في رأيكم هل هذا هو المكان الصحيح للانفاق ؟ - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    نتائج انتخابات الرئاسة
    (الكاتـب : تصحيح ) (آخر مشاركة : AndrewInfub)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > أديان وعقائد > شؤون إسلامية

شؤون إسلامية
    TvQuran

شؤون إسلامية

في رأيكم هل هذا هو المكان الصحيح للانفاق ؟

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

مشاهدة نتائج الإستطلاع: اذا كانت هذه المبالغ هي الوحيده المتوفره هل تجد ان انفاقها على توسعة الحرم عمل صائب
    نعم 4 36.36%
    لا 5 45.45%
    لي رأي اخر سأوضحه في مداخلتي 2 18.18%
    المصوتون: 11. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 20th August 2011, 06:42 PM Matrix غير متواجد حالياً
    Matrix
    Golden Member

Matrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond repute

أنا : Matrix

دعوه لموضوعي

والله يا برين انا مشكلتي مع مواضيعك إنك بتطرح أسئلة كبيرة جدا ومهمة.
    وبألاقي من الصعب إني أصيغ إجابة مختصرة عليها.
    وعلى ما ألاقي الوقت المناسب والروقان لكتابة الرد اللي أنا حابب أكتبه يكون الإهتمام بالموضوع أصبح فاتر وتم الإنتقال بالإهتمام لبؤرة إهتمام جديدة....وهكذا دواليك.

قديم 20th August 2011, 07:15 PM monmedo غير متواجد حالياً
    monmedo
    Member

monmedo has a spectacular aura aboutmonmedo has a spectacular aura about

أنا : monmedo

عزيزي برين اسمحلى في نقطة في طرحك انت افترضتها ومعرفش انت افترضتها على اى اساس.
    حضرتك افترضت ان مللك السعودية هو امير المؤمومنين او هو حامل لواء الاسلام وبصراحة هذا الفرض غير صحيح جملة وتفصيلا .
    الراجل بيتصرف كبزنيس مان ... واحيانا كرئيس دولة ... المشروع دة هيدخلة مليارات كبزنس مان وكمان هيسبت ملكة في السعودية كعمل دينى وبالتالى يضرب عصفورين بحجر يلم فلوس علشان يبقى معاة فلوس يهدي بيها الرعية وكمان يتقال انة متدين فحرام الخروج علية وطبعا دة بتعضيد من شيوخ السلطة اللي حرمو الخروج على الحاكم .
    اما موضوع الصومال فدة موضوع هامشي الصومال ليس لها اي ثقل لا تجاري ولا اسلامى ولا عربي وطبعا من وجهة نظر البيزنس والحكم دة استثمار خاسر

بالمناسبة انا لا الوم خادم الحرمين في حاجة اسمها الاولويات واولويات بلدة "من وجهة نظرة" هي الاهم حتى لو كان التبرع لاسرائيل مش لامريكا ودي النقطة اللى الناس مش عايزة تشوفها
    وزي ما بيقولو اللى يعوزة البيت يحرم على الجامع

مش عارف لية لما قريت الموضوع حسيت انك عايز تسمع الاجابة دي

قديم 20th August 2011, 07:57 PM أحمد باشــا غير متواجد حالياً
    أحمد باشــا
    Platinum Member

أحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond repute

أنا : أحمد باشــا

يا برين انت احيانا بتفتح مواضيع لفكرة مسبقة متسلطة على تفكيرك

مفيش علاقة بين ان ملك السعودية يطور مشروع إقتصادي سياحي من وجهة نظره يخدم إقتصاد البلاد و يحقق ارباح و دخول عالية جدا و مضمونة في نفس الوقت

يعني لو قدر يجعل عدد الحجاج 10 مليون هيلاقي طلب من 50 مليون كمان

يبقى ليه ميطورش ... اما التبرعات فهذا موضوع آخر

الموضوع كان يبقى وجيه لو حضرتك اتكلمت عن التطوير نفسه و هل سيحافظ على روحانية طقوس الحج و سلامة الحجاج ام سيتحول لكرنفال سياحي باهت

بقول كده لأن انا كنت في الحج وقت حادثة مصرع الحجاج على جسر الجمرات و كنت بينهم وقتها و ربنا ستر و كتب لي النجاة فقررت ان اعمل دراسة معمارية لإعادة تخطيط مناطق المناسك و الشعائر و اكتشفت وقتها انه لا توجد ادنى معايير السلامة للحجاج ... و بعد ان انهيت الدراسة و كانت بها إقتراحات هامة جدا تناقشت مع احدهم في مكتب الملحق الثقافي السعودي بالقاهرة اللي قال لي ببساطة شديدة لو تصميماتك تجعل الحجاج يزيدون ل 8 او 10 مليون تبقى نجحت

اللي بيحصل دلوقت من إقتراحات هتخلي الحج ميكانيكي بسيور و قضبان و مركبات سريعة ... زي الملاهي كده

قديم 1st September 2011, 01:45 PM Virus غير متواجد حالياً
    Virus
    Golden Member

Virus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond repute

أنا : Virus

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Virus
    الحرم والمشاعر محتاجة ينزلوا قوات تنظم الناس بدل ما بيسيبوا الدنيا تضرب تقلب والناس تهرس في بعض ويشيلوا إيديهم خالص..

لسه راجع من العمرة ولقيت السنة دي أعداد مهولة من القوات (شرطة وجيش ولجان تنظيم) وجهد كبير جدا لتنظيم الخروج والدخول ومنع إن الناس تصلي في أي حتة وتضيق أماكن الطواف والسعي..والنتيجة إن العمرة أسهل كتير مع إن الأعداد كبيرة جدا جدا..

قديم 1st September 2011, 02:29 PM only you غير متواجد حالياً
    only you
    Field Marshal

only you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond repute

only you's Flag is: Egypt

أنا : only you

!For Medical Professionals Only

انا مع راى اليكس فوكس السعوديه قادره على الامرين

قديم 20th October 2011, 01:57 AM hazemtara غير متواجد حالياً
    hazemtara
    Member

hazemtara has a spectacular aura abouthazemtara has a spectacular aura abouthazemtara has a spectacular aura about

hazemtara's Flag is: Canada

أنا : hazemtara

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة brain
    يبقى حضرتك عمرك ما زرت السعوديه
    تصدق انا اول مره روحت فيها السعوديه سنه 2000
    افتكرت انني نزلت في الصومال اوحتى النيجر او اوغندا
    تصدق يا فندم ان الملك اللي بيهتم لصالح شعبه ده
    شفت بعينيا سائقين سعوديين بيعملوا في الكويت ب 75 دينار في الشهر
    يعني حوالي 1000 ريال سعودي
    وهو مبلغ يساوي اجرة العامل البنغالي في الكويت
    تصدق ان هذا الكلام كان موجود اثناء احتلال العراق عام 2003 و استمر حتى منعت السعوديه مواطنيها من الذهاب للعراق عام 2007
    تصدق ان في هذه الفتره كان دخل السعوديه من النفط يوميا مليار دولار
    مليار دولار يوميا
    ممكن واحد يطلع ويقول
    الخدمات التي تقدمها الدوله
    هاقول لحضراتكم ان المدينه المنوره زرتها في فبراير من هذا العام
    الشوارع اللي خلف الحرم
    مش اللي فيها الفنادق
    لا
    اللي وراها
    عباره عن بحيره من المجاري و البيوت القديمه و الايله للسقوط
    السعوديه يا بشر معندهاش نظام صرف صحي
    و اللي عايشين في السعوديه يسمعوا عن بحيرة المسك
    و هي عباره عن بحيره من الصرف الصحي على مشارف جده
    كانت مصدر رعب لاهل جده اثناء الفيضانات التي ضربتهم العام الماضي و الذي يسبقه
    اذن لا يمكن الحديث عن الملك الذي يهتم بمصلحة شعبه ابدا

أنا عايش فى السعودية من 7سنوات ولاففها حتة حتة وأتحدى كثيراً من المقيمين فى السعودية لو لفوا فى السعودية زى ما حلاتى برمها بالشبر ما خليت لا مدينة ولا طريق إلا ما مريت منة.
    حضرتك بتطرح المواضيع بشكل غريب شوية ،،دخلت مشاكل الصومال فى السعوديةفى الحرم والتوسعات الخاصة بالحرم و الكلام عن فقر السعودين وخلافة.

طيب ما هو لا حضرتك بتلوم الملك السعودى وعاوزة يبعت فلوس للصومال وهو غير مسؤول عنهم لأنهم لا هما شعبة ولا رضاهم من عدمة عنة هيفرق معاة.

إذن لما حضرتك ذكرت أن هناك سعودين غلابة إنت شوفتهم متبهدلين فى الكويت ويا عينى على رواتبه الهزيلة ؟؟

أولى بهذا الملك بدل ما يبعزء الفلوس على الصومال وغيرم من المصرين إن يعطى شعبة الأول.

يعنى بيتى وعيالى اولى ومليش دعوة لا صومال ولا غيرة؟؟؟؟؟

حضرتك تناقض نفسك؟؟؟!!!

تلوم الملك لأنه لم يعط الصومالين & وفى نفس الوقت لم ترحمة لأنة السعودين جعانين وطالع روحهم وبيشحتوا؟؟؟؟؟

طيب إزاى أفهم؟؟؟؟؟

الراجل يقطع نفسة؟؟؟؟؟