هجرة المقاطعات province nomination program - pnp - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    الماسونية - نشأتها وخفاياها
    (الكاتـب : حشيش ) (آخر مشاركة : Veronaoqr)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا > مقاطعات كندا

مقاطعات كندا Canada Provinces

مقاطعات كندا

هجرة المقاطعات province nomination program - pnp

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 5th November 2015, 04:33 PM tourguide غير متواجد حالياً
    tourguide
    Member

tourguide is on a distinguished road

أنا : tourguide

شكرا بجد عالمعلومات المفيدة جدا .. و حاليا هجرة المقاطعات هي اللي ماشية فعلا و اللي يتلعب عليها
    كله يجهز ورقه و ينتظر

قديم 5th November 2015, 04:52 PM shaikh_tamer غير متواجد حالياً
    shaikh_tamer
    Member

shaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond repute

أنا : shaikh_tamer

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة burner
    الاستاذ الفاضل shaikh_tamer
    شكرا جدا علي المعلومات اللي انتا قولتهالي
    بالنسبة لجالي ازاي
    فانا جالي انفيتيشن علي الاكونت بتاع الاكسبرس انتري نفسه اني اقدم ورقي عشان النومينيشن بتاع اونتاريو و كاتبين ان قدامي 45 يوم عشان اجهز الورق و اقدمة
    غالبا هاقدم ورقي علي اساس هيومن كابيتال تحت ال FSWP
    المشكلة دلوقتي الورق اللي جهزته (صور طبعا) حوالي 120 ورقه بما فيها صور الباسبورات ليا و لمراتي و ابني فهل لازم اعمل كل الورق ده سيرتيفايد كوبيز و ممكن اعمل الكلام ده منين في مصر لو تقدر تفيدني يبقي جزاك الله خير

حضرتك بسم الله ما شاء الله درجاتك عدت 400 درجة و كمان كتبت و انت بتعمل الاكسبريس انتري انك مستعد تروح اي مقاطعة و بناء عليه اونتاريو لقيت درجاتك كبيرة فبعتت ليك
    Pt
    حضرتك حتبعت لاونتاريو ورقك و لو لقوه تمام و مطابق لما هو مكتوب حيبعتولك انفيتيشن في السي اي سي
    اول خطوة انت حتراجع ملفك اللي انت بعته في الاكسريس انتري و تتاكد انك معدي 400 درجة فعلا و تتاكد كمان ان مفيش كلام غلط او غير حقيقي علشان لو بعتلهم و اكتشفوا ان فيه كلام كذب حيلغوا ملفك و السي اي سي كذلك حتلغي ملفك لمدة خمس سنين.
    انت لازم تنزل الجايد لان فيه معلومات مهمة و تفاصيل كتير و حتي لو فيه حاجة مش واضحة ممكن تسالني برقم الصفحة
    علي سبيل المثال بيقولوا انهم عايزين حسابك البنكي لاخر 6 شهور
    و بيقولوا كمان مواصفات معينة للصور
    الفورم بتنزل من هنا
    https://www.forms.ssb.gov.on.ca/mbs/ssb/forms/ssbforms.nsf/GetFileAttach/005-0205E~2/$File/0205E.pdf
    انا شايف ان الموضوع ان شاء سهل جدا و طبعا انت بالكتير اوي اوي لازم تخلصه علي اليوم 40 و تسيب خمس ايام للكوريير و خلي بالك ان لو فيه اجازات قومية فهي مش محسوبة.
    ده اميلهم لو عندك اسئلة
    mailto:[email protected]
    ده اللينك بتاع الجايد و لو فيه اي حاجة مش واضحة اكتبلي السؤال و رقم الصفحة
    https://www.ontarioimmigration.ca/pro...oi_en_hcps.pdf
    انت مش محتاج تعمل سيرتفيد كوبي بس محتاج تترجم كل ورقة الي الانجليزية او الفرنسية.
    امشي علي الجايد و الفورم و لو فيه اي سؤال انا تحت امرك

قديم 8th November 2015, 12:17 PM H O N E S T غير متواجد حالياً
    H O N E S T
    Member

H O N E S T has much to be proud ofH O N E S T has much to be proud ofH O N E S T has much to be proud ofH O N E S T has much to be proud ofH O N E S T has much to be proud ofH O N E S T has much to be proud ofH O N E S T has much to be proud ofH O N E S T has much to be proud of

H O N E S T's Flag is: Egypt

أنا : H O N E S T

انا كمان كنت مقدم البروفايل يوم 2 نوفمبر و نقطى 400 بالضبط و اتبعتلى ترشيح لانتاريو يوم 7 نوفمبر و حاليا بجهز الورق
    بالنسبة للwork history انا هقدر اجيب شهادة خبرة من المكان اللى انا فيه مكتوب فيها الوصف الوظيفى و المرتب و كل حاجة بس هل ممكن يسألوا على تأمينات لاثبات الوظيفة؟ مع العلم انى بنزل مرتبى كل شهر فى البنك و هيبان فى كشف الحساب انى بقبض و عندى دخل ثابت
    بالنسبة للاقارب فى انتاريو خالتى معاها الجنسية و قاعدة هناك ف محتاجين شهادة ميلادى و بتاعت الام و بتاعت خالتى .. رحت النهاردة اطلعهم فوجئت ان فيه اختلاف فى اسماء الجدود الكبار لوالدتى و خالتى لكن اول اسمين من اسم الاب زى ما هو و برضه اسم الجدة زياد اسم فى شهادة ميلاد والدتى (مش عارف مكنش فيه بطايق زمان و لا ايه) و طبعا شبه مستحيل انى اغير بيانات قديمة زى دى .. ف هل ممكن يرخموا فى الموضوع ده؟
    و فى مرحلة تقييم الورق ممكن يطلبوا الاصول و لا لأ؟

قديم 8th November 2015, 12:22 PM H O N E S T غير متواجد حالياً
    H O N E S T
    Member

H O N E S T has much to be proud ofH O N E S T has much to be proud ofH O N E S T has much to be proud ofH O N E S T has much to be proud ofH O N E S T has much to be proud ofH O N E S T has much to be proud ofH O N E S T has much to be proud ofH O N E S T has much to be proud of

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة burner
    الاستاذ الفاضل shaikh_tamer
    شكرا جدا علي المعلومات اللي انتا قولتهالي
    بالنسبة لجالي ازاي
    فانا جالي انفيتيشن علي الاكونت بتاع الاكسبرس انتري نفسه اني اقدم ورقي عشان النومينيشن بتاع اونتاريو و كاتبين ان قدامي 45 يوم عشان اجهز الورق و اقدمة
    غالبا هاقدم ورقي علي اساس هيومن كابيتال تحت ال FSWP
    المشكلة دلوقتي الورق اللي جهزته (صور طبعا) حوالي 120 ورقه بما فيها صور الباسبورات ليا و لمراتي و ابني فهل لازم اعمل كل الورق ده سيرتيفايد كوبيز و ممكن اعمل الكلام ده منين في مصر لو تقدر تفيدني يبقي جزاك الله خير

انا قريت الجايد بتاع برنامج اونتاريو و معظم الورق اللى طالبنه صور بس ماعدا شهادات المؤهل دى الحاجة الوحيدة اللى لازم تبقى certified copy و تقدر تعمل الكلام ده من مكتب الناضورى و النحاس جنب السفارة الامريكية

قديم 8th November 2015, 02:42 PM Remon.soliman غير متواجد حالياً
    Remon.soliman
    Moderator

Remon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond repute

Remon.soliman's Flag is: Kuwait

أنا : Remon.soliman

!For Medical Professionals Only
    دعوه لموضوعي

معلومات رائعة ومجهود جبار استفدت منه جدا
    وكنت فقدت الأمل في هجرة المقطاعات بس انت حييت الأمل تاني
    posted via mobile device

قديم 8th November 2015, 02:46 PM tourguide غير متواجد حالياً
    tourguide
    Member

tourguide is on a distinguished road

أنا : tourguide

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة H O N E S T
    انا كمان كنت مقدم البروفايل يوم 2 نوفمبر و نقطى 400 بالضبط و اتبعتلى ترشيح لانتاريو يوم 7 نوفمبر و حاليا بجهز الورق
    بالنسبة للwork history انا هقدر اجيب شهادة خبرة من المكان اللى انا فيه مكتوب فيها الوصف الوظيفى و المرتب و كل حاجة بس هل ممكن يسألوا على تأمينات لاثبات الوظيفة؟ مع العلم انى بنزل مرتبى كل شهر فى البنك و هيبان فى كشف الحساب انى بقبض و عندى دخل ثابت
    بالنسبة للاقارب فى انتاريو خالتى معاها الجنسية و قاعدة هناك ف محتاجين شهادة ميلادى و بتاعت الام و بتاعت خالتى .. رحت النهاردة اطلعهم فوجئت ان فيه اختلاف فى اسماء الجدود الكبار لوالدتى و خالتى لكن اول اسمين من اسم الاب زى ما هو و برضه اسم الجدة زياد اسم فى شهادة ميلاد والدتى (مش عارف مكنش فيه بطايق زمان و لا ايه) و طبعا شبه مستحيل انى اغير بيانات قديمة زى دى .. ف هل ممكن يرخموا فى الموضوع ده؟

يعني انت جالك ترشيح مقاطعة بمجرد انك فتحت ملف ف الاكسبريس انتري بس ؟

ف مرحلة تقييم الورق هيطلبوا الاصول ايوة

قديم 8th November 2015, 05:41 PM H O N E S T غير متواجد حالياً
    H O N E S T
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tourguide
    يعني انت جالك ترشيح مقاطعة بمجرد انك فتحت ملف ف الاكسبريس انتري بس ؟

ف مرحلة تقييم الورق هيطلبوا الاصول ايوة

تقريبا هم بيبعتوا ترشيح اتوماتيك لكل حد جاب 400 بالضبط او اكتر و مكنتش متوقع انه يتبعت اصلا عشان انا على الحركرك بس ربنا يسهل و يقبلوا الورق كله

قديم 8th November 2015, 05:59 PM msragab غير متواجد حالياً
    msragab
    Member

msragab is on a distinguished road

msragab's Flag is: Egypt

أنا : msragab

أهنيك على البداية القوية لهذا الموضوع الرائع.

أعتقد أن هجرة المقاطعات تحتاج مبدئيا متابعة مستمرة لأخبارهم. و هذا ليس بالشئ السهل لأنه كما تقول فإن أخبارهم و شروطهم و برامجهم تتغير باستمرار. و في هذا الصدد أنصح بالتالي:
    1- متابعة أخبارهم من على مواقع برامج المقاطعات نفسها و بالذات الNews
    2- متابعة و الإشتراك في ال(News Letters) تبع محامين الهجرة المشهورين مثل (canadavisa.com) و هذه خدمة مجانية.
    3- هناك أيضا برامج لتجميع مثل هذه الأخبار للAndroid فممكن الواحد ينزلها على التليفون أو التابلت.
    4- متابعة المنتديات مثل المطاريد و غيره (و ان كانت هذه المهمة أصعبهم).

و على فكرة. نيو برونزويك عملت محاضرتها في القاهرة و الإسكندرية في مايو و ليس يوليو. في يوليو عملوها في الفلبين. طبعا كان الإعلان عنها و الدعاية لها ضعيفة جدا فلم أعرف بها إلا بعد أن انتهت رغم أنها كانت تمثل فرصة ذهبية لي.

و على فكرة أيضا, أنا كمان جالي ترشيح مقاطعة من نوفاسكوشا.

موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .

قديم 8th November 2015, 06:35 PM shaikh_tamer غير متواجد حالياً
    shaikh_tamer
    Member

shaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond repute

اقتباس

Burner و Honest
    ياريت تتواصلوا مع بعض و تساعدوا بعض و خصوصا ان كل الشيكات البنكية و اوامر الدفع اللي بتطلع من مصر مضروبة و الكلام علي مسئوليتي.
    بالنسبة لشهادة الخبرة فمش مطلوب التامينات بس لو موجودة فديه حاجة كويسة و اضافية و لو فرضا المقاطعة طلبتها و انت قلت ان في مصر بيتهربوا منها فصدقني هما بيكلموا السفارة في القاهرة يتأكدوا من ظروف كل بلد و غالبا السفارة حتأكد الكلام ده فمتقلقش.
    بالنسبة لموضوع عدم تطابق الاسماء انا انصحك تسأل محامي لان فيه حلول كتير منها مبدئيا انك تطلع قيد عائلي لجدك, في القيد حيكون مكتوب اسماء بناته و ارقامهم القومية, دلوقتي الناس اللي ماتت من 100 سنة ليها ارقام قومية :) و ممكن تعمل دعوة في المحكمة و تقولهم رقم الدعوة و انها بتاخد وقت و اعتقد انهم حيقدروا الموضوع ده.
    اخر حاجة هي اني اعتقد انهم مش حيطلبوا الاصول في اي مرحلة لان بعد لما ربنا يوفقك فانت حتاخد الترشيح و حتكمل مع السي اي سي, و دول مش بيحتاجوا اصول و انما نسخ سكان.
    بالتوفيق.

قديم 8th November 2015, 06:38 PM shaikh_tamer غير متواجد حالياً
    shaikh_tamer
    Member

اقتباس
    انا قريت الجايد بتاع برنامج اونتاريو و معظم الورق اللى طالبنه صور بس ماعدا شهادات المؤهل دى الحاجة الوحيدة اللى لازم تبقى certified copy و تقدر تعمل الكلام ده من مكتب الناضورى و النحاس جنب السفارة الامريكية

انا مقرأتش الجايد بتركيز بس اعتقد ان الشهادة البنكية كمان لازم تكون اصل, و بالنسبة للشهادة فصدقني استخراج اصل من الكلية اضمن و اوفر خاصة لو انت مش من القاهرة.