المختصر المفيد في نظام الهجرة الجديد لكندا Express Entry - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    نتائج انتخابات الرئاسة
    (الكاتـب : تصحيح ) (آخر مشاركة : AndrewInfub)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا > دليلك إلى الهجرة لكندا

دليلك إلى الهجرة لكندا Your A-Z Guide to Canada Immigration

دليلك إلى الهجرة لكندا

المختصر المفيد في نظام الهجرة الجديد لكندا Express Entry

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 29th September 2015, 12:51 PM Remon.soliman غير متواجد حالياً
    Remon.soliman
    Moderator

Remon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond repute

Remon.soliman's Flag is: Kuwait

أنا : Remon.soliman

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M. Yousef
    [/LIST]
    باسثناء برامج زى نوفا سكوشيا و الأمير ادوارد و غيرهم.

بشكرك على تعليك والموضوع الرائع اللي فعلا لحد ما قريته كنت فاكر ان الاكسبرس انتري بنفس الدرجات القديمة بس اللي اختلف الدعوة بس ربنا يباركك ويجزيككل خير
    أنا للأسف درجاتي 368 وحاسس ان بالاكسبرس انتري ده قفلوا تقريبا الهجرة الفيدرال على الأقل بالنسبة لي

معلش انا دخلت على موقع الامير ادوارد وهما كاتبين
    Have a full-time, long-term (at least two years) job offer from a PEI employer in a skilled position (NOC 0, A or B level)

يعني حتى الامير اداور اللي هي فوق عند القارة القطبية وهنعيش فيها زي الاسكيمو عايز job offer عشان تدخلها واللي هو شبه مستحيل لحد من بره كندا وخصوصا من البلاد العربية اللي احنا فيها

قديم 13th October 2015, 11:00 AM hattabfj غير متواجد حالياً
    hattabfj
    Member

hattabfj is on a distinguished road

أنا : hattabfj

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M. Yousef
    مافيش خبرة بتتحسب مع الدراسة ال Full time. خلى شهادة الخبرة تبدأ بعد التخرج.

M. Yousef
    انا اسف اني بسألك في هالتوبيك
    بس صارلي محتار كذا يوم بموضوع الخبرة
    عندي خبرة full time اربع سنين خلال الدراسة، وسنة بعد التخرج
    السنة الوحدة ما حتكفيني عشان اكون eligible
    مافي اي طريقة استخدم سنين الخبرة خلال الدراسة؟

قديم 6th November 2015, 03:30 AM aikhalil غير متواجد حالياً
    aikhalil
    Junior Member

aikhalil is on a distinguished road

أنا : aikhalil

[*]شهادات التقييم من WES ليك و لزوجتك او زوجك (المهن الطبية ليهم تقييم مختلف ماعرفش عنه كتير .. ممكن حد من الدكاترة او الصيادلة هنا يفيدكم و ما اكثرهم ما شاء الله)[*]شهادات الايلتس او التيف او كلاهما ليكو انتو الاتنين

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    استاذنا العزيز (ارجو تقبل اسئلتي بصدر رحب )
    لازم الشهادات و الايلتس ليا انا و زوجتي و لا ليا انا يكفي ، و هل زوجتي برضو لازم تجيب سكور معين عشان تتقبل و لا لا ؟
    و شكرا

قديم 8th November 2015, 12:55 PM ahmedkfafy غير متواجد حالياً
    ahmedkfafy
    Junior Member

ahmedkfafy is on a distinguished road

ahmedkfafy's Flag is: Egypt

أنا : ahmedkfafy

ايه الفرق بين WES basic و WES ICAP لاني محتار في ملئ الابليكيشن

قديم 24th November 2015, 08:31 AM pharmacistine غير متواجد حالياً
    pharmacistine
    Member

pharmacistine is on a distinguished road

pharmacistine's Flag is: Egypt

أنا : pharmacistine

!For Medical Professionals Only

ممكن حد يفيدني في أسئلتي ..

دلوقت أنا صيدلانية و زوجي كيميائي ( بكالوريوس علوم كيمياء و نبات + دبلومة باكتريولوجي )

المهم قررنا أن طلب التقديم للهجرة بنظام إكسبرس إنتري هيكون باسمي أنا .. عشان أنا سني 27 سنة و هو أكبر فالسن معايا مناسب .. و المهنة موجودة في الـ NOC إن شاء الله ..

هل لازم الزوج يعمل تقييم لشهادته من خلال الـ WES عشان دة يعطيني نقاط أكثر في ملف الهجرة ؟؟؟

و للأسف مش لاقيين معلومات كتير عن تقييم الشهادة من خلال WES ..

زوجي عممل أكاونت على موقع الـ WES بس حصله توهان من الخانات الكتير الغير مفهومة ..

اللي فهمناه أن لازم نحصل على رقم من موقع الـWES يتكتب على الظرف اللي هي هنبعته ..

يعني حد ممكن يفيدنا بخصوص عمل حساب على موقع الـ WES و إزاي نحصل على الرقم دة ؟؟

معلش فيدونا ربنا يخليكم

قديم 24th November 2015, 11:29 AM tourguide غير متواجد حالياً
    tourguide
    Member

tourguide is on a distinguished road

أنا : tourguide

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pharmacistine
    ممكن حد يفيدني في أسئلتي ..

دلوقت أنا صيدلانية و زوجي كيميائي ( بكالوريوس علوم كيمياء و نبات + دبلومة باكتريولوجي )

المهم قررنا أن طلب التقديم للهجرة بنظام إكسبرس إنتري هيكون باسمي أنا .. عشان أنا سني 27 سنة و هو أكبر فالسن معايا مناسب .. و المهنة موجودة في الـ NOC إن شاء الله ..

هل لازم الزوج يعمل تقييم لشهادته من خلال الـ WES عشان دة يعطيني نقاط أكثر في ملف الهجرة ؟؟؟

و للأسف مش لاقيين معلومات كتير عن تقييم الشهادة من خلال WES ..

زوجي عممل أكاونت على موقع الـ WES بس حصله توهان من الخانات الكتير الغير مفهومة ..

اللي فهمناه أن لازم نحصل على رقم من موقع الـWES يتكتب على الظرف اللي هي هنبعته ..

يعني حد ممكن يفيدنا بخصوص عمل حساب على موقع الـ WES و إزاي نحصل على الرقم دة ؟؟

معلش فيدونا ربنا يخليكم

الموقع سهل جدا دي اسهل خطوة .. شهادة الكلية + شهادة الدرجات ف ظرف من الكلية مختوم علي القفل بتاعه و بتفتحي اكونت و بيديلك refrerence number بتدفعي الرسوم عن طريق الكريدت كارد و الرقم ده بتكتبيه علي الظرف من برا و تبعتيهم علي الويس مع الابلكيشن اللي بتتطلبي فيه التقييم
    الرسوم تقريبا 322 حاجة زي كدا

طبعا بتعملي الويس ليكي و لزوجك .. و لو لسة معملتوش الخطوات الاولي و هي الايلتس يبقي خلي الويس ده اخر حاجة لانه سهل و مفيهوش تعقيد الحمد لله
    فيه جروب برضه بنساعد عليه بعض almatareed علي الفيس و ربنا يكرم

قديم 3rd December 2015, 10:06 AM s_m_e_m غير متواجد حالياً
    s_m_e_m
    Junior Member

s_m_e_m is on a distinguished road

s_m_e_m's Flag is: Egypt

أنا : s_m_e_m

هو انا علشان اقدم للهجرة في نظام FSW محتاج امتحن انجليزي وفرنساوي ولا ممكن امتحن انجليزي بس؟ نرجو الإفادة

قديم 3rd December 2015, 07:11 PM Remon.soliman غير متواجد حالياً
    Remon.soliman
    Moderator

Remon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond repute

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة s_m_e_m
    هو انا علشان اقدم للهجرة في نظام FSW محتاج امتحن انجليزي وفرنساوي ولا ممكن امتحن انجليزي بس؟ نرجو الإفادة

ممكن انجليزي فقط
    posted via mobile device

قديم 6th December 2015, 03:18 AM Remon.soliman غير متواجد حالياً
    Remon.soliman
    Moderator

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة s_m_e_m

انجليزي بس

الفرنساوي هيديك بس درجات زيادة لكن مش اجباري

قديم 14th December 2015, 11:09 AM ph.Ahmed Rezk غير متواجد حالياً
    ph.Ahmed Rezk
    Member

ph.Ahmed Rezk is just really niceph.Ahmed Rezk is just really niceph.Ahmed Rezk is just really niceph.Ahmed Rezk is just really nice

ph.Ahmed Rezk's Flag is: Egypt

أنا : ph.Ahmed Rezk

posted via mobile device