أي سؤال في الخطوات العمليه للهجره لكيبك؟ - الصفحة 15 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    الماسونية - نشأتها وخفاياها
    (الكاتـب : حشيش ) (آخر مشاركة : Veronaoqr)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

أي سؤال في الخطوات العمليه للهجره لكيبك؟

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 6th October 2009, 08:23 PM ReYYaN غير متواجد حالياً
    ReYYaN
    Member

ReYYaN is on a distinguished road

quest

أنا : ReYYaN

بسم الله الرحمن الرحيم
    بعد التحية اوجه شكر كبير لاعضاء المنتدى الكرام على الاهتمام وسرعة الرد على المواضيع والاسئلة المطروحة داعيا الله لهم ان يجعله فى ميزان حسناتهم
    واستاذنكم ان اطرح تساءل جديد
    هل من الممكن بعد الحصور على csq ان يتم الرفض من قبل الحكومة الكندية وهنا اعنى رفضا غير متعلق بالكشف الطبى او الجنائى؟
    وشكرا مرة اخرى للاخوة اصحاب الردود والافادات

قديم 6th October 2009, 10:19 PM الرحالة باشا غير متواجد حالياً
    الرحالة باشا
    Senior Member

الرحالة باشا has much to be proud ofالرحالة باشا has much to be proud ofالرحالة باشا has much to be proud ofالرحالة باشا has much to be proud ofالرحالة باشا has much to be proud ofالرحالة باشا has much to be proud ofالرحالة باشا has much to be proud ofالرحالة باشا has much to be proud ofالرحالة باشا has much to be proud of

الرحالة باشا's Flag is: Canada

أنا : الرحالة باشا

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأهلاوي الأصيل
    ممكن آه وممكن لأ
    فيه ناس اعفوا من المقابلة وجاتلهم ال CSQ مباشرة بدون انترفيو
    وفيه ناس جاتلهم الانترفيو رغم إن نقطهم كانت معدية ال 68
    بتعتمد على مدى ثقة المسئول عن دراسة ملفك في صحة أوراقك وفي دقة تقييمك لمستواك في اللغة.

أحب أضيف نقطة توضيحية لكلام حضرتك إن الإعفاء من المقابلة لو كنت معدي أو درجاتك 68 بس بشرط أنك تثبت مستواك في الفرنساوي بشهادة الدلف لأنها رسمية ومعترف بيها زي الأيلتس زي ماحصل كده لعمنا مسيو سيد منير وطبعاً التأكيد علي المعلومة دي عند صاحب التوبك ده مسيو سيد
    لكن يبقي القرار لمستشار الهجرة في النهاية
    تحياتي

قديم 6th October 2009, 10:27 PM الرحالة باشا غير متواجد حالياً
    الرحالة باشا
    Senior Member

الرحالة باشا has much to be proud ofالرحالة باشا has much to be proud ofالرحالة باشا has much to be proud ofالرحالة باشا has much to be proud ofالرحالة باشا has much to be proud ofالرحالة باشا has much to be proud ofالرحالة باشا has much to be proud ofالرحالة باشا has much to be proud ofالرحالة باشا has much to be proud of

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ReYYaN
    بسم الله الرحمن الرحيم
    بعد التحية اوجه شكر كبير لاعضاء المنتدى الكرام على الاهتمام وسرعة الرد على المواضيع والاسئلة المطروحة داعيا الله لهم ان يجعله فى ميزان حسناتهم
    واستاذنكم ان اطرح تساءل جديد
    هل من الممكن بعد الحصور على csq ان يتم الرفض من قبل الحكومة الكندية وهنا اعنى رفضا غير متعلق بالكشف الطبى او الجنائى؟
    وشكرا مرة اخرى للاخوة اصحاب الردود والافادات

المفروض إنه لا يتم الرفض إلا للحالات الجنائية أو الطبية ولكن تم رفض أحد المتقدمين وكان تعليقهم علي الرفض experience missing أي أنه أتضح لهم أنهم لم يتأكدوا من مصداقية شهادة الخبرة المرفقة بالطلب
    بس دي حالات قليلة لكن إذا كان الورق كله سليم وسألوا عليك في شغلك يتأكدوا أنك عملت في هذا المكان وكانت بالإيجاب والشهادات سليم يبقي إن شاء الله مفيش مشكلة
    وعامة أحنا مابنطمنشي غير لما ناخد التأشيرة علي الباسبور ونوصل كيبك بإذن الله
    وربنا يوفق الجميع

قديم 7th October 2009, 01:04 AM ReYYaN غير متواجد حالياً
    ReYYaN
    Member

ReYYaN is on a distinguished road

quest

أنا : ReYYaN

بسم الله الرحمن الرحيم
    بعد التحية
    فعلا اهتمام وسرعة رد على الاستفسارات جيدة جدا وفعلا منتدى واعضاء ومشرفين يستحقون كل التقدير على مجهوداتهم واحب ان اطرح تساؤلات جديدة
    1- بعد الحصول على csq وفى المرحلة الثانية فيدرال لهجرة كيبك هل بالفعل مطلوب اثبات بنكى بامتلاك مبلغ مالى (محدد من طرفهم ) ولو الاثبات البنكى فعلا مطلوب ما هى قيمة المبلغ المطلوب واين يتم وضعه(مكان واسم البنك) ومتى يمكن الاستفادة منه؟
    2-فى المرحلة الاولى للتقديم لكيبك هل لابد من ارسال كل الملفات والاوراق المطلوبة مكتوبة باللغة الفرنسية واذا كانت كذلك فما فائدة الملفات الموجودة على الموقع الخاص بكيبك وباللغة الانجليزية؟؟؟؟؟؟؟؟
    3-هل كل الاوراق والمستندات المطلوبة ترسل منها صور موثقة ماعدا شهادة الخبرة فقط التى ترسل اصل وموثقة ؟؟(فى المرحلة الاولى لكيبك)
    ولكم منى كل التحية والشكر والتقدير

قديم 7th October 2009, 06:25 AM الأهلاوي الأصيل غير متواجد حالياً
    الأهلاوي الأصيل
    Silver Member

الأهلاوي الأصيل will become famous soon enough

الأهلاوي الأصيل's Flag is: Canada

أنا : الأهلاوي الأصيل

!For Medical Professionals Only

لا مش شرط الدلف
    إحدى زميلاتنا زوجها مدرس فرنساوي وأعفوا من المقابلة بدون دلف
    ممكن لو عشت فترة في فرنسا أو كنت دراس فرنساوي طول عمرك في مدارس فرنسية
    بشكل عام مالهاش مقياس محدد...زي ما قلتلك...حسب ثقة اللي بيدرس الملف في صحة الكلام اللي انت كاتبه في الأبليكشن والأوراق اللي انت باعتها

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الرحالة باشا
    أحب أضيف نقطة توضيحية لكلام حضرتك إن الإعفاء من المقابلة لو كنت معدي أو درجاتك 68 بس بشرط أنك تثبت مستواك في الفرنساوي بشهادة الدلف لأنها رسمية ومعترف بيها زي الأيلتس زي ماحصل كده لعمنا مسيو سيد منير وطبعاً التأكيد علي المعلومة دي عند صاحب التوبك ده مسيو سيد
    لكن يبقي القرار لمستشار الهجرة في النهاية
    تحياتي

قديم 7th October 2009, 06:34 AM الأهلاوي الأصيل غير متواجد حالياً
    الأهلاوي الأصيل
    Silver Member

1- الأوراق المطلوبة من السفارة في مرحلة الفيدرال بعد ال CSQ بتختلف من مكتب لآخر
    يعني الورق اللي بيطلبوا مكتب القاهرة غير مكتب لندن غير بافلو في أمريكا
    ودي أنا أتاكدت منها بنفسي من موقع الهجرة...كل مكتب له متطلبات مختلفة عن الآخر
    على سبيل المثال مكتب لندن مش بيطلب منك شهادات الخبرة إطلاقاً بخلاف مكتب القاهرة...وهكذا
    عشان تقطع الشك باليقين ادخل على موقع الهجرة هتلاقي check list خاصة بكل مكتب نزلها والتزم باللي مكتوب فيها حرفياً بدون أي نقص ، لكن لو زودت محدش هيقولك زودت ليه...لكن انت ملزم فقط باللي مكتوب فيها ومش لازم تصعب الدنيا على نفسك
    حسب معلوماتي الإثبات البنكي مش مطلوب في مرحلة الفيدرال بعد ال CSQ

2- ابعت الورق بالإنجليزي أو بالفرنساوي سواء لكيبك أو الفيدرال ...الاتنين سيان
    أنا بعت ورقي لكيبك كله بالانجليزي حتى الأبليكشن كتبتها بالإنجليزي ومكنش فيه أي مشكلة

3- كل الورق تبعت صور فقط ومش محتاج توثق أي ورقة على الإطلاق سواء لكيبك أو للفيدرال، ومش محتاج تبعت أي أصل ما عدا الفيش والتشبيه ، وده مش كلامي ده كلام موقع الهجرة ، وباكرر مرة تانية ما تصعبش الدنيا على نفسك وما تسمعش كلام حد بيصعب الدنيا عليك.

انا حالاً باجيب اللينك اللي تنزل منها ال check list بتاعت الأوراق عشات تنزلها بنفسك وتتأكد من صحة الكلام اللي باقوله

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ReYYaN
    بسم الله الرحمن الرحيم
    بعد التحية
    فعلا اهتمام وسرعة رد على الاستفسارات جيدة جدا وفعلا منتدى واعضاء ومشرفين يستحقون كل التقدير على مجهوداتهم واحب ان اطرح تساؤلات جديدة
    1- بعد الحصول على csq وفى المرحلة الثانية فيدرال لهجرة كيبك هل بالفعل مطلوب اثبات بنكى بامتلاك مبلغ مالى (محدد من طرفهم ) ولو الاثبات البنكى فعلا مطلوب ما هى قيمة المبلغ المطلوب واين يتم وضعه(مكان واسم البنك) ومتى يمكن الاستفادة منه؟
    2-فى المرحلة الاولى للتقديم لكيبك هل لابد من ارسال كل الملفات والاوراق المطلوبة مكتوبة باللغة الفرنسية واذا كانت كذلك فما فائدة الملفات الموجودة على الموقع الخاص بكيبك وباللغة الانجليزية؟؟؟؟؟؟؟؟
    3-هل كل الاوراق والمستندات المطلوبة ترسل منها صور موثقة ماعدا شهادة الخبرة فقط التى ترسل اصل وموثقة ؟؟(فى المرحلة الاولى لكيبك)
    ولكم منى كل التحية والشكر والتقدير

قديم 7th October 2009, 06:39 AM الأهلاوي الأصيل غير متواجد حالياً
    الأهلاوي الأصيل
    Silver Member

في اللينك ده
    https://www.cic.gc.ca/english/immigra...pplication.asp

هتلاقي أماكن visa offices ، وقدام كل واحد منهم أيكون تعمل منه دانلود لل check list للأوراق المطلوبة
    نزل الملف الخاص بالمكتب اللي هتقدم فيه ، واقراه كويس...وجرب تنزل أكتر من ملف لأكتر من مكتب ، وقارن بينهم هتلاقي فيه اختلافات بين مكتب وآخر
    باكرر أنت غير ملزم إلا بالورق اللي مكتوب في ال check list بالكيفية اللي هما كاتبينها دون زيادة أو نقصان

قديم 7th October 2009, 11:17 AM الرحالة باشا غير متواجد حالياً
    الرحالة باشا
    Senior Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأهلاوي الأصيل
    1- الأوراق المطلوبة من السفارة في مرحلة الفيدرال بعد ال CSQ بتختلف من مكتب لآخر
    يعني الورق اللي بيطلبوا مكتب القاهرة غير مكتب لندن غير بافلو في أمريكا
    ودي أنا أتاكدت منها بنفسي من موقع الهجرة...كل مكتب له متطلبات مختلفة عن الآخر
    على سبيل المثال مكتب لندن مش بيطلب منك شهادات الخبرة إطلاقاً بخلاف مكتب القاهرة...وهكذا
    عشان تقطع الشك باليقين ادخل على موقع الهجرة هتلاقي check list خاصة بكل مكتب نزلها والتزم باللي مكتوب فيها حرفياً بدون أي نقص ، لكن لو زودت محدش هيقولك زودت ليه...لكن انت ملزم فقط باللي مكتوب فيها ومش لازم تصعب الدنيا على نفسك
    حسب معلوماتي الإثبات البنكي مش مطلوب في مرحلة الفيدرال بعد ال CSQ

2- ابعت الورق بالإنجليزي أو بالفرنساوي سواء لكيبك أو الفيدرال ...الاتنين سيان
    أنا بعت ورقي لكيبك كله بالانجليزي حتى الأبليكشن كتبتها بالإنجليزي ومكنش فيه أي مشكلة

3- كل الورق تبعت صور فقط ومش محتاج توثق أي ورقة على الإطلاق سواء لكيبك أو للفيدرال، ومش محتاج تبعت أي أصل ما عدا الفيش والتشبيه ، وده مش كلامي ده كلام موقع الهجرة ، وباكرر مرة تانية ما تصعبش الدنيا على نفسك وما تسمعش كلام حد بيصعب الدنيا عليك.

انا حالاً باجيب اللينك اللي تنزل منها ال check list بتاعت الأوراق عشات تنزلها بنفسك وتتأكد من صحة الكلام اللي باقوله

الزميل الأهلاوي الأصيل تحية خاصة لحضرتك
    أنا قريت حتة غريبة شوية مع ملحوظة أن أنا لسة في مرحلة أنتظار المقابلة يعني في الأول فامعرفش عن الفيدرال لسة حاجة
    الحتة دي اللي بتقول فيها إن مكتب لندن مابيطلوبشي شهادة الخبرة والحكاية دي عملت مشاكل لبعض المتقدمين لما بعتوا للفيدرال بعد ال CSQ والفيدرال معرفشي يثبت شهادة الخبرة فعلي هذا ليه الأخوة مايقدموش للندن ويريحوا نفسهم من وجع الدماغ وموظف يرد وأخر لأ ويرفض الملف علشان الشهادة
    أرجوا الإفادة
    تحياتي

قديم 7th October 2009, 12:03 PM الأهلاوي الأصيل غير متواجد حالياً
    الأهلاوي الأصيل
    Silver Member

على حد علمي إن ضابط الهجرة اللي بيقابلك هو اللي بيوجهك للمكتب اللي تقدم فيه الفيدرال حسب محل إقامتك
    يعني الموضوع مش اختياري

اقتباس
    الزميل الأهلاوي الأصيل تحية خاصة لحضرتك
    أنا قريت حتة غريبة شوية مع ملحوظة أن أنا لسة في مرحلة أنتظار المقابلة يعني في الأول فامعرفش عن الفيدرال لسة حاجة
    الحتة دي اللي بتقول فيها إن مكتب لندن مابيطلوبشي شهادة الخبرة والحكاية دي عملت مشاكل لبعض المتقدمين لما بعتوا للفيدرال بعد ال CSQ والفيدرال معرفشي يثبت شهادة الخبرة فعلي هذا ليه الأخوة مايقدموش للندن ويريحوا نفسهم من وجع الدماغ وموظف يرد وأخر لأ ويرفض الملف علشان الشهادة
    أرجوا الإفادة
    تحياتي

قديم 7th October 2009, 04:30 PM السيد منير غير متواجد حالياً
    السيد منير
    Member

السيد منير is on a distinguished road

:quebec:

أنا : السيد منير

اقتباس
    أهلاً وسهلاً بحضرتك معانا في المنتدي
    بعد إذنك يا مسيو سيد سيبلي الطلعة دي
    بالنسبة للأسئلة : مكان المقابلة مكتب الهجرة اللي بيحدده وليس للمتقدم أي دخل في تحديد مكانه ولم يعلن المكتب عن أي عوامل تحدد مكان المقابلة
    المبلغ المطلوب حسب عدد أفراد أسرتك هو فقط المطلوب وزيادة المبلغ ليس لها تأثير علي الدرجات ولكن في المقابلات لبعض الزملاء كان مستشار الهجرة بينصح الشخص اللي بيقابله أنه يزود المبلغ شوية لأن الأسعار غليت وتكاليف الحياة زادت ولكن ذلك أثناء المقابلة فقط ومش هايضر أنك تزود المبلغ لو عايز
    بالنسبة لشهادة أو بيان الدرجات بالجامعة أنا لما بعت ملفي بعت بيان الدرجات تقديرات فقط وعدد الساعات الدراسية ومع ذلك لم يطلب مني مكتب الهجرة بسوريا أرسال أي درجات فإن شاء الله مفيش مشكلة
    تحياتي

اضافة بسيطة جدا بالاضافة الى كلام اخوانى واصدقائى الاحباء
    هناك شرطان اساسيان للنجاح دون مقابلة
    الاول: الا يحتاج ملفك الى اى تاكد من اى عامل من العوامل بمعنى ان الخبرة يكون لديها مايدعمها مثلا دون ادنى شك وكذلك بقية المستندات
    الثانى وهو الاهم ان يكون مستواك المثبت بالطلب فى اللغة الفرنسية مدعم بشهادات معترف بها من قبل وزارة الهجرة بمعنى ان لو كنت كاتب المستوى السادس مثلا فى افرنساوى وباعت شهادة دلف B1مع الطلب وعشان تنجح لازم 8درجات فى الفرنسية فقط اى بمعنى اخر ان بقية العوامل بتجمع 60درجة عدا اللغة الفرنسية كدة يبقى مش محتاج مقابلة اولا لان مستواك فى اللغة والدرجات اللى انت محتاجها عشان تنجح مدعمين بشهادة الدلف الرسمية وثانيا انت مش محتاج درجات التكيف يبقى برضة مفيش لازمة للمقابلة
    ياريت تكون الفكرة كدة قريبة
    كلمة السر فى الشهادات الرسمية للغة بالاضافة الى بقية العوامل طبعا
    انا حدث معى هذا الامر بفضل الله طبعا
    كان معى شهادة الدلف B2وارسلوا لى خطابا انا احتمال نختارك بناء على الملف وتمت المقابلات
    ولم يرسلوا لى ولكن عند اضافة ابنى وصل جواب الاضافة لهم يوم18يناير جات السى اس كيو يوم19يناير بفضل الله وبتوفيقه ويارب يوفق الجميع ويفرح الجميع ونستفيد كلنا من خير الهجرة ونتقى شرها ان كتبها الله لنا