الهجرة إلى نيوزيلاندا - الصفحة 501 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى أستراليا ونيوزيلاندا والسويد

الهجرة إلى أستراليا ونيوزيلاندا والسويد المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى أستراليا ونيوزيلاندا والسويد

الهجرة إلى نيوزيلاندا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 1st March 2016, 04:03 PM Reema غير متواجد حالياً
    Reema
    Member

Reema is on a distinguished road

Reema's Flag is: Egypt

أنا : Reema

النسخ طبق الاصل ممكن تعمليها في السفارة المصرية ببلاش

لو محتاجين درجات زيادة فبتعملوا التقييم للمرافق بس المعادلة متوقعش لأن بيكون مطلوب بس من الشخص الأساسي إثبات قدرته على العمل في السوق هناك غير ان المرافق ممكن وظيفته متبقاش على الlong term lost اساسا لكن بنقيم شهادات المرافق للدرجات فقط
    لو حبا تتاكدي ممكن تراسلي nzqa او inz

الايلتس مش شرط يتطلب ممكن الاوفيسر يقتنع بالانجلش بتاع المتقدم وممكن لا فممكن بعد متقدموا اثباتات يقتنع وممكن يقول لا عايز ايلتس
    والأغلبية مش الكل بيتطلب منهم فبنعمله just in case
    وفي الامارات اعرف ناس عادي امتحنوا وجابوا 7 و8 من اول مرة
    posted via mobile device

الموضوع الأصلي : الهجرة إلى نيوزيلاندا     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : Reema

التعديل الأخير تم بواسطة Reema ; 1st March 2016 الساعة 04:08 PM

قديم 1st March 2016, 05:25 PM Basantt غير متواجد حالياً
    Basantt
    Member

Basantt is on a distinguished road

Basantt's Flag is: Egypt

أنا : Basantt

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Reema
    النسخ طبق الاصل ممكن تعمليها في السفارة المصرية ببلاش

لو محتاجين درجات زيادة فبتعملوا التقييم للمرافق بس المعادلة متوقعش لأن بيكون مطلوب بس من الشخص الأساسي إثبات قدرته على العمل في السوق هناك غير ان المرافق ممكن وظيفته متبقاش على الlong term lost اساسا لكن بنقيم شهادات المرافق للدرجات فقط
    لو حبا تتاكدي ممكن تراسلي nzqa او inz

الايلتس مش شرط يتطلب ممكن الاوفيسر يقتنع بالانجلش بتاع المتقدم وممكن لا فممكن بعد متقدموا اثباتات يقتنع وممكن يقول لا عايز ايلتس
    والأغلبية مش الكل بيتطلب منهم فبنعمله just in case
    وفي الامارات اعرف ناس عادي امتحنوا وجابوا 7 و8 من اول مرة
    posted via mobile device

والله ممكن حوار الايلتس دا يعطلنا بس فى كومنتات كتير اوى يا ريما خوفوووووووونى من انهم بيركزو يخدو امريكان والموضوع جنسيات ومكتب لندن بيعطل الطلبات والحوار فى ايد الاوفسر يتلكك علي اى حاجه فلو مثلا جالنا ita حيبقى ادامى اربع شهور وممكن افكر جديا انزل امتحن فى مصر لان زاى ما قولتلك هنا سماعه كبيره فى القاعه والممتحن بريطانى صرف بيصعب الاسبكينج والليسننج مش بتسمعى لان السمعات فى دوشه حواليكى جامده فبتشتتى فاهمنى يا معين انا لسه فى مرحلة pra وeoi مخلصينو فاضل نبعتو بس من كلام الاخوه السابقين الله اكبر سنه وطالع لحد ما يردو يعنى جيل بحالو طيب لو شغل جوزى تخصص نادر جدا ممكن يبقى الاوفسر محترم ويعدينا ولا كمصريين اتكتب علينا مش فايده :))))))))))

قديم 1st March 2016, 05:37 PM Basantt غير متواجد حالياً
    Basantt
    Member

افتراضي البدااااااااااااايه

احب اوجة الكومنت دا للناس الجميله اللي متستحملش تقرا 600 صفحه وبجد نفسها تمسك اول الخيط اللينك دا بيحسلك النقط ليك تمام عشان تبقى مقبول لازم 140 اقل من كدا بقى صعب حد يتقبل غير اللى ب 135 بس السنه اللي فاتت مكنوش بيخدو غير 140 او بجوب اوفر
    اللينك دا زاى اله حاسبه او اختبار يحسبلك النقط
    (لاسف مرضوش يحطولى لينكات لانى لسه عضو جديد يا خساره :((((((((
    الناس اللي اول مره تخض الموضوع حتقولي يعنى ايه identified future growth areas
    دى مش لينا يا جماااااااااااااعه ريحو دماغكو سواء انتا long shortage or immediate تمام
    areas of absolute skills shortage دى عياره عن 10 و 15 نقطه من 2 ل5 يبقى 10 نقط و فوق السته 15 نقطه دى لينا بقى والليسته بتاعتها فى اللينك دا
    اكتب وظيفتك فى البحث حيظهرلك مواصفات وظيفتك تمام كدا

نيجى السؤال بتاع Do you have a recognised qualification? (level 7 or 8) دا للناس بتاعت بكالوريوس بتاخد 7 والناس ماستر 8 و 9 تمام بتديكم 50 و 60 انا جوزى بكالوريوس بس مدينو 60 معرفش ليه اظن فى 10 نقط لل Canterbury list
    بالنسبه للpartner لازم زوجتك لاكتر من سنه واثبات علي كدا بحساب مشترك سكن تامين اقامات للمغتربين علي الزوج وبكالوريوس عشان تاخد 20 نقطه ليها وايلتس 6.5 زيو لو عايز نقطها او ما يثبت دراستها للانجليزيه او اي اثباتات كورسات فى البريتش كوونسل بس ممكن الاوفسر يغتت لو مقدمتش الايلتس ودا فى علم الغيب

اه الترتيب الصحيح لللورق لازم pra الاول من موقع nzqa تمام وتستنى نتيجتو ليك وزجتك وبعد كدا eoi وبعد كدا لسه معرفش معدتش دا لسه وربنا المستعان

قديم 1st March 2016, 05:35 PM Reema غير متواجد حالياً
    Reema
    Member

Reema is on a distinguished road

Reema's Flag is: Egypt

أنا : Reema

انا امتحنت في برتش كونسل كان الليسنج عادي مفيش دوشة وواضح جدا
    والسبيكنج كان مع بريطانية بس الاسئله عادية مفيش صعب ولا حاجة ... كان زي مالكتاب بيقول
    وبالنسبة للوقت ... الوقت دا ممكن تاخديه انكم ترتبوا اموركم وتخططوا اموركم مظبوط ... وبالتوفيق ان شاء الله
    posted via mobile device

قديم 1st March 2016, 05:42 PM Basantt غير متواجد حالياً
    Basantt
    Member

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Reema
    انا امتحنت في برتش كونسل كان الليسنج عادي مفيش دوشة وواضح جدا
    والسبيكنج كان مع بريطانية بس الاسئله عادية مفيش صعب ولا حاجة ... كان زي مالكتاب بيقول
    وبالنسبة للوقت ... الوقت دا ممكن تاخديه انكم ترتبوا اموركم وتخططوا اموركم مظبوط ... وبالتوفيق ان شاء الله
    posted via mobile device

والله يا ريما انتى عندك حق بس الحااااااااافز يعنى يجلنا القبول وحنجتهد والله انا بس ظروفى ملخبطه وانتى عارفاه شغل برا للزوج بيرحمووووووووووووش متعب بجد زاى اللي فى الساقيه فمش عارف يشوفنا يبقى كمان حيذاكر بس انا ممكن اللي يطلب منى ايلتس اظن جوزى مش حيطلبو منو بحكم خبرتو ولازم 6.5 يلا ارجع اشوف افلام تانى اعدت البيت جابتلي غباء فى الانجليزى بحكم عملى كصيدلانيه كان كل التعاملات بالانجليزى بس والعملا طبعا اجانب بس نسيت كلو ربنا يخلكى يا رب واتمنى الجروب دا يرجع تانى مع ان كل السابقين سافرو الباقى علينا احنا الجيل الجديد انا مكنتش عايزه اشارك قبل ما اجمع معلومات مهمه بس حسيت ان كلووووووووووووو نام والناس بتقرا ومش بتشارك او الناس فعلا محتاجه مساعده يا مسهل اخو فى ميزانا حتى لو مسافرناش

قديم 2nd March 2016, 08:39 AM canister غير متواجد حالياً
    canister
    Member

canister is on a distinguished road

أنا : canister

وسؤال يا جماعة احنا لسة في مرحلة اصلا تجميع الورق, يعني لسة مبدأناش اول خطوة فعليا, يعني دلوقتي بنقدم علي شهادتنا بالانجليزي عشان ناخدها من الجامعات بتاعتنا

انا مهندس وهي طبيبة بشرية, فهنقدم انا رئيسي وهي شريك, السؤال هي بتحتاج معادلة ايه مفهمتش بصراحة عشان ناخد نقاطها؟

ثانيا هل بنبدأ في الايلتس من دلوقتي ولا ممكن نستني فترة لحد ما نخلص جزء من الاجراءات بحيث نركز في حاجات تانية؟

قديم 2nd March 2016, 09:07 AM اللعيب غير متواجد حالياً
    اللعيب
    Member

اللعيب is on a distinguished road

اللعيب's Flag is: Egypt

أنا : اللعيب

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canister
    وسؤال يا جماعة احنا لسة في مرحلة اصلا تجميع الورق, يعني لسة مبدأناش اول خطوة فعليا, يعني دلوقتي بنقدم علي شهادتنا بالانجليزي عشان ناخدها من الجامعات بتاعتنا

انا مهندس وهي طبيبة بشرية, فهنقدم انا رئيسي وهي شريك, السؤال هي بتحتاج معادلة ايه مفهمتش بصراحة عشان ناخد نقاطها؟

ثانيا هل بنبدأ في الايلتس من دلوقتي ولا ممكن نستني فترة لحد ما نخلص جزء من الاجراءات بحيث نركز في حاجات تانية؟

hi everyone
    MR CANISTER and DR/BASSANT who i loved
    her last topics......

i would like to clear something very important
    the main applicant is different from his or her spouse,,,,,,in other words ,,if there is a profession needs from you to join special syndicate to get the points( they are 14 professions i think like the doctors , architect,psychology,......)
    for the main applicant to get his points , he must submit the papers proves that he had joined these syndicates but if the to spouse has one of these professions, THERE IS NO NEED TO JOIN ANY SYNDICATES .
    to get the 20 points.
    please read the immigration manual ,it has everything .

regards

قديم 2nd March 2016, 11:12 AM canister غير متواجد حالياً
    canister
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اللعيب
    hi everyone
    MR CANISTER and DR/BASSANT who i loved
    her last topics......

i would like to clear something very important
    the main applicant is different from his or her spouse,,,,,,in other words ,,if there is a profession needs from you to join special syndicate to get the points( they are 14 professions i think like the doctors , architect,psychology,......)
    for the main applicant to get his points , he must submit the papers proves that he had joined these syndicates but if the to spouse has one of these professions, THERE IS NO NEED TO JOIN ANY SYNDICATES .
    to get the 20 points.
    please read the immigration manual ,it has everything .

regards

تمام, يبقي كدة لو المتقدم الرئيسي هو اللي محتاج معادلة, يبقي الشريك مش محتاج المعادلة ويكفي بس شهادته عشان ناخد النقاط الاضافية

صح كدة؟

قديم 2nd March 2016, 12:09 PM Basantt غير متواجد حالياً
    Basantt
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canister
    تمام, يبقي كدة لو المتقدم الرئيسي هو اللي محتاج معادلة, يبقي الشريك مش محتاج المعادلة ويكفي بس شهادته عشان ناخد النقاط الاضافية

صح كدة؟

باشمهندس مساء الخير بتوقيت دبى بص مضبووووووووووط كدا انتا لو مدنى ملكش معادله وهيا مش محتاجه بردو انا عملت زيكم وجبت من كليتى وجوزى ان دراستنا في اسكندريه كلها بالانجليزى فعلا ححاول احسبهالك

نقطك 50 لو بكالوريوس بس جوزى اتحسبت 60 اما كتبنا eoi معرفش سنك ممكن تكتبلي بيانتكم طيب من حيث سنك وخبرتك اد ايه وهندسه ايه وهل هيا معاها ماستر ولا لا معلش شوية تفاصيل :) وان شاء الله حتوصلو ل 140 متفائله ربنا معاكم

قديم 2nd March 2016, 08:07 PM canister غير متواجد حالياً
    canister
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Basantt
    باشمهندس مساء الخير بتوقيت دبى بص مضبووووووووووط كدا انتا لو مدنى ملكش معادله وهيا مش محتاجه بردو انا عملت زيكم وجبت من كليتى وجوزى ان دراستنا في اسكندريه كلها بالانجليزى فعلا ححاول احسبهالك

نقطك 50 لو بكالوريوس بس جوزى اتحسبت 60 اما كتبنا eoi معرفش سنك ممكن تكتبلي بيانتكم طيب من حيث سنك وخبرتك اد ايه وهندسه ايه وهل هيا معاها ماستر ولا لا معلش شوية تفاصيل :) وان شاء الله حتوصلو ل 140 متفائله ربنا معاكم

شكرا علي نشاطك الواضح في المنتدي وعلي معلوماتك المهمة جدا

انا مهندس ميكانيكا باور هندسة ع شمس دفعة 2006 خبرة عشر سنين
    بس خبرتي الحالية هي اكتر من خمس سنين في مجال تصميم التكييف المركزي وبيسموه hvac engineer

زوجتي لسة مخلصة امتياز وبقالها سنة في التكليف اهو وطبعا لسة مسجلتش في الماسترز واحنا الاتنين دراستنا انجلش وطبعا اكيد هنمتحن ايلتس ان شاء الله
    posted via mobile device