ذكريات لحظة التنحي - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > مواضيع شخصية

مواضيع شخصية لا خاب من إستشار

مواضيع شخصية

ذكريات لحظة التنحي

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 8th February 2012, 06:00 PM شينكاوي غير متواجد حالياً
    Platinum Member

شينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond repute

:zamalik: ذكريات لحظة التنحي

أنا : شينكاوي

"إن يمسسكم قرح فقد مس القوم قرح مثله وتلك الأيام نداولها بين الناس وليعلم الله الذين آمنوا ويتخذ منكم شهداء والله لا يحب الظالمين " صدقت ربنا
    لحظة تنحي الطاغية كانت من اجمل بل هي اجمل لحظة في حياتي , لحظة التنحي كنت راكب عربية مع اتنين من الاخوة وكنا رايحين نشتري لاب توب -الله يرحمه- وكنا مهمومين ومغمومين وحالتنا النفسية سيئة فالاخبار والشواهد كانت بتقول ان المخلوع ماسك في الكرسي بإيديه وسنانه
    المهم واحنا في العربية كنا مشغلين اذاعة البي بي سي وكنا مشغولين بالكلام ومحدش مركز مع الاذاعة
    وإذ فجأة يقطع بث البرنامج ليأتينا صوت عدو نفسه عمر سليمان بالخبر المنتظر مش فاكر اللي لحقناه من بيان التنحي لكن بكل وضوح وصلتنا المعلومة
    في اللحظة دي انا اللي كنت سايق مش عارف ايه اللي حصل هل دخلنا عكس السير هل وقفنا في نص الشارع للحظات وكنا علي طريق رئيسي سريع
    كل اللي انا فاكره بعدها بكم ثانية كملنا مع التكبير و النشيد القومي ارحل يعني امشي يا اللي مبتفهمش
    خلال كم دقيقة وصلنا الباركنج بتاع المجمع واول حاجة عملناها كانت سجدة لله علي الارض - الحمد لله الباركنج كان فاضي- مش قادر اوصف سعادتي
    زوجتي بتكلمني في التليفون وهي بالبيت مع كلامها حسيت اني تنسمت نسمات الحرية وان كان بيني وبينها الاف الاف الاميال
    تذكرت اخواني ممكن كانوا في سجون الطاغية وأفضوا الي ربهم وهم ينتظرون الخلاص
    تذكرت اخواني ممن ضيق عليهم واوذوا وطردوا خارج مصر
    تذكرت ايام التضييق والخوف علي الاهل والاصدقاء
    تذكرت الغمز واللمز والتخويف من رفقتنا
    تذكرت اياما كان الذي يصلي في المسجد يقال له يا شيخ

تذكرت غربتنا الي الله ومعها خفت ان تبسط الدنيا فنتغير

مش عارف كانت لحظة مليئة بمشاعر مختلطة وفي اللحظة دي كلمت معظم اللي اعرفهم مهنئاً ومباركاً
    بعد ان تنحي حسني كنت علي يقين اني إن شاء الله سأكون من المحظوظين الذين سيرون بشريات النصر والتمكين
    جاءت في بالي كلمات رسول الله صلي الله عليه وسلم بعز عزيز
    او بذل ذليل

الموضوع الأصلي : ذكريات لحظة التنحي     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : شينكاوي

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    شالوم ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة Sonesta 12 1580 3rd December 2014 01:49 PM
    مدونة التوحيد والجهاد مدونات الأعضاء only you 2 1972 16th June 2013 10:02 PM
    ذكريات لحظة التنحي مواضيع شخصية دكتور مهندس جمال الشربيني 13 2856 8th February 2012 06:00 PM
    اسمـــــــــــــــاعيـــــــــل ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة شينكاوي 4 1050 7th February 2012 05:38 PM
    بورسعيد العام الماضي ... المسكوت عنه شؤون مصر الداخلية شينكاوي 7 1655 4th February 2012 11:57 AM

قديم 8th February 2012, 07:29 PM سعد الفخم غير متواجد حالياً
    سعد الفخم
    Silver Member

سعد الفخم has a reputation beyond reputeسعد الفخم has a reputation beyond reputeسعد الفخم has a reputation beyond reputeسعد الفخم has a reputation beyond reputeسعد الفخم has a reputation beyond reputeسعد الفخم has a reputation beyond reputeسعد الفخم has a reputation beyond reputeسعد الفخم has a reputation beyond reputeسعد الفخم has a reputation beyond reputeسعد الفخم has a reputation beyond reputeسعد الفخم has a reputation beyond repute

أنا : سعد الفخم

كانت لحظة تعيسة

قديم 8th February 2012, 07:58 PM النجم الثاقب غير متواجد حالياً
    النجم الثاقب
    Golden Member

النجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond repute

أنا : النجم الثاقب

https://www.almatareed.org/vb/showthread.php?t=55712

قديم 8th February 2012, 08:08 PM nash غير متواجد حالياً
    nash
    Field Marshal

nash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond repute

أنا : nash

كاااانت أحلي واروع لحظات العمر فرحه لا يمكن تخيلها ولا اظن ابدا ابدا تتكرر تاني فرحه زيها ابدا

زي ماقولت ياشينكاوي جالي حاله يأس من انه ينخلع من الكرسي ... وكنا قبلها بيوم في الشارع انا والواد ياسر بنشتري اعلام وبطاطس ... ورجعنا البيت ننتظر آخر نتائج إجتماع العسكري وطلع خطاب المخلوع فالدنيا اسودت في وشي ...

بوم الخلع المهيب كنت في المطبخ بعمل نيسكافيه وواقفه بندب قدام صينيه المكرونه اللي مش عايزة تخلص في سنتها كان يوم في اوله نحس ... وإذ فجأة وبدون سابق إنذار اسمع البيان واطلع اجري من المطبخ ووقفت في نص الطريق لا قادرة ارجع ولا قادرة اوصل للتلفزيون خايفه ومرعوبه كلمه تفوتني ... ولقيتني بصرخ وبعيط وبضحك وفي ثواني قسما بالله كنت محطوطه في إسدال الصلاة وياسر طاير ورايا وعلي العربيه ولمده ساعه لفيت المكان لقيت الدنيا كلها في حاله هستيريا والزغاريط والناس اتلمت علي الجيش وهاتك يا هتاف وكان اللي يتصل فيا من أصحابي اللي عايشين برة يحسدنا علي الفرحه الرهيبه ... ورجعت البيت لبست في دقيقه وخرجنا نحتفل برة الرحاب لقيت واحده زي السكر بتقولي أطلعي ورانا علي قصر العروبه وياااااربنا علي الإحتفالات ... الناس كانت بتسلم علي بعض وبتوزع حلويات ولأول مرة اعشق اغنيه شاديه ( أصله ماعداش علي مصر ) العربيات كلها مشغلاها والشباب واقف حلقات بيغني ويهتف ( يامبارك قول بالحق فيها رجاله ولا لأ ) وحسيت بطيبه الشعب اللي نسيناها ظهرت تاني .... آياااااااام من أروع الايام مهما حكينا عنها ...مش هانوفيها حقها ...

ربنا يكمل فرحتنا يارب

قديم 8th February 2012, 09:23 PM سيدة مصر الاولى غير متواجد حالياً
    سيدة مصر الاولى
    Platinum Member

سيدة مصر الاولى has a reputation beyond reputeسيدة مصر الاولى has a reputation beyond reputeسيدة مصر الاولى has a reputation beyond reputeسيدة مصر الاولى has a reputation beyond reputeسيدة مصر الاولى has a reputation beyond reputeسيدة مصر الاولى has a reputation beyond reputeسيدة مصر الاولى has a reputation beyond reputeسيدة مصر الاولى has a reputation beyond reputeسيدة مصر الاولى has a reputation beyond reputeسيدة مصر الاولى has a reputation beyond reputeسيدة مصر الاولى has a reputation beyond repute

أنا : سيدة مصر الاولى

!For Medical Professionals Only

من قبل التنحى بيوم و انا عند حماتى المصدر الاساسى للفلول فى مصر و بعد خطابه السخيف يوم الخميس كنت قاعدة مش طايقة نفسى و كل عيلة احمد مقتنعين جدا باللى قاله و لولا خوفى من زعلهم كنت قمت روحت
    يوم الجمعة كنت خايفة على اخويا جدا و كل 10 دقايق اكلمه فى التحرير و اطمن عليه و اول ما سمعت الخطاب بتاع عمر سليمان قمت انط و اسوط زى المجانين و مش مركزة فى ردود فعل اللى حواليا و اذ فجأة بعد ما هديت شوية من الفرحة ببص حواليا لقيت اللى حاطط ايده على خده و اللى بتعيط و اللى قام دخل البلكونة متضايق لبست و نزلت انا و احمد فى العربية فورا قبل ما يعملوا فينا حاجة
    احمد اخويا بيكلمنى من التحرير مبقتش سامعة صوته خالص كل اللى سمعاه (مع السلامة مع السلامة مع السلامة يا ابن الحرامية)
    يوم مش هيتكرر فى حياتنا تانى بس كان يوم رائع

قديم 9th February 2012, 04:53 AM mahir baik غير متواجد حالياً
    mahir baik
    Senior Member

mahir baik has a reputation beyond reputemahir baik has a reputation beyond reputemahir baik has a reputation beyond reputemahir baik has a reputation beyond reputemahir baik has a reputation beyond reputemahir baik has a reputation beyond reputemahir baik has a reputation beyond reputemahir baik has a reputation beyond reputemahir baik has a reputation beyond reputemahir baik has a reputation beyond reputemahir baik has a reputation beyond repute

mahir baik's Flag is: Sudan

أنا : mahir baik

المصري اللي ساكن جاري كان بيصرخ
    بلدنا رجعت لنا ......بلدنا رجعت لنا
    أنا راجع دلوقتي ....... تحيا مصر
    مصري تاني ...... برضه بيصرخ
    حتسيبنا لمين يا ريس
    داحنا مالناش غيرك
    الإتنين قرايب بعض و ساكنين في شقة واحدة

قديم 9th February 2012, 06:00 AM ysma غير متواجد حالياً
    ysma
    Colonel

ysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond repute

ysma's Flag is: Canada

أنا : ysma

مبارك هيبقى زى القذافى شبح بيطارد كل مصرى سواء كان فرحان لمغادرته الحكم, أو زعلان, حى أو ميت...

قديم 9th February 2012, 06:02 AM oskasan غير متواجد حالياً
    oskasan
    Golden Member

oskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond repute

أنا : oskasan

ليه كده يا شنكو تقلب علينا المواجع

اول ما سمعت الخبر

الفرحه خدتني

وما حسيتش بنفسي

والشيطان استغل ضعفي

وأخدت مراتي بالحضن

كان ندر ولازم أوفيه
    وكما قالوا
    مصائب قوم عند قوم فوائد

ومن يوميها وهي لابده قدام التليفزيون
    وتقولي هما مش هايعينوا رئيس علشان يشيلوه

كرهت الثوره

قديم 9th February 2012, 11:40 AM O.S.A.M.A غير متواجد حالياً
    O.S.A.M.A
    Golden Member

O.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond repute

O.S.A.M.A's Flag is: Qatar

أنا : O.S.A.M.A

أنا الحقيقة اليومين بتوع التنحي واليوم اللى قبله ذكراهم مش ممكن تتنسي

أنا طبعاً قبل يوم التنحي بيوم كنت معزوم عند جماعة أصحابي وكانوا عاملينلى حفلة بمناسبة عيد ميلادى

طبعاً قلبنا حفلة عيد الميلاد لحفلة سياسية فى إنتظار البيان الهام لسى حسنى وقد كان وأصابنا خيبة الأمل

يوم التنحي كان بقى انتظار وترقب

وقد كان أول ما أذيع بيان التنحي كنا كلنا فى البيت مشرأبين وكلنا أذان مطرطقة وقد كااااااااااااااااان

وهنا أنطلقت الزغاريط وسمعت يمكن لأول مرة فى حياتى زغروطة مراتي

وهاتك يا ترحبيات كل الناس من كل الجنسيات جات عندنا علشان تهنى وقعدنا فى الشارع فترة وبعدين نزلنا وعملنا الكلام ده ...

قديم 9th February 2012, 11:42 AM O.S.A.M.A غير متواجد حالياً
    O.S.A.M.A
    Golden Member

O.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond repute

O.S.A.M.A's Flag is: Qatar

أنا : O.S.A.M.A