الجواز .. لو رجع بيك الزمن هتعمل أيه؟؟ - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    الماسونية - نشأتها وخفاياها
    (الكاتـب : حشيش ) (آخر مشاركة : Veronaoqr)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > مناقشات وحوارات جادة

مناقشات وحوارات جادة

الجواز .. لو رجع بيك الزمن هتعمل أيه؟؟

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 16th April 2015, 11:03 PM biopasha غير متواجد حالياً
    Brigadier General

biopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond repute

افتراضي الجواز .. لو رجع بيك الزمن هتعمل أيه؟؟

أنا : biopasha

بخصوص موضوع الجواز ..
    للمتزوجين..
    لو رجع بيك الزمن هتعمل ايه؟؟
    تتجوز علي سن كام؟؟
    تستني تقابل فتاة احلامك ولا تتجوز جواز صالونات؟؟
    ياريت يكون كلام من القلب وبصراحه بدون رتوش ..
    لو حد خايف من مراته تشوف تعليقاته .. يبعتلي تعليقه في رسالة وانا هانزله في الموضوع بدون ذكر اسمه ..

الموضوع الأصلي : الجواز .. لو رجع بيك الزمن هتعمل أيه؟؟     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : biopasha

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    بوتين يسخر من المسؤولين الأتراك باستخدام لفظ... شؤون عربية ودولية biopasha 8 2518 4th December 2015 12:31 AM
    بناقص واحد .... ثورة مصر ... 25 يناير 2011 سعيد صالح 1 2103 21st October 2015 08:58 PM
    اقترح رواية ... أدب وشعر وقراءات متنوعة mahir baik 34 4499 2nd May 2015 12:49 AM
    الجواز .. لو رجع بيك الزمن هتعمل أيه؟؟ مناقشات وحوارات جادة محمد شاذلي 40 5573 16th April 2015 11:03 PM
    مليون مصري ضد السيسي ومجلسه العسكري .. يسقط حكم... ثورة مصر ... 25 يناير 2011 imatinib 3 2149 24th December 2014 08:56 PM

قديم 16th April 2015, 11:41 PM عالي مستواها غير متواجد حالياً
    عالي مستواها
    Golden Member

عالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond repute

أنا : عالي مستواها

عايز تخرب بيوتهم

قديم 16th April 2015, 11:51 PM ysma غير متواجد حالياً
    ysma
    Colonel

ysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond repute

ysma's Flag is: Canada

أنا : ysma

الحمد لله مش متجوز.. ... حالياً ..

قديم 17th April 2015, 12:51 AM biopasha غير متواجد حالياً
    biopasha
    Brigadier General

biopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond repute

ماهو عشان كده قولت اللي مش عاوز حد يشوفه يبعت لي ع الخاص

قديم 17th April 2015, 12:53 AM biopasha غير متواجد حالياً
    biopasha
    Brigadier General

!For Medical Professionals Only

اوك .. طيب شايف ان سن الجواز كام !؟؟ وايه رايك ؟؟

قديم 17th April 2015, 07:05 AM NazeeH غير متواجد حالياً
    NazeeH
    Moderator

NazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond repute

NazeeH's Flag is: United States

أنا : NazeeH

لما تكون عايز حد يفضفضلك ..يبقى لازم الأول تحكي عن نفسك ..
    فضفض اللي في نفسك الأول .. قول عن انطباعاتك الشخصية وتجربتك .. يعني خد وهات ..

متزوج ولك تجربة احكي عنها .. لسة على وش جواز أو بتفكر وعايزنا نفكر معاك بصوت عالي .. قول .. أفصح .. أبن ..

هيك بيكون الحكي وبيمشي الحال يا زلمة ..

قديم 17th April 2015, 07:53 AM NazeeH غير متواجد حالياً
    NazeeH
    Moderator

NazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة biopasha
    اوك .. طيب شايف ان سن الجواز كام !؟؟ وايه رايك ؟؟

شوف في النقطة دي بالذات مفيش سن محددة للجنسين .. بس من وجهة نظر شخصية ومن خلال تجربتي في الحياة أقدر أقول وبكل أريحية
    "the sooner the better" أو خير البر عاجله طبعا ده بيعتمد على وجهة نظر كل واحد للزواج ..
    الهدف من الزواج .. العفة و الذرية ..
    بالنسبة للهدف الأول هو مقصد اي انسان طبيعي أو هدف غريزي وضعه الخالق سبحانه في مخلوقاته ويتبعه بطبيعة الحال الهدف الثاني ...
    ((أي اتنين صغار في السن بيستمتعوا بالحياة ويعرفوا يلعبوا مع بعض ويمرحوا أفضل بكتير ممن هم في منتصف أو خريف العمر..))
    ''the younger the merrier" أنا حرفتها من
    "the more the merrier"

الهدف التاني والأهم من وجهة نظري هو الدافع الأسمى للتعجيل .. بمعنى
    لما تخلف بدري أطفالك بيستفيدوا منك أكتر من جميع النواحي بداية من طفولتهم .. يعني لما يكون الوالدين صغار في السن بيكون لهم مجهود وطاقة أكبر بيستفيد منها الطفل الذي ليس له هم سوى اللعب والأكل ..
    وإذا وضعنا جانبا الناحية المادية والتي يجب ان لايكون منها شاغل بطبيعة الحال لكل من يريد الاستقرار وتكوين أسرة ..
    أقول الأطفال في حاجة دائمة للعب والمرح في مراحلهم الأولى والفسح والرحلات بعد ذلك وليس هناك أفضل من الوالدين لمشاركتهم في كل ذلك، وكل ذلك يحتاج لمجهود والذي يكون متوافر أكثر في والدين شابين عنه في من هم في منتصف العمر...
    هذا في البداية .. في مرحلة لاحقة من العمر سيشعر من تزوح في سن مبكرة بسعادة أكبر عندما يجد أولاده قد وصلوا لسن الشباب وهو مازال شابا مثلهم ...
    السعادة هنا ستكون متبادلة للإبن والأب ... عن تجربة ..
    يعني لما يكون الأب في سن الأربعين والإبن في سن العشرين أفضل من أن يكون الأب في السبعين والإبن في العشرين ..
    ---------------
    كفاية كده كبداية .. لو فضلت اكتب لتاني يوم مش هنخلص

قديم 17th April 2015, 12:35 PM biopasha غير متواجد حالياً
    biopasha
    Brigadier General

بس الجواز بدري ساعات بيكون له اضرار اكبر .. زي عدم الحكمه في تربية الاولاد .. ممكن طلاق وتفكيك الاسره .. وو

بالنسبه لي انا لسه مش متجوز وعشان كده احب اسمع خبرة المتجوزين ..

قديم 17th April 2015, 05:35 PM NazeeH غير متواجد حالياً
    NazeeH
    Moderator

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة biopasha
    بس الجواز بدري ساعات بيكون له اضرار اكبر .. زي عدم الحكمه في تربية الاولاد .. ممكن طلاق وتفكيك الاسره .. وو

بالنسبه لي انا لسه مش متجوز وعشان كده احب اسمع خبرة المتجوزين ..

انت قولتها بنفسك " ساعات بيكون له اضرار اكبر "
    ساعات ..يعني مش دايماً .. نفس الكلام ممكن يقال على الزواج في سن متأخر ..
    الزواج في حد ذاته تجربة شخصية .. لا تتكرر .. مفيش منه استنساخ .. انت ونصيبك ..
    إذا كنت ناوي .. وزي ما أنا ذكرت فوق .. اعملها بدري بدري .. التأخير كله أضرار ومفيش منه فايدة .. أكبر عدو للزواج هو التردد ..
    معظم المتزوجين "من أعرفهم على الأقل" وأولهم أنا .. كنت أتمنى لو أني اتخذت الخطوة في سن مبكرة ..

في السن الصغيرة كل شاب بيحب الانطلاق وعدم التقيد .. وده شعور طبيعي ..
    أنا عن نفسي كنت صارف نظر نهائياً في البداية ..على الرغم من وجود زملاء لي تزوجوا من أيام ثانوي ... وفي الجامعة أيضا كان البعض من زملائي متزوجون ..
    بل ان صديقي الحميم "لايفصلنا في السن سوى اسبوع واحد، هو ولد يوم ثلاثاء وأنا ولدت في الثلاثاء التالي، أي نكاد نكون توأمان" أقول أن صديقي هذا قد خطب مرتين وتم فسخ الخطبة في المرتين، وأنا لم أفكر مجرد تفكير في الارتباط ..
    السبب اني كنت ناوي "أكت" .. أيوة موضوع الهجرة كان في تفكيري منذ سن مبكرة وكنت ناوي أرتبط في بلد المهجر .. "خواجاية يعني" .. والحمد لله إن الموضوع لم يتم كما خططت له .. أقصد الهجرة والزواج في الخارج ..
    بالنسبة لتربية الأولاد .. لا تعتقد أنك ستربي أولادك بالمسطرة أو على مزاجك .. هذا لن يحدث أبدا ..و خصوصا في بلاد المهجر .. أصبح هذا الأمر غير يسير في بلدك الأصلي .. فما بالك بالخارج ..
    على كل حال الأمر ليس مستحيلا .. أنت تبذل ما في وسعك وهم صغار .. وتأمل أن يستمعوا لك وهم كبار ..
    لذلك عندما تتزوج صغيرا ويكبر الأولاد معك .. قد تكون هناك فرصة لصداقة من نوع خاص ...
    و دعنا نأمل للأفضل ..
    keep your fingers crossed

التعديل الأخير تم بواسطة NazeeH ; 17th April 2015 الساعة 05:41 PM

قديم 17th April 2015, 06:50 PM حشيش غير متواجد حالياً
    حشيش
    Field Marshal

حشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond repute

حشيش's Flag is: UK

أنا : حشيش

أشكر السيد رئيس الجمهورية والسيد المحافظ والسيد وكيل أول الوزارة

الجدع ده باين عليه داسوس ... عايزنا نفضفض عشان يودينا فى داهية!