اضرار شرب القهوه - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المرأة والأسرة والطفل > شؤون المرأة

شؤون المرأة

شؤون المرأة

اضرار شرب القهوه

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 13th December 2015, 07:53 PM عالي مستواها غير متواجد حالياً
    Golden Member

عالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond repute

افتراضي اضرار شرب القهوه

أنا : عالي مستواها

..متشربوش القهوه محبكتش يعني
    اشربو شاي اخضر

يشكل الكافين الموجود في القهوة خطرا على الصحة لقد سمعت ذلك من قبل بالتأكيد، الكثير من الكافيين أمر خطير. على الرغم من أن شرب 2-3 أكواب يوميا تعطيك النتيجة المرجوة من التركيز، فان أكثر من 3 فناجين من القهوة تجلب لعقلك الاجهاد والارهاق .
    2. القهوة والإجهاد النفسي

هناك أشخاص مدمنين للقهوة غالبا ما يشعرون بالتعب والارتباك عندما لا يملكون الإصلاح لحياتهم اليومية. وهذا الاعتماد على القهوة يبدأ في دورة الإنهاك العقلي، مما يؤدي إلى انعدام الحافز واليأس.
    3. إدمان شرب القهوة

يجب أن نذكركم بأن الكافيين هو عنصر الادمان في القهوة. والاعتماد على القهوة العقلي يحدث إذا كان لدينا عادة استهلاك الكثير جدا من القهوة. وسيسبب خفض المعدل المعتاد عليه من القهوة أعراض الانسحاب، مثل الصداع والتعب النفسي.
    4. شرب القهوة و الأرق

استهلاك الكثير من القهوة، وخصوصا في المساء، يزعج النوم المنتظم. وسوف تجد نفسك مستيقظا لفترات طويلة من الليل أو تستيقظ باستمرار في منتصف الليل لأن مكونات القهوة لا تزال تعمل في جسمك.
    5. القهوة والكوليسترول

تزيد من مستوى الكوليسترول في الدم Cafestol وقهويول، اثنين من المواد الكيميائية في القهوة، التي تزيد من الدهون ومستوى الكوليسترول في الدم على الرغم من تصفية القهوة ولكنها تظل غير آمنة .
    6. القهوة والصداع

القهوة في حد ذاتها لا تسبب التهيج، ولكن أعراض الانسحابية تفعل ذلك. مثل الصداع، ونوبات الهلع، وزيادة معدل ضربات القلب كلها عوامل تساهم في المزاج الشخصي.
    7. أضرار القهوة على الحامل

تشير الدراسات إلى أن النساء اللاتي يشربن كميات كبيرة من القهوة أثناء الحمل من المحتمل أن تلدن أطفال أضعف جسديا. وذلك لأن آثار القهوة تنتقل للطفل أيضا. تجنب القهوة أثناء الحمل هو الحل الأمثل للأمهات وأطفالهن. 8. اضطراب في المعدة القهوة تسبب الجفاف وتنتج بعض الأحماض التي قد تهيج المعدة وبطانتها. يمكن أن يسبب هذا التهاب المعدة أو أسوأ من ذلك، كالقرحة الهضمية.
    8. علاقة القهوة بنوبات الهلع

الجسم بطبيعته لديه القدرة على مواجهة الأحداث والاستجابة السريعة، التي هي غريزة الجسم الطبيعية في مواجهة الأذى. تناول القهوة المفرط يثقل كاهل هذه الاستجابة ويؤدي إلى حالة من الذعر .
    9. القهوة وأمراض القلب والأوعية الدموية

إذا كنت تشرب الكثير من القهوة، سوف تبدأ في الشعور بالخفقان. وقلبك سينبض أسرع بسبب زيادة مستويات الناقل العصبي NOR-الادرينالين في جسمك. زيادة هذه المستويات مع عدم انتظام ضربات القلب، يختلط مع التوتر من حولك ويمكن أن يؤدي إلى أمراض القلب الدائمة. ليس المقصود من هذه القائمة تخويفك او قطع القهوة من يومك تماما، بل هو مجرد تذكير بأن كل شيء يجب أن يؤخذ باعتدال. كما أن تناول القهوة للحصول على النشاط لن يعطيك دائما النتيجة المرجوة.
    10. ألم في المعدة

القهوة تسبب الجفاف وتنتج بعض الأحماض التي قد تهيج المعدة وبطانتها. يمكن أن يسبب هذا التهاب المعدة أو أسوأ من ذلك، كالقرحة

الموضوع الأصلي : اضرار شرب القهوه     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : عالي مستواها

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    هابي بيرث داي دكتور يحيى ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة زحل 1 1271 18th December 2015 10:28 PM
    اضرار شرب القهوه شؤون المرأة رشا هاني 16 5403 13th December 2015 07:53 PM
    طرد سعودي من مطعم مصري موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات NazeeH 4 2877 15th May 2015 02:05 PM
    تنظيف البيت يحمي من السرطان أخبار علمية Matrix 2 1238 12th May 2015 05:01 PM
    متسول مصري رصيده 3.5 مليون جنيه وعمارتان موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات adam abraham 11 1574 10th May 2015 04:58 PM

قديم 13th December 2015, 08:11 PM حشيش غير متواجد حالياً
    حشيش
    Field Marshal

حشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond repute

حشيش's Flag is: UK

أنا : حشيش

طيب أنا بقى مدمن قهوة ومش حاخد بالنصيحة دى

قديم 14th December 2015, 12:23 AM تكسير غير متواجد حالياً
    تكسير
    Platinum Member

تكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond repute

تكسير's Flag is: Syria

أنا : تكسير

هي الحياة تنفع من غير فنجان قهوة علي الصبح مع أغنية دلعني دلع للمطربة حواجب

فلتقولوا ما تريديون
    انا بالقهوة مجنون

إيه يا عاليا حتطفحينا فنجان القهوة كمان ؟؟
    ماذا تبقي بعد فنجان القهوة لنا سلوي
    من طيق مليان ومعبي بالحلوي
    لا تقولي سعاد ولا إحسان ولا نجوي
    شعر تكسير شريب القهوي هههههه

قديم 15th December 2015, 06:04 PM عالي مستواها غير متواجد حالياً
    عالي مستواها
    Golden Member

عالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond repute

على فكره ده كلام علمي ومجرب انا مش مدمنة اي حاجه
    يعني مبعرفش معنى الادمان بس جربت فتره كده اشرب قهوه كتير وبطلت عشان بقيت عصبيه وبيجيلي صداع
    يفكرني اشرب قهوه كرهت الاحساس ده مبحبش حاجه تتحكم عليا بحب ابقى حررره وكمان بتسبب لي القلق
    مبنمش بدري ومن ساعة ما بطلت بقيت كويسه
    مش هتسمعو الكلام هتعجزو بدري هتتكرمشو بدري
    كل ده عشان ايه عشان حواجب هانم ماتشرب
    شاي اخضر هي هتقول لا يعني

قديم 15th December 2015, 08:16 PM Ehab Salem غير متواجد حالياً
    Ehab Salem
    Moderator

Ehab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond repute

Ehab Salem's Flag is: Canada

أنا : Ehab Salem

!For Medical Professionals Only

القهوه مفيده ... الإفراط في القهوه مضر

قديم 16th December 2015, 12:53 PM NazeeH غير متواجد حالياً
    NazeeH
    Moderator

NazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond repute

NazeeH's Flag is: United States

أنا : NazeeH

وبرضة ممكن نقول ..

اللحمة مفيده ... الإفراط في اللحمة مضر
    السمنة مفيده ... الإفراط في السمنة مضر
    المانجة مفيده ... الإفراط في المانجة مضر
    وهكذا دواليك ..
    الإفراط في أي شيء مضر .. وكذلك التفريط
    بشرب قهوة في المناسبات .. من كام سنة كده في الشتا ..
    جبت العدة بتاع القهوة وعملت قعدة في البيت .. هما يومين بس .. وخلاص ..
    لقيت العيال هيبقوا كييفة وعايزين يشربوا معايا ..
    طيب أنا أأقدر أبطل أي حاجة في أي وقت .. والعيال تتصرف معاهم ازاي ..
    مليش أي كيف حاليا .. غير إني بشرب لتر مياه أول ما أصحى من النوم ..

قديم 16th December 2015, 02:21 PM Ehab Salem غير متواجد حالياً
    Ehab Salem
    Moderator

Ehab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond repute

القهوه مفيده ... وأنا بأشرب كوب واحد يوميا في الصباح ..

13 Proven Health Benefits of Coffee

التعديل الأخير تم بواسطة Ehab Salem ; 16th December 2015 الساعة 02:27 PM

قديم 16th December 2015, 10:10 PM عالي مستواها غير متواجد حالياً
    عالي مستواها
    Golden Member

يعني القهوه مفيده
    ماشي اشربو براحتكو وانا مالي القهوه مش زي اللحمه والسمنه خالص ممكن تاكل لحم وممكن تبطل مش مشكله
    القهوه صعب تبطلها بسهوله انا باكل تفاح كتير
    خمسه سته سبع حبات في اليوم تاني يوم عادي لو مكلتش ميجراش حاجه عكس القهوه حتى الكوبايه لازم تشربها ..انا عارفه ليها فوائد بس ضررها اكتر والتعود عليها خطر على الصحه وحتى الشاي وزيهم السيجاره
    بقولكو هتعجزو بدري ايه مش خايفين هتبوظ العظلات يا ايهاب وبعدين ليه جايب لينك بتاعك ده كده تبوظ موضوعي هطلع في نظرهم كدابه

قديم 17th December 2015, 01:29 PM Ehab Salem غير متواجد حالياً
    Ehab Salem
    Moderator

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عالي مستواها
    يعني القهوه مفيده
    ماشي اشربو براحتكو وانا مالي القهوه مش زي اللحمه والسمنه خالص ممكن تاكل لحم وممكن تبطل مش مشكله
    القهوه صعب تبطلها بسهوله انا باكل تفاح كتير
    خمسه سته سبع حبات في اليوم تاني يوم عادي لو مكلتش ميجراش حاجه عكس القهوه حتى الكوبايه لازم تشربها ..انا عارفه ليها فوائد بس ضررها اكتر والتعود عليها خطر على الصحه وحتى الشاي وزيهم السيجاره
    بقولكو هتعجزو بدري ايه مش خايفين هتبوظ العظلات يا ايهاب وبعدين ليه جايب لينك بتاعك ده كده تبوظ موضوعي هطلع في نظرهم كدابه

أنتي صح و اللي بيقول القهوه مفيده صح برضه ... القهوه بها مكونات مفيده لكن الافراط فيها مضر ... زي ما قال نزيه .. حاجات كتير مفيده تصبح مضره عند الافراط

قديم 17th December 2015, 08:47 AM الموعلم غير متواجد حالياً
    الموعلم
    Member

الموعلم has much to be proud ofالموعلم has much to be proud ofالموعلم has much to be proud ofالموعلم has much to be proud ofالموعلم has much to be proud ofالموعلم has much to be proud ofالموعلم has much to be proud ofالموعلم has much to be proud ofالموعلم has much to be proud of

الموعلم's Flag is: Egypt

أنا : الموعلم

الحياه متمشيش الا بفنجان قهوه اسبرسو ع الصبح وانت سايق ع الكونيش وبتسمع صباح بتقول الووووووو بيروت