كل ما يخص عقود العمل والسفر السياحى الى كندا - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

كل ما يخص عقود العمل والسفر السياحى الى كندا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 3rd November 2010, 07:03 AM Mzohairy غير متواجد حالياً
    Mzohairy
    Golden Member

Mzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond repute

أنا : Mzohairy

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr Ayman Kamel
    من الاخر لازم يكون صاحب شركة مستقتل وغالبا بتبقى انت شخصيا بتعرف صاحب هذه الشركة

هو ده الكلام المضبوط فعلا
    او يكون تخصصك نادر جدا في كندا

قديم 3rd November 2010, 07:43 AM مطرودالجبل غير متواجد حالياً
    مطرودالجبل
    Banned

مطرودالجبل is on a distinguished road

أنا : مطرودالجبل

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نورالهدى
    هي صحيح مشاركات حضرتك بتدي امل للي شغالين بمناصب مهمة في تكنولوجيا المعلومات
    لكن كنت حابة اعرف بعد اذنك عن مصد ر هالكلام الي علمت عليه بالاحمر
    والله لو صحيح يبقى دا بشرى خير لزوجي

https://www.hrsdc.gc.ca/eng/workplace.../itexemp.shtml

انا عايز اوضح نقطة... ان المقياس مبيكونش على كندا كلها... بيكون عالمدينة اللى الشركة فيها بس
    يعنى لو لقيتوا فرصة عمل فى شركة فى قرية او مدينة صغيرة.. فرصتكم هتبقى اكبر.

و بصوا هنا برضه:
    https://www.rhdcc-hrsdc.gc.ca/eng/wor...ariation.shtml

التعديل الأخير تم بواسطة مطرودالجبل ; 3rd November 2010 الساعة 08:01 AM

قديم 4th November 2010, 06:55 PM النجم عائد غير متواجد حالياً
    النجم عائد
    Banned

النجم عائد is on a distinguished road

أنا : النجم عائد

ما هى المواقع التى تقصدها ارجوا تحديد بعض المواق او بعض الشركات وشكرا

قديم 4th November 2010, 06:56 PM النجم عائد غير متواجد حالياً
    النجم عائد
    Banned

النجم عائد is on a distinguished road

أنا : النجم عائد

هل السفر السياحى صعب للغايه او شبه مستحيل الى كندا ام لا هناك افراد كثيره تستفسر عن هذا الامر

قديم 4th November 2010, 09:26 PM حازم حسن غير متواجد حالياً
    حازم حسن
    Senior Member

حازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond repute

أنا : حازم حسن

!For Medical Professionals Only

كنت اتعرفت على النت من حوالي سنتين على بنت فلبينية قدرت انها تلاقي عقد عمل في كندا بمهنة baby sitter افتكر دي مهنة من اسهل مايكون انهم يلاقوها ومش مستاهلة ومع ذلك قدرت تعدي من غير اي مشاكل .. أرزاق

قديم 4th November 2010, 09:48 PM مطرودالجبل غير متواجد حالياً
    مطرودالجبل
    Banned

مطرودالجبل is on a distinguished road

أنا : مطرودالجبل

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حازم حسن
    كنت اتعرفت على النت من حوالي سنتين على بنت فلبينية قدرت انها تلاقي عقد عمل في كندا بمهنة baby sitter افتكر دي مهنة من اسهل مايكون انهم يلاقوها ومش مستاهلة ومع ذلك قدرت تعدي من غير اي مشاكل .. أرزاق

تحديدا مهنة الcaregiver فى كندا فيها عجز كبير جدا.. و لو حد عنده اثبات انه معاه شهادة فى الخدمة الاجتماعية مثلا او خبرة فى الموضوع ده.... يقدر يجيب عقد فى كندا بسهولة.. و بمجهود اقل مقارنة بالوظايف التانية.

قديم 14th December 2010, 06:07 PM ابو ادم غير متواجد حالياً
    ابو ادم
    Senior Member

ابو ادم is a splendid one to beholdابو ادم is a splendid one to beholdابو ادم is a splendid one to beholdابو ادم is a splendid one to beholdابو ادم is a splendid one to beholdابو ادم is a splendid one to beholdابو ادم is a splendid one to beholdابو ادم is a splendid one to behold

أنا : ابو ادم

اللي شفته بعيني فقط لاغير ان يكون موظف في احد فروع الشركة او شغال معاها فري لانسر لفتره وتعمله استقدام لانه بيبقا من سيستم الشركة ودا طبعا سهل اثباته من حسابات الشركات والتحويلات البنكية وما الى ذلك. زمايل كتير راحو فروع الشركة امريكا وكندا بسهولة.

قديم 22nd March 2012, 06:46 AM مغتربة غير متواجد حالياً
    مغتربة
    Member

مغتربة is a glorious beacon of lightمغتربة is a glorious beacon of lightمغتربة is a glorious beacon of lightمغتربة is a glorious beacon of lightمغتربة is a glorious beacon of light

مغتربة's Flag is: Yemen

أنا : مغتربة

السلام عليكم ، الموضوع ده قديم بس عندي سؤال ياريت اللي يعرف يجاوبني ، انا صديقتي عندها مطعم كبير و كل مرة تقوم بتوظيف عمال عندها بيشتغلوا فترة قصيرة و بعدين بيلاقوا شغل في مكان تاني و بيتركوها ، صديقتي زهقت من تدريب العمال و تعليمهم اصول الشغل و بعد كده بيتركوها ، المهم انا عرضت عليها انها تعمل عقد عمل لأثنين من اخواني ( واحد أخر سنه تجارة أدارة اعمال و الثاني ثانويه عامه ) . سؤالي هو أيه الأجراءات اللازمة لذلك ؟؟؟؟ ياريت تجاوبوني و جزاكم الله كل الخير

قديم 22nd March 2012, 01:48 PM BassemALi غير متواجد حالياً
    BassemALi
    Junior Member

BassemALi is on a distinguished road

BassemALi's Flag is: Egypt

أنا : BassemALi

ya gam3a ana hna as a work permit from one month i will discuss with you all all criteria, later after work
    anyone need to ask please ask now and i will replay to all
    thanks

قديم 22nd March 2012, 06:37 PM مغتربة غير متواجد حالياً
    مغتربة
    Member

مغتربة is a glorious beacon of lightمغتربة is a glorious beacon of lightمغتربة is a glorious beacon of lightمغتربة is a glorious beacon of lightمغتربة is a glorious beacon of light

مغتربة's Flag is: Yemen

أنا : مغتربة

[SIZE=×4]السلام عليكم ، عندي سؤال ياريت اللي يعرف يجاوبني ، انا صديقتي عندها مطعم كبير و كل مرة تقوم بتوظيف عمال عندها بيشتغلوا فترة قصيرة و بعدين بيلاقوا شغل في مكان تاني و بيتركوها ، صديقتي زهقت من تدريب العمال و تعليمهم اصول الشغل و بعد كده بيتركوها ، المهم انا عرضت عليها انها تعمل عقد عمل لأثنين من اخواني ( واحد أخر سنه تجارة أدارة اعمال و الثاني ثانويه عامه ) . سؤالي هو أيه الأجراءات اللازمة لذلك ؟؟؟؟ ياريت تجاوبوني و جزاكم الله كل الخير[/SIZE]