المتقدمين للهجرة فيدرال 2011 ( الدفعة التانيه :) - الصفحة 23 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

المتقدمين للهجرة فيدرال 2011 ( الدفعة التانيه :)

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 22nd July 2011, 04:21 AM Le Roi غير متواجد حالياً
    Le Roi
    Silver Member

Le Roi has a reputation beyond reputeLe Roi has a reputation beyond reputeLe Roi has a reputation beyond reputeLe Roi has a reputation beyond reputeLe Roi has a reputation beyond reputeLe Roi has a reputation beyond reputeLe Roi has a reputation beyond reputeLe Roi has a reputation beyond reputeLe Roi has a reputation beyond reputeLe Roi has a reputation beyond reputeLe Roi has a reputation beyond repute

Le Roi's Flag is: Canada

أنا : Le Roi

علي فكرة انا نسيت اقول حاجة ان الابليكيشن الجديد ممكن تسجلة علي الجهاز وتكمل في وقت اخر وكذلك ممكن التعديل فية ودة من مميزاتة فهو ابليكيشن ذكي

قديم 22nd July 2011, 08:44 AM dr_mohamedimam غير متواجد حالياً
    dr_mohamedimam
    Senior Member

dr_mohamedimam is on a distinguished road

dr_mohamedimam's Flag is: Egypt

أنا : dr_mohamedimam

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Le Roi
    تحياتي
    اخي الغالي بالنسبة لسؤال السي اس كيو فدة للي مقدمين كيبك وحيتوقف علي اختيار حضرتك للمقاطعة الي انت حتنزل فيها ان شاء ربنا يعني اية ؟
    لو حضرتك جاوبت علي السؤال السادس واخترت انك حتنزل في مقاطعة فرنسية حتلاقي السؤال بتاع السي اس كيو متفعل معاك ولازم تجاوب علية
    اما بقي لو حضرتك اخترت مقاطعة انجليزي مش حتلاقي السؤال دة مفعل للاجابة اصلا وانت غير مجبر انك تجاوبة
    ممكن بقي سؤال لو سمحت انت جبت حكاية الخمس صور دي منين انا شايف مكتوب ان هم ست صور وعلي كل صورة نكتب البيانات

Supply six (6) photos for each member of your family and yourself. Follow the instructions provided in section How to Complete the Forms of the application guide and in Appendix B: Photo Specifications.
    On the back of each photograph, write the name and of birth of the person who appears in the photo as well as the date the photo was taken.

كلامك مضبوط ... ولكن ما يخص الصور.. حتلاقي في التشيك ليست الجديدة فقرة رقم 18 .. مكتوب الآتي: https://www.cic.gc.ca/english/pdf/kit...s/IMM5612E.pdf
    On the back of 5 photos write your name, date of birth and the date the photo was taken..and leave the sixth photograph blank

وكمان ان الصور ماتكونش أقدم من 6 شهور...

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Le Roi
    علي فكرة انا نسيت اقول حاجة ان الابليكيشن الجديد ممكن تسجلة علي الجهاز وتكمل في وقت اخر وكذلك ممكن التعديل فية ودة من مميزاتة فهو ابليكيشن ذكي

فعلا و ده ميزة حلوة .. بس انا لقيت ده بينطبق على أول أبليكاشن بس على فكرة للأسف .. اللي هو Generic application form for Canada لكن بقيت الأبليكاشنز لو مليتهم على الكمبيوتر يبقى لازم تطبعهم في نفس الوقت و بتظهر رسالة تقولك كدا لما تيجي تملاها..

المشكلة دلوقتي في الطلبات الجديدة اللي طالبنها في التشيك ليست الجديدة.. عايزين مايثبت اتمام جميع السنوات الدراسية من اول الابتدائي و مايثبت عدد سنوات الدراسة كلها...
    و كمان لو انت حتختار مكتب لندن يبقى لازم تقدم اختام البسبور بتاعة الدخول و الخروج..

تحياتي أخي الفاضل :)

قديم 22nd July 2011, 09:50 AM starsideus غير متواجد حالياً
    starsideus
    Member

starsideus is on a distinguished road

starsideus's Flag is: Egypt

أنا : starsideus

يا جماعة اللينك دة بيقول ان عدد الطلبات اللي استقبلوها حتى الان في نوك 1122 حوالي 52 طلب
    https://www.cic.gc.ca/english/immigra...plications.asp
    و انا بعت ملفي يوم 8 يوليو و صل نوفاسكوتيا يوم 12 يوليو بس لحد دلوقتي مفيش اي خبر ولا اي ايميلات اتبعتت, تفتكروا دة معناة اية؟ حد يطمنني من فضلكم يا جماعة.

قديم 22nd July 2011, 04:02 PM Akram Group غير متواجد حالياً
    Akram Group
    Senior Member

Akram Group will become famous soon enough

Akram Group's Flag is: Saudi Arabia

أنا : Akram Group

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة starsideus
    يا جماعة اللينك دة بيقول ان عدد الطلبات اللي استقبلوها حتى الان في نوك 1122 حوالي 52 طلب
    https://www.cic.gc.ca/english/immigra...plications.asp
    و انا بعت ملفي يوم 8 يوليو و صل نوفاسكوتيا يوم 12 يوليو بس لحد دلوقتي مفيش اي خبر ولا اي ايميلات اتبعتت, تفتكروا دة معناة اية؟ حد يطمنني من فضلكم يا جماعة.

انت هاتبدأ تقلق نت اولها لالالالالالالالالالالا
    لسه مفيش حاجه مقلقه فى الكلام ده خالص

وبس دايما تشيك مع البنك اذا اتسحبت الفلوس ولا لسه

قديم 22nd July 2011, 05:55 PM starsideus غير متواجد حالياً
    starsideus
    Member

starsideus is on a distinguished road

starsideus's Flag is: Egypt

أنا : starsideus

!For Medical Professionals Only

انا دافع بالماستر كارد و لو سحبو الفلوس هيجيلي رسالة عالموبايل من البنك.
    هو اللي ملفة بيترفض لا قدر الله بيجيلة ايميل في وقتها بسبب الرفض؟

قديم 22nd July 2011, 08:48 PM dr_mohamedimam غير متواجد حالياً
    dr_mohamedimam
    Senior Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة starsideus
    انا دافع بالماستر كارد و لو سحبو الفلوس هيجيلي رسالة عالموبايل من البنك.
    هو اللي ملفة بيترفض لا قدر الله بيجيلة ايميل في وقتها بسبب الرفض؟

لا للأسف مابيبعتوش يقولوا حاجة بيبعتوا الورق و بس...
    بس حضرتك استنى لحد مايعدي 6 أسابيع كدا من تاريخ وصول الورق عندهم.. و لو الفلوس لسة ما اتسحبتش ولا بعتولك ايميل.. ابعت استفسر عن ورقك و حيردوا عليك ساعتها يقولولك اذا بعتوه لا قدر الله وللا لأ .. ولو اترفض حيقولولك سبب الرفض..(لاني حصل معايا كدا الشهر اللي فات)
    وان شاءالله الأمور تمشي تمام و الفلوس تتسحب... و تابع برده البنك و الايميل بتاعك يمكن يبعتولك رد.. و بالتوفيق ان شاءالله

قديم 23rd July 2011, 01:51 PM dr_mohamedimam غير متواجد حالياً
    dr_mohamedimam
    Senior Member

[SIZE=×4]حد فيكم فهم موضوع شهادات التعليم انها المقصود بيها .. الشهادات المطلوبة فوق بس... post secondary education, college or university, trade or apprenticeship documents, professional qualification documents and proof of previous study in Canada
    فيكون المقصود انهم عايزين الشهادات دي يكون مثبت فيها عدد سنين الدراسة مع اثبات انك نجحت فيها.. يعني مثلا واحد عمل معادلة.. يجيب شهادة المعادلة دي و يكون مكتوب فيها مايثبت عدد سنوات دراسته فيها .. أخدت دبلومة او كورس معين فتجيب ما يثبت انك خلصت الكورس و مدة دراستك فيه قد ايه... و هكذا..
    أصلهم لو يقصدوا شهادات الابتدائي و اعدادي و ثانوي مش حيغلبوا يقولوا يعني بصورة أوضح من كدا و كمان حتكون مكتوبة في الأول...
    ممكن تقروا الفقرة دي تاني في التشيك ليست كدا و قولولي انا فهمت صح وللا غلط..

انا بعتلهم ايميل و مفيش رد لسة... و حاولت اطلع شهادات زوجتي بس هنا في السعودية رفضوا ...
    [/SIZE]

قديم 23rd July 2011, 02:54 PM Akram Group غير متواجد حالياً
    Akram Group
    Senior Member

Akram Group will become famous soon enough

Akram Group's Flag is: Saudi Arabia

أنا : Akram Group

الله ينور عليك يا د/ محمد امام وربنا يجازيك على المساعده

تحياتي

قديم 23rd July 2011, 06:07 PM dr_mohamedimam غير متواجد حالياً
    dr_mohamedimam
    Senior Member

جزانا و اياك يا د. أكرم.. احنا استفدنا كتير منكم و من المنتدى الجميل ده.. ربنا يكرمنا جميعا يا رب و نبقى كلنا في كندا و يحقق لكل واحد أحلامه لمستقبل مشرق بّإذن الله ..

قديم 24th July 2011, 11:02 AM كليوباترا غير متواجد حالياً
    كليوباترا
    Banned

كليوباترا has a reputation beyond reputeكليوباترا has a reputation beyond reputeكليوباترا has a reputation beyond reputeكليوباترا has a reputation beyond reputeكليوباترا has a reputation beyond reputeكليوباترا has a reputation beyond reputeكليوباترا has a reputation beyond reputeكليوباترا has a reputation beyond reputeكليوباترا has a reputation beyond reputeكليوباترا has a reputation beyond reputeكليوباترا has a reputation beyond repute

كليوباترا's Flag is: Egypt

أنا : كليوباترا

سلام عليكم ..ازيكم يا جماعه ؟...لو سمحتم ليا سؤال كنت سالته فى المغاره اللى جنبكم ومحدش رد عليا ...هو شهاده الخبره من صيدليه لازم يكون معاها جواب من التامينات يقول انى كان متامن عليا فى الفتره دى ولا لا....وشكرا