بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

| منتديات المطاريد | اوروبا نيوزيلاندا استراليا العمل الدراسة الهجرة كندا

Logo

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > أبناؤنا فى الخارج

أبناؤنا فى الخارج المنتدى بإشراف canada wait me و rania و Ehab Salem

أبناؤنا فى الخارج

مدارس جدة العالمية

آخر 10 مشاركات
♥♥♥♥ عمار يا كندا ♥♥♥♥ (الكاتـب : Ehab Salem - )           »          سنحيا كراما , للفريد حازم ابو إسماعيل (الكاتـب : تكسير - آخر مشاركة : AlexG - )           »          تواضروس والثورة المصرية وما اخفاه القلب أكبر (الكاتـب : تكسير - آخر مشاركة : عالي مستواها - )           »          اللهم إني أبرأ إليك من حزب النور (الكاتـب : تكسير - آخر مشاركة : عالي مستواها - )           »          هربان من القبر وعاوز يحكم (الكاتـب : عالي مستواها - آخر مشاركة : محمد علي عامر - )           »          أحداث ما بعد الإنقلاب ... متابعة لحظة بلحظة (الكاتـب : محمد علي عامر - )           »          ♥♥‏ كافيه المطاريديات ♥♥‏ (الكاتـب : عالي مستواها - )           »          طب الاسنان في كندا (الكاتـب : مصطفى - آخر مشاركة : minanabil - )           »          مع الرائعة ( اغنية ثورة دي ولا إنقلاب ) (الكاتـب : تكسير - )           »          الهجرة إلى نيوزيلاندا (الكاتـب : الأهلاوي الأصيل - آخر مشاركة : eng.ahmed.magdy - )

قديم 11th October 2009, 01:19 PM ابو يوسف غير متواجد حالياً
ابو يوسف
Junior Member

ابو يوسف is on a distinguished road

بسم الله الرحمن الرحيم
انا لي ابن وحيد وأنا فى المملكه من سنتين فقط .. ولدي كان بمدرسة المحيط العالميه وكان فيها مشاكل اداريه وتعليميه وتأخير فى مواعيد الباص.
المهم ببحث له عن مدرسه معقوله بسعر معقول وكنت بفاضل بين المدارس التاليه :
1- مدرسة أشبيليه ( شارع خالد بن وليد ) ادارة باكستانيه - منهج بريطاني مصاريف شهريه 250
2- مدرسة ريف جده ( شارع خالد بن وليد ) ادارة هندية - منهج بريطاني مصاريف 3000 ريال ( 3 دفعات )
3- مدرسة عبق العلم ( شارع فلسطين ) سوق الجوالات -فى شارع مابين شركة رابيه والحدادفى طريقك للبحر - ادارة باكستانيه - منهج بريطاني مصاريف 400 ريال شهرياً.
" أمل من الاخوه المطاريد أنهم يساعدوني فى الاختيار وبسرعه ارجوكم الدراسه خلاص هاتبتدي السبت القادم 17/10/2009 ".

شـكــ وبارك الله فيكم ـــرا لكم ... لكم مني أجمل تحية .

قديم 17th November 2009, 06:57 AM هناء@هناء غير متواجد حالياً
هناء@هناء
Junior Member

هناء@هناء is on a distinguished road

شكرا لفالحة هانم على طرح الموضوع لان مهم جدا لان موضوع المدارس محير جدا
كنت حابة اسال عن مدرسة الهداية الى في الروضة ياريت الى ليه اولاد فيها يفيدنا
وعلى فكرة هما زودوا المصاريف السنادى ال kg كان السنة الى فاتت ب 6 السنادى خلوا ب 7200 فمش عارفه كل المدارس زودت ولا هما بس
مستنيا ردودكم هما منهج بريطانى على فكرة والادارة باكستانية

قديم 17th November 2009, 08:09 PM دودو هانم غير متواجد حالياً
دودو هانم
Junior Member

دودو هانم is on a distinguished road

بصو بقىانتوا دلوقتي دخلتو ولادكم خلاص احكولي بقى عن المدارس انا مطروده جديده بقالي يا دوب شهر وجيت على الدراسه او بعد ما ابتدت باسبوع دخلت ابني مدرسه كان باباه قدم له فيها قبل ما نيجي هي مدرسة الافاق العالميه ناس قالولو عليها المهم انا تايهه لدرجة اني حتى مش قادره احكم على مستوى المدرسه الملاحظ انه كان في عدم نظام في الاول بس بعد شويه الامور اتحسنت المهم عايزه تحكولي عن مدارس اولادكم الانترناشونال علشان اقدر احكم على المدرسه اذا كانت كويسه ولا في الاحسن علشان السنه اللي جايه

قديم 17th November 2009, 09:22 PM هناء@هناء غير متواجد حالياً
هناء@هناء
Junior Member

هناء@هناء is on a distinguished road

دودو هانم فين مكان مدرسة الافاق وبدرس اى منهج وكام مصروفاتها
وياريت فعلا الناس الى عندها خبرة هنا يفيدونا

قديم 17th November 2009, 09:51 PM دودو هانم غير متواجد حالياً
دودو هانم
Junior Member

بصي يا هناء مدرسة الافاق في جده حي الحمرا شارع حائل امام القنصليه الايرانيه بدرس المنهج الامريكي بيخدوا عربي ودين منهج اللبناني انا ابني في grad 2 مصروفاته 13000 اكتر حاجه مديقاني ان في كتب لسه مستلمنهاش هي كتب التدريبات يعني الكتب الاساسيه اخدناها لكن الكتب اللي فيها تدريبات على الدروس لسه مش عارفه ده بيحصل في كل المدارس ولا لا, كمان الفصل في 28 تلميذ بالنسبه ليا العدد ده كبير ابني كان في مدرسه في مصر لغات العدد 20 او 22 بالكتير بردو مش عارفه باقي المدارس الانترناشونال هنا الاعداد فيها ايه لو في حد ولاده في مدارس انترناشونال يقولي الوضع عنده ازاي علشان اقدر اقيم المدرسه بالنسبه للوضع العام هنا.......والنبي حد يعبرني

قديم 17th November 2009, 09:56 PM دودو هانم غير متواجد حالياً
دودو هانم
Junior Member

اه على فكره المصاريف دي شمله كل حاجه الباص و الكتب والدفاتر والادوات المدرسيه والزي المدرسي تفصيلا المصروفات 8500 الكتب والادوات 2100 الباص 2500

قديم 18th November 2009, 05:35 AM Doudy غير متواجد حالياً
Doudy
Golden Member

Doudy is on a distinguished road

اقتباس
مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دودو هانم
والنبي حد يعبرني

انا جيت اهه
بصىيا دودو
انا فى الرياض مش فى جدة
وولادى فى مصرى و بيمتحنوا فى السفارة مش فى انتر ناشيونال
ممكن تدخلى اللينك دة
و هناك فى القسم التعليمى ممكن تسالى براحتك و باذن الله يجاوبوكى
http://www.egybox.org
ربنا معاكى و يوفقك

قديم 14th March 2011, 06:52 AM عيون زومانسيه غير متواجد حالياً
عيون زومانسيه
Junior Member

عيون زومانسيه is on a distinguished road

عيون زومانسيه's Flag is: Saudi Arabia

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا ابني في المدرسه المحيط انترناشونال ابني يعاني من ضغوط نفسسيه بسبب اهمال المدرسه في نواحي التعليم غير اهمال المديره الشديد في نظافة المدرسه لذا اطلب لمن يعرف مدرسه جيده يدلني عليا بسرعه.
وشكرا.

قديم 14th March 2011, 09:45 AM Um Aya غير متواجد حالياً
Um Aya
Senior Member

Um Aya is on a distinguished road

Um Aya's Flag is: Yemen

اقتباس
مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عيون زومانسيه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا ابني في المدرسه المحيط انترناشونال ابني يعاني من ضغوط نفسسيه بسبب اهمال المدرسه في نواحي التعليم غير اهمال المديره الشديد في نظافة المدرسه لذا اطلب لمن يعرف مدرسه جيده يدلني عليا بسرعه.
وشكرا.

طيب ابنك في اي صف.. وحضرتك ساكنه بأي حي؟

قديم 18th July 2011, 04:17 PM ام عبد الله غير متواجد حالياً
ام عبد الله
Junior Member

ام عبد الله is on a distinguished road

ام عبد الله's Flag is: Saudi Arabia

انا السنة دي كنت متورطة في مدرسة اشبيلية العالمية بس ربنا الحمد كرمنا بإدارة لبنانية بصراحة عاملين شغل ممتاز في المبانى والفصول وجايبين مدرسات ومدرسيين ممتازين يارب نرتاح من الادارات الباكستانية دي