نشرة أخبار الخامسة والعشرين - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > إعلام وثقافة وفنون > صحافة ... إعلام ... سينما ومسرح

صحافة ... إعلام ... سينما ومسرح وسائل إعلام مسموع ومقروء ومرئى

صحافة ... إعلام ... سينما ومسرح

نشرة أخبار الخامسة والعشرين

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 23rd February 2009, 08:29 PM مصرية غير متواجد حالياً
    Platinum Member

مصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond repute

مصرية's Flag is: Egypt

افتراضي نشرة أخبار الخامسة والعشرين

أنا : مصرية

من فترة مش طويلة بدأت قناة موجة كوميدي على النايل سات بث حلقات اسمها "نشرة أخبار الخامسة والعشرون". وفي فترة وجيزة أثبت البرنامج نفسه في أوساط المجتمع المصري باختلاف طبقاته خاصة مع الهيئة المميزة لمذيع البرنامج الذي أطلق على نفسه "سيد أبو حفيظة".

يرى البعض أن الجملة الافتتاحية للبرنامج "أتعس الله مسائكم" جملة مثيرة للضحك بينما يرى آخرون أنها دعوة سيئة يفتتح بها المذيع الحلقة.

كذلك يرى الكثيرين أن الأخبار في الحلقات خفيفة الدم جدا أما آخرون فيرونها سيئة للغاية.

منذ يومين أجرت جريدة المصري اليوم حوارا مع مذيع البرنامج "أكرم حسني" الشهير بـ"سيد أبو حفيظة":

اقتباس
    أكرم حسنى مذيع نشرة «الخامسة والعشرون»: ماليش فى السياسة

كتب ريهام جودة ٢٢/ ٢/ ٢٠٠٩

أكرم فى شخصية سيد أبوحفيظة

منتقداً الأحوال السياسية والاقتصادية والاجتماعية اليومية فى مصر بطريقة ساخرة، ومتنكراً فى شخصية مذيع قروى أصلع بنظارة سميكة يقدم أكرم حسنى برنامجه «نشرة أخبار الساعة الخامسة والعشرون» الذى حقق نجاحاً كبيراً منذ بثه على قناة «موجة كوميدى»، حيث يعتمد على بث أخبار سريعة وقصيرة لمختلف المجالات المحلية والموضوعية، ويستعد أكرم لتقديم حلقات جديدة منه بينما تلقى عروضاً لتقديم الشخصية فى مسلسل ست كوم وفوازير رمضان وفيلم سينمائى.

أكرم الذى بدأ عمله مذيعاً فى إذاعة «نجوم إف إم» تحدث لـ«المصرى اليوم» قائلاً: البرنامج فكرة المنتج أحمد فهمى، وقد استغرقنا عامين للإعداد للبرنامج وإنتاجه والبحث عن قناة مناسبة لعرضه عليها حتى ظهرت قناة «موجة كوميدى» التى كانت قريبة من نوعية البرنامج لأنها تخصصت فى الكوميديا والبرنامج كوميدى أيضاً،
    لكن شخصية سيد أبو حفيظة بملابسها وطريقة أدائها فكرتى، وقد كان من المفترض أن يرتدى سيد باروكة شعر أسود إلا أن بدء عرض البرنامج بعد عرض فيلم «رمضان مبروك أبو العلمين حمودة» لمحمد هنيدى والذى جاء متشابهاً فى شكله مع شكل سيد أبو حفيظة، جعلنى أبتعد عن التشابه كى لا أتهم بتقليده، فاستعنت بباروكة صلعاء..

وحول تناول البرنامج الموضوعات السياسية قال أكرم: البرنامج فى الأساس كوميدى،
    وكان من الممكن أن نكتفى بالكوميديا فقط، لكننا حاولنا أن نتحدث ونرصد كل شىء يتعلق بالحياة اليومية من رغيف العيش وأزمة البوتاجاز وتصريحات المسؤولين، وقد حاولنا التخفيف عن الناس ومشاكلها أياً كانت نوعيتها بالكوميديا. وعامة لست قارئاً جيداً للسياسة، ولكننى من خلال عملى فى إذاعة «نجوم إف إم» يومياً عشت مشاكل الناس واستمعت إلى ما يتحدثون فيه وما يتضايقون منه.

وعن رد الفعل الجيد تجاه البرنامج قال: حتى الآن مازلت «مخضوضاً» من نجاح البرنامج، وأعتبر أن الله يجزينى على قدر اجتهادى فيه، وبصراحة لم أكن أتوقع هذا القدر من النجاح بل كنت أتوقع نجاحاً عادياً.

وحول تلقيه عروضاً لتقديم البرنامج على شاشة التليفزيون المصرى قال: أبلغنى أحد المسؤولين أن وزير الإعلام معجب بالفكرة ويرغب فى أن يشاهدها جميع المصريين، لكن المشكلة أن هناك جهة إنتاج للبرنامج هى التى تحدد قناة عرضه، إلى جانب أننى أكره القيود ولا أستطيع تقديم البرنامج لو طلب منى عدم تناول موضوعات ما مثلاً.

وعن عدم معرفة الجمهور شكله الحقيقى بل يعرف شكل سيد أبو حفيظة قال: قد يكون هذا ليس هو الوقت لتقديم برنامج بشكلى الحقيقى، وربما هذا هو وقت سيد أبو حفيظة الذى يكون فيه معروفاً أكثر منى، وبالمناسبة شكل سيد أبو حفيظة نتاج مجهود شارك فيه أيضاً الماكيير معتز بالله مصطفى الذى صمم الباروكة، بينما النظارة السميكة فهى فكرتى، ولو شعر بعض المنتجين أننى قادر على تقديم عمل آخر بشكلى سيطلبون منى ذلك، لأننى دائماً أستشير من حولى ممن يعملون فى المجال فيما أقوم به.

وذكر أكرم: تلقيت عروضاً لتقديم الشخصية فى مسلسل سيت كوم يعرض فى رمضان المقبل وأيضاً فى فوازير رمضان إلى جانب فيلم سينمائى وهذه العروض مازلت أبحثها، بينما عرضت علىّ أيضاً إحدى دور النشر تجميع الأخبار التى وردت بالبرنامج ونشرها فى كتاب وهو ما وافقت عليه ويجرى حالياً تنفيذه مزوداً بصور للشخصية.

وعن جديد البرنامج قال أكرم: أجهز بالفعل للجزء الثانى وهو ٣٠ حلقة كالجزء الأول، ولكن يكتبه ورشة سيناريو عكس الجزء الأول الذى كتبته بمساعدة ياسر بدوى، وقد لجأت إلى ورشة السيناريو كى أحافظ على جودة الأخبار التى يتم تقديمها وعدم لجوئى إلى الاستسهال أو مجرد الكتابة لتقفيل الأخبار.

لمزيد من الضوء حول البرنامج يمكن مشاهدة الحلقة الأولى في الفيديو التالي:

باقي الحلقات موجودة أيضا على يوتيوب.

ما أستغربه شخصيا وقد يعارضني البعض أن البرنامج لا يستحق هذا القدر من الشهرة فهو بالرغم من بعض القفشات المضحكة إلا أنه سطحي للغاية بالإضافة إلى الأسلوب غير الراقي في التقديم ومظهر المذيع المستفز.

إذن ما سر إعجاب الكثيرين بهذا البرنامج؟
    هل هو بالفعل برنامج رائع ومعبر؟
    أم أن الكثيرين أصبحوا يريدون الضحك للضحك فقط؟
    أم ماذا؟

الموضوع الأصلي : نشرة أخبار الخامسة والعشرين     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : مصرية

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    2013 كل سنة وإنتوا طيبيين ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة ديما 8 2137 31st December 2012 11:56 AM
    رجاء بمناسبة الدعوة لمظاهرات غدا الثلاثاء شؤون مصر الداخلية hanipal 10 2765 26th November 2012 06:56 AM
    في حب الرسول مع الحبيب علي ومعز مسعود شؤون إسلامية مصرية 8 2154 21st September 2012 07:01 PM
    يعني إيه براجماتي وامبريالي؟ مناقشات وحوارات جادة m.sherif 6 4948 10th July 2012 04:42 PM
    للتاريخ: توثيق مراسم تسليم السلطة يومي 29 و30... إنتخابات الرئاسة مصرية 4 1750 2nd July 2012 05:07 PM

قديم 23rd February 2009, 08:34 PM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

أنا : Farida

انا شخصيا باحب اتفرج على البرنامج ده و باضحك على قفشات و حركات سيد ابو حفيظه ..............الناس اذواق ....و بعدين هو بيتناول بعض المشاكل بشكل كاريكاتيرى.....انا بافضله مثلا عن برنامج كوميك شو اللى بيقلد فيه محمود عزب المشاهير بشكل فج و مبالغ فيه و يكاد يصل الى السخريه و الأستهزاء بهم

قديم 23rd February 2009, 08:47 PM مصرية غير متواجد حالياً
    مصرية
    Platinum Member

مصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Farida
    انا شخصيا باحب اتفرج على البرنامج ده و باضحك على قفشات و حركات سيد ابو حفيظه ..............الناس اذواق ....و بعدين هو بيتناول بعض المشاكل بشكل كاريكاتيرى.....انا بافضله مثلا عن برنامج كوميك شو اللى بيقلد فيه محمود عزب المشاهير بشكل فج و مبالغ فيه و يكاد يصل الى السخريه و الأستهزاء بهم

مش مختلفين فعلا الناس أذواق وأنا نفسي بضحك على بعض حركاته وقفشاته. بالرغم من كده مقدرتش أتفرج على البرنامج لأكتر من حلقتين أو ثلاثة بسبب الجملة الافتتاحية بتاعته خصوصا وأوقات بيكون فيه ألفاظ أو طريقة مش عارفة أعبر عنها بس بتحسسني بالخنقة.

في النهاية فعلا الناس أذواق بس كنت حابة أعرف آرا المعجبين به جايز أنا اللي غلط.

تحياتي

قديم 23rd February 2009, 09:28 PM أحمد باشــا غير متواجد حالياً
    أحمد باشــا
    Platinum Member

أحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond repute

أنا : أحمد باشــا

برنامج ظريف عمل ضجة كبيرة جدا بين الشباب

عبارة اتعس الله مساؤكم مناسبة جدا للأخبار .... أنا شخصيا كنت أستغرب عبارة اسعد الله مساؤكم .... و 5 طن أخبار غم بعدها

و بعدين الراجل بيتفاعل مع الجمهور و بيبعث بقبلات أحيانا ... و أحيانا مؤثرات صوتية

بالمناسبة فيه مذيع على الفضائية المصرية من مدة طويلة معرفش اسمه أيه لكن الغريب أنه شبه الأنسان الآلي المتخلف عقليا بيقرأ الأخبار بدون أي تعبيرات على وجهه .... و حتى شعره شكله زي ما يكون باروكة أو صبة بلاستيك

قديم 24th February 2009, 06:54 AM haya غير متواجد حالياً
    haya
    Golden Member

haya will become famous soon enoughhaya will become famous soon enough

haya's Flag is: Kuwait

أنا : haya

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصرية
    مش مختلفين فعلا الناس أذواق وأنا نفسي بضحك على بعض حركاته وقفشاته. بالرغم من كده مقدرتش أتفرج على البرنامج لأكتر من حلقتين أو ثلاثة بسبب الجملة الافتتاحية بتاعته خصوصا وأوقات بيكون فيه ألفاظ أو طريقة مش عارفة أعبر عنها بس بتحسسني بالخنقة.

في النهاية فعلا الناس أذواق بس كنت حابة أعرف آرا المعجبين به جايز أنا اللي غلط.

تحياتي

برنامج غريب يا مصرية ..مش قادرة أقبله رغم انه فيه قفشات حلوة بس أنا من النوع اللي مش بأحب أشوف أشكال مقرفة ..يعني لما باشوفها بتقرفني أكتر ما بتضحكني ..في النهايه مستحيل اغير محطة التليفزيون علشان اشوفه ..والمرتين اللي شوفته فيها كنت عند جماعة أصحابنا ..وكفاية عليه كده ...

قديم 24th February 2009, 10:00 AM Muslim4ever غير متواجد حالياً
    Muslim4ever
    Senior Member

Muslim4ever is on a distinguished road

أنا : Muslim4ever

لم ارى هذا الكائن من قبل لاني معنديش الارسال من الاساس

ولكن من الرابط المدرج لم اخرج الا بانطباع واحد

اموال تصرف لمزيد من السطحية للشباب وغيرهم فمصر تتعرض لاكبر حملة لتغير الهوية والع
    قلية والثقافة حتى اصبح اليوم نرى من يبرر قتل المسلمين والتطبيع مع اليهود

قديم 24th February 2009, 10:26 AM أمة العزيز غير متواجد حالياً
    أمة العزيز
    Senior Member

أمة العزيز is on a distinguished road

أنا : أمة العزيز

مش شفته غير مرة واحدة ... كنا في عيادة دكتور قلب
    حسيته مشغله علشان الزباين تكتر ..

بس منكرش اني اول ما سمعته وهو بيبعت قبلته عبر الهواء .. ضحكت جدا الحقيقة ..

لكن في المجمل هو سخيف ومليان استظراف ..

قديم 24th February 2009, 04:22 PM مصرية غير متواجد حالياً
    مصرية
    Platinum Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد باشــا
    برنامج ظريف عمل ضجة كبيرة جدا بين الشباب

عبارة اتعس الله مساؤكم مناسبة جدا للأخبار .... أنا شخصيا كنت أستغرب عبارة اسعد الله مساؤكم .... و 5 طن أخبار غم بعدها

و بعدين الراجل بيتفاعل مع الجمهور و بيبعث بقبلات أحيانا ... و أحيانا مؤثرات صوتية

بالمناسبة فيه مذيع على الفضائية المصرية من مدة طويلة معرفش اسمه أيه لكن الغريب أنه شبه الأنسان الآلي المتخلف عقليا بيقرأ الأخبار بدون أي تعبيرات على وجهه .... و حتى شعره شكله زي ما يكون باروكة أو صبة بلاستيك

هو فعلا عمل ضجة كبيرة بين الشباب بس ليه؟

هو ده اللي ملخبطني؛ يعني مثلا العبارة الافتتاحية دي هي فعلا ملائمة للأخبار أكتر من أسعد الله مسائكم بس بتقبض القلب الواحد مبقاش مستحمل أخبار متعبة وحتى كمان لما يفتح التليفزيون يلاقي واحد بيدعي عليه بالتعاسة؛ ده شعوري الشخصي طبعا.

وسؤال تاني هو لسة في ناس بيقولوا أسعد الله مساؤكم والله بيقولوا السلام عليكم أو مرحبا؟

أما بالنسبة للقبلات اللي بيبعتها والصاجات اللي بيلعب عليها فهي فعلا أوقات بتضحك بس مبحسش إن الواحد خرج بحاجة بعد النشرة يعني حتى مسفاش غليله من الخبر اللي هم عايزين يعرضوه بطريقة كاريكاتورية.

على فكرة يا باشمهندس الضجة مش بين الشباب بس أنا أعرف رجال ونساء في العقد الخامس والسادس من عمرهم كمان بيعجبهم و بيعجبهم جدا كمان ومتابعينه بشغف ولما يظهر في التليفزيون يكلموا قرايبهم علشان محدش يفوت الحلقة.

قديم 24th February 2009, 04:24 PM مصرية غير متواجد حالياً
    مصرية
    Platinum Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة haya
    برنامج غريب يا مصرية ..مش قادرة أقبله رغم انه فيه قفشات حلوة بس أنا من النوع اللي مش بأحب أشوف أشكال مقرفة ..يعني لما باشوفها بتقرفني أكتر ما بتضحكني ..في النهايه مستحيل اغير محطة التليفزيون علشان اشوفه ..والمرتين اللي شوفته فيها كنت عند جماعة أصحابنا ..وكفاية عليه كده ...

أهه أنا بحس كده بالضبط

بالقرف مش عارفة من الأسلوب ولا اللبس ولا المنظر بالباروكة والمنديل ولا إيه. بس هو بالضبط شعوري ناحية البرنامج، ممكن أضحك على كلمة بس مدورش عليه.

شكرا يا هيا حسستيني إني مش لوحدي في الدنيا اللي شايفاه كده.

قديم 24th February 2009, 04:27 PM مصرية غير متواجد حالياً
    مصرية
    Platinum Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Muslim4ever
    لم ارى هذا الكائن من قبل لاني معنديش الارسال من الاساس

ولكن من الرابط المدرج لم اخرج الا بانطباع واحد

اموال تصرف لمزيد من السطحية للشباب وغيرهم فمصر تتعرض لاكبر حملة لتغير الهوية والعقلية والثقافة حتى اصبح اليوم نرى من يبرر قتل المسلمين والتطبيع مع اليهود

ممكن فعلا بس المذيع بيقول إن بقالهم سنتين بيحضروا فيه واللي عاملينه كلهم شباب مصريين وبيقولوا تعبوا في تحضيره ورسم الشخصية.

ممكن يكون المصريين عايزين يضيعوا بعض ولا هم أصلا شباب غير واعي زي ما بيقول المذيع ملوش في السياسة واللي بيعرضوه هم اللي عايزين يضيعوا الناس زي ما ضيعوا التعليم.