منتديات المطاريد - عرض مشاركة واحدة - أخى و أختى المصريين المهاجرين و اللى على وشك الهجرة
قديم 12th February 2011, 12:54 PM Farida غير متواجد حالياً
Farida
Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

أنا : Farida

اقتباس
مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohsen

شوفى يا أستاذتنا الفاضلة:

فكرة العالم كله (بما فيهم المصريين نفسهم) تغيرت عن المصريين.

أسباب هجرتى اللى هى الدولة الديكتاتورية اللى بيملكها شخص واحد سقطت. يعنى (زى ما سمعت جمال البنا و البرادعى بيقولوا) الجمهورية الأولى إنتهت.

فيه واحد كندى إقترح إن المصريين المقيمين فى كندا و الولايات المتحدة يقدموا خبرتهم للمصريين عن كيفية إنشاء أحزاب سياسية ناجحة تعبر فعلا عن الإتجاهات السياسية. هى فكرة كويسة فى رأيى بس للأسف أنا مافهمش فى النواحى السياسية و الإدارية. فالحاجة الوحيدة اللى ممكن أقدمها هى خبرتى كاستشارى فى مجال القوى الكهربية و أعتبرها هدية ضئيلة جدا للشهداء اللى كانوا عايزين يشوفوا مصر فى حال أفضل.

يعنى ممكن أبدأ فى إجراءات الهجرة لمصر

و الله لسه حأكتب اقول قولى نازل امتى وانا استقبلك ي ااستاذ مكسوف و بعدين اكتشفت ان اسم حضرتك بقى محسن .......-هو اتغير بعد الثورة يظهر-
المهم مصر محتاجه لنا و الله و خصوصا النهارده لما نزلت و لقيت ناس كتير مش حاسه بحاجه لسه