الفلوس الفلوس ..........هنعمل اية في الفلوس ؟؟؟؟ - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

BBC News

!For Medical Professionals Only

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الملاحظات

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,canada wait me,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

الفلوس الفلوس ..........هنعمل اية في الفلوس ؟؟؟؟

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 10th October 2011, 02:36 PM Bunnypo غير متواجد حالياً
    Member

Bunnypo is on a distinguished road

افتراضي الفلوس الفلوس ..........هنعمل اية في الفلوس ؟؟؟؟

أنا : Bunnypo

اعتقد الوقت مناسب دلوقتي لمناقشة هنعمل اية في الفلوس اللي هناخدها معنا علشان تساعدنا في بداية حياتنا بكندا
    ان شاء اللة
    نتيجة ظروف البلد الواحد مش عارف يقرر هيعمل اية في فلوسة الشهور الجاية لحد معياد الاندنج
    بس اعتقد انه و احد من تلات احتمالات

1- نخليها بالجنية المصري ( مخاوف من انهيار قيمتة الفترة الجاية)
    2- نحولها دولار امريكي ( مش عارف هينفع في كندا ولا اية)

3- نحولها دولار كندي (قيمتة متغيرة تغيرات كبيرة بين يوم و ليلة)

ادعوكو نفكر مع بعض و اكيد هنوصل لحل مناسب

الموضوع الأصلي : الفلوس الفلوس ..........هنعمل اية في الفلوس ؟؟؟؟     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : Bunnypo

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    الفلوس الفلوس ..........هنعمل اية في الفلوس ؟؟؟؟ الهجرة إلى كندا ysma 41 5092 10th October 2011 02:36 PM

قديم 10th October 2011, 02:56 PM canada wait me غير متواجد حالياً
    canada wait me
    Moderator

canada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond repute

canada wait me's Flag is: Saudi Arabia

أنا : canada wait me

انا ارى ان اضمن شىء الدولار الامريكى

قديم 10th October 2011, 03:00 PM aymanology غير متواجد حالياً
    aymanology
    Golden Member

aymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond repute

aymanology's Flag is: Egypt

أنا : aymanology

الدولار الكندي نزل تقريبا 25 قرش في خلال شهر

يعني لما جيت قدمت الشهر اللي فات واشتريت 1400دولار للشيك لو باسعار النهارده كنت وفرت 355جنيه

قديم 10th October 2011, 03:29 PM astrophy غير متواجد حالياً
    astrophy
    Member

astrophy تم تعطيل التقييم

astrophy's Flag is: Canada

أنا : astrophy

لو هتسافر فى خلال شهر او شهرين ابدا جمع الدولار الكندى واخلص وحاول تجيبه من البنوك الحكوميه لانه ارخص بكتير بس شحيح جدا ولكن هتوفر كتير افضل من شركات الصرافه

شوف البنك الاهلى الرئيسى فى شارع شريف والبنك الاهلى فرع العاصمه فى جاردن سيتى فى نفس شارع السفاره الكنديه

قديم 10th October 2011, 04:31 PM great expectations غير متواجد حالياً
    great expectations
    Golden Member

great expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond repute

أنا : great expectations

!For Medical Professionals Only

الدولار الامريكي ممكن تسافر بيه ببساطة وتبدله هناك ببساطة ايضا

ممكن تروح hsbc في مصر تفتح حساب توفير بالدولار الامريكي وتاخد الديبيت كارد وتصرف بيه من كندا

الفلوس الفلوس

هي فين الفلوس

قديم 10th October 2011, 04:48 PM Bunnypo غير متواجد حالياً
    Bunnypo
    Member

Bunnypo is on a distinguished road

أنا : Bunnypo

شكرآ لكل اللي شاركو
    متهيالي اي حد هيسافر مش هييبقي قبل الصيف يعني بنتكلم في 6 شهور او اكتر
    نجيب دولارات من دلوقتي و نحطها ف hsbc
    نطيب فرضى الدولار الكندي زاد عن الدولار الامريكي زي الشهرين اللي فاتو هنخسر كتير و لا اية

astrophy شكرا علي معلومة البنك ارخص من برة اول مرة اعرف الموضوع دة

دكتور قناوي مهي علشان الفلوس حبة لا تري بالعين المجردة عايزين نحافظ علي كل سنت لو نقدر

قديم 10th October 2011, 05:09 PM anwar-m غير متواجد حالياً
    anwar-m
    Member

anwar-m will become famous soon enough

anwar-m's Flag is: Canada

أنا : anwar-m

انا بالنسبه لي كنت اخذت المبلغ كامل معي بالدولار الامريكي
    بس اذا كان في امكانيه انك تودع المبلغ في بنك في مصر , وتاخذ به تحويل الى كندا , اكيد حيكون افضل من انك تاخذ الفلوس كلها كاش

في نصيحه سمعتها في منتدى كندا فيزا , انك تاخذ 20% من المبلغ معاك كاش , وتاخذ 80 % من المبلغ كشيك او تحويل

بالنسبه هل افضل انك تاخذ المبلغ دولار كندا او امريكي , اعتقد انه الافضل تشوف سعر الصرف في مصر ايهم افضل ليك , اذا كان تحويل الجنيه الى دولار امريكي حيكون افضل بالنسبه للصرف , فاعتقد انها طريقه كويسه لاخذ الفلوس كدولار امريكي , طبعا اكيد مافيش حاجه مضمونه 100%

سعر الدولار الامريكي مقابل الدولار الكندي كمان بيتغير كل شويه في كندا , بس مش بالشكل الخرافي الي في البلدان العربيه

انا فتحت حساب في بنك اسمه TD Bank وعملت حساب بالدولار الامريكي , وحساب الدولار الكندي

طبعا في معلومه مهمه

اذا كنت ناوي تحول من امريكي الى كندي في كندا , ( خاصه في TD Bank ) الافضل ان تودع المبلغ بالدولار الامريكي , ثم تقوم بتحويله الي كندي عن طريق النت لان سعر الصرف بيكون اعلى في النت , منه اذا قمت بالتحويل بالطريقه اليدويه

بالتوفيق

قديم 10th October 2011, 10:12 PM um omar غير متواجد حالياً
    um omar
    Member

um omar will become famous soon enough

أنا : um omar

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة qenawy
    الدولار الامريكي ممكن تسافر بيه ببساطة وتبدله هناك ببساطة ايضا

ممكن تروح hsbc في مصر تفتح حساب توفير بالدولار الامريكي وتاخد الديبيت كارد وتصرف بيه من كندا

الفلوس الفلوس

هي فين الفلوس

انا فكرت زي حضرتك كده بس آخر مره كنت فمصر كانو في عملا كتير عندهم مشاكل لأنهم مش عارفين يحولوا فلوس برا مصر من بعد الثوره
    حتي في وحده قالتلهم

I have money in my dam account, and I can’t take it because of your thawrah!

قديم 10th October 2011, 10:22 PM great expectations غير متواجد حالياً
    great expectations
    Golden Member

great expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond repute

أنا : great expectations

الحقيقة الاونلاين ترانسفير موقوف
    انما كروت الديبيت شغالة عادي

انا اكدت عليهم
    Posted via Mobile Device

قديم 11th October 2011, 04:13 AM medopharm غير متواجد حالياً
    medopharm
    Senior Member

medopharm is a splendid one to beholdmedopharm is a splendid one to beholdmedopharm is a splendid one to beholdmedopharm is a splendid one to beholdmedopharm is a splendid one to beholdmedopharm is a splendid one to beholdmedopharm is a splendid one to behold

medopharm's Flag is: Egypt

أنا : medopharm

انا رايى لو لقيت دولار كندى فى الايام دى يكون افضل
    لانه نازل كتير عن الامريكى وده مش الطبيعى
    هو الطبيعى انه ع الاقل زيه او اعلى منه
    لذلك من المحتمل انه يرتفع تانى
    اما لو غيرت لامريكى وهو مرتفع هتيجى هنا تغير لكندى فهتخسر كتير
    مثلا لو معاك 60 الف جنيه مصرى هتحولهم ل 10 الاف دولار امريكى هتيجى هنا هيكونو 10الاف دولار كندى مثلا
    اما لو معاك ال60 الف جنيه مصرى وقدرت تحولهم لكندى بسعر انهارده هيكونو 10.5 الف دولار كندى يبقى هو ده هيكون الفرق
    انا اللى حصل معايا كان العكس
    لان الدولار الكندى كان اكتر بكتير من الامريكى
    وغير عمولة التغير يعنى انا غيرت ال 100 دولار الامريكى 93 دولار كندى