كندا بعيون واقعية - الصفحة 54 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

كندا بعيون واقعية

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 27th July 2011, 08:03 PM Dr-Alrefa3y غير متواجد حالياً
    Dr-Alrefa3y
    Silver Member

Dr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond repute

Dr-Alrefa3y's Flag is: Canada

أنا : Dr-Alrefa3y

دى كان مداخلة لى ردا على احد الزملاء بخصوص امتحان الرخصة كى تعم الفائدة

شوف ياجميل بخصوص الرخصة

هترجم الرخصة والخطاب اللى انت جبته من المرور فى اى مكتب ترجمة على سبيل المثال فيه مكتب ترجمة بالقرب من تقاطع لورانس مع فارمسى اسم صاحبة المكتب مها تكلا وعنوانهم كالاتى
    1919 Lawrence Ave. E., Suite 301, Toronto, Ontario CANADA M1R 2Y6
    ت
    (416) 759-4334

بعد الترجمة بتطلع على مركز امتحان المعلومات وعنوانه كالاتى
    1450 Lawrence Ave E
    North York, ON M4A 2S8, Canada

بتدفع الرسوم ,وبتتصور وبتمتحن المعلومات وبيعطيك النتيجه وانت واقف ,بعدها بتقدم على امتحان السواقة الميعاد اللى يناسبك

بتذاكر طبعا قبل الامتحان من كتاب المرور ,ادخل على المواقع ادناة ,امتحان الاشارات مابيخرجشى منها . .

https://find-a-driving-school.ca/ontario/

https://www.toptipsclub.com/G1Test_Index.asp

https://www.mto.gov.on.ca/english/dan...ok/index.shtml

https://www.mto.gov.on.ca/english/dandv/driver/handbook/section3.0.0.shtml

بالتوفيق

قديم 27th July 2011, 10:56 PM Sweet Heart غير متواجد حالياً
    Sweet Heart
    Platinum Member

Sweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond repute

Sweet Heart's Flag is: Canada

أنا : Sweet Heart

شكراً د. رفاعي على التوبيك الأكثر من رائع وربنا يعوضك خيرعن كل معلومة ساعدت بها، بالنسبة لموضوع الرخصة أنا سمعت معلومة مش متأكدة كتير من مدى صحتها إن حالياً علشان حجز ال G2 بعد ال G1 مباشرة أصبحوا يكتفوا بالرخصة والترجمة المعتمدة لها ومش بيطلبوا جواب المرور وهذا الموضوع مطبق حديثاً لتسهيل الإجراءات، هل حضرتك عندك فكرة عن صحة هذا الكلام ولا دي مجرد شائعة (علماً بإني سمعتها من شخص مدرب قيادة)، تحياتي لشخصك الكريم

قديم 27th July 2011, 11:36 PM Dr-Alrefa3y غير متواجد حالياً
    Dr-Alrefa3y
    Silver Member

Dr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Sweet Heart
    شكراً د. رفاعي على التوبيك الأكثر من رائع وربنا يعوضك خيرعن كل معلومة ساعدت بها، بالنسبة لموضوع الرخصة أنا سمعت معلومة مش متأكدة كتير من مدى صحتها إن حالياً علشان حجز ال G2 بعد ال G1 مباشرة أصبحوا يكتفوا بالرخصة والترجمة المعتمدة لها ومش بيطلبوا جواب المرور وهذا الموضوع مطبق حديثاً لتسهيل الإجراءات، هل حضرتك عندك فكرة عن صحة هذا الكلام ولا دي مجرد شائعة (علماً بإني سمعتها من شخص مدرب قيادة)، تحياتي لشخصك الكريم

ده حقيقى يافندم ,وانا شخصيا والمدام عملنا كده

انا كان معايا الرخصة وترجمتها من مكتب ترجمة فقط

بينما المدام كان معها رخصة اردنية واكتفينا بتوثيقها فقط من السفارة .

بعد امتحان جى 1 دخلونى على جى2 بينما دخلت المدام على الفل جى (جى) مباشرة

موظف الترجمة اقترح على قبلها لو عايز ادخل على الفل جى اوثقها فى السفارة فوق الترجمة لكنى فضلت ادخل على جى 2 اولا ..

قديم 27th July 2011, 11:39 PM Dr-Alrefa3y غير متواجد حالياً
    Dr-Alrefa3y
    Silver Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة OmarDent
    بالتوفيق ان شاء الله يا دوك في الامتحان
    عقبال ال license قريبا ان شاء الله

شكرا ياجميل وعقبال اللاندنج
    بالرغم ان مشوار رخصة طب الاسنان اسمع انه صعب ومكلف لكنه فيما بعد بيكسب دهب

بالتوفيق

قديم 27th July 2011, 11:50 PM samurad غير متواجد حالياً
    samurad
    Senior Member

samurad will become famous soon enoughsamurad will become famous soon enough

أنا : samurad

!For Medical Professionals Only

د رفاعى
    يعنى احنا خلاص مش محتاجين شهادة من المرور ؟؟ مع العلم بان رخصتى المصرية تم تجديدها من سنة واحدة فقط فبالتالى سيكون تاريخها من سنة واحدة مع العلم انى مطلع رخصة من حوالى 18 سنة بس زى مانتا عارف ان التجديد بس الى بيبان عليها .. هل كدة لو ترجمتها,, لازم اعتمدها من السفارة المصرية بكندا وله ايه علشان ادخل على الفل جى مباشرة ؟؟

وانا سمعت ان مكان امتحان السواقة فى
    College Park Counter

Lower Level, 777 Bay Street
    Toronto

فهل هم اكتر من مكان وله ايه ؟

وتحياتى لك

قديم 27th July 2011, 11:57 PM Dr-Alrefa3y غير متواجد حالياً
    Dr-Alrefa3y
    Silver Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samurad
    د رفاعى
    يعنى احنا خلاص مش محتاجين شهادة من المرور ؟؟ مع العلم بان رخصتى المصرية تم تجديدها من سنة واحدة فقط فبالتالى سيكون تاريخها من سنة واحدة مع العلم انى مطلع رخصة من حوالى 18 سنة بس زى مانتا عارف ان التجديد بس الى بيبان عليها .. هل كدة لو ترجمتها,, لازم اعتمدها من السفارة المصرية بكندا وله ايه علشان ادخل على الفل جى مباشرة ؟؟

وانا سمعت ان مكان امتحان السواقة فى
    College Park Counter

Lower Level, 777 Bay Street
    Toronto

فهل هم اكتر من مكان وله ايه ؟

وتحياتى لك

لا ياغالى خليك فى الضمان وجيب خطاب المرور ,لأن سنة واحدة غير كافية كخبرة
    اعتقد لأن رخصتى عشان كانت فوق 4 سنوات قبلوها كخبرة ...

يوجد اكثر من مكان للاختبار ,لورانس لشرق تورونتو ,وباى ستريت فى الداونتوان ...

قديم 28th July 2011, 12:09 AM samurad غير متواجد حالياً
    samurad
    Senior Member

samurad will become famous soon enoughsamurad will become famous soon enough

أنا : samurad

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr-Alrefa3y

لا ياغالى خليك فى الضمان وجيب خطاب المرور ,لأن سنة واحدة غير كافية كخبرة
    اعتقد لأن رخصتى عشان كانت فوق 4 سنوات قبلوها كخبرة ...

يوجد اكثر من مكان للاختبار ,لورانس لشرق تورونتو ,وباى ستريت فى الداونتوان ...

الف شكر ياجميل .. بس لازم نعتمد الرخصة من السفارة المصرية بكندا علشان ندحل امتحات الجى على طول بعد G1 ?

وياريت يادكتور تشرح لنا شوية عن موضوع الضرائب بكندا لانه مش مفهوم بصراحة .. يعنى مثلا لو عملت لاندج ومشيت ورجعت بعد سنة او اتنين حيبقى عليه ضرائب حتى لو كنت قاعد برة كندا وله ايه النظام ؟ وبتتحسب ازاى

والف شكر لك مقدما

قديم 28th July 2011, 12:58 AM Dr-Alrefa3y غير متواجد حالياً
    Dr-Alrefa3y
    Silver Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samurad
    الف شكر ياجميل .. بس لازم نعتمد الرخصة من السفارة المصرية بكندا علشان ندحل امتحات الجى على طول بعد G1 ?

وياريت يادكتور تشرح لنا شوية عن موضوع الضرائب بكندا لانه مش مفهوم بصراحة .. يعنى مثلا لو عملت لاندج ومشيت ورجعت بعد سنة او اتنين حيبقى عليه ضرائب حتى لو كنت قاعد برة كندا وله ايه النظام ؟ وبتتحسب ازاى

والف شكر لك مقدما

توثيق السفارة يؤهلك للفل جى بعد امتحان المعلومات مباشرة ,,

شوف ياغالى
    حسابيا انا معنديش خلفية حتى الان تؤهلنى للشرح فى الموضوع ده

لكن اللى انا اعرفة انك قبل شهر 4 من كل عام لازم تقدم ملفك الضريبى ,واذا كنت خارج كندا او البيانات بتقول انك من ذوى الدخل المحدود بيرجعلك جزء من الضرائب اللى انت دفعتها

اعتقد ان اللى دخلهم اقل من 24 الف سنويا يدخلوا ضمن الشريحة دى

عديلى كندى ومقيم فى ابوظبى من 10 سنوات وكل عام بيجى يقدم ملفة الضريبى مع محاميه
    بانتظام .

قديم 28th July 2011, 02:57 AM Moe غير متواجد حالياً
    Moe
    Senior Member

Moe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond repute

أنا : Moe

اسال يا جميل, فيه ارخص من حكيم كتير ونفس جودة النضارات, احسنهم والي بتعامل معاه علي طول Optical factory في المول الي رحناه في Thorncliffe Park Dr. لو فاكر عند المطعم الأفغاني..East York town center صف دولارمة الناحية التانية..عندهم نضارات من 49 دولار للسعر الي انت عايزه...

*ياريت تكون Filed your tax السنه دي مهما كان دخلك سكان أنتاريو الي Filed their taxes تقريبا كل شهر بيجيلهم شيك من الحكومه مابين
    HST and GST and something else I don’t remember now .. فيه أبشن أنهم يحطولك الفلوس دي Direct deposit

*ملف ضريبي ومحامي ..مش عارف ليه أنا حاسس أن القصه كبيره اوي لشخص جديد في البلد لاني كذا شخص سألني ..وفيه الي كان بيسألني علي محامي عشان الملف الضريبي..مش مستاهلة.. روح علي اقرب HR& block في كل ركن في كندا حتلاقي واحد و في نص ساعة كله حيكون تمام ومش حيكلف 30 دولار..القصه مش بالتعقيد ده ..لا محامي ولا غيره أنا سنين معاهم..فيه On-line service كمان ..لو بره البلد وعندك Ties داخل البلد .حرجعلك ارغي معاك كمان شويه
    رمضان كريم

قديم 28th July 2011, 03:36 AM Sweet Heart غير متواجد حالياً
    Sweet Heart
    Platinum Member

Sweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond reputeSweet Heart has a reputation beyond repute

Sweet Heart's Flag is: Canada

أنا : Sweet Heart

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr-Alrefa3y

ده حقيقى يافندم ,وانا شخصيا والمدام عملنا كده

انا كان معايا الرخصة وترجمتها من مكتب ترجمة فقط

بينما المدام كان معها رخصة اردنية واكتفينا بتوثيقها فقط من السفارة .

بعد امتحان جى 1 دخلونى على جى2 بينما دخلت المدام على الفل جى (جى) مباشرة

موظف الترجمة اقترح على قبلها لو عايز ادخل على الفل جى اوثقها فى السفارة فوق الترجمة لكنى فضلت ادخل على جى 2 اولا ..

شكراً جزيلاً