اقصر طريق للعمل كمحاسب فى كندا - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

اقصر طريق للعمل كمحاسب فى كندا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 3rd April 2012, 12:42 PM alaashabana غير متواجد حالياً
    Silver Member

alaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud of

alaashabana's Flag is: Canada

افتراضي اقصر طريق للعمل كمحاسب فى كندا

أنا : alaashabana

السلام عليكم

انهاردة حبيت افتح موضوع جديد يخص المحاسبين اللى لسة بيحضروا ان شاء الله للهجرة او للناس اللى موحودة فى كندا وعاوزة تشتغل فى مجال المحاسبة بس الموضوع دة افضل لللناس اللى لسة فى مصر او فى الخليج

فية هنا فى الممنتدى موضوع بخصوص المحاسبين فى كندا للاستاذ زهيرى وموضوع تانى بردو بخصوص المحاسبين بس مش فاكر بصراحة صاحب الموضوع
    انا حبيت افتح موضوع تانى ومش مكرر لانه بيتضمن جزء تانى فى الحسابات للأسف مش اتذكر قبل كدة ومع البحث لاقيت انه موضوع مهم ولازم يتفتح له توبيك جديد

الموضوع ان شاء الله بخصوص شهادة ال CIA certified internal auditor
    الشهادة دى امريكية لكن معترف بيها فى كندا لان ليهم مركز معتمد فى كندا

طبعا انا هقول جميع التفاصيل اللى تخص الشهادة دى لسنة 2012 ولية انا بقيت مرجح الشهادة دى اوى عن باقى الشهادات
    وبالتالى النقاط اللى ان شاء الله هتكلم فيها هى ماهى الشهادة
    تفاصيل الشهادة
    التسجيل للشهادة
    مدة دراسة الشهادة
    فائدتها نا شاء الله فى كندا
    هل هتحتاج الى معادلة الشهادة دى فى كندا ولا لأ
    رواتب المراجعين هناك وبعض المواقع اللى بتطلب حاملى الشهادات دى فى كندا
    اماكن اكمال الدراسة فى كندا فى حيت لو انت ذاكرت جزء منها هنا والباقى ناوى تكملة فى كندا

وبالتالى ان شاء الله يكون طريق تانى اسهل واقرب للعمل فى مجال المحاسبة فى كندا

والله المستعان

الموضوع الأصلي : اقصر طريق للعمل كمحاسب فى كندا     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : alaashabana

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    يوميات مونترياليه الهجرة إلى كندا ابو حسن ومصطفى 30 8499 21st May 2017 11:11 PM
    Montreal Handbook 2017 الهجرة إلى كندا Osama albasha 9 2695 14th January 2017 12:36 PM
    CSQ 2015 - لاندنج ان شاء الله 2016 الهجرة إلى كندا alaafrench 32 6244 25th September 2015 03:51 PM
    من له الحق فى ذلك الهجرة إلى كندا moonaa 10 2266 18th December 2012 06:49 AM
    بلاد تفتح ابوابها للهجرة الهجرة إلى أستراليا ونيوزيلاندا والسويد Mr Issa 111 69647 27th June 2012 01:55 PM

قديم 3rd April 2012, 01:22 PM alaashabana غير متواجد حالياً
    alaashabana
    Silver Member

alaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud of

بسم الله

هقول شوية معلمومات بسيطة عن الشهادة دى فى الاول
    الشهادة امريكية لكن معترف بيها على مستوى العالم .. فى كل مكان فية فرع ليهم وتقدر تمتحن فى الفروع اللى معترف بيها من قبل المركز الرئيسى اللى فى فلوريدا

مميزات الشهادى دى انها ممكن تخلص فى فى اى مدة انت ومجهودك وهما اصلا بيدوك 4 سنين حد اقصى علشان تخلص الشهادة
    الناس ومعظم المنتديات بيقولوا ان علشان تسجل فى الشهادة لاززم يكون معاك سنتين خبرة فى مجال التدقيق والمراجعه والكلام دةو للاسف خطأ .. اللى مطلوب منك انك تكون حاصل على بكالوريوس تجارة وفية كمان بعض البكالوريوس اللى ممكن يدرس الشهادى دى هنقول النقطة دى بالتفصيل ان شاء الله فى المواجل القادمة

النقطة اللى عاوز اقولها دلوقتى هو ان من ضمن شروط الحصول على الشهادة والكلام دة معناه بعد ما تخلص الاربع اجزاء ان يكون معاك ساعتها شهادة خبرة بسنتين فى مجال المراجعه ودى حاجة سهله ممكن تطلبها نت الشركة اللى حضرتك شغال فيها وبكدة تقدر تاخد الشهادة

اللى كمان يعتبر من مميزات الشهادة دى ان ممكن تدرسها باكتر من لغة يعنى ممكن انجليزى فرنساوى صينى وكمان الحمد لله العربى بقى موجود من شهر ديسمبر 2011 يعنى انت حضرتك ممكن تدرس الشهادة دى بالعربى وهتمتحن بالعربى والكتب بالعربى لكن الشهادة هتطلعلك من المركز الرئيسى اللى فى امريكا ومش مكتوب فيها انت درست الشهادة بأى لغة

كمان من مميزات الشهادة دى ان ملهاش مواعيد تمتحن فيها يعنى انت بتسجل وتشترى الكتب ولما تكون جاهز تدفع رسوم الامتحان وتمتحن فى اى وقت واى يوم انت عاوزة طبعا هقول الكلام دة بالتفصيل فى النقط اللى جاية " انا بس مجرد بديى فكرة للناس على الشهادة على السريع كدة "

كمان من مميزات الشهادة انك مش شرط اصلا تسجل فى المركز الرئيسى او انك تسجعل معاهم خالص .. انت ممكن تشترى الكتب وتدفع فلوس الانتحان بس وتمتحن لكن ميزة التسجيل انك لما تشترى الكتب او تدخل الامتحان بتبقى الرسوم اقل للاعضاء واكثر لغير الاعضاء

الشهادة عبارة عن اربع اجزاء لغاية ان شاء الله منتصف سنة 2013 وبعد كدة هتبقى 3 اجزاء وهنقول بردو بالتفصيل الحالات اللى هتحصل لو انت درست مادة او اتنين او ثلاثة والنظام الجديد نزل قبل ما تخلص الشهادة

اتمنى يكون الموضوع مفيد ان شاء الله وانا بس اللى خلانى افتح الموضوع دة ان لاقيت معظم المعلومات على النت زى بعض و60% منها خطا للاسف وان ممكن يكون مجال كويس فى كندا واقصر من باقى الشهادات
    يتبع ...

قديم 3rd April 2012, 02:02 PM Mzohairy غير متواجد حالياً
    Mzohairy
    Golden Member

Mzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond repute

أنا : Mzohairy

كمل يا علاء تسجيل متابعه

قديم 3rd April 2012, 03:19 PM canada wait me غير متواجد حالياً
    canada wait me
    Platinum Member

canada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond repute

canada wait me's Flag is: Saudi Arabia

أنا : canada wait me

كمل يا علاء فى انتظارك
    ونشكرك جميعا على المجهود ومحاولة خدمة الاعضاء
    ربنا يجعلة فى ميزان حسناتك
    وربنا يوفقك فى مشوارك للهجرة

قديم 3rd April 2012, 05:12 PM alaashabana غير متواجد حالياً
    alaashabana
    Silver Member

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mzohairy
    كمل يا علاء تسجيل متابعه

استاذ محمد منورنا والله

قديم 3rd April 2012, 05:13 PM alaashabana غير متواجد حالياً
    alaashabana
    Silver Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canada wait me
    كمل يا علاء فى انتظارك
    ونشكرك جميعا على المجهود ومحاولة خدمة الاعضاء
    ربنا يجعلة فى ميزان حسناتك
    وربنا يوفقك فى مشوارك للهجرة

شكرا جدا كندا ويت مى

قديم 3rd April 2012, 06:00 PM alaashabana غير متواجد حالياً
    alaashabana
    Silver Member

بسم الله وتوكلنا على الله

احنا اخدنا فكرة بس عن الشهادة دلوقتى هناخد جزء جزء ان شاء الله بالتفصيل الممل

اولا تفاصيل الشهادة
    الشهادة عبارة عن اربع اجزاء
    الجزء الاول The Internal Audit Activity’s Role in
    Governance, Risk, and Control
    ودة بندرس فية
    A. Comply with The IIA’s Attribute Standards.
    B. Establish a risk-based plan to determine the priorities of the internal audit activity.
    C. Understand the internal audit activity’s role in organizational governance.
    D. Perform other internal audit roles and responsibilities.
    E. Governance, risk, and control knowledge elements.
    F. Plan engagements.

الجزء التانى : Conducting the Internal Audit Engagement
    ودة بندرس فية
    A. Conduct engagements
    B. Conduct specific engagements
    C. Monitor engagement outcomes
    D. Fraud knowledge elements
    E. Engagement tools

الجزء الثالث Business Analysis and Information Technology
    ودة بندرس فية :
    A. Business processes
    B. Financial accounting and finance
    C. Managerial accounting
    D. Regulatory, legal, and economics
    E. Information technology
    الجزء الرابع والاخير :Business Management Skills
    بندرس فية
    A. Strategic management
    B. Global business environments
    C. Organizational behavior
    D. Management skills
    E. Negotiating

الدراسة حاليا 4 اجزاء لكن بداية من نص سنة 2013 هتبقى الدراسة 3 اجزاء فقط

التسجيل للشهادة للاخوة اللى فى الامارات بيبقى فى المكتب المعتمد بتاعهم فى جبل على بجانب جافزا 18 و19
    رسوم التقديم 300 درهم دة التسجيل للعضوية هما بيبعتوا الابليكيشن بتاعك مع رسوم التقديم للمكتب اللى فى فلوريدا وبعد كدة بيوصلك بياناتك وبطاقة العضوية
    وممكن كمان تدفع 200 درهم زيادة علشان تجيلك المجلة بتاعتهم شهريا اللى بتتكلم عن كل جديد فى مجال النراجعه والتدقيق
    لكن مش شرط انك تدفع ال200 درهم يعنى دة مجرد اختيار ليس اكثر
    فايدة التسجيل انها بتخفض من رسوم التقديم للامتحان ورسوم شاء الكتب زى ما قولنا قبل كدة
    وبردو مش شرط التسجيل انت ممكن تشترى الكتب وتمتحن على طول
    بعد ما تسجل بيجيلك رقم العضوية وبكدة انت عضوا فى معهد المدقيقين الامريكى وبيبقى ليك كيوزر نيم وكلمة سر اللى بتدخل فيهم على السيات وتتمتع بمزايا العضوية زى الامتحانات السابقة او بعض الموارد الىل ممكن تساعدك فى الامتحان وحاجات من دى
    بعد ما بتسجل الخطوة اللى بعدها هو شراء الكتب
    انت ممكن تشترى كتاب واحد لكل مادة يعنى المادة اللى عاوز تمتحن فيها اشترى الكتاب بتاعها وهو عبارة عن كتاب واسطوانة وكمان بردو اسم دخولوباسورد علشان تستفاد بممزيات العضوية اللى عبارة عن مواردومساعدات للتجهيز للامتحان
    اسعار الكتب كالاتى بالنسبة للاعضاء وغير الاعضاء ولاحظ فرق الاسعار

سعر الكتاب للمادة الواحدة للاعضاء بالعربى او الانجليزى 118 دولار
    ولغير الاعضاء 140 دولار
    بعد ما حضرتك بتدرس الكتاب وتكون مستعد للامتحان بتسجل للامتحان وبيكون فى اى وقت وفى اى يومانت تختارة
    الامتحان بيبقى فى مراكز معتمدة ودة الويب سايت اللى حضرتك بتشوف اقرب مركز ليكوبتسجل للامتحان
    https://www.pearsonvue.com/iia/
    بتختار البلد اللى انت فيها وبتختار المدينة اللى انت فيها وتشوف اقرب مركز ليك فين
    ممكن تحجز عن طريق التليفون وبتروحلهمتدفع الفلوس اوانك ممكن تحجز عن طريق الويب سايت بتاعهم بالكريديت كارد طبعا بعد ما بدخل رقم العضوية والاسم والباسورد بتختار فى الويب سايت بتاعهم اسم المادة اللى هتمتحنها والبلد والمكان كل دة موجود انت مجرد هتختار من اللستة ولازم تتأكد كويس اوى من اللى هتختارة لان اى غلط المبلغ غير مسترجع تانى
    بعد كدة بتحدد الموعد واللغه اللى انت عاوز تمتحن بيها المادة وبتدفع بالكريديت كارد
    www.globaliia.org/certification
    نسيت اقول حاجة ان بعد ما بتسجل فى الفرع الخاص سواء فى دبى او مصراوكنداوبتبقى عضولازمتعمل ليك اكونت على الويب سايت
    بتعمل نيو اكونت وبتكتب بيانتك وبتكتب الاسم اللى انت عاوز يتكتبلك على الشهادة النهائية ان شاء الله
    بعد كدة بتتبع التعليمات لغايةما يبعتولك ايميل بتأكيد الاكونت ويبقى دة الاكونت بتاعك اللى هتتحكم فية على مواعيد الامتحان واللغةوالمكانوالزمان
    بعد ما حضرتك بتختار المادة والموعد والمكان بتدفع عن طرق الكرديت كارد بعد كدة بتستنى ايميا منهم بتأكدي الحجز وبيبقى مكتوب رقم الحجز والمكان والمعلومات اللى انت محتاجها
    لازم بعد كدة تستنى 48 ساعه وبتتصل بالمركز اللى انت حددتة هتمتحن فية علشان تاكد رقم الجهاز والموعد اللى هتمتحن فية
    فى حالة عدم وجود مكان فاضى للموعد اللى انت حددتة ممكن تغير المركزوتشوف مركز تانى فى نفس المدينةاللى انت فيها
    ملحوظة مهمة: لما بتسجل فى الامتحان لازميكون فى خلال 180 يوم ليس اكثر من موعد التسجيل للامتحان
    يعنى فى خلال 180 لازم تكون امتحنت علشان كدة افضل حل انك الاول تكون جاهز ومستعج ومذاكر كويس بعد كدة حدد الامتحان بعد شهر وتدخل ان شاء الله وتنجح
    ممكن تسجل لاكتر من امتحان وهى انك هتتبع نفس الطريقة مع كل مادة عاوز تمتحنها يعنى كل مادة هتدخل وتسجل وتدفع كل مادة منفصلة ولكلمادة ابليكيشن منفصل ورقم حجز منفصل
    ودة السايت اللى بتدخل وتشوف اقرب مركز ليك فين
    www.pearsonvue.com/iia
    لما تروح علشان تمتحن لازم يبقى معاك اثبات شخصية زى الباسبور او بطاقة الهوية وبتاخد معاك العضوية والايميل اللى بياكد الحجز علشان على اساسة بتدخل الامتحان
    ممنوع انك تاخد معاك فى الامتحان اى حاجة نهائى زى كتب او ورق اواى ملزمة حتى الالة الحاسبة ممنوع والموبيل وكل حاجة ممنوعه
    الامتحان عبارة عن 90 سؤال اختيارى فى زمن ساعتين و 25 دقيقة
    الامتحان على شاشة كومبيوتر طبعا وهو عبارة عن اسئلة اختار من متعدد وفية كذا اوبشن كويس اوى فى الامتحان
    اولا فى الشاشة اللى قدامك فية اله حاسبة اللى ممكن تحسب بيها لو مسالة محتاجة يعنى
    ثانيا الشاشةمن فوق بيبين الوقت المتبقى على انتهاء الامتحان وكمان كل سؤال انت بتجوابةولو مش عارف تجاوبة بتعلم علية بعلم فلاج زى بتاع الايميلات كدة وتشوف السؤال اللى بعدة
    من الاوبشنز اللى موجود بردوان فية عندك انك ممكن تعلم على اسئلة معينة عاوز تراجع عليها فى نهاية الامتحان وقبل انتهاء الوقت المحدد
    عندك ممكن تختار الاسلة اللى انت معلم عليها علشان تراجع اجابتها او الاسئلة اللى انت معلم عليها فلاج علشان انت مش فاكر اجابتها او انك ترجع كامل الامتحان والاسئلة كلها
    بعدما بتخلص بتطلع برة وبتمتضى على انك امتحنت وخلصت والكلامدة وتستنى النتيجة

فى حالة النجاح هيقولك انك نجحت ويديك ورقة مؤقتة بانك نجخت ويبعتلك على الايميل ايميل تأكدي على النجاح فى المادة
    الدرجة النهائية بتبقى 750 درجة النجاح من 600 درجة فى حالة الرسوب هيقولك الرنج بتاعك من كام لكام علشان يفهمك انت قد ايةة كنت قريب من درجة النجاح وبيديك بردو تفاصيل الاجزاء اللى انت كنت ضعيف فيها علشان تذاكرها كويس بعد كدة
    ليك الحق انك تدخل اى عدد من المرات للمادة الواحدة لكن فى حالة الرسوب لازم يكون بين الامتحان والاعادة 90 يوم علشانيعنى تذاكر كويس تانى

يتبع ...

قديم 3rd April 2012, 06:09 PM alaashabana غير متواجد حالياً
    alaashabana
    Silver Member

نسيت اقول ان مسموحلك انت تاخد قاموس معاك فى الامتحان لكن مجرد قاموس لترجمة الكلمات مش الجمل ويكون قاموس ورقى مش متعلم على اى كلمة فية او متلون واللى مسؤل عن الامتحان بيفتش القاموس ويشوف اذا كان قابل انك تاخدة معاك ولا لأ
    بردو الامتحان بيبقى من اللغه اللى انت بتختارها وتحت كل سؤال اوبشن انك تترجمة للغة الانجليزية ودة بيساعد الناس اللى درست محاسبة انجلش وبيبقى متلغبط فى مصطلحات الكلمات بالعربى
    يتبع ...

قديم 3rd April 2012, 08:38 PM shegypt غير متواجد حالياً
    shegypt
    Member

shegypt is on a distinguished road

أنا : shegypt

مجهود رائع
    تسجيل متابعة

قديم 4th April 2012, 05:20 AM alaashabana غير متواجد حالياً
    alaashabana
    Silver Member

دة السايت الخاص بالشهادة فى كندا وكيبيك https://www.theiia.org/chapters/index...elected=Canada

ودة الخاص بفانكوفر https://www.theiia.org/chapters/index...e.page/cid/26/
    ودة لكيبيك
    https://www.iviq.ca/

متهيالى انا كدة قولت جميع المعلومات المهمة عن الشهادة وفعلا الشهادة معترف بيها فى كندا وللتأكيد انا بعتلهم ايميل ومستنى الرد ان شاء الله
    اى سؤال انا تخت امركم وان شاء الله يكون دة اقصر واسهل طريق للعمل فى مجال المحاسبة فى كندا بدون معادلات

بالتوفيق