مغارة المهندسين ( خطوات المعادلة/مراجع /مجالات العمل/تجارب شخصية ) - الصفحة 77 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

مغارة المهندسين ( خطوات المعادلة/مراجع /مجالات العمل/تجارب شخصية )

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 17th May 2017, 07:18 AM Hendam غير متواجد حالياً
    Hendam
    Junior Member

Hendam is on a distinguished road

Hendam's Flag is: Egypt

أنا : Hendam

ماشاء الله موضوع قيم جدا ,,,, ربنا يجازي خير كل الناس اللي تعبت فيه

قديم 4th July 2017, 06:56 PM mohamedatta غير متواجد حالياً
    mohamedatta
    Junior Member

mohamedatta is on a distinguished road

mohamedatta's Flag is: Egypt

:Canada:

أنا : mohamedatta

السلام عليكم استاذنكم ممكن تساعدوني كنت عايز اعرف عن معادلة الكندية للمهندسين المعماريين و خطوات الحصول على رخصة مزاولة المهنة في كندا ؟
    انا شفت الموضوع على المنتدا بس توهت جامد اوي و بقالي شهور بلف حولين نفسي من عارف اوصل لحاجة و اسف للازعاج

قديم 4th July 2017, 11:14 PM حشيش غير متواجد حالياً
    حشيش
    Field Marshal

حشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond repute

حشيش's Flag is: UK

:Canada:

أنا : حشيش

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedatta
    السلام عليكم استاذنكم ممكن تساعدوني كنت عايز اعرف عن معادلة الكندية للمهندسين المعماريين و خطوات الحصول على رخصة مزاولة المهنة في كندا ؟
    انا شفت الموضوع على المنتدا بس توهت جامد اوي و بقالي شهور بلف حولين نفسي من عارف اوصل لحاجة و اسف للازعاج

أولاً برحب بك معنا فى المنتدى ... شوف رابط الموضوع ده جايز يساعدك

https://www.almatareed.org/vb/showth...7#.WVwguYgrK70

قديم 25th September 2017, 02:46 PM maabdelkader غير متواجد حالياً
    maabdelkader
    Junior Member

maabdelkader is on a distinguished road

maabdelkader's Flag is: Egypt

أنا : maabdelkader

دلوقتي انا في حيره.. ايهما افضل ل Electrical Engineer with experience in Automation Engineering
    ألبرتا ولا اونتاريو..
    من ناحية سهولة المعادلة ومن ناحية سهول الحصول على وظيفة.
    المعلومات اللي عندي كالتالي .
    ألبرتا: بسمع ان امتحان ال Fundamental Engineering هيساعدني في الحصول على Licence في البرتا بدون امتحانات هناك .. وبما ان الامتحان ده ممكن امتحنه في مصر ف ده هيقصر مشوار ال Licence وده في صالح ألبرتا ..بس مشكلتهم انهم مش بيقبلوا ايلتس وبيشترطوا تويفل 100 لأي حد دراسته مش انجليزي ..في ناس بتقول ممكن اجيب ورقة من الجامعة تثبت ان دراستي كانت باللغة الانجليزي ..مش عارف هندسة القاهرة هترضى تديني ورقة زي كده ولا لا ..
    أونتاريو: التقديم على المعادلة مجاني للمهاجرين الجدد لحد 6 شهور..دي نقطة كويسة بس بسمع ان امتحاناتهم صعبة وغالبا هبقى محتاج ادرس في جامعات هناك . للأسف مش لاقي معلومة عن تكلفة الدراسة ومدتها تقريبيا ..
    ...
    دي المعلومات اللي عندي ..لو غلطت حد يصلحلي .. و أرجو المساعدة من أهل الخبرة في اجابة سؤالي الاساسي ..ألبرتا ولا أونتاريو ؟!
    الشكر موصول مقدما

قديم 10th October 2017, 09:15 AM فهد الصحراء غير متواجد حالياً
    فهد الصحراء
    Member

فهد الصحراء has much to be proud ofفهد الصحراء has much to be proud ofفهد الصحراء has much to be proud ofفهد الصحراء has much to be proud ofفهد الصحراء has much to be proud ofفهد الصحراء has much to be proud ofفهد الصحراء has much to be proud ofفهد الصحراء has much to be proud of

فهد الصحراء's Flag is: Egypt

أنا : فهد الصحراء

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maabdelkader
    دلوقتي انا في حيره.. ايهما افضل ل Electrical Engineer with experience in Automation Engineering
    ألبرتا ولا اونتاريو..
    من ناحية سهولة المعادلة ومن ناحية سهول الحصول على وظيفة.
    المعلومات اللي عندي كالتالي .
    ألبرتا: بسمع ان امتحان ال Fundamental Engineering هيساعدني في الحصول على Licence في البرتا بدون امتحانات هناك .. وبما ان الامتحان ده ممكن امتحنه في مصر ف ده هيقصر مشوار ال Licence وده في صالح ألبرتا ..بس مشكلتهم انهم مش بيقبلوا ايلتس وبيشترطوا تويفل 100 لأي حد دراسته مش انجليزي ..في ناس بتقول ممكن اجيب ورقة من الجامعة تثبت ان دراستي كانت باللغة الانجليزي ..مش عارف هندسة القاهرة هترضى تديني ورقة زي كده ولا لا ..
    أونتاريو: التقديم على المعادلة مجاني للمهاجرين الجدد لحد 6 شهور..دي نقطة كويسة بس بسمع ان امتحاناتهم صعبة وغالبا هبقى محتاج ادرس في جامعات هناك . للأسف مش لاقي معلومة عن تكلفة الدراسة ومدتها تقريبيا ..
    ...
    دي المعلومات اللي عندي ..لو غلطت حد يصلحلي .. و أرجو المساعدة من أهل الخبرة في اجابة سؤالي الاساسي ..ألبرتا ولا أونتاريو ؟!
    الشكر موصول مقدما

أتمنى حد يفيدك و يفيدنى لأنى جديد و تاية جامد فى الموضوع دة

قديم 10th December 2017, 04:43 PM muhamed_fathi غير متواجد حالياً
    muhamed_fathi
    Junior Member

muhamed_fathi is on a distinguished road

أنا : muhamed_fathi

الاخ الفاضل مهندس شاوي
    فضلا انا كنت قدمت للمعادله في الهدسه الطبيه هنا في تورونتو والحمدلله عديت في المقابله ودلوقت المفروض هعمل امتحان Professional Practice Exam (PPE) هل عند حضرتك اواي احد من الاعضاء اى معلومات عن امتحان الماده دي وهل فيه مكان ممكن يكون بيدي كورس عنها لاني سمعت ان الكتاب اللي الهيئه بتوصي بيه كتاب كبير جدا وفيه معلومات كتيره جدا
    اكون شاكر للرد
    انا الميل بتاعي على ياهو
    muhamed_fathi

قديم 10th December 2017, 04:49 PM muhamed_fathi غير متواجد حالياً
    muhamed_fathi
    Junior Member

muhamed_fathi is on a distinguished road

أنا : muhamed_fathi

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shawi
    سيدي الفاضل انت بس اشر
    انت تؤمرياجميلبالنسبه للامتحانات للسنوات السابقه التي تخص المهندس تحت التدريب فدي قسمين
    الاول تبع الجامعه اذا كنت التحقت بالجامعه وبالتالي تشوف مكتبة الجامعه
    الثانيه اذا كنت بتذاكر لوحدك وحتمتحن في ابيجا اقصد فرعها في المقاطعه اللي مهاجرلها هنا الامتحانات موجوده في الموقع نفسه ومقسمين تبع الفرع يعني مهندس اجهزهطبيه ليه ازئله غيرالمدني غير الكهربا غير الكيميا
    بالنسبه للاسئله اللي فوق...حضرتك شوف اني كاتب انهاكانت كده ودلوقتي بقت اختار الجواب من اربع اختيارات
    ولان مفيش اسئله سابقه عالنت انا تطوعت اني اجيب دول هنا
    اونتاريو لما تدور بتلاقي اسئله لكن البراري و بريتش كولومبيا بح مفيش
    انا اشتريت كتابين خارجيينكلفوني حوالي ميتين دولار ولقيتهم طابعين اسمي وبياناتي في كل صفحه علشان معرفش اديهم لاي حد بسببحقوق الملكيه ولسه يادوب ببص عليهم وباقول يا هادي
    فيه دورات بتتعمل بحوالي ميتين وسبعين دولار على يومين وبيدوك كت تتمرن عليها فيها ميتين سؤال بتساعد

ريفرنس القصد بيها من انهي فصل ايثك...قانون...ملكيه فكريه الخ

الاخ الفاضل مهندس شاوي
    فضلا انا كنت قدمت للمعادله في الهدسه الطبيه هنا في تورونتو والحمدلله عديت في المقابله ودلوقت المفروض هعمل امتحان Professional Practice Exam (PPE) هل عند حضرتك اواي احد من الاعضاء اى معلومات عن امتحان الماده دي وهل فيه مكان ممكن يكون بيدي كورس عنها لاني سمعت ان الكتاب اللي الهيئه بتوصي بيه كتاب كبير جدا وفيه معلومات كتيره جدا
    اكون شاكر للرد
    انا الميل بتاعي على ياهو

muhamed_fathi

قديم 25th December 2017, 12:49 PM م/سامح غير متواجد حالياً
    م/سامح
    Silver Member

م/سامح has a reputation beyond reputeم/سامح has a reputation beyond reputeم/سامح has a reputation beyond reputeم/سامح has a reputation beyond reputeم/سامح has a reputation beyond reputeم/سامح has a reputation beyond reputeم/سامح has a reputation beyond reputeم/سامح has a reputation beyond reputeم/سامح has a reputation beyond reputeم/سامح has a reputation beyond reputeم/سامح has a reputation beyond repute

م/سامح's Flag is: Egypt

أنا : م/سامح

سوال للمهندسين فى كندا : سنه على الاقل امامى للسفر ايهما افضل ان امشى فى سكه المعادله ؟ ام اغير الكارير و ادرس CCNA ؟ و منها اقدر اشتغل فى تخصص الشبكات فى كندا بدون معادله .
    و لو المعادله هل اقدر ابتديها من هنا فى مصر ؟
    انا رايح ساسكتشون (فى الاول) - هل المعادله لازم تكون من هناك ؟ و لا يفضل بتكون بجهه الاستقرار ؟

قديم 3rd January 2018, 04:40 AM heba j غير متواجد حالياً
    heba j
    Junior Member

heba j is on a distinguished road

heba j's Flag is: Syria

أنا : heba j

السلام عليكم

انا عندي ملف بالEE
    مهندس معماري وعامل ايلتس ومقيم من WES
    ولكن احتاج ترشيح مقاطعه لاجل ال600 نقطة

بحثت فوجدت ساسكاتشوان تطلب مهنتي بدون عقد عمل
    ولكن بجانب المهنة كتبو انييجب ان اكون معتمد اي ان مهنتي regulated
    فهل استطيع التقديم للترشيح
    ام ان لا خيار الا بعد المعادلة والتي تطلب تقديم فحص بالداخل الكندي؟؟؟؟

ارجوكم افيدوني
    وشكرا

قديم 4th January 2018, 10:36 AM Osamagomaa غير متواجد حالياً
    Osamagomaa
    Junior Member

Osamagomaa is on a distinguished road

أنا : Osamagomaa

APEGS
    علشان ابعت صوره الباسبور لهناك لازم تكون مختومه
    ممكن حد يدلنى على مكتب رخيص يختمهالى