سوء اداره الفساد - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

 


BBC NEWS


    ♥♥♥♥ عمار يا كندا ♥♥♥♥
    (الكاتـب : Ehab Salem ) (آخر مشاركة : NazeeH)
    الشهوات
    (الكاتـب : NazeeH )
    saskatchewan 2016 بدون عقد عمل
    (الكاتـب : eng.ahmed.magdy ) (آخر مشاركة : Remon.soliman)
    المعادلة الكندية للصيادلة
    (الكاتـب : Batman ) (آخر مشاركة : peter.aziz)
    بداية جديدة في هاليفاكس
    (الكاتـب : canadadry ) (آخر مشاركة : shawi)

    قديم 2nd May 2016, 08:31 AM KANE غير متواجد حالياً
      رقم المشاركة : 1
    Brigadier General
     






    KANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond repute

    KANE's Flag is: Egypt

    افتراضي سوء اداره الفساد

    أنا : KANE








    Mohamed Aboelgheit


    مصر طول عمرها محكومة بالدكتاتورية لكن فيها برضه ما يمكن أن أسميه "أصول قمع".
    يعني فيه قواعد التزم بيها كل من حكم مصر لانها أعراف "الدولة المصرية" العريقة، حتى وهي بتمارس الفساد والاستبداد، لكن اللي بيحصل دلوقتي، زي اقتحام مقر نقابة الصحفيين، مفيهوش أي أصول..

    - كان دايماً فيه اعتناء كبير بأن كل الاجراءات يكون لها شكل قانوني، كان فيه "ترزية قوانين" أوساخ على أعلى مستوى من نوع فتحي سرور ومفيد شهاب بيجعلو كل التصرفات قانونية، مهما كانت هذه القوانين معيبة وبائسة.
    مثلاً كلمة "معتقلين" دخلت الثقافة الشعبية المصرية كمصطلح قانوني مش سياسي، لأنه قانون الطواريء الممتد لعشرات السنين كان فيه مادة تمنح وزير الداخلية سلطة إصدار قرار "أمر اعتقال" لمن يشتبه خطورته على الأمن العام وبلا بلا، وبالتالي كان القضاء المدني يدي الناس اخلاء سبيل، فالوزير يطلعلهم أمر اعتقال، بس برضه قانوني.
    حالياً بقى عندنا مئات حالات "الاختفاء القسري"، جريمة اختطاف بلطجية كاملة ضد القانون والدستور تماما، اللي بينصو بأوضح كلام على العرض على النيابة خلال 24 ساعة.

    - كان دايماً فيه عرف أصيل ان اللي يخرج من مصر من المعارضين فهو آمن، ولا يتم الضغط عليه بأهله .. ده بعكس القذافي أو صدام مثلا اللي كانو بيغتالو المعارضين في قلب أوروبا.
    لأول مرة الفترة الأخيرة بدأت حالات التضييق على معارضي الخارج بأهلهم .. منع خروج أو دخول زوجة أو أم، شيء بشع وحقير فعلاً، ولم يكن يحدث مسبقاً أبداً.

    - كان فيه قاعدة إن الجيش لا يتدخل لقمع حِراك مدني أبداً، وعشان كده لما شاف الناس الدبابات في 28 يناير كان الهتاف "الجيش والشعب إيد واحدة" كتعبير تلقائي عن هذه الفكرة عند الطرفين ..لكن بدأ تورط الجيش في دماء المدنيين منذ أحداث 2011، وحصل توسع حقيقي بعد 30 يونيو .. مازال لم يتحول إلى النمط اليومي العادي كالجيش المجرم السوري مثلاً، ومثلاً في 25 أبريل الماضي الشرطة قمعت مش الجيش، لكن التطور اللي حصل خطير بما يكفي.

    - كان فيه قاعدة أصيلة إننا بنقمع السياسيين، ونصادر على الحكم بشكل شمولي كامل، نظير إن الشعب ياخد مكتسبات اجتماعية، والدولة بتاخد مواقف قوية ضد القوى الخارجية قد تصل للحرب .. ده كان الوضع بشكل كامل أيام عبدالناصر، لكن لما تم التراجع في المكتسبات الشعبية والمواقف الخارجية بعهد السادات حصل نظيره انفتاح سياسي جزئي، وهو ما تواصل بعهد مبارك اللي شهد تراجع كبير، وقصاده حريات سياسية نسبية أكبر في إطار "خليهم يتسلو".
    لأول مرة عندنا نظام لا يمنح مكتسبات اجتماعية، وكمان موقف متخاذل جدا خارجياً بما يكسر قدسية أرض الوطن، الخط الأحمر الأزلي، وعايز يعمل كل ده وفي نفس الوقت يغلق السياسة تماماً ويتحدث رئيسه بصراحة إن "عبدالناصر كان محظوظاً بإعلامه" .. الإعلام الكاذب المؤمم بشكل كامل من الدولة هوا بس الجزء اللي لفت نظرك في التجربة الناصرية؟!

    - كان القضاء العسكري هو أداة القمع القانوني المؤلمة، عبدالناصر شكل مجكمة عسكرية خاصة "محكمة الشعب"، ومبارك والمجلس العسكري حاكموا عسكرياً .. احنا نشهد المرة الأولى في تاريخ مصر الللي فيها يتم الزج بالقضاء المدني بهذا الشكل الواسع جداً في مواجهة السياسة.

    - كان فيه قواعد صارمة "للفئات المستباحة" ولتدرجات القمع .. كان ده واضح جدا بعصر مبارك، الجماعات الإرهابية يتعذبوا ويتقتلوا، لكن الإخوان يتحبسوا شهور بسيطة ويطلعوا - باستثناء المحاكمات العسكرية - شباب القوى المدنية (6أبريل) وعواجيزها (كفاية) آخرهم ياخدو أسابيع سجن، ومعاملة السياسيين بالسجون 5 نجوم، ونذكر خيرت الشاطر اللي امضى أغلب فترته العسكرية بعصر مبارك بالمستشفى وكان معاه موبايله ويزوره كل من يرغب لدرجة انه كان بيدور الجماعة والبيزنس بتاعه من السجن عادي.
    قاعدة تاني ان الشرطة ممكن تبهدل اللي "شكلهم غلط" من الفئات الأفقر والأدنى، لكن "أولاد الناس" زي الأغنياء والمهنيين، الدكاترة والمهندسين والصحفيين والمحامين، يتعاملوا كويس.
    التراتبية دي إلى حد كبير اتدمرت، بقاياها مازال قائم، لكن الكل بقى يناله نصيبه من الاستباحة بشكل عشوائي.

    - كان تعامل الخارجية المصرية دايما فيه "أعراف مدرسة الدبلوماسية المصرية"، خاصة مع الدول الغربية اللي مصر كانت بتشوف نفسها دايما عايزة تلحق بهم بشكل ما، والله يرحم أيام "بحب عمرو موسى عشان عقله الموزون" .. محصلش ان كان عندنا وزير خارجية يستخدم أسلوب الردح الحالي ده أبداً.
    ***

    اللي بيحصل هو الفارق بين مبارك اللي في انتخابات الرئاسة 2005 عمل برنامج رئاسي طوييييل واتوزع مع الجرانين وطلع يتكلم عن برنامجه، رغم انه مفهوم انها مزورة تماماً، وبين السيسي 2014 اللي قال بصراحة كده أنا معنديش برنامج.
    "أصول القمع" بتحول القانون والدولة إلى مسرحية كبيرة، لكن الالتزام بأدوار المسرحية أفضل بكتير من الجنون الحالي اللي بيكسر المسرح ويضرب الجمهور!

     

    الموضوع الأصلي : سوء اداره الفساد     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : KANE

     

     

    Booking.com

     
    رد مع اقتباس

    Booking.com

    Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    علشان مصر تبقي قوية هانستغنى عن الشيكولاته... المفسدون فى الأرض KANE 1 179 28th October 2016 04:05 PM
    وبقى يتألش علينا دولياً -مسخرة المجرة- شؤون مصر الداخلية NazeeH 10 323 28th October 2016 12:43 PM
    متاكلوش ولا تناموش -- يعدكم الفقر شؤون مصر الداخلية KANE 0 203 13th October 2016 04:40 PM
    «مميش» يجتمع بـ«التوكيلات الملاحية» لبحث دفع رسوم... مال وأعمال KANE 1 321 12th October 2016 07:39 PM
    السعودية تمتنع عن إمداد مصر بالبترول مال وأعمال ysma 4 301 10th October 2016 01:11 PM

    إضافة رد

    مواقع النشر (المفضلة)

    الكلمات الدلالية (Tags)
    الفساد, اداره

    سوء اداره الفساد

    أدوات الموضوع
    انواع عرض الموضوع

    الانتقال السريع


    Almatareed is an Arabic discussion forum with a special interest in travel, study and immigration to Canada, USA, Australia and New Zealand Logo

    IP




    Powered by vBulletin® Version 3.8.8
    .Copyright ©2000 - 2016, Jelsoft Enterprises Ltd
    (جميع الأراء والمواضيع المنشورة تعبِّر عن رأي صاحبها وليس بالضرورة عن رأي إدارة منتديات المطاريد)

    منتديات المطاريد   Follow us on Google   موقع الأحمد   لشراء مساحة إعلانية بالمطاريد  

    تنبيه هام

     يمنع منعاً باتاً نشر أى موضوعات أو مشاركات على صفحات منتديات المطاريد تحتوى على إنتهاك لحقوق الملكية الفكرية للآخرين أو نشر برامج محمية بحكم القانون ونرجو من الجميع التواصل مع إدارة المنتدى للتبليغ عن تلك الموضوعات والمشاركات إن وجدت من خلال البريد الالكترونى التالى almatareedorg@gmail.com وسوف يتم حذف الموضوعات والمشاركات المخالفة تباعاً.

      كذلك تحذر إدارة المنتدى من أى تعاقدات مالية أو تجارية تتم بين الأعضاء وتخلى مسؤوليتها بالكامل من أى عواقب قد تنجم عنها وتنبه إلى عدم جواز نشر أى مواد تتضمن إعلانات تجارية أو الترويج لمواقع عربية أو أجنبية بدون الحصول على إذن مسبق من إدارة المنتدى كما ورد بقواعد المشاركة.

     إن مشرفي وإداريي منتديات المطاريد بالرغم من محاولتهم المستمرة منع جميع المخالفات إلا أنه ليس بوسعهم إستعراض جميع المشاركات المدرجة ولا يتحمل المنتدى أي مسؤولية قانونية عن محتوى تلك المشاركات وإن وجدت اى مخالفات يُرجى التواصل مع ادارة الموقع لإتخاذ اللازم إما بالتبليغ عن مشاركة مخالفة أو بالتراسل مع الإدارة عن طريق البريد الالكترونى التالى webmaster@almatareed.org