هل توافق على تسليح المعارضة بمصر؟ - الصفحة 17 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > سياسة واقتصاد > توعية جماهيرية

توعية جماهيرية فكرة: Prof

توعية جماهيرية

هل توافق على تسليح المعارضة بمصر؟

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل توافق على تسليح المعارضة بمصر للدفاع عن النفس ضد العنف المفرط للشرطة والجيش؟
    نعم أوافق 4 15.38%
    لا أوافق 19 73.08%
    لى رأى آخر سأقوم بتوضيحه 3 11.54%
    المصوتون: 26. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 31st January 2014, 05:25 PM savary غير متواجد حالياً
    savary
    Brigadier General

savary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond repute

أنا : savary

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جرديز

Diagnosis

جميع مشاركات سفاري في هذا الموضوع ... وكل المواضيع الأخرى
    مجرد تعبير عن شخصية سفاري , بعيدا عن أي منطق
    وفي أفضل احوالها لا تعدو كونها ارهاصات ما يُعرف بـ إنكار القفا
    وإن كنت اعتقد انها مجرد امتداد لشخصية سفاري المتعصبة , مش مجرد قفا .
    بالظبط زي قبل الانتخابات لما قعد يزف عمر سليمان لمجرد النكاية في الآخرين
    في حين قمت انا ( بهبلي ) بزفّ حمدين صباحي وعمل موضوع مخصوص لسيادته عشان الناس تدعمه .
    كنت شايف حمدين بيعبر عن الثورة وواخد السلم من تحت زيه زي مرسي والبلتاجي والحريري , مش فرّار زي البرادعي .
    دلوقتي بقى التيار الشعبي حلو وكميل . سبحان الله , طب كنتو سايبينه بيشحت ليه !
    الأمور واضحة إذاً لكل ذي عينين . مين اللي عايز الثورة تنجح بصرف النظر عن الوجوه
    ومين اللي عايز يغيظ خصومه فقط حتى ولو على حساب الثورة , حتى لو حيجيب عدو الثورة الأول ويحطه في الكرسي .
    يومها احمد باشا ودكتور سامو وغيرهم حاولوا يفهموه ان المسائل ما تتاخدش كده .
    خصوصا انه بدأ يفترض ان الأطراف الأخرى ( يومها والنهاردة ) اعضاء في مكتب الارشاد او بيقبضوا من المرشد وراضعين ندالة .
    ومُصرّ يفكرنا بالرصيف والميدان كأن هو الوحيد اللي نزل في الشمس والباقي كان معاهم شماسي .
    عشان كده مش هعلق على اللي قاله هنا خالص لأن النقاش في التفاصيل غير ذي جدوى .

هوا الهرى دا كله ليه

انا بسألك مين اللى بيقتل الناس فى الشوارع

الليبرالين ولا اليساريين ؟

ميليشا حمدين ولا ميليشيا البرادعى ؟

ولا انت بتتشطر على دول بس؟

الثورة ليها عدوين ...اخوان و عسكر

واى حاجة تخلص الناس و البلد من الاتنين دول ..... تبقى خير

ممكن الخلاص يبقى بوصول حد منهم للكرسى على فكرة ...زى ما حصل مع الاخوان .

انا مش تايه زيك ...انا من اول يوم عارف مين العدو

انت اللى يوم هنا و يوم هناك و لسه فى التيه .

أما ....القفا , فزى ما كنت بقولك زمان

اتقل تاخد حاجة نضيفة .

اتقل ... لسه بدرى !!!

قديم 31st January 2014, 05:33 PM eagle eye غير متواجد حالياً
    eagle eye
    Senior Member

eagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond repute

أنا : eagle eye

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة NazeeH

وقديما قالوا التجاهل صدقة على فقراء الفطنة

فقراء الفطنة
    معلش ماهو انتم اخدتم على العزف المنفرد

علشان كده اى حد بيخالفكم فى الراى و بيناقشكم بالحجة بتقعدوا تشتموا فيه علشان تزهقوه
    انتم مش عاوزين غير واحد زى هشام بس يعزف قصادكم
    عشان تفهموا الناس ان انتم الدين و هما الناس الوحشين اللى بيحبوا المسيحيين و الفنانين والرقاصين
    مع انكم على النطاق الدينى ملكوش عشر ارضية السلفيين
    لانكم تركتوا الدعوة و انشغلتوا بالمكاسب السياسية
    لكن الحمد لله ان نجانا بدعوة سلفية وسطية كان كل همها الدعوة الى الله بالموعظة الحسنة
    ولذا اترككم مع عزفكم المنفرد
    بس بما انكم شايفينها حرب و شايفين انكم المفروض تحاربوا
    مترجعوش بقا تعيطوا و توجعوا قلوبنا بصور الناس المغيبة اللى سمعت كلامكم لحد ما ماتوا
    وانتم بتقولولهم مرسى راجع مرسى راجع
    بس محدش قال هيرجع الساعة كام

قديم 31st January 2014, 05:33 PM abo_hammad غير متواجد حالياً
    abo_hammad
    Platinum Member

abo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond repute

abo_hammad's Flag is: Egypt

أنا : abo_hammad

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng Hesham
    حضرتك قولت كل انتخاب شعبى حر

فبقول لحضرتك ان دا مكنش انتخاب حر

والدليل ما قاله البرادعى و فرج فوده قبل اللى حصل بسنوات اوبعشرات السنوات

وعلشان كده متقوليش ان الشعب معاكم ولا الشعب اختاركم ولا انكم - يا عينى - مضطهدين

الاهالى اللى مش عاجبينك و شايفهم بلطجيه .. هم دول شعب مصر

عاجبك .. اقعد معاهم .. مش عاجبك .. عندك افغانستان او الصومال او السودان او غيرها من الدول اللى بتتبع منهجك

طب انا مش هفقد الامل انك تفهم يا هشام ,فى حلوان عندنا ,اللى بيخرج بسلاح مع الداخلية عيال مسرحها واحد قواد - قواد بجد - اسمه اسماعيل محجوب اخو محمد على محجوب و يبقى عم خالد محجوب افندى القاضى الفاشل اللى واخد الثانوية بتاعة من السودان و لو ليك حد يعرفهم تقدر تسألهم عنى شخصيا و عن جدي بالاخص عشان تعرف مدى قرب العلاقة و المعرفة,المهم ,العيال اللى شغالين تحت اسماعيل محجوب اسمهم -محمد محسب و ابراهيم الحوت- و دول من اكبر بلطجية حلوان و لما عرفوا اننا بنخرج فى المسيرات اتصلوا بينا و كانوا عايزين يقعدوا معانا عشان يبرأوا نفسهم و كان ردنا عليهم كالاتى " لو الاخوان ضربوا علينا نار فى المسيرات انتم اللى هتحاسبوا" مما نتج عنهم هدوء تااااااااااااام فى حلوان لحد ما الظروف اتغيرت,المهم انا من حلوان و عائلتي فى حلوان من قبل ما يزيد عن 600 سنة,انا بتكلم بجد 600 سنة بجد و ده تاريخنا ,فانا عارف حلوان عن ظهر قلب.
    كما انى مارست العمل المجتمعى من اكثر من 10 سنوات و العمل السياسي من 3 سنوات و كل اعمالنا مختلطة بكل طبقات المجتمع بما فيهم النصارى فنحن اعلم الناس بهذا الشعب.
    و اللى بيخرج مع الداخلية مجموعة من الشمامين و البلطجية ,ايه رأيك انت ؟ ما مدى علمك انت بالشعب المسرى؟؟؟؟

الشعب المصرى لفظ امثال حضرتك من زمان و هيظل يلفظكم ,هو انت يا ابنى مبتتفرجش على تليفزيون,اقل مسيرة فى حلوان مثلا ممكن تصور لمدة 30 دقيقة و لا تأتى نهايتها.انا فى الشارع المصر و داخل بيوتهم انت فين ؟
    لا تتكلم عن شعب كل علاقتك بيه شاشة الكمبيوتر.
    لا انت و لا الف غيرك يقدروا يقولوا لى سيب البلد دى,انا قبيلتى تاريخها يرجع لما قبل الفتح الاسلامى العظيم لمصر,اركن على جنب يا بابا.
    و بعدين مين قال ان منهج افغانستان او الصومال او غيره يبقى منهجى,انت بتقول اى كلام و السلام.
    انا ليا قريبي متطرف و شاذ فكريا زي حضرتك بالضبط بس انا بستمتع بالحوار معاه لانه مثقف بجد و بيحاور بجد و لما قلت له انك مكون افكار من قراءات متعددة لذى غير خبرة عن الاسلام و عندك فجوة ثقافية اسلامية ,اقر و بدأ يقرأ و مازال النقاش فى شتى المواضيع مفتوح و ممتع ,بس كله بالاصول,مش يبقى الواحد جاهل جهل مركب و عامكل فيها بارم ديله,اقسم بالله انا بشفق عليكم.

التعديل الأخير تم بواسطة abo_hammad ; 31st January 2014 الساعة 05:45 PM

قديم 31st January 2014, 05:38 PM abo_hammad غير متواجد حالياً
    abo_hammad
    Platinum Member

abo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng Hesham
    يا عزيزى انشاله تشوف الباميه رجس من عمل الشيطان

هل دا يديك الحق انك تمنعنى من اكل الباميه ؟؟

لو اه .. يبقى ترجع للاجابه اللى فوق

لو لا .. يبقى ترجع للاجابه اللى فوق برضه

انت صعبان عليا بجد والله,ادائك العقلى لا يرتقى للمواضيع التى تتناقش فيها,يا هشام ,عشان اجيب لك من الاخر,مادام انت شايفنا مواد سامة يجب التخلص منها يبقى انا من حقى اشوف حضرتك من اخطر المواد السامة على المجتمع و يجب التخلص منكم -و سيكون قريبا ان شاء الله- خاصة و انكم شواذ فكريا عن هذا المجتمع, و اننا نرى الامور بمنظور علمى استدلالى و ديني و لا نتبع اهوائنا او كرهنا لفصيل او دين و بننقل من غير فهم من شوية رعاع و جهلة.

قديم 31st January 2014, 05:42 PM eagle eye غير متواجد حالياً
    eagle eye
    Senior Member

eagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond repute

أنا : eagle eye

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo_hammad
    القاعدة ؟؟؟؟ اى قاعدة ؟؟؟ و منين القاعدة دى ؟؟؟؟!!!!

الحق مع الفئة الحاكمة ؟؟؟!!!! ماهذا ؟؟؟!!!

من من العلماء قال كقولك يا اختنا الفاضلة ؟؟؟؟!!!!

سيدنا ابو بكر قال للمسلمين "اطيعونى ما اطعت الله فيكم فان عصيته فلا طاعة لى عليكم" المقياس بطاعة الله و عدم مخالفة اوامرة "لا طاعة لمخلوق فى معصية الخالق"

يا افندم فيه تعريف للحاكم المتغلب و شروط كمان ,ياريت تعرفهيم و تقارنى السيسي بيهم وتقولى لنا هل ينطبق على السيسي تعريف و شروط الحاكم المتغلب ؟

بمبدأ حضرتك ده نقدر نقول ان السيسي بغى و خرج بالسلاح على مرسي , بس المشكلة فى التناقض المنطقى فى كلام حضرتك,لان المترتب على الاستنتاج الاول ,ان السيسي يستحق القتال, و اللى المفروض يترتب عليه اننا نقاتله و المشكلة ان لما نيجي نقاتله حضرتك بتقولى علينا خوارج زيه

يعني لما نقيم الحد على القاتل باننا نقتله ,نبقى قتلة زيه ؟ ايه المنطق ده ؟؟؟ !!!!!!!!!!

لا يا افندم
    بمنطقك المفروض انتم تتحاكموا الاول علشان خرجتم على حسنى مبارك
    و بعدين بعد ما نقتلكم نقتل السيسى و اعوانه علشان خرجوا عليكم
    و بعدين نولع فى البلد كلها و نخلص
    عشان هنفضل فى الدايرة دى علطول
    على العموم انا اسفة اتفضلوا روحوا حاربوا و موتوا براحتكم
    بس من غير عياط

قديم 31st January 2014, 05:50 PM ysma غير متواجد حالياً
    ysma
    Colonel

ysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond repute

ysma's Flag is: Canada

أنا : ysma

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eagle eye
    لا يا افندم
    بمنطقك المفروض انتم تتحاكموا الاول علشان خرجتم على حسنى مبارك
    و بعدين بعد ما نقتلكم نقتل السيسى و اعوانه علشان خرجوا عليكم
    و بعدين نولع فى البلد كلها و نخلص
    عشان هنفضل فى الدايرة دى علطول
    على العموم انا اسفة اتفضلوا روحوا حاربوا و موتوا براحتكم
    بس من غير عياط

و أنتم أيضاً المفروض تتحاكموا لخروجكم على الرئيس مرسى...

قديم 31st January 2014, 05:56 PM Eng Hesham غير متواجد حالياً
    Eng Hesham
    Brigadier General

Eng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond repute

Eng Hesham's Flag is: Egypt

أنا : Eng Hesham

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo_hammad

لا انت و لا الف غيرك يقدروا يقولوا لى سيب البلد دى,انا قبيلتى تاريخها يرجع لما قبل الفتح الاسلامى العظيم لمصر,اركن على جنب يا بابا.
    ,اقسم بالله انا بشفق عليكم.

انا مشكلتى مع السطر دا فقط

طول ما حضرتك بتقول قبيلتى .. عيلتى .. اصحاب دينى .. فأنا ضدك

قولى بقى اللى حصل فى حلوان دا حصل فين تانى ؟؟

هتلاقيهم فى 5 6 اماكن .. اللى متجمع فيهم - قبيله - الاخوان

باقى الجمهوريه مفيهاش اى حاجه - تعكر الصفو الشعبى - غير شويه مهللتيه من هنا وهناك بصفاره بيجروا

قديم 31st January 2014, 06:02 PM جرديز غير متواجد حالياً
    جرديز
    Golden Member

جرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond repute

أنا : جرديز

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة savary

وانت تسألني ليه ؟
    وحاشر نفسك في الموضوع ليه يا سفاري ؟؟
    انت شايف مواضيع التيار الاسلامي في المنتدى مخصصة لـ
    شتيمة حمدين ؟؟؟
    شتيمة البرادعي ؟؟؟
    شتيمة المسيحيين ؟؟؟
    المواضيع كلها بتتكلم عن الجيش والسيسي تحديدا باعتبارهم رأس الانقلاب على السلطة المدنية المنتخبة .
    يبقى احنا بنتشطر على مين بقى ؟؟
    المسيرات في الشارع بتشتبك مع الشرطة والا مع التيار الشعبي ؟؟؟
    يبقى احنا بنتشطر على مين ؟؟
    وبعدين انت عارف اني مش من اتباع مرسي اصلا وارجع للتواريخ ............ لكن عاوزني اعمل ايه ؟؟؟؟
    اشرب جوافة باللبن زيك واتفرج على الزبالة اللي بتحصل في مصر واتقمص دور سقراط وأقول ان الثورة ليها عدوين العسكر والاخوان !!
    انا يا بابا ما اعرفش اعمل كده .

قديم 31st January 2014, 06:11 PM abo_hammad غير متواجد حالياً
    abo_hammad
    Platinum Member

اقتباس
    هوا الهرى دا كله ليه

الثورة ليها عدوين ...اخوان و عسكر

واى حاجة تخلص الناس و البلد من الاتنين دول ..... تبقى خير

ممكن الخلاص يبقى بوصول حد منهم للكرسى على فكرة ...زى ما حصل مع الاخوان .

انا مش تايه زيك ...انا من اول يوم عارف مين العدو

انت اللى يوم هنا و يوم هناك و لسه فى التيه .

أما ....القفا , فزى ما كنت بقولك زمان

اتقل تاخد حاجة نضيفة .

اتقل ... لسه بدرى !!!

انا هتفق معاك يا سفارى ان المسئول الاول لما وصلنا له هم الاخوان المسلمين و معاهم ما يسمى بالتيار المدنى و الشعبىلان كلهم مقدروش يقفوا فى وجه العسكر من يوم 11 فبراير 2011 و الوحيد اللى رفض اخلاء الميدان و حازم صلاح ابو اسماعيل.
    يعني بلاش نقول ان الاخوان عدو للثورة لوقوفهم مع العسكر ,طب و حمدين عمل ايه ؟ و اللليبراليين عملوا ايه ؟ و التيار الشعبى عمل ايه ؟؟

كلهم فى الهوى سوا يا ريس,بس الفرق ان الاخوان المة دى وقفوا وقفة رجالة بجد و نجحوا يلموا حواليهم التيار الاسلامي كله حتى الجهاديين و انضم كمان فئات كتيييييرة جدا من الشعب المصرى,شوف انت بقى مين اللى واقف دلوقتى مع القتل و بيؤيده و بيحرض عاليه كمان لا لشىء الا للاختلاف السياسي.

لو الاخوان هما اللى فى الشارع ,يبقى من حقهم يحكموا مصر من غير انتخابات, و يستحقوا الاحترام و التقدير لما يواحهونه وحدهم من ظلم و قتل و اعتقال و مع هذا مازالوا صامدين فى الشوارع و لمدة سبعة اشهر لم يطب للعسكر الحكم و لن يطيب باذن الله,ده لو كان الاخوان هما اللى فى الشارع.
    و انا متفق تماما معاك,اتقل يا كبير تاخد حاجة نضيفة و فعلا لسه بدرى و ان غدا لناظره قريب.
    سنحكم العالم بذل ذليل او عز عزيز, هذا ما وعدنا الله و رسوله و وعدهم حق و انى لارى ارهاصات و مخاض امر عظيم .

سنعـود للدنيـا نطب جـراحها ** سنعـود للتكـبيـر والتـأذيـن

قديم 31st January 2014, 06:12 PM جرديز غير متواجد حالياً
    جرديز
    Golden Member

جرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond repute

أنا : جرديز

اقتباس
    اتقل تاخد حاجة نضيفة .

مين اللي يـتـقـل .. وليه ؟
    انا ؟؟؟
    سرقت مالك والا سلبتك حقك في التعيين والا كلفتك في الحكومة بـ 600 جنيه والا اجبرتك بسياساتي على الشحططة في الخليج ؟؟
    رايح ترفع صورة عمر سليمان اللي كان واحد من اللي خربوا مصر ... عشان تغيظ واحد زيي أنا .
    اخص عليكم وعلى خيبتكم وعلى مبادئكم .
    انت بتعبّر عن الثورة انت ؟؟