هو ليه الناس بتيجى ورانا فى منتدى شئون مسيحية ؟!! - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > أديان وعقائد > شؤون مسيحية

شؤون مسيحية

هو ليه الناس بتيجى ورانا فى منتدى شئون مسيحية ؟!!

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ليه دايما" الأخوة المسلمين بيجروا ورا المسيحيين فى أى مكان حتى لو مغارة فى منتدى؟
    حب أزلى أبدى 7 53.85%
    غلاسة 1 7.69%
    رخامة 0 0%
    لا حبك و لا أقدر على بعدك ! 4 30.77%
    عمر الناس ما كانت مبسوطة (مسرحية تخاريف) ! 1 7.69%
    المصوتون: 13. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 30th March 2012, 12:07 PM star of montreal غير متواجد حالياً
    star of montreal
    Silver Member

star of montreal has a reputation beyond reputestar of montreal has a reputation beyond reputestar of montreal has a reputation beyond reputestar of montreal has a reputation beyond reputestar of montreal has a reputation beyond reputestar of montreal has a reputation beyond reputestar of montreal has a reputation beyond reputestar of montreal has a reputation beyond reputestar of montreal has a reputation beyond reputestar of montreal has a reputation beyond reputestar of montreal has a reputation beyond repute

star of montreal's Flag is: Egypt

أنا : star of montreal

انا اعتقد ان اخواتنا المسلمين بيجوا ورانا من حبهم فينا
    واحنا طبعا بنحبهم لانهم اخواتنا
    دة غيراننا اساسا بنحب اعدائنا زى ماربى والهى ومخلصى يسوع المسيح قال احبوا اعدائكم
    والمسلمين دول اخواتنا مش اعدائنا يعنى احنا بنحب اعدائنا معقولة مش هانحب اخواتنا وهما كمان بيحبونا علشان كدة بيجوا ورائنا
    ربنا يدوم المحبة

قديم 30th March 2012, 01:15 PM مزاياإنسانة غير متواجد حالياً
    مزاياإنسانة
    Golden Member

مزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond repute

مزاياإنسانة's Flag is: Sierra Leone

أنا : مزاياإنسانة

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oskasan
    ونفس الاستفسار ممكن يتسأل
    ليه كل مكان تلاقي فيه مسلمين لازم تلاقي مسيحيين
    وباب شؤون اسلاميه هاتلاقي فيه مسيحيين كتير

المسيحيين والمسلمين علاقة متشابكة معقده لا يمكن فصلها
    واللى بيحب حد بيعبره وبيناغشه دايما
    لكن لو انت مالكش قيمه عنده مش ممكن هايعبرك

يعني ممكن مزايا تعملنا طبق مسقعه في الصيام
    وسويت تعمل طاجن باميه ويكه باللحمه الضاني في عيد الضحيه

ممكن اميتناب يحدفني من البلكونه وتكسير يستلاقني من تحت
    ممكن أنا أكهرب كرسي اميتناب ورؤوف ينقذه بخشبه

عادي هزار صعايده

لكن في نهاية الليل بنتعشى سوا ونمسي على بعض ونطمن ان كل منافذ البيت مقفوله ونسلف بعض البطانيات كل واحد حسب طوله وحجمه وارتفاع كرشه ..
    وكل واحد يدخل على سريره وينام

هما الأخوات كده

أوسكا أخويا إنت بقى أنا وين ماتروح حتلاقيني في وشك كد خبط
    المفروض إحنا تجمعنا الإنسانية والأخلاق قبل أي عرقيات أو جنسيات أو حتى ديانات

بس بجد أنا شاركت في موضوع الصيام وماكنتش أعرف أنو الصيام بيكون من اللحمة
    عملت صينية مكرونة بالجبنة واللحمة ونزلتها في آخرموضوع الصيام للمسيحين
    وإنحرجت من غلطتي بجد

قديم 30th March 2012, 01:33 PM Sweet Heart غير متواجد حالياً
    Sweet Heart
    Platinum Member

Sweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond repute

Sweet Heart's Flag is: Canada

أنا : Sweet Heart

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مزاياإنسانة

أوسكا أخويا إنت بقى أنا وين ماتروح حتلاقيني في وشك كد خبط
    المفروض إحنا تجمعنا الإنسانية والأخلاق قبل أي عرقيات أو جنسيات أو حتى ديانات

بس بجد أنا شاركت في موضوع الصيام وماكنتش أعرف أنو الصيام بيكون من اللحمة
    عملت صينية مكرونة بالجبنة واللحمة ونزلتها في آخرموضوع الصيام للمسيحين
    وإنحرجت من غلطتي بجد

مزمز حبيبة قلبي
    ولا يهمك يا جميل كفاية شعورك الرائع ومحبتك وربنا يديم علينا المحبة يا رب
    خلا سوي لنا طبق المسقعة( لو مش عارفة إيه هي المسقعة قولي لي وأنا أغششك ) وأنا عليَ طاجن البامية باللحمة الضاني في الأضحى بإذن الله زي ما قال أوسكا
    ويا هلا وغلا بكِ في أي وقت يا قمر البيت بيتك

قديم 30th March 2012, 01:51 PM Sweet Heart غير متواجد حالياً
    Sweet Heart
    Platinum Member

Sweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام
    فيه ناس بتعمل زي ما قلت يا دكتوروجياتي قليلة هنا للاستفسار والفهم وللدفاع عن حق أخوتي المسيحيين في احترام عقيدتهم بصفتي واحد من المتعمدين بماء الكنيسة حسب وصف أحد الأعضاء السلفيين الأفاضل واللى الادارة مش شايفة فيها تجاوز بحقي

دكتور حسام، ألف حمد الله على سلامتك وتمنياتنا لك بكل التوفيق إن شاء الله، حضرتك من أجمل الناس المشهود لهم بإحترام الآخر والمحافظة على شعوره مهما كان الإختلاف في الرأي أو المعتقد أو إلى غير ذلك فكيف يكون الحال بين الإخوة وشركاء الوطن الواحد ؟؟
    طبعاً حضرتك أهلاً وسهلاً بك وكذا بأي من إخوتنا وأحبتنا المسلمين وبإستفسارتكم في أي وقت، حضرتك تعلم جيداً إننا نرحب بالحوار العقلاني الموضوعي البعيد عن التعصب أو محاولة إقصاء الآخر، الحوار الذي فيه الطريق من إتجاهين وليس إتجاه واحد إجباري، وقد تشاركنا هنا في أحد المواضيع وقد كان بالنسبة لي على المستوى الشخصي من أمتع المواضيع وأرقاها في مستوى الحوار بين الطرفين، أتمنى أن تكون جميع الحوارات الدينية وحتى السياسية على نفس المستوى من محاولة تفهم الآخر وقبوله حتى عند الإختلاف، تحياتي لشخصك الكريم وموفق بإذن الله.

التعديل الأخير تم بواسطة Sweet Heart ; 30th March 2012 الساعة 03:14 PM

قديم 30th March 2012, 02:05 PM مزاياإنسانة غير متواجد حالياً
    مزاياإنسانة
    Golden Member

مزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond repute

مزاياإنسانة's Flag is: Sierra Leone

أنا : مزاياإنسانة

!For Medical Professionals Only

يارب يا سويت يا قمراية
    بس ماتخافيش في المسقعة أختك مزمز ست البتنجان كله وجابته من لغاليغه ههههههه
    ده إدماااااااااااااان ربنا ما يوريكي
    إتفضلي

قديم 30th March 2012, 02:13 PM Ehab Salem غير متواجد حالياً
    Ehab Salem
    Moderator

Ehab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond repute

Ehab Salem's Flag is: Canada

أنا : Ehab Salem

أحب أسجل إعتراضي على عدم إتاحة الاختيار المتعدد في الإستطلاع
    يعني انا كنت عايز أختار غلاسه ورخامه مع بعض
    لأن كلنا عارفين إن الغلاسه غير الرخامه
    دلوقتي إضطريت أختار غلاسه فقط
    Posted via Mobile Device

قديم 30th March 2012, 02:43 PM Ehab Salem غير متواجد حالياً
    Ehab Salem
    Moderator

Ehab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond repute

Ehab Salem's Flag is: Canada

أنا : Ehab Salem

يا جماعه أصل المسيحيين المصريين دول بجد يغيظوا

إزاي ما زالوا محتفظين بدينهم ومصرين عليه رغم مرور قرون وقرون على دخول الإسلام مصر
    إزاي عايشين وسط مجتمع إسلامي وثقافة إسلاميه طاغية في الشارع ووسائل الإعلام والمساجد حولهم في كل مكان وبنغلس عليهم ونصحهيم في أذان الفجر كل يوم ونحفظهم أيات من القرأن بالعافية ضمن مناهج اللغه العربيه
    ورغم ذلك ما زالوا مصرين على التمسك بدينهم
    طب مش دي حاجه تغيظ
    انا كمسلم بأحس بالإهانة.... يعني إنت كل ده ومش حاسس بعظمة ديني وإنه الدين الحق رغم إنك محاط به كل يوم
    طب أنا بقى هأفضل وراك عشان أقول لك في كل لحظه إنك على باطل.....
    هأكتبهالك في كل موضوع هتفتحه في المنتدى
    هتسمعها في خطب الجمعة وإنت جوه بيتك.... غصب عنك
    هتتوزع عليك كتيبات في المواصلات
    هتسمعها في المدرسه.... في الشارع.... في قنوات الرحمه والناس وغيرها
    وإياك تفكر ترد بالمثل.... في قناه فضائيه أو مواقع إنترنت
    مش من حقك
    ده حقي أنا بس
    لأن أنا الحق و إنت الباطل
    إنت تربع إيدك وتسمعني
    انت مش فاهم..... أنا بأحاول أنقذك من النار

كمان مش من حقك تبني كنايس.... أو ترمم كنايس.... أو حتى تصلح دورة مياه في كنيسه

وإنتم أصلا كنايسكم مستفزه لنا كمسلمين

كبيره قوي وعاليه بدون مناسبه وعامله زي القلاع
    رغم إن عمر ما حد إعتدى عليكم
    عشان كده إحنا بنحرص إننا نبني مسجد كبير أمام أو بجانب كل كنيسه.... على قدر ما الظروف تسمح يعني مش دايما بنقدر نعمل كده
    ودايما بنحرص إن المئذنة تكون أعلى من أعلى نقطه في الكنيسه
    ده بيكون تعبيرا عن الوحده الوطنية
    يعني شوفوا يا جماعه.....
    كل كنيسه جنبها مسجد أهو

إمضاء.....
    مسلم متعمد في ماء الكنيسه
    مسلم تايواني سابقا
    Posted via Mobile Device

التعديل الأخير تم بواسطة Ehab Salem ; 30th March 2012 الساعة 02:52 PM

قديم 30th March 2012, 02:52 PM aymanology غير متواجد حالياً
    aymanology
    Golden Member

aymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond repute

aymanology's Flag is: Egypt

أنا : aymanology

طب يا عم المسلم التايواني "سابقا"
    المشاركه دي نعتبرها غلاسه ؟؟ ولا رخامه ؟؟

خد شم دي
    طول عمرك كنج

قديم 30th March 2012, 03:05 PM Sweet Heart غير متواجد حالياً
    Sweet Heart
    Platinum Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ehab Salem
    أحب أسجل إعتراضي على عدم إتاحة الاختيار المتعدد في الإستطلاع يعني انا كنت عايز أختار غلاسه ورخامه مع بعض
    لأن كلنا عارفين إن الغلاسه غير الرخامه
    دلوقتي إضطريت أختار غلاسه فقط
    Posted via Mobile Device

ملعوبة يا كنج
    بس صدقني هي مش غلاسة ولا رخامة إحنا بنحبكم بجد
    بنحبكم لأنكم إخوتنا اللي طلعنا في الدنيا مش لقينا غيركم حوالينا
    واقفين جنب بعض بجد في الشدة والفرح
    بنحبكم حتى ولو إختلفت عقيدتنا وإيماننا لإننا ببساطة واحد في الإنسانية
    تعرف لما جيت الخليج وشوفت إزاي الهنود بيعاملوا بعض وبيخافوا على بعض ومتكتلين ضد أي واحد يحاول يدخل وسطهم أو يضر واحد فيهم برغم تعدد الأديان واللغات والثقافات والمستويات الإجتماعية بينهم - حزنت على نفسنا وقلت إحنا ليه كده، إحنا مجرد دينين فقط ولغة واحدة ومش قادرين نعيش التعايش الجميل اللي عندهم، وفضلت أدور على السر ورا كده
    وإكتشفت إن السر هو إن الهنود يجمعهم الأنتماء للبلد والوطن قبل الإنتماء للدين ونفس الموضوع في أغلب الدول الأوربية واللي شفته بنفسي في كندا في الفترة الصغيرة اللي قعدتها هناك، شفت إزاي بيزرعوا في الأولاد الصغيرين الإنتماء والولاء للوطن إتعلموا إن الدين ده شيئ شخصي بحت وحتى مش المفروض تسأل اللي قدامك إنت دينك إيه لأنه حيفسر على طول إنه عنصرية وممكن تحاسب عنه بالقانون لكن الإنتماء والولاء للأرض والوطن ده واجب، ناس عارفين إيه هو سر النجاح والتقدم، وعارفين إن كل الخراب والتخلف في الإنشقاق والتحزب. تحياتي لشخصك الرائع

قديم 30th March 2012, 03:09 PM EGYPT8 غير متواجد حالياً
    EGYPT8
    Silver Member

EGYPT8 has a reputation beyond reputeEGYPT8 has a reputation beyond reputeEGYPT8 has a reputation beyond reputeEGYPT8 has a reputation beyond reputeEGYPT8 has a reputation beyond reputeEGYPT8 has a reputation beyond reputeEGYPT8 has a reputation beyond reputeEGYPT8 has a reputation beyond reputeEGYPT8 has a reputation beyond reputeEGYPT8 has a reputation beyond reputeEGYPT8 has a reputation beyond repute

أنا : EGYPT8

الموضوع ببساطة .. أن الإخوة المسلمين يؤمنون إيمان عميق بالمسيح . وإيمانهم به لا يقل بتاتا عن إيمانهم برسول الإسلام ذاته محمد عليه الصلاة والسلام. بل أن المسيح اليوم ذات أهميه لهم عن أي رسول أخر. فهو نبي أخر الزمان الذي سيأتي بنهاية الكون وعلما على يوم الدينونة
    لذلك فإهتمام الإخوة المسلمين بالمسيح هو إهتمام عقائدي .. ولذلك فليس هناك مسلم في أي مكان يمكنه أن يسب المسيح عليه السلام حتى ولو سمع أخ مسيحي أو أب مسيحي مثل زكريا بطرس يسب في رسول الإسلام ليلا نهار.. فلن يكون الرد أبدا بسب (المسيح) عليه السلام.

المشكلة الحقيية تكمن في عدة أسباب
    1- أن من النادر أن تجد أخ مسلم قراء العهد القديم والعهد الجديد من الجلدة للجلدة
    2- من النادر أن تجد أخ مسلم قد درس وتدبر العهد القديم والجديد من الجلدة للجلدة
    3- من النادر جدا أن تجد أخ مسلم قد درس وقراء الأناجيل (الغنوصية) من الجلدة للجلدة
    4- من النادر أن تجد أخ مسلم قد درس وتدبر مخطوطات البحر الميت من الجلدة للجلدة

إذا تواجد (أخ مسلم) لديه الوقت والصبر لقراءة ما سبق من الجلد للجلدة .. سيتبين له بوضوح أن المسيح عيسي عليه السلام المذكور عندهم في القرآن نبي النصاري الذين تلقبوا بهذا الإسم لأنهم قالوا نحن آنصار الله
    ليس هو ذات نفسه يسوع الرب ..الإخوة المسيحيون .. القادم من قرية بالجليل إسمها (الناصرة)

فعيسى ليس هو يسوع
    عيسى هو (معلم الحق) المذكور بالجزء الأول من مخطوطات البحر الميت .. وهو من نسل هاروني وليس داودي
    وعرف باللغة اليونانية بسم (إسيوس) .. وتأمر عليه كهنة الصدقيون ووضعوه على (خشبه) عام 169 قبل الميلاد . إلا أنهم لم يتمكنوا من صلبه .. بل رفعه الله من على الخشبه أمام أعين أتباعه. وكان هذا بداية لثورة الكاهنة المعروفة بثورة المكابيين

(إسيوس) هو الإسم اليوناني .. حيث يستبدلون حرف الــ (ع) بــ (E -I)
    ثم يضيفون حرف الــ ( S) في نهاية الإسم المذكر
    وعليه (إسيوس) تنطق باللغة الأرمية بــ (عيسو).. والذي هو (عيسى) بالعربية

وعليه .. فعندما يصل مستوي الثقافة في العالم الإسلامي لمستوي يدرك فيه المسلم العادي بأن (نبي النصاري) هو عيسى ليس هو يسوع الرب .. في تلك اللحظة أكد لك بأنه لن يهتم أحد بالدخول للمنتديات المسيحية .. وسيبحثون عن منتديات (النصارى) ليعلموا أكثر عن رسول الله (عيسى) فهو المذكور في القرآن وهو علم الساعة

عيسى ويحيي وزكريا كانوا من الإبييون .. نسل (العلى) حفيد الكاهن آبيثار الذي خلع هو نسله من خط الكهانة في دولة سليمان .. وأستبدل بالكاهن الصادوق

هناك سلسلة كاهنة غامضة في التاريخ اليهودي تعرف بسلسلة الكاهن (آونياس) حيث ولأول مرة ترفض السجلات التاريخية اليهودية تسجيل أسماء سلسلة الكاهن (آونيا) أي (آونياس) .. ويكتفون بتلقيبهم بسم
    آونياس الأول + أونياس الثاني + آونياس الثالث .. وهكذا دون التصريح بأسمائهم الشخصية
    وفي هذه السلسة يوجد شخصان هم آونياس الأول المعروف بــ (راسم الدوائر) المستجاب الدعاء وهو الذي كان يمتطي حمار ومار بأورشليم لحظة تدميرها وسأل رب العالمين عن كيفية إعادة تلك المدينة مرة أخرى للحياة

{أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلَى قَرْيَةٍ وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا قَالَ أَنَّىَ يُحْيِـي هَـَذِهِ اللّهُ بَعْدَ مَوْتِهَا فَأَمَاتَهُ اللّهُ مِئَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قَالَ كَمْ لَبِثْتَ قَالَ لَبِثْتُ يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قَالَ بَل لَّبِثْتَ مِئَةَ عَامٍ فَانظُرْ إِلَى طَعَامِكَ وَشَرَابِكَ لَمْ يَتَسَنَّهْ وَانظُرْ إِلَى حِمَارِكَ وَلِنَجْعَلَكَ آيَةً لِّلنَّاسِ وَانظُرْ إِلَى العِظَامِ كَيْفَ نُنشِزُهَا ثُمَّ نَكْسُوهَا لَحْماً فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ قَالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ }البقرة259

فأماته رب العالمين (100 عام) في القرآن بينما التلمود يقول أنه نام (70 عام)
    وعاد للحياة .. وهو الجد الأكبر لنبي الله عيسي
    ولقب بسم (عمران) لأنه عاش (عمر + عمر)
    ثم أنجب إبنته (مريم بنت عمران) وهي من النسل الهاروني القادم من الكاهن (أونيا أو آونياس)
    ومن مريم جاء الحفيد الثالث المذكور في التلمود بسم (آونياس الثالث) والمعروف بسم شخصي في مخطوطات البحر الميت بسم (إسيوس معلم الحق)
    ولذلك سمي بسم (عيسى بنت مريم بنت عمران).. وكانوا جميعهم من جماعة (الإبينون) والذين عرفوا بعد ذلك بسم (المسيحيون اليهود) وجميعهم تواجد قبل ميلاد يسوع بقرابة 169 عام .. وهم أحد أسباب الثورة المكابية
    وسلام