منتديات المطاريد - عرض مشاركة واحدة - البرتا.....وكندا كلها كمااااان
عرض مشاركة واحدة
قديم 1st January 2009, 05:45 PM Sepia غير متواجد حالياً
  رقم المشاركة : 61
Sepia
Senior Member





Sepia has a reputation beyond reputeSepia has a reputation beyond reputeSepia has a reputation beyond reputeSepia has a reputation beyond reputeSepia has a reputation beyond reputeSepia has a reputation beyond reputeSepia has a reputation beyond reputeSepia has a reputation beyond reputeSepia has a reputation beyond reputeSepia has a reputation beyond reputeSepia has a reputation beyond repute

افتراضي

أنا : Sepia




[quote]

اقتباس
مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hosiny
طيب ايه بقي مميزات العيشة في البلد دي عن تورونتو؟؟؟

اقتباس
مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hosiny
اولا: هتلاقي شغل بسهولة و مرتبات كويسه نظرا للعجز الرهيب في الايدي العاملة فيها حتي انها مفتوحة للهجرة الترشيحية من خلال المقاطعات "provincial nomination"

من الملاحظ فعلا في اماكن كثيرة يافطة "now hiring" و لكن ذلك بالنسبة للاعمال البسيطة.لكن طبعا لو بنتكلم عن اعمال متخصصة طبيب مهندس ...ده محتاج شوية بحث.
والشئ المطمئن في رحلة البحث عن العمل ا ن عادة عندما تقدم لاعلان عمل -لو من على موقع نت زي Workopolis مثلا -انت تقدم في الحقيقة لrecruiter و يكون هو الوسيط مع الشركة التي ستعمل بهابعد ذلك.و من صلحته طبعا ان يحصل لك على اعلى اجر حتى ياخذ اعلى نسبة من صاحب الشركة (و ليس منك انت). كمان لو حصل و لم توفق في اول فرصة عمل هو بيكون لديه ملف خاص بك خلاص و يبحث لك عن اللي بعدها.المهم في ذلك انك طبعا يكون عندك سى في محترم و انك تظهر جديتك مع هذا الrecruiter و تتابع معاه و تساله حتى يتاكد هو من جديتك و انك ستكون حالة كسبانة بالنسبة له.(ده بالنسبة لمجال الهندسة و الايتي و الhuman resources ا كيد , و مثلا في معظم الشركات الخاصة, و ايضا قطاعات الحكومة هنا في البرتا يتم جزء كبير من خلال الrecruiter , و لكن بالنسبة لمؤسسات اخرى -زي مثلا وزارة الهجرة و اللجوء و يمكن عشان مقاييس الامن فيها اعلى - يكون التقدم للعمل مباشرة معهم و ليس من خلال احد)

اقتباس
.....بس العيشة هناك غالية......وكمان السكن اغلي......صح....بس بمعادله بسيطة انك لو قدرت تستغني عن بعض الكماليات في حياتك هتلاقي المرتب ده ممتاز للعيشة احسن من اللي ممكن تاخده و تشيله في تورونتو


لااعلم بالضبط بالمقارنة باونتاريو او كيبك,,,بس مثلا بالارقام على طول : الشقة الصغيرة (حجرة نوم صالة حمام مخزن مطبخ و بلكونة) في البرتا-ادمنتون المنطقة على بعد3٠ دقيقة من الdowntown حوالي 850 او 950 دولار شهريا. لو كندو في نفس المنطقة (كوندو:شقة مستواها افضل لانها عادة تؤجر من شخص و ليست شركة ,المحيط بتاعها اجمل و انظف ,فيهاعادة باركينج تحت الارض و الappliances داخل المنزل اكثر:بوتاجاز مايكرويف ثلاجة غسالة دراير-حجرتين و صالة و حمامين و مخزنين و دراسينج صغيرو بلكونة) دي حوالي الى 1300٠. اعتقد فعلا ان السكن ده اغلى من مثيله في مونتريال .

اقتباس
......امال انا هاشتغل ايه في البرتا.....هاقولك ان حضرتك غالبا هتشتغل شغلتك بتاعة مصر من غير معادلة ولا يحزنون بس الموضوع انك مش هتمضي علي حاجة و مش هتبقي شايل مسئوليات المهندس النقابي مثلا لو انت مهندس.......بس طبعا مرتبك مش هيبقي زي مرتب المهندس النقابي .......



بالنسبة للمهندس و عن تجربة شخصية و رغم اني كنت كسولة فعلا في البحث عن عمل الا انه جائتني كذا فرصة اول ما وصلت بدون ان احتاج للمعادلة وحتى التسجيل بالنقابة.و المرتب طبعا اقل مش بس بسبب النقابة و لكن ايضا بسبب عدم وجود خبرة كندي.

اقتباس
ثانيا:البرتا (كالجري و ادمينتون) من اكثر المدن الكندية عرضة للشمس يعني نصيبها كبير من الشمس و عدد ساعتها علي مدار العام رغم برودتها...مش بس كده


هو التعرض للشمس لا يعني بالضرورة الدفء, الشمس موجودة هنا في الشتاء و الحرارة -٣٠في الهواء.
كما ان الشمس على مدار اليوم في الصيف تضايق و خاصة لو في رمضان حيث كان الفجر حوالي في اثالثة والمغرب الثامنة و النصف مساء. و قبل كده في الصيف اكثر كان المغرب الساعة ١٠!!
و في الشتاء حاليا النهار قصير جدا الفجر الساعة ٧ صباحا و المغرب الساعة 4.

اقتباس
فيه رياح بتيجي عليها في عز الشتا مش فاكر اسمها بالضبط بس تقريبا الشينوك حاجه زي كدا دي بتقلل درجة الحرارة في يوم و ليلة من 20 تحت الصفر الي 5 فوق الصفر مثلا....يعني تصحا الصبح تلاقي مفيش تلج و الدنيا حلوه و دافيه....سبحان الله


متهيالي الرياح دي في كالجاري و ليست ادمنتون و هي بالفعل ادفى قليلا من الاخيرة. بالنسبة لموضوع الثلج لما بيسيح :الثلج في الحقيقة يمتص جزء منالبرودة لذا هو نزوله مشمعناه ان هذاابرد حاجة. بالعكس المشكلة اكثر من الرياح و دي سبب البرد و ليس الثلج.لذا عندما تقرا الحرارة تقراء الدرجة في الwindchill عشان ده المؤشر الصادق: من٤ اسابيع كده كانت الحرارة حوالي -20 و لكن المهم كانت الwindchill -٣٥.


اقتباس
ثالثا: البلد اصغر من تورونتو بكتير وبالتالي اهدا و اامن ....


بالنسبة لادمنتون هي اكيد صغر من تورتنو واهدا لكن مش مؤكد موضوع اامن , دي محتاجةاحصائيات. و لكن اكيد بالنسبة للخروج و السياحة هياكيد اقل من تورتنو و كالجاري و خاصة في الشتاء.

اقتباس
رابعا: الضرائب فيها اقل وكمان فيها مصريين وعرب كتير

اكبر جالية من العرب هنا في ادمنتون هي الجالية اللبنانية و ده من خلال ملاحظتي الشخصية و ليست احصائية و هي بالمناسبة انشط جالية ايضا. و المحل العربي الوحيد الذي يبيع الاكل العربي و الحلال هو لبناني. اعتقد في تورنتو هناك كثير من محل عربي و ليس واحد. هنا مدرسة وحيدة اسلامية في ادمنتون و لكنها اكبر مدرسة اسلامية حجما في شمال امريكا كلها. و الجالية العربية هنا عامة ليست في مثل نشاط و حضور جالية تورنتو, و التي ادى حضورها الطاغي مثلا الى حشد الاف للمؤتمر الاسلامي السنوي الذي يعقد هناك و يقصده الشيوخ منالمشرق و المغرب.

 

 


 
رد مع اقتباس