اللغة الفرنسية اللى أكتبة فى... الهجرة إلى كندا nagy 9 3765 22nd July 2009 09:39 PM

قديم 22nd July 2009, 09:55 PM savary غير متواجد حالياً
    savary
    Brigadier General

savary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond repute

أنا : savary

اقتباس
    1- أنا مبتدئ فى الفرنسية و لكنى سأبدا كورس فى المركز الفرنسى من بداية أغسطس بإذن الله و لا أعرف المستوى الذى أكتبة فى الأبلكيشن و أخشى أن أزيد أو أنقص يضرنى فأريد أن أعرف مع فرض أن المقابلة خلال عام وإذا قضيت العام كله دراسة فما هو المستوى الذى أتوقع أن أصل له وأكتبة فى الطلب

ماهو على حسب تقييم الملف كله
    يعنى سنين الخبره قد ايه
    حضرتك متزوج ولا لاء ,, مستوى الزوجه وتعليمها والخبره اذا كانت تعمل
    يعنى حضرتك عاوز قد ايه من اللغه ؟؟

عموما ,, حضرتك تكتب اقرب مستوى ينجحك او اعلى بواحد او اتنين
    بمعنى ,, لو الملف يبقى اكسبتد بشرط وصول حضرتك للمستوى السادس مثلا
    يبقى بلاش نكتب التاسع !!
    ممكن السابع او التامن على اقصى تقدير عشان ميبقاش فى فرق كبير بين المستوى الحقيقى والمستوى المكتوب

قديم 22nd July 2009, 10:42 PM هشام المصرى غير متواجد حالياً
    هشام المصرى
    Junior Member

أخى سفارى شكرا على الرد أنا وضعى كالتالى التعليم والتدريب ( 16 نقطة ) الخبرة حتى ( 11 نقطة) السن
    ( 18 نقطة ) اللغة الإنجليزية مستواى فيها ممتاز بس هفترض مثلا ( 4 من 6 فى التحدث ) ( 1 ضمان مالى )

أنا محتاج 9 نقطة من 16 فى التحدث بالفرنسية عشان اوصل ل 59 نقطة بتوع الأعزب
    هما برضوا كاتبين إن ظابط الهجرة ممكن يديلك لحد 8 نقط على التأقلم هناك

قديم 23rd July 2009, 01:21 AM savary غير متواجد حالياً
    savary
    Brigadier General

savary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond repute

أنا : savary

توكل على الله سبحانه وتعالى واكتب 7 او 8

دا يتوقف على قابليه التعلم والجديه والاهم من دا كله مدى حبك للغه الجديده
    فى ناس بجد حبت اللغه وكان مستمتع بدراستها عشان كده مستواه كان اعلى مما كان مرتب لنفسه
    وفى ناس العكس
    يدوب بتذاكر عشان تعدى مستوى وتدخل فى اللى بعده

اعتقد ان شاء الله المستوى السابع او التامن يكون امان لحضرتك

ربنا يوفقك

قديم 23rd July 2009, 10:58 AM هشام المصرى غير متواجد حالياً
    هشام المصرى
    Junior Member

!For Medical Professionals Only

الله يخليك والف شكر على المشاركة

قديم 23rd July 2009, 11:59 AM سيف الدولة غير متواجد حالياً
    سيف الدولة
    Golden Member

سيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond repute

افتراضي نصيحة ..من واقع تجربتي بخصوص اللغة الفرنسية ..

أنا : سيف الدولة

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام المصرى
    الله يخليك والف شكر على المشاركة

عزيزي هشام ..أنا جربت تقييمي على موقع الحكومة ..وفضلت اغير بمستواي ..لبين ما كتبت تاسع حتى تم قبولي ..بس بالمقابلة ..القنصل رقعني دش ساخن عشات انا كاتب انو مستواي متقدم وهوما شافش انو مستواي متقدم هو صنفو انو متوسط ..بس بالنهاية قبلني بعد ما وقع قلبي ..بس بظن انه راعني عشان انا متزوج وعندي ولدي صغار ..لذلك يا حبيبي لازم تشد حيلك بالفرنساوي ومتل ما قلتلك جرب الموقع التجريبي
    مازن

قديم 23rd July 2009, 12:40 PM هشام المصرى غير متواجد حالياً
    هشام المصرى
    Junior Member

أهلا أخى مازن و شكرا على الرد أنا غالبا هكتب المستوى السابع

قديم 25th July 2010, 07:03 PM Remooo غير متواجد حالياً
    Remooo
    Colonel

Remooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond repute

Remooo's Flag is: Egypt

أنا : Remooo

ya gama3a ana blmostawa el rabe3
    we ana me7taga el sabe3
    law ademt delwa2ty akteb el kam
    sorry my keboard in English only

قديم 20th September 2010, 10:20 AM nagy غير متواجد حالياً
    nagy
    Junior Member

nagy is on a distinguished road

أنا : nagy

الرجاء المساعدة فى تحديد المستوى للكتابة فى طلب الهجرة و نقاطى كالتالى
    - مؤهل جامعى 10
    - خبرة أكثر من 4 سنوات

قديم 20th September 2010, 10:35 AM nagy غير متواجد حالياً
    nagy
    Junior Member

nagy is on a distinguished road

urgent

أنا : nagy

[QUOTE=nagy;326140]الرجاء المساعدة فى تحديد المستوى للكتابة فى طلب الهجرة و نقاطى كالتالى
    - مؤهل جامعى 10 نقاط
    - خبرة أكثر من 4 سنوات 8 نقاط
    - السن مواليد 11 1975 لا أعلم 14 أم 16 ولكننى أحسبها 14 نقطة
    - الاقرار المالى 1 نقطة
    الزوجة:
    - مؤهل جامعى 3 نقاط
    - السن 3 نقاط
    - الفرنسى : ضعيف (لا يوجد)
    - طفل تحت 12 سنة 4 نقاط
    أخت الزوجة فى كيبيك 3 نقاط مع الـتأكد أننى المقدم الرئيسى وليس الزوجة --- هل سأحصل على 3 نقاط أم لا

- بالنسبة لى : الانجليزية متوسط
    الفرنسية : انهيت المستوى الرابع فى المركز الثقافى لكننى أوقفت من حوالى 10 شهور

أسف للاطالة و لكننى أريد المساعدة هل أفتح ملف لكيبيك أم لا علماً بأننى خارج لستة الوظائف و مع ذلك التقييم على موقع الهجرة يعطينى أننى من الممكن التقديم وأضع الفرنسية و الانجليزية متوسط على موقعهم - أرجو النصيحة أضع أى مستوى فى الملف للفرتسية و الانجليزية

شـكـراً لكل أعضاء المنتدى الكرام