منتديات المطاريد - عرض مشاركة واحدة - مهندس طبيه ولا مهندس كمبيوتر
قديم 1st November 2010, 07:19 PM Night Angel غير متواجد حالياً
Night Angel
Member

Night Angel is on a distinguished road

أنا : Night Angel

شوف يا هشام انا مهندس نظم وصلت دلوقتى لمدير نظم بخبره حوالى 12 سنه وابتديت ذيك برضو شاب لسه متخرج وكنت متوهم ان السوق بيقول اعرف حاجات علشان تبقى فرصك كبيرة على فكرة انا CCNA-CCNP-ITIL-PMP-MCSA
غير شهاداة تانيه فى الادارة والجوده وامن المعلومات والاوراكل - المهم الخلاصه مقدرش انكر ان الخبرة دى اديتنى مساحه وحرية كبيرة - بس فى نفس الوقت كانت عائق كبير لما كنت بسيب الشغل وادور على واحد تانى - مكنتش بلاقى بسهوله كل اللى بيبص يقولك ده اوفر كولفيد وهيطلب راتب كبير - اجيب بيهم اتنني هنود ولا باكستانيين وفعلا - عدد المرات اللى كنت بلاقى شركات تقدر وهى الكبيرة قليل - معظمها فى الخليج وخصوصا فى السعوديه شركات عائلات

انا وجهت نظرى الشخصية من واقع معايشتى للحديث وكمان لوضع شغل البرمجه او الشبكات - اى مجال فيهم اذا كملت بالفعل فيه وركزت ووصلت للقمه هيبقى مجزى جدا - لكن السؤال بعد اد ايه من الوقت - شوف البرمجه مشوارها طويل ولازم طالما مفيش خبرة تبتدى من الاول السلم Junior programmer نصيحتى لو حابب برمجه مفيش غير واحد من الاتيني oracle- SAP ومتدرسش oracle programming ولا administration
ادرس ERP واتخصص Techno-Functioning consultation هتقولى بس دول مش بيخدو مبتدئين فعلا بس فيه فى اوراكل كورسات ليهم روح وادرسها وتبقى تمام لو مسكت فى مشروع صغير مع شركة حتى outsourcing نفس الحكاية بالنسبة SAP
سيبك من برمجة ابو قرش وقرشين فى مصر مجالهم قليل والحريفه فيهم تلات اربع شركات ومستكفيه من staff اللى عندها ومعندهاش الكم من المشاريع قوى
واللى فى الخليج الهنود محتلينها "انا بتكلم عن البرمجه باللغات اللى كنتم بتتكلم عليها" ومع احترامى لكل المهندسين حبايبنا متذعلوش يمكنى كلامى قاسى شويه - بس ياريت كن حد قلى وانا فى سنكم - ذى مقولت ركز البرمجه شوطها طويل ومردودها عايز وقت ومش قليل على الاقل 3- 4 سنوات ده اذا ركزت على نفسك ومش سيبت نفسك لكام عقد بره لشركات تحت بير السلم تسحب منك عمرك من غير متحس بيه

لو هتدرس شبكات وتشد فيها اول فيها ومتسبهاش لغاية متاخد CCIE ودى على فكرة ممكن تاخدها فى سنتين بحد اقصلا ومردودها المالى رائع - وراتبك هيبتدى بى 5000 دولار شهريا

نصيحة كمان ابتدى ادرس من بدرى ادارة مشاريع PMP هتدفعك كتير سواء برمجه او شبكات - الشركات هنا دلوقتى بقت تعشق تشغل الناس اللى معاهم الشهاده دى

نسيت قولك تحت اى ظرف متسبش شغلك الحالى الا اذا كان معاك fund بيكفيك لدراسة الحاجات اللى قولتهالك - وبعدين نصيحه الافض انك اخد الحجات اللى قولت عليها وانت فى الشغل - ليه هقولك انت فى شغلك بتروح شركات ضخمه ومتقوليش مفيهاش IT معظو الشركات دلوقتى والمستشفيات لا تخلو من ERP والشبكات - لما تبقى دارس اللى قولت عليه وتعرض شغلك حتى لو Part-time عليهم هتبقى سهل يقبلوك لانهم محتكين معاك وعرفينك
وشغل IT عايز شبكة علاقات كبيرة علشان تعرف تتعلم والتخصصات اللى قولتلك عليها مش متوفره غير فى شركات الكبيرة اللى محتاجه حضرت تبقى على راس العمل فيها - فهمت قصدى؟
THINK SMART AND MOVE FAST

ده راى وبالتوفيق ليكم كلكم