تتوقع امتى ؟ مجرد تساؤل - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

تتوقع امتى ؟ مجرد تساؤل

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 3rd December 2010, 06:21 AM kaza غير متواجد حالياً
    Senior Member

kaza will become famous soon enoughkaza will become famous soon enough

kaza's Flag is: Canada

:Canada: تتوقع امتى ؟ مجرد تساؤل

أنا : kaza

تتوقع امتى ممكن كندا توقف الهجرة اليها او انها تصعب شروط الهجرة ؟
    خايف في يوم تكون الجنسية الكندية شي بو طقة !! وسوقها واقع ؟

الموضوع الأصلي : تتوقع امتى ؟ مجرد تساؤل     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : kaza

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    الحياة بعد الجنسية الكندية خارج كندا الهجرة إلى كندا shawi 99 15272 1st February 2014 08:09 PM
    هل حد عنده فكره خطوات استخراج ألبي أر كارد ( بدل... الهجرة إلى كندا kaza 14 2033 9th December 2013 10:48 AM
    مطلوب مساعده في اختيار الحل .. الهجرة إلى كندا Elhamy 10 1973 28th September 2013 05:06 PM
    حد عنده نصيحه ؟ الهجرة إلى كندا الابتسامه 22 3122 22nd July 2013 03:47 PM
    الابتسامة وكازا بين اديكي يا كندا أسئلة كازوكية... الهجرة إلى كندا الابتسامه 370 23617 23rd December 2012 02:00 PM

قديم 3rd December 2010, 06:49 AM ehabtaher غير متواجد حالياً
    ehabtaher
    Golden Member

ehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to all

أنا : ehabtaher

سوقها واقع لما تبقى البلد اللى انت منتمى ليها لا تفيد من يحمل هذه الجنسيه
    يعنى ليس لك مستقبل فيها
    ليس لك تعليم فيها
    ليس لك معيشه كريمه فيها
    لا تستطيع ان تعمل بكرامه وتحصل على اجر معقول

صحيح كل المميزات دى مش فى كندا لمن لم يتعلموا فى كندا
    لكن اللى اتعلم فى كندا يعرف يعنى ايه العمل فى كندا ومميزات كندا

لكن اذا كان الهدف جنسيه .. وبعدين الاستفاده بها فى الخارج.. فياريت تبقى الجنسيه واقعه .. وده يفيد كندا اكتر .. لان كل الهربانين بره كندا بجنسيتهم الكنديه .. يرجعوا يعيشوا فى كندا

قديم 3rd December 2010, 08:35 AM kaza غير متواجد حالياً
    kaza
    Senior Member

وهذا هو اللي بتكلم عنه انا حاسس ان في ناس كتيييييييييييييييييير بتستغل كندا عشان الجنسية واحيانا بتمنى الهجرة تكون اصعب كتييييير عشان مش اي حد يخدها
    انا ممكن اكون عنصري فعلا ومابحبش اللي مالوش ولاء لشيء عمره ماضرك... يعني انا مش لاقي دولتي بتريحني ومش لاقي وطن اساسا واول ماخد الجنسية الكندية اول حاجة حعملها احتراما لكندا ورد الجميل اني اتنازل عن الجنسية الاولى
    لكن اللي يغييييييييييييظ ان في ناس بتاخد الجنسية الامريكية او البريطانية او الفرنسية الكندية الايطالية وبتفضل عرب بالدماغ الغبية وبتفضل تسب وتلعن الدولة اللي عملت للشخص اللي حامل جنسيتها كيان ووطم وحياة كريمة
    انت فاهم قصدي ؟

قديم 3rd December 2010, 08:39 AM kaza غير متواجد حالياً
    kaza
    Senior Member

يعني بكستاني اخد الجنسية البريطانية وراح فجر مكان في بريطانيا
    شخص اخد الجنسية الامريكية ويذم امريكا

انا شخصيا اعرف عايلة والله العظيييييييييييييييم بتلعن وبتسب امريكا ولما قرب موعد ولادة زوجة الراجل قالها يالااه عايزين البيبي يتولد بأمريكا عشان الجنسية ... ياولاد ال......
    اييييييييييييييه ؟؟؟؟

قديم 10th December 2010, 12:49 PM ahmedgoood غير متواجد حالياً
    ahmedgoood
    Banned

ahmedgoood is on a distinguished road

أنا : ahmedgoood

!For Medical Professionals Only

خلى كل حاجه على الله ورب العباد اذا وهب لاتسال عن السبب

قديم 10th December 2010, 01:19 PM GSoleiman غير متواجد حالياً
    GSoleiman
    Member

GSoleiman is on a distinguished road

GSoleiman's Flag is: Canada

أنا : GSoleiman

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ehabtaher
    سوقها واقع لما تبقى البلد اللى انت منتمى ليها لا تفيد من يحمل هذه الجنسيه
    يعنى ليس لك مستقبل فيها
    ليس لك تعليم فيها
    ليس لك معيشه كريمه فيها
    لا تستطيع ان تعمل بكرامه وتحصل على اجر معقول

صحيح كل المميزات دى مش فى كندا لمن لم يتعلموا فى كندا
    لكن اللى اتعلم فى كندا يعرف يعنى ايه العمل فى كندا ومميزات كندا

لكن اذا كان الهدف جنسيه .. وبعدين الاستفاده بها فى الخارج.. فياريت تبقى الجنسيه واقعه .. وده يفيد كندا اكتر .. لان كل الهربانين بره كندا بجنسيتهم الكنديه .. يرجعوا يعيشوا فى كندا

دكتور إيهاب

أعتقد الجملة اللي بالأحمر دي مش مظبوطة

فيه ناس كتير قوي هنا مش متعلمين في كندا وبيشغلوا أعلى المناصب وليهم مستقبل كويس قوي...أنا بتكلم على ناس مهجرة في أخر 5 سنين وسنهم في الثلاثينات

كل دة يتوقف على تفكير الشخص وإستعداده وذكاؤه...

تحياتي

قديم 10th December 2010, 03:03 PM Ehab Salem غير متواجد حالياً
    Ehab Salem
    Moderator

Ehab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond repute

Ehab Salem's Flag is: Canada

أنا : Ehab Salem

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة GSoleiman
    دكتور إيهاب

أعتقد الجملة اللي بالأحمر دي مش مظبوطة

فيه ناس كتير قوي هنا مش متعلمين في كندا وبيشغلوا أعلى المناصب وليهم مستقبل كويس قوي...أنا بتكلم على ناس مهجرة في أخر 5 سنين وسنهم في الثلاثينات

قديم 10th December 2010, 03:18 PM Ehab Salem غير متواجد حالياً
    Ehab Salem
    Moderator

Ehab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond repute

Ehab Salem's Flag is: Canada

أنا : Ehab Salem

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kaza
    اول ماخد الجنسية الكندية اول حاجة حعملها احتراما لكندا ورد الجميل اني اتنازل عن الجنسية الاولى

تاني
    يا كازا إنت حر إنك تتنازل عن جنسيتك الأولى إذا كنت لا تشعر بالإنتماء إليها ... لكن معظم الناس عندهم إنتماء لبلدهم الأول ... و حب و إنتماء أيضا لبلدهم الثاني (كندا في هذه الحاله) ... ممكن يكون الواحد زعلان من بلده الأول و سلبياته و شايف إنه مش عايز يعيش هناك تاني ... لكن مش معنى كده إنه مش بيحبه و إنه يتنازل طواعية عن جنسيته ...

أنا كمان عايز أعلق على موضوع "رد الجميل" ده

ممكن كندا (أو أي دولة مهجر أخرى) يكون لها جميل عند المهاجرين من فئة اللاجئين السياسيين أو اللاجئين على Humanitarian basis
    لكن المهاجرين من فئة Skilled workers ... كندا ملهاش جميل عندهم ... كندا أعطتهم تأشيرة هجره وفق نظام نقاط محدد تم فيه تقييم مؤهلاتهم و شهاداتهم و خبرتهم العمليه و حصولهم على تأشيرة الهجره يعني أن كندا قررت أنها تحتاج خبرتهم و عملهم
    بالإضافه إلى أننا نعمل و نفيد الإقتصاد الكندي و ندفع الضرائب
    عشان كده كندا ملهاش جميل عندنا .... بنحبها و ننتمي إليها لكن مش بجميله

قديم 10th December 2010, 03:24 PM GSoleiman غير متواجد حالياً
    GSoleiman
    Member

GSoleiman is on a distinguished road

GSoleiman's Flag is: Canada

أنا : GSoleiman

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مفيش فايده

تاني
    يا كازا إنت حر إنك تتنازل عن جنسيتك الأولى إذا كنت لا تشعر بالإنتماء إليها ... لكن معظم الناس عندهم إنتماء لبلدهم الأول ... و حب و إنتماء أيضا لبلدهم الثاني (كندا في هذه الحاله) ... ممكن يكون الواحد زعلان من بلده الأول و سلبياته و شايف إنه مش عايز يعيش هناك تاني ... لكن مش معنى كده إنه يتنازل عن جنسيته ...

ممكن كندا (أو أي دولة مهجر أخرى) يكون لها جميل عند المهاجرين من فئة اللاجئين السياسيين أو اللاجئين على Humanitarian basis
    لكن المهاجرين من فئة Skilled workers ... كندا ملهاش جميل عندهم ... كندا أعطتهم تأشيرة هجره وفق نظام نقاط محدد تم فيه تقييم مؤهلاتهم و شهاداتهم و خبرتهم العمليه و حصولهم على تأشيرة الهجره يعني أن كندا قررت أنها تحتاج خبرتهم و عملهم

قديم 10th December 2010, 04:21 PM somayasaleh غير متواجد حالياً
    somayasaleh
    Golden Member

somayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond repute

somayasaleh's Flag is: Canada

أنا : somayasaleh

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مفيش فايده

تاني
    يا كازا إنت حر إنك تتنازل عن جنسيتك الأولى إذا كنت لا تشعر بالإنتماء إليها ... لكن معظم الناس عندهم إنتماء لبلدهم الأول ... و حب و إنتماء أيضا لبلدهم الثاني (كندا في هذه الحاله) ... ممكن يكون الواحد زعلان من بلده الأول و سلبياته و شايف إنه مش عايز يعيش هناك تاني ... لكن مش معنى كده إنه مش بيحبه و إنه يتنازل طواعية عن جنسيته ...