طريقة تدميس الفول .. رمضان كريم - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > Pizza Hut > شؤون المطبخ

شؤون المطبخ أكلات شرقية وغربية ... حلويات ... وجبات سريعة

شؤون المطبخ

طريقة تدميس الفول .. رمضان كريم

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 28th August 2008, 01:45 AM فالحة هانم غير متواجد حالياً
    Member

فالحة هانم is on a distinguished road

افتراضي طريقة تدميس الفول .. رمضان كريم

أنا : فالحة هانم

طريقة تدميس الفول .. كل سنة وأنتم طيبين

أنا دمست الفول قبل كده بس كل مرة كانت بتحصل حاجة مش ولا بد مرة بيطلع اسود او مش مستوي او أي حاجة غير الفول بتاع بلدنا

المهم اخدت طريقة حلوة وعملتها في الدماسة وطلع لونه وطعمه حلو ..أنا قلت اجرب في كوباية وربع فول ولو نجحت .. أدوس بأة في 2 كيلو .

قلت ميغلاش على اخواني واخواتي في المغارة ... اتفضلوا وبالهنا والشفا

المقادير:

واحد وربع كوب فول مدمس نيئ
    معلقة كبيرة عدس أصفر
    عدد ا طماطم مقطعة أرباع
    عدد ا جزرة مقطعة
    نصف ليمونة معصورة على الفول وتوضع معهم القشرة

كمية الماء تساوي 4 أضعاف كمية الفول او اكثر قليلا .. لمقدار الفول اللي هنا انا حطيت حوالي 6 أكواب ماء

الطريقة :

1- توضع كل هذه المقادير في الدماسة أو في حلة لها غطاء.
    2- تأخذ غلوة في الأول على نار عادية.
    3- ثم تغطى الدماسة جيدا بقطعة قماش سميكة قطنية نظيفة ويوضع عليها الغطاء بحيث تكون محكمة الإغلاق تماماً .
    لأن السبب في نضج الفول هو البخار
    4- وتوضع على نار هادئة جدا جدا على أصغر عين للبوتاجاز وتترك من 8 إلى 10 ساعات... حتى تتهري القشرة تماما علشان متتعبش القولون .

ورمضان كريم

الموضوع الأصلي : طريقة تدميس الفول .. رمضان كريم     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : فالحة هانم

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    مدارس جدة العالمية أبناؤنا فى الخارج maroshka 42 200222 29th January 2009 04:13 PM
    لماذا حدث هـذا في الكمبيوتر ؟؟ أرشيف أبواب الكمبيوتر والإتصالات فالحة هانم 8 1778 22nd January 2009 01:15 PM
    تعرف كتب عن كيفية تربــيــ الأطفــــال ـــة ؟؟ الأسرة والطفل hoppa 12 3179 21st January 2009 02:00 AM
    مساعدة في الفلاش لو سمحتوا يا مطاريد أرشيف أبواب الكمبيوتر والإتصالات $الامير المصرى$ 5 1829 20th January 2009 01:31 AM
    المنتدى في الفترة اللي فاتت مواضيع شخصية فالحة هانم 12 2164 30th December 2008 08:00 PM

قديم 28th August 2008, 02:15 AM hoppa غير متواجد حالياً
    hoppa
    Golden Member

hoppa is on a distinguished road

أنا : hoppa

حبيبتى فالحة هانم
    كل سنة و انتى طيبة و رمضان كريم و سعيد عليكى و على اسرتك الصغيرة

اهنئك على الموضوع الجميل ده
    الفول هو انسب شئ للسحور لانه بيأخذ طويل فى الهضم و بالتالى اللى بيتسحر بيه مش بيحس بجوع

انا اختى كانت بتحط له بيكنج بودر عشان يستوى بسرعه

قديم 28th August 2008, 05:36 AM سهيلة غير متواجد حالياً
    سهيلة
    Senior Member

سهيلة will become famous soon enoughسهيلة will become famous soon enough

أنا : سهيلة

عزيزتى حواء قصدى فالحةهانم

متشكرة اوى على الوصفة الهايلة

اناهجربها يوم الجمعة واقولك

منكن اطلب منك وصفة الكنافة كل سنة وانتى طيبة

اصل اختك بصراحةمالهاش ف الحلويات خالص

تحياتى

قديم 28th August 2008, 08:09 PM oskasan غير متواجد حالياً
    oskasan
    Golden Member

oskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond repute

أنا : oskasan

أحب أضيف حاجة صغنطوطة
    انا بأقشر الطماطم( توضع في مياه مغلية نصف دقيقة فقط ثم تقشر )
    أصل العيال مش بيحبوا قشرة الطماطم

الليمونه مش باعصرها بأحطها كما هي
    الليمون المعصور لما بيتغلي وبتفضل كام يوم في الفول طعمه بيمرر
    علشان كده باسيب الليمونة زي ماهي وبعد ما الفول يستوي بأرميها

ممكن تضيفي معلقتين أرز ونصف كوب فول مدشوش
    بيدي لمياه الفول كثافة

وبالشنا والهفا
    قصدي بالهنا والشفا علشان الردار

قديم 28th August 2008, 08:54 PM أحمد باشــا غير متواجد حالياً
    أحمد باشــا
    Platinum Member

أحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond repute

أنا : أحمد باشــا

!For Medical Professionals Only

تصدقوا ....

فكرت انكم بتوصفوا طريقة عمل الفول المدمس

طلع طبيخ فيه طماطم و عدس و أرز و فول مدشوش و ليمون و بيكينج باودر

حتى أنت يا أوسكا:(

قديم 28th August 2008, 09:57 PM oskasan غير متواجد حالياً
    oskasan
    Golden Member

oskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond repute

أنا : oskasan

جرب بس وادعيلي
    تفتكر بتاع الفول بيحط فول وميه بس في الدماسة
    ده بيزود كمان نشا علشان مية الفول تبقى تقيلة
    انا استعضت عنها بالرز والفول المدشوش

قديم 28th August 2008, 11:04 PM أحمد باشــا غير متواجد حالياً
    أحمد باشــا
    Platinum Member

أحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond repute

أنا : أحمد باشــا

اقتباس
    قتباس:
    المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oskasan مشاهدة المشاركة
    جرب بس وادعيلي
    تفتكر بتاع الفول بيحط فول وميه بس في الدماسة
    ده بيزود كمان نشا علشان مية الفول تبقى تقيلة
    انا استعضت عنها بالرز والفول المدشوش

بص يا أوسكا أنا مكنتش أحب الفول لأنه كان بيتعبني في الهضم

قوم عم حنا الله يمسيه بالخير قرر أنه يأكلني فول علشان في صيامه ميبقاش وحيد

الراجل تعهد بأحضار أحسن نوع من الفول زراعة أرضه بالصعيد ...كل 6 شهور يجيب لي نصيبي ....من سنين

لأ و صمم أنه يعلم المدام طريقته الخاصة في تدميس الفول

و من حين لآخر يتصل و يطمئن على أن طريقته هي أللي بتتنفذ فعلا

بصراحة المدام عدلت في طريقته بأن أستعملت حلة الضغط بدلا من الدماسة ...لأن معندناش دماسه من أصله

طبعا موضوع حلة الضغط موش داخل دماغه خالص و هو ده سبب قلقه الدائم

حلة الضغط لها ميزة أن وقت التسوية لا يزيد عن 3 ساعات

شوف بقى طريقته ببساطه ....نقع الفول في مياه مع تغييرها لمدة 12 ساعة على الأقل ....طبعا كمية الماء اللازمة للتسوية بتقل كثير لأن الفول أصلا ممتلأ بالماء .....

لي صديق آخر طبيب و باحث في معهد البحوث الطبية أكد لي أنه مهم جدا نقع كل البقوليات و بالذات الفول في الماء و تغيير الماء لأن هذا يخلص البقوليات من مواد سامة توجد بقشرتها قد تسبب المغص و الغازات لبعض الأشخاص

يعني عم حنا طريقته صح الصح و أعتقد أنها كانت طريقة الفراعنه في تدميس الفول

قديم 14th August 2009, 05:01 PM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

افتراضي ان خلص الفول انا مش مسئول

أنا : Farida

بما اننا على ابواب رمضان و الفول صديقى فى السحور ولازم ولا بد و من كل بد يكون ضيف تقيل على السحور .........و انا باسمع و السمع خير ان فيه اصناف كتير للفول ايشى بالبيض و ايشى بالبسطرمه و طرق تدميس كتير .....
    الموضوع ده مفتوح علشان كل واحد يقول بيحب الفول ازاى و لو حد عنده طرق مفتكسه للفول و بالمرة طرق تدميسه فى المنزل يبقى كتر خيره و كل سنه و انتم طيبين

قديم 14th August 2009, 05:16 PM hoppa غير متواجد حالياً
    hoppa
    Golden Member

hoppa is on a distinguished road

أنا : hoppa

اتفضلى

https://www.almatareed.org/vb/showthread.php?t=576

قديم 14th August 2009, 05:21 PM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

أنا : Farida

ياكسوفى ....................طب ممكن حد من الأدارة يضم الموضوعين على بعض و ينوبه الثواب