الوسوسة .. أن أن أن آآآآآآآآآآ - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات

موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات

الوسوسة .. أن أن أن آآآآآآآآآآ

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 26th October 2009, 01:38 PM O.S.A.M.A غير متواجد حالياً
    O.S.A.M.A
    Golden Member

O.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond repute

O.S.A.M.A's Flag is: Qatar

أنا : O.S.A.M.A

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ana_3enady
    يا حاج

وفر على نفسك وابقى اعمل أب لود للباك آب يا إما على الميل .. تؤتؤ مش هاينفعك دانت بتقول هاردات .. أقولك احجزلك دومين

وحياتك عندى ... عندى أكس درايف

قديم 26th October 2009, 01:42 PM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

ana_3enady's Flag is: Cape Verde

أنا : ana_3enady

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لجين
    أقر يإيه بقى؟؟؟ما كفاية كدا..

أنا الحمد لله ما عنديش أي نوع من الوساوس ومرنة جدا مع كل الظروف ...
    لكن زوجي الحبيب زي ما قلت هو اللي بيعاني من موضوع الأكل برة البيت .. ومعروف بكدا في وسط العائلة والشغل ( قاعد جنبي وبيضحك عالفضيحة المجانية دي ) ...
    الوسوسه دي مكتسبة من والدته .. هي أوروبية من بلد شبه ريفي بس تقدر تقول انها منظمة و دقيقة و تحب تعمل كل حاجة بنفسها لدرجة الوسوسه في حياتها كلها ...
    فالحمد لله ان الوسوسه جات في الأكل و بس

الأولاد بقى كنت ناوية اني أتدارك الموقف معاهم لكن لظروف دراستي و الكليه كنت بودي الكبير عند جدته (حماتي) فعودته على كده للأسف الشديد ..و الاتنين اللي بعديه بيقلدوه في كل حاجة ...البنت ساعات اقنعها لما نكون بره واحس انها جعانة فتاكل و ساعات من حركات اخواتها تقلدهم وتقولي يع بس هي الموضوع عندها مش اوفر أوي زي بقيت العيلة الكريمة ..

.
    .
    .

ها عندك حل ....

يا سلام

بسيطة

هو الحاج أبو العيال جنبك

طب هاتي لما نسلم عليه ويا أقنعه يا أقنعه برضه .. هو أنا عندي من شوية

شوفي ايه مركز الوسوسة وعالجيه بالاقناع

يعني بيعيبوا ايه على الأكل اللي من برة

هانقول نظافة المكان .. يبقى نتحرى مكان نظيف نجيب الأكل منه

سلامة الأكل .. ربنا هو الحافظ .. انتم يعني ضامنين الأكل اللي بتاكلوه في البيت

وبعدين أي عطب أو حاجة في الأكل بتبان مهما كانت التوابل عليها

وبعدين هي ديتها ايه لا قدر الله تلبك معوي .. امشي بمطهر للبطن في شنطتك ..

خليها على الله .. هو الشافي

صحيح الوقاية خير من العلاج

لكن الحذر لا يمنع القدر

ومش كل الناس ضميرها مات

أي استفسارات تانية أنا سداد

بس وضحوا السؤال

قديم 26th October 2009, 01:43 PM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abu Youssef

وحياتك عندى ... عندى أكس درايف

أقولك

خلي حد غيرك يبقى يعمل الباك آب

قديم 26th October 2009, 01:57 PM O.S.A.M.A غير متواجد حالياً
    O.S.A.M.A
    Golden Member

O.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond repute

O.S.A.M.A's Flag is: Qatar

أنا : O.S.A.M.A

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ana_3enady

أقولك

خلي حد غيرك يبقى يعمل الباك آب

تامر ...ما يغركش انك صاحب المغارة اللى احنا فيها دى..
    وان احنا ضيوف عندك

بس برضه هاقولك أمشى اطلع بره

اذا كنت انا بابقى موسوس من نفسي هاسيب غيرى هو اللى يعمل كده

قديم 26th October 2009, 02:03 PM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

!For Medical Professionals Only
    دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abu Youssef

تامر ...ما يغركش انك صاحب المغارة اللى احنا فيها دى..
    وان احنا ضيوف عندك

بس برضه هاقولك أمشى اطلع بره

اذا كنت انا بابقى موسوس من نفسي هاسيب غيرى هو اللى يعمل كده

رغم اني أخدت النجمة اللي بعد التاج

لكن برضه المغارة وصاحب المغارة تحت أمرك

ومن بكرة أطلع أمر إداري أخلي حد غيرك يعمل الباك آب

قديم 26th October 2009, 06:43 PM Doudy غير متواجد حالياً
    Doudy
    Golden Member

Doudy is on a distinguished road

أنا : Doudy

تمورة انا مش موسوسة خالص مالص

انا باكل فى اى حتة و من اى حتة

طالما متاكدة انه مكان نظيف

المشكلة بقى عند خالتى

لما بتروح عند اى حد حتى ولادها

لازم تاخد معاها ميتها و اكلها

و فى البيت عندها الاتى

ليها طبق و مج و معلقة و كوباية

لا ممكن ابدا اى حد يستخدمهم

مامتى بتقول انها كانت عادية بس جاتلها قرفة من حاجة زمان

قديم 26th October 2009, 07:01 PM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Doudy
    تمورة انا مش موسوسة خالص مالص

انا باكل فى اى حتة و من اى حتة

طالما متاكدة انه مكان نظيف

المشكلة بقى عند خالتى

لما بتروح عند اى حد حتى ولادها

لازم تاخد معاها ميتها و اكلها

و فى البيت عندها الاتى

ليها طبق و مج و معلقة و كوباية

لا ممكن ابدا اى حد يستخدمهم

مامتى بتقول انها كانت عادية بس جاتلها قرفة من حاجة زمان

مفيش أي وسوسة تانية لأي حد من أي نوع

على فكرة يا جماعة .. بيبقى فيه وسوسات تانية .. يعني زي المرض لا قدر الله

ممكن حاجة تحصلنا تخلينا موسوسين

طب هاقولكم

بحكم المكان اللي أنا باشتغل فيه .. فعندنا من خيرات الله .. اشي فران على صراصير على أبراص

المهم .. أنا قاعد في مكتبي لا بيا ولا عليا .. وألاقي حاجة بتتمشى على رجلي جوة البنطلون .. هوب اقفش يا جدع وقومت منتور من على الكرسي وقافل باب المكتب .. لانه كان وصل لمرحلة متقدمة

المهم .. بعد اللي حصل .. واكتشفت انه فار

وبعد الواقعة دي .. فضلت ييجي أسبوعين .. لو شوية هوا هزوا النبطلون أتنتر من مكاني .. لدرجة كنت واقف في بقالة وجم شوية هوا هزوا البنطلون .. وانا عمال أتلفت على رجليا الاتنين زي الأهبل .. لدرجة ان الراجل البنجالي اللي في البقالة .. بيقولي خير في حاجة

قولتله لأ أبدا .. شوية هوا

قديم 29th November 2009, 01:21 AM نانا غير متواجد حالياً
    نانا
    Platinum Member

نانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond repute

نانا's Flag is: Egypt

أنا : نانا

حلو موضوع الوساوس دا

بصراحة مشكلة الوساوس دي مشكلة أنا حاليا وبعد مشكلة انفلوانزا الخنازير وتكرار الإعلانات والافتات اللي بتحث على النظافة وكيفية انتقال المرض .... إلخ
    بقى عندي وسواس نظافةجرعته زايدة شوية
    دلوقتي ايديا هرياها غسيل ليل ونهار بسبب وبدون سبب
    لما بمسك اي حاجة حتى كتابي اللي بذاكر فيه واروح بعدها اعمل اي حاجة لازم اغسل ايدي كويس
    لما اسلم على حد بإيدي إستحالة ارتاح او امد ايدي على حاجة إلا لما اغسل ايديا بعدها
    لما اجيب اكل مغلف رغم اني ببقى غاسلة ايديا إلا إني بمجرد ما بلمس الكيس بتاع الأكل دا بقول في نفسي انا ايش ضمني مين مسكه قبلي لازم اغسل ايديا كويس وبالفعل اغسل ايديا وامسكه بإيد واكل بالأيد التانية واتجنب امسكه بإيدي اللي بآكل بيها حتى انتهي من الأكل
    وصلت معايا ان ايديا بقت تقشر كتير من اللي بعمله فيها
    ولازم يكون على طول في شنطتي الحكول جيل ( مطهر)لإيدي
    وويت وايبس امسح بيها اي سطح شاكه في نضافته

بالإضافة لدا كله فكمان عندي مادة المايكرو مكرهاني وقرفاني في عيشتي
    وهي بتتكلم عن الكائنات الدقيقة والتعقيم وبعض البكتيريا والفيروسات مش بيموتوا إلا بعد بعدة مراحل للتعقيم وتحت درجات حرارة مرتفعة جدا
    وعن كيفية إنتقال الأمراض وإن نسبة كبيرة منها او تقريبا كلها تتنقل نتيجة قلة النضافة
    وبتتكلم عن حاجات يومية بتحصل للواحد ممكن تنقله كل أمراض الدنيا

فالموضوع ما شاء الله زاد عندي اوي الأيام دي

أما الوسواس التاني اللي عندي واللي نفسي ابطله هو وسواس نسيان الموبايل

كل يوم قبل ما اروح الجامعة لازم اجهز شنطتي واحط فيها الكتب اللي ممكن احتاجها والأدوات والموبايل اهم حاجة
    الموبايل دا بقى بيجنني لازم اتاكد اني حطيته قبل ما اخرج كذا مرة لاني لو نسيته تبقى كارثة بالنسبالي ومرة كان سبب في تأخري على الباص وكان هيفوتني ويمشي

وكذلك وانا في الجامعة وبين المحاضرات بخرجه كذا مرة اتكلم منه وادخله تاني
    لازم كل شوية افتح شنطتي اتاكد انه جواها خوفا لأكون نسيته على اي حاجة رغم اني بكون حطاه بإيديا
    ولما بقى ييجي يوم وهو نادرا ما يحدث واركب مواصلات لازم اتاكد ان الموبايل بسلام قبل ما اركب وبعد ما اركب واثناء ركوبي
    ودا لاني مرة كانت اول مرة اركب فيها مواصلات وكنت مع اختي وكان عندي اول موبايل اجيبه وكان غالي عندي اوي ولما نزلت ورغم اني كنت حطاه بإيدي في الشنطة إلا اني لقيت جيب الشنطة مفتوح والموبايل اتسرق وزعلت عليه وأتأثرت جدا

فحكاية وسواس الموبايل دي عاملالي أزمة بجد نفسي اشوف لنفسي حل

قديم 29th November 2009, 07:55 AM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نانا
    حلو موضوع الوساوس دا

بصراحة مشكلة الوساوس دي مشكلة أنا حاليا وبعد مشكلة انفلوانزا الخنازير وتكرار الإعلانات والافتات اللي بتحث على النظافة وكيفية انتقال المرض .... إلخ
    بقى عندي وسواس نظافةجرعته زايدة شوية
    دلوقتي ايديا هرياها غسيل ليل ونهار بسبب وبدون سبب
    لما بمسك اي حاجة حتى كتابي اللي بذاكر فيه واروح بعدها اعمل اي حاجة لازم اغسل ايدي كويس
    لما اسلم على حد بإيدي إستحالة ارتاح او امد ايدي على حاجة إلا لما اغسل ايديا بعدها
    لما اجيب اكل مغلف رغم اني ببقى غاسلة ايديا إلا إني بمجرد ما بلمس الكيس بتاع الأكل دا بقول في نفسي انا ايش ضمني مين مسكه قبلي لازم اغسل ايديا كويس وبالفعل اغسل ايديا وامسكه بإيد واكل بالأيد التانية واتجنب امسكه بإيدي اللي بآكل بيها حتى انتهي من الأكل
    وصلت معايا ان ايديا بقت تقشر كتير من اللي بعمله فيها
    ولازم يكون على طول في شنطتي الحكول جيل ( مطهر)لإيدي
    وويت وايبس امسح بيها اي سطح شاكه في نضافته

بالإضافة لدا كله فكمان عندي مادة المايكرو مكرهاني وقرفاني في عيشتي
    وهي بتتكلم عن الكائنات الدقيقة والتعقيم وبعض البكتيريا والفيروسات مش بيموتوا إلا بعد بعدة مراحل للتعقيم وتحت درجات حرارة مرتفعة جدا
    وعن كيفية إنتقال الأمراض وإن نسبة كبيرة منها او تقريبا كلها تتنقل نتيجة قلة النضافة
    وبتتكلم عن حاجات يومية بتحصل للواحد ممكن تنقله كل أمراض الدنيا

فالموضوع ما شاء الله زاد عندي اوي الأيام دي

أما الوسواس التاني اللي عندي واللي نفسي ابطله هو وسواس نسيان الموبايل

كل يوم قبل ما اروح الجامعة لازم اجهز شنطتي واحط فيها الكتب اللي ممكن احتاجها والأدوات والموبايل اهم حاجة
    الموبايل دا بقى بيجنني لازم اتاكد اني حطيته قبل ما اخرج كذا مرة لاني لو نسيته تبقى كارثة بالنسبالي ومرة كان سبب في تأخري على الباص وكان هيفوتني ويمشي

وكذلك وانا في الجامعة وبين المحاضرات بخرجه كذا مرة اتكلم منه وادخله تاني
    لازم كل شوية افتح شنطتي اتاكد انه جواها خوفا لأكون نسيته على اي حاجة رغم اني بكون حطاه بإيديا
    ولما بقى ييجي يوم وهو نادرا ما يحدث واركب مواصلات لازم اتاكد ان الموبايل بسلام قبل ما اركب وبعد ما اركب واثناء ركوبي
    ودا لاني مرة كانت اول مرة اركب فيها مواصلات وكنت مع اختي وكان عندي اول موبايل اجيبه وكان غالي عندي اوي ولما نزلت ورغم اني كنت حطاه بإيدي في الشنطة إلا اني لقيت جيب الشنطة مفتوح والموبايل اتسرق وزعلت عليه وأتأثرت جدا

فحكاية وسواس الموبايل دي عاملالي أزمة بجد نفسي اشوف لنفسي حل

ألف لا بأس وألف سلامة وألف اسم الله وبعد الشر (حكيم)

يابنتي تخيلي ان الحياة وردي وطنشي الوساوس دي ..

أقولك ابقي اشتري موبايل مش مهم وابقي رني ع الموبايل المهم

المشكلة بقى انك هاتتوسوسي ع النوبايلين

بالنسبة للألفلوزة .. فدي مش مشكلة أوي .. بس مش لازم تفتري على ايديكي في الغسيل .. والا اسبوع كمان وايدك تختفي ..

بالنسبة للمحلول (النوبايل) .. فده بس اكمنك مشتتة في التركيز شوية .. ركزيييييييي وصفي ذهنك توماما

قديم 29th November 2009, 08:16 AM دبور غير متواجد حالياً
    دبور
    Member

دبور is on a distinguished road

أنا : دبور

وسواس نظافة مزمن و من زمان لكن زاد شوية كمان مع أوكازيون الأمراض اللى شغال اليومين دول .