كلمة وزير الهجرة بخصوص خطة 2013 - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

كلمة وزير الهجرة بخصوص خطة 2013

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 4th November 2012, 06:01 AM محمد زقوت غير متواجد حالياً
    محمد زقوت
    Senior Member

محمد زقوت is on a distinguished road

أنا : محمد زقوت

معاملات جديده الي رح تنزل بالقانون جديد كم رح تاخذ وقت علشان تخلص؟
    شكرا

قديم 4th November 2012, 11:28 AM aymanology غير متواجد حالياً
    aymanology
    Golden Member

aymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond repute

aymanology's Flag is: Egypt

أنا : aymanology

الباشا اعلن انه :
    This will allow for the introduction of an Expression of Interest (EOI) system to be put in place for FSW and possibly other economic immigration streams.

وان العدد هيكون تقريبا 20 الف متقدم رئيسي
    In 2013, CIC plans to admit between 53,500 to 55,300 Federal Skilled Workers, including their spouses and dependants.

بس حكايه ال EOI دي مقتبسه من استراليا

الراجل دا بيستهبل

كده هو قفلها بس بصوره شيك

لان في نظام استراليا .. انت بتبعت ال EOI دي الاول عن طريق النت وتسجل كل مؤهلاتك وشهاداتك ولغتك وسلاطاتك وباباغنوجك وتاخد رقم

وتفضل ال EOI متسجله عندهم علي السيستم لمده سنتين
    وبعد كده هما يراجعوا اللي انت كاتبه .. ولو عجبتهم يبعتولك انفيتيشن علشان تكتب الابليكيشن وتبعت معاها الديكيومنتس بتاعتك (شهادات جامعه وميلاد الخ..) وهوب تاخد الموافقه وتعمل المديكال والفيزا

الموضوع مش هيبقي باللي يلحق يقدم الاول
    هتبقي زي استراليا .. اللي شايفينه مناسب او جايب نقط اعلي هيفضلوه عن غيره ..

باي باي كندا

قديم 4th November 2012, 03:16 PM BenoCanada غير متواجد حالياً
    BenoCanada
    Silver Member

BenoCanada is a splendid one to beholdBenoCanada is a splendid one to beholdBenoCanada is a splendid one to beholdBenoCanada is a splendid one to beholdBenoCanada is a splendid one to beholdBenoCanada is a splendid one to beholdBenoCanada is a splendid one to behold

أنا : BenoCanada

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanology
    الباشا اعلن انه :
    This will allow for the introduction of an Expression of Interest (EOI) system to be put in place for FSW and possibly other economic immigration streams.

وان العدد هيكون تقريبا 20 الف متقدم رئيسي
    In 2013, CIC plans to admit between 53,500 to 55,300 Federal Skilled Workers, including their spouses and dependants.

بس حكايه ال EOI دي مقتبسه من استراليا

الراجل دا بيستهبل

كده هو قفلها بس بصوره شيك

لان في نظام استراليا .. انت بتبعت ال EOI دي الاول عن طريق النت وتسجل كل مؤهلاتك وشهاداتك ولغتك وسلاطاتك وباباغنوجك وتاخد رقم

وتفضل ال EOI متسجله عندهم علي السيستم لمده سنتين
    وبعد كده هما يراجعوا اللي انت كاتبه .. ولو عجبتهم يبعتولك انفيتيشن علشان تكتب الابليكيشن وتبعت معاها الديكيومنتس بتاعتك (شهادات جامعه وميلاد الخ..) وهوب تاخد الموافقه وتعمل المديكال والفيزا

الموضوع مش هيبقي باللي يلحق يقدم الاول
    هتبقي زي استراليا .. اللي شايفينه مناسب او جايب نقط اعلي هيفضلوه عن غيره ..

باي باي كندا

Alslam Alykom Aymanology

walahi dayman ye3gebny kalamak fe3lan bye bye Canada ana olt Australia ar7am ya gama3a

سلاطاتك وباباغنوجك heloa awy el kilmiteen dool
    Ahmad

قديم 4th November 2012, 03:24 PM walid ali غير متواجد حالياً
    walid ali
    Member

walid ali has much to be proud ofwalid ali has much to be proud ofwalid ali has much to be proud ofwalid ali has much to be proud ofwalid ali has much to be proud ofwalid ali has much to be proud ofwalid ali has much to be proud ofwalid ali has much to be proud of

walid ali's Flag is: Egypt

أنا : walid ali

طب ايه المشكله في كده ؟ مش اجراءات الهجره فب المعتاد بتاخد تقريبا نفس الوقت ؟ يبقي ايه الفرق؟...انا بصراحه مش فاهم النقطه دي وياريت لو حد عنده معلومات كفايه يوضحها لنا لاني مش فاهم المشكله هتبقي فين وجزاكم الله خيرا..

قديم 4th November 2012, 03:35 PM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

shawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond repute

shawi's Flag is: Canada

أنا : shawi

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walid ali
    طب ايه المشكله في كده ؟ مش اجراءات الهجره فب المعتاد بتاخد تقريبا نفس الوقت ؟ يبقي ايه الفرق؟...انا بصراحه مش فاهم النقطه دي وياريت لو حد عنده معلومات كفايه يوضحها لنا لاني مش فاهم المشكله هتبقي فين وجزاكم الله خيرا..

المشكله انهم اذا سابوا الاختيار لشركات التوظيف تبص في اللي مقدمين سكيلد ووركر يقولوا عاوزين ده او دوكه لان ليه وظيفه تناسب قدراته وخبراته يبقى انت رميت طلبك وانتظر انت وحظك
    مش اللي جه في الاول يمشي الاول
    وحتعرف منين ان اللي موقف طلبك انك كان لازم تعمل حاجه صغيره او ترفع مستواك في الانجليزي سنه..مثلا

وساعتها حتدور على حد زي صاحبنا __اللي اتوقفت عضويته __وكان يعرف شركات تقدر تجيب لك عقد!!
    يمكن الحال يصير زي الخليج تدور على حد يعمل لك عقد!؟

قديم 4th November 2012, 03:35 PM BenoCanada غير متواجد حالياً
    BenoCanada
    Silver Member

BenoCanada is a splendid one to beholdBenoCanada is a splendid one to beholdBenoCanada is a splendid one to beholdBenoCanada is a splendid one to beholdBenoCanada is a splendid one to beholdBenoCanada is a splendid one to beholdBenoCanada is a splendid one to behold

اقتباس

Alslam Alykom DR. Walid 3ala ma ataza Dr. sa7

the point here is Canada will allow everybody to apply any they will choose ONLY what they need and leave the rest not as previously first in first serve. So Whoever fit their needs they will select him and even more they will fast the process.

bil taofeek in chaa Allah for all
    Ahamd

قديم 4th November 2012, 03:42 PM walid ali غير متواجد حالياً
    walid ali
    Member

walid ali has much to be proud ofwalid ali has much to be proud ofwalid ali has much to be proud ofwalid ali has much to be proud ofwalid ali has much to be proud ofwalid ali has much to be proud ofwalid ali has much to be proud ofwalid ali has much to be proud of

walid ali's Flag is: Egypt

أنا : walid ali

اشكركم اصدقائي "شاوي" و"احمد" مع حفظ الالقاب....انا فهمت المعنى المقصود واعتقد ان الموضوع هيكون خاضع للتوفيق بالدرجه الاولي ودرجه احتياجهم للمهن المقدمه والله اعلم

قديم 4th November 2012, 06:41 PM yufi غير متواجد حالياً
    yufi
    Member

yufi is on a distinguished road

yufi's Flag is: Jordan

أنا : yufi

السلام
    ممكن اعرف وين هالخبر انعلن؟ يعني شو مش رح نقدم خلص معناهه !! انا الي فهمتوا ان اللي يجيب 6 في الايلتس ممكن يقدم مع وصول النقاط لل67 صح ولا لا؟؟

قديم 4th November 2012, 06:42 PM BenoCanada غير متواجد حالياً
    BenoCanada
    Silver Member

اقتباس
    اشكركم اصدقائي "شاوي" و"احمد" مع حفظ الالقاب....انا فهمت المعنى المقصود واعتقد ان الموضوع هيكون خاضع للتوفيق بالدرجه الاولي ودرجه احتياجهم للمهن المقدمه والله اعلم

Bilzabt ya Walid homa haylomo el felos we hayfta7o el bab li kol el nas 3lshan kol el nas tikadem we fe el a5er hay5do ely homa 3ozino bas we kaman haysara3o el process lyhom we kol rady we mafish backlog wala ay haga shoft el zay el canadiyeen azkyah 3amalo zay Australia we NZ men ablyhom...

قديم 4th November 2012, 06:54 PM مييزو غير متواجد حالياً
    مييزو
    Senior Member

مييزو will become famous soon enoughمييزو will become famous soon enough

مييزو's Flag is: Canada

أنا : مييزو

شكرا يا جماعة على تحليلاتكوا المتميزة خصوصا باشمهندس shawi ودكتور aymanology
    يعنى أظن خط السير لازم يتغير للى عاوز يقدم على هجرة دلوقتى
    تقدم على دراسة فى جامعة كندية وتقعد سنتين وبعدين تقدم على الهجرة بس هى كده الخلاصة
    الخطوة دى هتفيد أكتر السعوديين المبتعثين فى كندا للأسف المصريين هيتضرروا كتير لأن السفارة هنا فى مصر قلما بتدى تأشيرات دراسة طبعا الخطوة دى اتعملت كمان عشان توفر الويلفر اللى الحكومة الكندية بتدفعها للمهاجرين و طبعا مش هتدفعها للمبتعثين لأنهم هيوفروا الويلفر
    لو المبتعثين دول قدموا على ويلفر أعتقد ممكن يتراجعوا عن القرار ده