ادى آخرة التفحيط ... لا حول ولا قوة إلا بالله - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات

موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات

ادى آخرة التفحيط ... لا حول ولا قوة إلا بالله

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 27th May 2012, 05:10 PM حشيش غير متواجد حالياً
    Field Marshal

حشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond repute

حشيش's Flag is: UK

Saudi Arabia ادى آخرة التفحيط ... لا حول ولا قوة إلا بالله

أنا : حشيش

شباب فى عمر الزهور يموتون كل يوم بدول الخليج بسبب ما يسمى بالتفحيط! ... حادث مأساوى جديد على طرق الرياض يودى بحياة شابين إنتهيا لتوهما من الإمتحانات المدرسية! ... مش عارف هل التفحيط ده يعنى مرادف لسباق السيارات على الطرق السريعة أم أن له شروطه الخاصة به من حيث الدوران بالسيارة عدة مرات وهى على سرعة عالية ... رحم الله الشابين وألهم ذويهما الصبر ... لا بد أن يكون لإدارات المرور والإعلام دور أكبر مما هو عليه الآن للحد من تلك الحوادث المروعة

الموضوع الأصلي : ادى آخرة التفحيط ... لا حول ولا قوة إلا بالله     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : حشيش

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    العملة الرقمية Tether ورمزها USDT مال وأعمال حشيش 0 2582 5th March 2024 07:09 PM
    عطل يضرب فيسبوك وإنستجرام Facebook حشيش 1 2068 5th March 2024 03:45 PM
    فضائح وأسرار على متن سفينة الأثرياء "ذا... موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات حشيش 0 2062 27th February 2024 12:42 PM
    خطوات التقديم على فيزا أيرلندا أبناؤنا فى الخارج حشيش 0 1100 16th January 2024 01:41 AM
    السعر الحقيقي للجنيه المصري أمام العملات الأجنبية شؤون مصر الداخلية حشيش 53 5498 6th January 2024 06:41 PM

قديم 27th May 2012, 05:26 PM حشيش غير متواجد حالياً
    حشيش
    Field Marshal

حشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond repute

https://www.alarabiya.net/articles/20...27/216830.html

قديم 27th May 2012, 05:27 PM Eng Hesham غير متواجد حالياً
    Eng Hesham
    Brigadier General

Eng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond repute

Eng Hesham's Flag is: Egypt

أنا : Eng Hesham

لا اله الا الله

انا لله و انا اليه راجعون

بس اللى هايحيرنى فى الفيديو ازاى العربيه نطت كده بالشكل دا

طريقه النطه بتاعه العربيه مش ميكانيكيه خالص ولا دورانها و خصوصا ان السرعه بتاعتهم مش العاليه اوى

يمكن يكون قدرهم كده بس كقواعد فيزيائيه العربيه مستحيل تنط كده نهائيا

قديم 27th May 2012, 05:43 PM بنت البلد غير متواجد حالياً
    بنت البلد
    Platinum Member

بنت البلد تم تعطيل التقييم

بنت البلد's Flag is: Egypt

أنا : بنت البلد

دعوه لموضوعي

التفحيط لايقتصر على دول الخليج

دى رياضه عالميه إستعراضيه للمجانين فقط من وجهة نظرى

بس فيه ناس فنانه فيها
    أنا شوفت واحد بيقفل الدوائر على نفس الخطوط

شوف الشيشه هنا وتغيير العجل

فنانين صراحه

قديم 27th May 2012, 05:44 PM chemia غير متواجد حالياً
    chemia
    Member

chemia is a splendid one to beholdchemia is a splendid one to beholdchemia is a splendid one to beholdchemia is a splendid one to beholdchemia is a splendid one to beholdchemia is a splendid one to beholdchemia is a splendid one to behold

chemia's Flag is: Egypt

أنا : chemia

!For Medical Professionals Only

اية الغباء والعبط دا.... لا حول ولا قوة الا بالله

قديم 27th May 2012, 05:50 PM حشيش غير متواجد حالياً
    حشيش
    Field Marshal

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng Hesham
    لا اله الا الله

انا لله و انا اليه راجعون

بس اللى هايحيرنى فى الفيديو ازاى العربيه نطت كده بالشكل دا

طريقه النطه بتاعه العربيه مش ميكانيكيه خالص ولا دورانها و خصوصا ان السرعه بتاعتهم مش العاليه اوى

يمكن يكون قدرهم كده بس كقواعد فيزيائيه العربيه مستحيل تنط كده نهائيا

فعلاً إنقلاب العربية عدة مرات كما يظهر فى الفيديو مش متناسب مع سرعتها الظاهرة لنا يا هشام ... أعتقد أن مصور الفيديو أعاد بعض اللقطات بالتصوير البطيئ جداً ولقطات أخرى بالتصوير السريع جداً والله أعلم ... برده مش فاهم تحديداً هل التفحيط مجرد سباق سرعة أم إستعراض لفنون القيادة كما ذكرت بنت البلد ... يعنى هل من شروطه الدوران بالسيارة وهى على سرعة عالية؟

قديم 27th May 2012, 06:44 PM العندليب غير متواجد حالياً
    العندليب
    Senior Member

العندليب is a glorious beacon of lightالعندليب is a glorious beacon of lightالعندليب is a glorious beacon of lightالعندليب is a glorious beacon of lightالعندليب is a glorious beacon of lightالعندليب is a glorious beacon of light

أنا : العندليب

التفحيط هو الدوران بالسيارة مرات كثيرة مع الضغط على الفرامل والبنزين مع بعض ( زى لما يقولو بيأمريك بالسيارة)
    وفى ناس بتمشى على عجلتين فقط للسيارة
    لغاية لما الكوتش يعلم على الارض وتطلع ريحة الكوتش المحروق مع ريحة المتور
    انا شوفت بنفسى كتير حوادث من هذا النوع فى السعودية

قديم 27th May 2012, 06:50 PM chemia غير متواجد حالياً
    chemia
    Member

chemia is a splendid one to beholdchemia is a splendid one to beholdchemia is a splendid one to beholdchemia is a splendid one to beholdchemia is a splendid one to beholdchemia is a splendid one to beholdchemia is a splendid one to behold

chemia's Flag is: Egypt

أنا : chemia

احد القصص التى اتذكرها عندما كنت فى جدة ، قيام ملازم اول بالجيش السعودى بالتفحيط مما نتج عنه وفاة شخصين كانا جالسين لا حول ولاقوة بهما و من ثم تم الحكم عليه بالقصاص

قديم 27th May 2012, 06:56 PM حشيش غير متواجد حالياً
    حشيش
    Field Marshal

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العندليب
    التفحيط هو الدوران بالسيارة مرات كثيرة مع الضغط على الفرامل والبنزين مع بعض ( زى لما يقولو بيأمريك بالسيارة)
    وفى ناس بتمشى على عجلتين فقط للسيارة
    لغاية لما الكوتش يعلم على الارض وتطلع ريحة الكوتش المحروق مع ريحة المتور
    انا شوفت بنفسى كتير حوادث من هذا النوع فى السعودية

شكراً على التوضيح

قديم 27th May 2012, 07:31 PM KANE غير متواجد حالياً
    KANE
    Brigadier General

KANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond repute

KANE's Flag is: Egypt

أنا : KANE

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حشيش

فعلاً إنقلاب العربية عدة مرات كما يظهر فى الفيديو مش متناسب مع سرعتها الظاهرة لنا يا هشام ... أعتقد أن مصور الفيديو أعاد بعض اللقطات بالتصوير البطيئ جداً ولقطات أخرى بالتصوير السريع جداً والله أعلم ... برده مش فاهم تحديداً هل التفحيط مجرد سباق سرعة أم إستعراض لفنون القيادة كما ذكرت بنت البلد ... يعنى هل من شروطه الدوران بالسيارة وهى على سرعة عالية؟

للمعلومية علشان يعرف يفحط لازم يكون مقفل عداد السرعه او شبه مقفل

هتلاقي المصور كان بعيد وعامل زوم