بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

| منتديات المطاريد | اوروبا نيوزيلاندا استراليا العمل الدراسة الهجرة كندا

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > مواضيع شخصية

مواضيع شخصية لا خاب من إستشار

مواضيع شخصية

نفسي اضحك من قلبي

آخر 10 مشاركات
غزة تحت القصف (الكاتـب : أسامة الكباريتي - آخر مشاركة : arwa ahmed - )           »          هذا بعض ما عليه المقاومة في فلسطين فحدثوني عن... (الكاتـب : أسامة الكباريتي - )           »          صور NazeeH (الكاتـب : NazeeH - )           »          إتقتلوا فى الفرافرة ولا فى طرابلس؟! (الكاتـب : حشيش - آخر مشاركة : NazeeH - )           »          أنت لاتعرف مرسي!!!!! (الكاتـب : NazeeH - )           »          المهندسين و الهجرة الي نيوزيلندا ( IPENZ) (الكاتـب : amagid_arif - آخر مشاركة : mohhanafy - )           »          عمرو أديب يتعرض للقتل .. يا مسهل !!! (الكاتـب : NazeeH - )           »          عندما يكون المصري صهيوني اكتر من الاسرائيلي نفسه (الكاتـب : KANE - آخر مشاركة : NazeeH - )           »          التقديم لأستراليا (العاملين المهرة) (الكاتـب : Dr. Ahmad - آخر مشاركة : الثائر - )           »          شاؤول أرون أسير المقاومة الفلسطينية (الكاتـب : حشيش - آخر مشاركة : mahir baik - )

قديم 20th February 2009, 10:26 PM toota غير متواجد حالياً
Platinum Member

toota is on a distinguished road

افتراضي نفسي اضحك من قلبي

احباط

يأس

حروب

مشاكل اقتصادية

مشاكل اسرية

وفاة

مستجدات ومشاكل غير مستحبه يوميا

نفسي اضحك من قلبي مرة...مع اني بحب الهزار وبهزر كتير اوي...بس مبضحكش من قلبي ابدا...مبحسش ان الفرحه بتلمس احساسي بجد من جوه....

الحزن واليأس والاحباط بيلفوا خيوطهم حوالين قلبي ويخنقوه....خصوصا ان العمر بيجري...والكتاكيت بتكبر ..اولادي يعني وكل واحد بيشوف حياته مع الوقت وبيبعد....

الاهل بعاد...واخبارهم بتوصلني من بعيد مفيش معايشه يومية ليهم ولا لامورهم...الخبر الحلو بيقولوه والوحش بيداروه عشان ميشغلونيش......

عايزه اضحك وبجد من قلبي...وبقوة تنسيني كل الي عايشينه...

حد عنده طريقة مجربة مش مجرد كلام انشاء؟

الموضوع الأصلي : نفسي اضحك من قلبي     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : toota

قديم 20th February 2009, 10:41 PM مصرية غير متواجد حالياً
مصرية
Platinum Member

مصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond repute

مصرية's Flag is: Egypt

Join the club

قديم 21st February 2009, 01:08 AM نانا غير متواجد حالياً
نانا
Platinum Member

نانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond repute

نانا's Flag is: Egypt

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حسيته اوي كلام حضرتك يا توتا ولفت نظري العنوان اوي وبتأسف بجد اني بشارك مش عشان اساعدك لا ده عشان اني انا كمان حاسة بنفس الإحساس الضحكة مش صافية والناس بتتخم في ضحكي وهزاري ما يعرفوش ان ورا الضحك والهزار ده نار بتحرق في قلبي وان بعد ما بسيبهم ببكي لاني فعلا مش بقدر اضحك ضكحة حاساها بحس اني منافقة في ضحكتي وان ضحكتي دي بتتعبني اكتر ما بتريحني
مش عارفة ايه السبب بالظبط بس حاسة ان كل الظروف والحياة بما فيها برغم اني لسة ما شوفتش حاجة فيها انا مجرد طالبة بدرس ولسة ما شوفتش من مشاكل الحياة حاجة
حاسة ان الظروف غلط بتعب لنفسي ولغيري في نفس الوقت مش عارفة ليه كدة عمري ما كنت كئيبة كدة لكن بجد مش عارفة اعمل ايه مع نفسي ممكن يكون لاني مش على درجة الإيمان اللي المفروض اكون عليها انا الحمد لله بأدي كل فروضي والحاجات اللي عليا وبراعي ربنا في كل حاجة بس حاسة انه ده مش كفاية لاني بجد محتاجة اوي لربنا ومحتاجة اني اصلي اكتر واستعين بربنا اكتر واكتر وانا ما عملتش ده بجدية انا متأكدة انه هو ده الحل بجد
يا ريت يا أخت توتا لو قدرتي تعرفي ايه الحل تفيديني
أنا بقالي فترة متأخرة ومقصرة اوي في المنتدى فبجد متأسفة اوي اني بعد الفترة دي اشارك بالكآبة دي بجد اعذروني

قديم 21st February 2009, 01:08 AM حرررم بم بم غير متواجد حالياً
حرررم بم بم
Senior Member

حرررم بم بم will become famous soon enoughحرررم بم بم will become famous soon enough

اقتباس

حد عنده طريقة مجربة مش مجرد كلام انشاء؟

أطبخي بسمن النخلتين نفسيتك ترجع في أكلتين

قديم 21st February 2009, 05:06 AM moka غير متواجد حالياً
moka
Golden Member

moka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond repute

moka's Flag is: Saudi Arabia

.
.

مش عارف اواسيكي ولا اواسي نفسي لان الحال من بعضه اضف على ذلك وحدة مؤلمة لا انيس ولا ونيس فيها ..! موضوعك قلب عليا المواجع ..! ونفسي افتح باب جنبك واقول اللي يضحك مدام توتا اوعى ينسى يضحكني انا كمان ..!

اسف على المداخلة الغم دي مني ..

قديم 21st February 2009, 07:37 AM haya غير متواجد حالياً
haya
Golden Member

haya will become famous soon enoughhaya will become famous soon enough

haya's Flag is: Kuwait

للأسف صعب أوي حد ينصح حد إزاي يفرح من قلبه
كل واحد وخصوصا وهو ناضج بما يكفي هو بس اللي عارف فين مفتاح السعاده الحقيقة جواه .أنا عارفة مفتاح سعادتي في إيه بالتحديد و الحاجة ديه لما بتنقص بتبقي حياتي صعبة اوي ومش بأحس بطعم أي حاجة
فيه إنسان مفتاح سعادته بس في راحة البال
وفيه إنسان مفتاح سعادته إهتمام إللي حواليه بيه
وغيره في المال وغيره في الاكتناز وغيره في الحب وغيره القرب من ربنا ومساعدة الناس وغيره نجاحه العملي في مهنته وشغله وتحقيق طموحه...
صدقيني كل واحد عارف كويس أوي أوي فين مفتاح سعادته الحقيقي ..انت يا توتا أكيد عارفاه ولو المفتاح مش موجود ماحدش هايقدر يديلك بديل ...
ربنا يفرح قلبك وقلب الجميع ...

قديم 21st February 2009, 08:42 AM nash غير متواجد حالياً
nash
Field Marshal

nash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond repute

علي رأي الفاضله ورده... ده أحنا في غربتنا ...لو لحظه تعبتنا ..بتبان همومنا جبال...

للأسف الغربه في حد ذاتها شيء صعب مهما وصفناة للأهل والأصحاب ما بيصدقوش ولا بيحسوة زي اللي أتغرب وعاش بعيد... لا هو طايل يكون زي أهل البلد.ولا قادر يتفاعل بطريقه أيجابيه مع مشاكل الوطن لما بينزل أجازة.... يعني الخسارة مضاعفه....

موضوع التعايش مع أمور الأهل في الغربه.سلاح ذو حدين..مع أننا هانواسيهم ونحس أننا معاهم..لكن أحيانا كتيرة بتزيدي همومك اللي أصلا مش ناقصاها وأنتي في غربتك.... ممكن حد يقول أني أنانيه..بس ابدا لإني أكتر واحده حريصه علي معرفه أمور أخواتي واهلي ومعايشتهم بس أحيانا بكون أكتفيت تماما ومش قادرة ازود عبأ جديد علي نفسي....

ألطف حاجه لما كنت أتصل فيهم وألاقي كم أخبار تغم بطريقه غير عاديه ..مين أتوفي ومين أطلق ومين خسر فلوسه كلها ومين دخل المستشفي...وقتها حسيت بإني بأستغل نفسيا ..بمعني أني بتصل علشان أسمع صوتكم واحس بالأمان ...أفاجيء بكل هذا الغم علشان احس أني في نعمه أني بعيده عن المشاكل ؟؟

علي طول أخدت خط دفاعي محترم...رساله طويله حكيت فيها كل أخباري وكل موقف سيء مر عليا من اول دخول المستشفي نتيجه حاله تسمم شديده لاحمد ..لغايه التكييف اللي ضرب وولع وكنا كلنا هانروح فيها... وختمت رسالتي..بطلب صغير وخجل جدا..ياريت الكام دقيقه اللي بكلمكم فيها ما أسمعش أخبار كئيبه غير أخباركم أنتم... وإلا ...إن عدتم عدنا.....

توتا لا أعرف النصيحه المفيده لك فكلنا في الهم شرق .... لكن اللي أعرفه بشكل ممتاز إزاي أضحك علي نفسي وإزاي أقدر أشغل نفسي بشكل مستمر حتي أصل إلي مرحله الإنهاك وبالتالي ما ألاقيش وقت للتفكير في أي سلبيات بتمر في حياتي وأي يأس وإحباط....

ربي يبعد عنك كل الغم ويسعدك ويفرح قلبك ...آمـــــــــين

قديم 21st February 2009, 09:08 AM tweety غير متواجد حالياً
tweety
Member

tweety is on a distinguished road

اقتباس
مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حرررم بم بم
أطبخي بسمن النخلتين نفسيتك ترجع في أكلتين

متسمعيش كلامه..

خليكي ف جنه لانها "ايزي اوبن"....والطبيعي يكسب

قديم 21st February 2009, 09:18 AM بندق غير متواجد حالياً
بندق
Golden Member

بندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant future

بندق's Flag is: Egypt

لما أكون مكتئب بأقص شعرى وأعمل أكلة مفتكسة .. وأخرج أقعد على قهوة عالبحر مباشرة وأديها حجر شيشة وكله يبقى ألسطة وتمام ..

يخف الاكتئاب شوية بس بيرجع انى

قديم 21st February 2009, 09:49 AM Sonesta غير متواجد حالياً
Sonesta
Field Marshal

Sonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond repute

دعوه لموضوعي

اقتباس
مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moka
.
.

مش عارف اواسيكي ولا اواسي نفسي لان الحال من بعضه اضف على ذلك وحدة مؤلمة لا انيس ولا ونيس فيها ..! موضوعك قلب عليا المواجع ..! ونفسي افتح باب جنبك واقول اللي يضحك مدام توتا اوعى ينسى يضحكني انا كمان ..!

اسف على المداخلة الغم دي مني ..

أنا زيك بالضبط يا موكا