المجتمع الكندي ...و روح الفردانية - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا > أرشيف الباب

أرشيف الباب

المجتمع الكندي ...و روح الفردانية

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 3rd July 2009, 03:00 PM Doudy غير متواجد حالياً
    Doudy
    Golden Member

Doudy is on a distinguished road

أنا : Doudy

صح يا ضبوشة
    معاك حق كل بلد وليها بلاويها
    مفيش حد مرتاح
    بس اللى يشوف بلاوى الناس تهون عليه بلوته

قديم 3rd July 2009, 05:17 PM paradiso غير متواجد حالياً
    paradiso
    Member

paradiso is on a distinguished road

أنا : paradiso

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mzohairy
    لأ
    حضرتك مش غلطان
    بس عندي اقارب كثيرين هنا عايشين من قرابة الثلاثون عاما
    غير عشرات الاصدقاء
    و اللي اكيد دار بيننا الكثير عن هذه الموضوعات

اما موضوع المجتمع المحافظ فأنا بقارن فقط بالمجتمع الأمريكي و ليس بمجتمع شرقي
    هل حضرتك تعتقد ان المجتمع الأمريكي محافظ اكثر من الكندي بحكم خبراتك المعيشيه فيه؟

انا مقدرش احكم على المجتمع الامريكي لانى معشتش فيه وبرضه يعني ايه محافظ? هما عندهم حريه جنسيه بجميع انواعها الطبيعي والشاذ على وجه الخصوص ويكفي ان عندهم قريه الشواذ مهرجان الشواذ اوليمياد الشواذ زواج الشواذ وبقى في دلوقتي مفهوم الاسر الغير تقليديه يعني مثليين ومتبنين اطفال او لو ستات بيلجئوا لبنوك الsperm وفي حاليا فيلم معروض في السينما بيناقش القضيه دي وبعدين قريه صغيره في امريكا لايمكن نقول انها اقل "محافظه" من مدينه كنديه كبيره زي تورنتو مثلا

قديم 3rd July 2009, 11:00 PM فــيــروز غير متواجد حالياً
    فــيــروز
    Golden Member

فــيــروز is on a distinguished road

أنا : فــيــروز

يا جدعان الأمر بسيط خالص !! اللىّ مش عاجبه الحال .. يرجع .. صعبه دى؟

قديم 4th July 2009, 12:48 AM paradiso غير متواجد حالياً
    paradiso
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فــيــروز
    يا جدعان الأمر بسيط خالص !! اللىّ مش عاجبه الحال .. يرجع .. صعبه دى؟

والله الموضوع حسب فهمي لتوعية الاسر المسلمه الى الظروف اضطرتها انها تهاجر وتربي اولادها في المجتمعات دي وتنبيهها ان في خطر حقيقي لازم يتاخد بجديه لان الاهل للاسف بيدركوا الحقيقه دي متاخر وبعد مايكون الرجوع شبه مستحيل خصوصا بالنسبه للاولاد الي بيعتبروا دي بلدهم الي ميعرفوش غيرها والي مكنش ليهم اصلا الاختيار انهم يتربوا فيها جايز الموضوع سهل بالنسبالك لكن بالتاكيد صعب على ناس تانيه والي ايده في الميه مش زي الي ايده في النار٠ ده غير اصلا ان ده موضوع حواري كل انسان حر يقول رايه ومحدش ليه حق الحجر على الاراء بدعوى الي مش عجبه يرجع شئ في منتهى الغرابه الصراحه. كل واحد يصدق الي عايز يصدقه, الي فاكر ان الجنه هناك والطريق مفتوح قدامه يتكل على الله وملوش دعوه بحد صعبه دي?

قديم 4th July 2009, 02:03 AM Mzohairy غير متواجد حالياً
    Mzohairy
    Golden Member

Mzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond repute

أنا : Mzohairy

!For Medical Professionals Only

حقيقة مفيش جنه على الأرض

اللي حييجي كندا و يقدر ينخرط في مجتمعها و يلاقي شغل و يستقر يبقى انسان نال كل ما تقدمه فكرة الهجره من مزايا و حيعيش عيشه جيده و يتمتع بحريات و اجواء ميحلمش بيها في بلده

بس اللي فوق ده كمان مش سهل
    عشان تييجي كندا و تلاقي شغل محترم ده شيئ مش سهل ابدا الا بعد معادلتك لشهادتك (او تكون محظوظ بشكل غير طبيعي)
    و عشان تعادل شهادتك محتاج تدرس لفتره تقارب السنه او اكثر
    يعني عايش سنه بتدرس و تدفع فلوس من تحويشة عمرك و مبتشتغلش
    او بتدرس و تدفع فلوس و بتشتغل حاجه كاجوال مش من مقامك
    لغاية ما تخلص السنه و بعدها فرص العمل حتتوافر و الحياه حتفرق كتير
    السنه دي هي المعيار

اللي يستحملها و ينجح يعدي منها بسلام يبقى فاز بكندا و هجره سعيده

اللي مش حيستحملها هو اللي التجربه حتكون مؤذيه بالنسباله

قديم 4th July 2009, 03:17 AM فــيــروز غير متواجد حالياً
    فــيــروز
    Golden Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة paradiso
    والله الموضوع حسب فهمي لتوعية الاسر المسلمه الى الظروف اضطرتها انها تهاجر وتربي اولادها في المجتمعات دي وتنبيهها ان في خطر حقيقي لازم يتاخد بجديه لان الاهل للاسف بيدركوا الحقيقه دي متاخر وبعد مايكون الرجوع شبه مستحيل خصوصا بالنسبه للاولاد الي بيعتبروا دي بلدهم الي ميعرفوش غيرها والي مكنش ليهم اصلا الاختيار انهم يتربوا فيها جايز الموضوع سهل بالنسبالك لكن بالتاكيد صعب على ناس تانيه والي ايده في الميه مش زي الي ايده في النار٠ ده غير اصلا ان ده موضوع حواري كل انسان حر يقول رايه ومحدش ليه حق الحجر على الاراء بدعوى الي مش عجبه يرجع شئ في منتهى الغرابه الصراحه. كل واحد يصدق الي عايز يصدقه, الي فاكر ان الجنه هناك والطريق مفتوح قدامه يتكل على الله وملوش دعوه بحد صعبه دي?

و أنا حجرت على رأيك ولاّ غيّرت طبيعة الموضوع الحوارى إزّاى يا ترى !! ما حضرتك ختمت(ى) مداخلتك بجمله أخت جملتى بالظبط و قلت(ى) "الي فاكر ان الجنه هناك والطريق مفتوح قدامه يتكل على الله وملوش دعوه بحد صعبه دي" فهل أعتبر هذا محاوله للحجر على الآراء !!

حضرتك من أوّل الموضوع بتعبر(ى) عن رأيك دون أن يمنعك احد من ذلك و حتى بعد مداخلتى لم يحدث أى منع لك من التعبير عن آرائك !! وبالتالى مداخلتك تعليقا على مداخلتى هى التى يمكن اعتبارها محاوله للحجر على آراء الغير !!

شئ غريب فعلا ناس عمّاله تذم فى مجتمع و تعدّد مساوئه ثمّ لا تجد غضاضه فى الاستفاده من الميزات التى يقدّمها و دون أن تتوقّف عن الشكوى ولو من باب ممارسة المسئوليه عن الاختيارات المصيريه كاختيار الهجره حيث لا مجال لحديث من نوعية "الظروف اضطرتهم للهجره" و كأنّهم ذاهبين فى نزهه خلويه و ليسوا مقدمين على هجره و تغييرات مصيريه فى الحياه تحتاج ترتيبات و إجراءات معقّده يفترض أن من ضمنها دراسة القدره على التكيّف مع المجتمع .. فعلا شئ غريب

قديم 4th July 2009, 03:31 AM paradiso غير متواجد حالياً
    paradiso
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فــيــروز
    و أنا حجرت على رأيك ولاّ غيّرت طبيعة الموضوع الحوارى إزّاى يا ترى !! ما حضرتك ختمت(ى) مداخلتك بجمله أخت جملتى بالظبط و قلت(ى) "الي فاكر ان الجنه هناك والطريق مفتوح قدامه يتكل على الله وملوش دعوه بحد صعبه دي" فهل أعتبر هذا محاوله للحجر على الآراء !!

حضرتك من أوّل الموضوع بتعبر(ى) عن رأيك دون أن يمنعك احد من ذلك و حتى بعد مداخلتى لم يحدث أى منع لك من التعبير عن آرائك !! وبالتالى مداخلتك تعليقا على مداخلتى هى التى يمكن اعتبارها محاوله للحجر على آراء الغير !!

شئ غريب فعلا ناس عمّاله تذم فى مجتمع و تعدّد مساوئه ثمّ لا تجد غضاضه فى الاستفاده من الميزات التى يقدّمها و دون أن تتوقّف عن الشكوى ولو من باب ممارسة المسئوليه عن الاختيارات المصيريه كاختيار الهجره حيث لا مجال لحديث من نوعية "الظروف اضطرتهم للهجره" و كأنّهم ذاهبين فى نزهه خلويه و ليسوا مقدمين على هجره و تغييرات مصيريه فى الحياه تحتاج ترتيبات و إجراءات معقّده يفترض أن من ضمنها دراسة القدره على التكيّف مع المجتمع .. فعلا شئ غريب

الاعجب من كده الناس الي مش عارفه حاجه وعلى بعد الاف الاميال بتحكم على غيرها انها بتستفيد من المجتمع كانهم رايحين بيشحتوا مش بيدوا يمكن كمان اكثر مابياخدوا..الي بينتقد حاجه في مصر يرحل والي بينتقد حاجه في البلد الي قاعد فيها يرحل .. قمه السطحيه!!الي بتعتبريه ذم انا بعتبره واقع الي عايز يتكيف معاه اهلا وسهلا الي عايز ميصدقهاش هو حر ..ردي كان على الاستاذ زهيري الي قلل من اهميه المشاكل المذكوره, والي مش عاجبه حاجه عنده قائمه التجاهل وهبدا بنفسي لان معنديش وقت اضيعه في سفسطه وجدل ملهومش لازمه

التعديل الأخير تم بواسطة paradiso ; 4th July 2009 الساعة 04:10 AM

قديم 4th July 2009, 10:53 AM أحمد باشــا غير متواجد حالياً
    أحمد باشــا
    Platinum Member

أحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond repute

أنا : أحمد باشــا

اقتباس
    والله الموضوع حسب فهمي لتوعية الاسر المسلمه الى الظروف اضطرتها انها تهاجر وتربي اولادها في المجتمعات دي وتنبيهها ان في خطر حقيقي لازم يتاخد بجديه لان الاهل للاسف بيدركوا الحقيقه دي متاخر وبعد مايكون الرجوع شبه مستحيل خصوصا بالنسبه للاولاد الي بيعتبروا دي بلدهم الي ميعرفوش غيرها والي مكنش ليهم اصلا الاختيار انهم يتربوا فيها

ده كلام واقعي جدا ... و من خلال معايشتي شبه اليومية لأصدقائي القدامى ممن هاجروا لكندا و امريكا و استراليا .... فكلهم تقريبا جربوا العودة في مرحلة ما و لكن كان هناك غالبا سببان رئيسيان للتخلي عن فكرة العودة

اولاهما هي الأبناء .... حيث فشل الجميع في جعل ابنائهم يتأقلمون على الحياة في مصر تماما و كل الأبناء كانوا يعتبرون مصر مسقط رأس ابائهم و ليست وطنا لهم و فكرتهم عنها ضبابية .... مع وجود عوامل اخرى مثل اللغة و الثقافة و التعليم .... هذا في الجيل الأول .... لكن المؤكد ان الجيل الثاني او الثالث على اقصى تقدير لا يحمل اي انتماءات لمصر او ربما للأسلام ايضا

السبب الآخر هو النظام الأقتصادي الرأسمالي الذي يجعل من المهاجر ترس من مجموعة تروس تدور يعمل كثيرا ليسدد ديون إتمانية كثيرة لسلع او رفاهيات حصل عليها قبل ان يربح ثمنها ... نظام يجبر الفرد ان يستهلك كثيرا بالدين ليضطر ان يعمل كثيرا ليسدد الديون .... و قليل جدا من هو قادر على سداد كل ديونه دفعة واحدة و توفير مبلغ آخر يسمح له بعمل مشروع معقول في مصر يتيح له ان يعيش في نفس مستواه على الأقل في المهجر .... أو ( وهنا الأهم ) يظهر بالمظهر اللائق امام اهله و ناسه الذين يأملون ان يكونه بعد كل هذه السنوات من الغربة

هذا بالإضافة لأسباب فردية اخرى هامة منها الزواج بأجانب بسبب الإقامة او لسبب آخر .... و منها من خرج من بلده فارا من اسباب لا تجعله يستطيع العودة مطلقا .... و منها بعض الشخصيات موش فارقة معاهم يكون ايه او فين لدرجة ان منهم من غير اسمه لأسم آخر اجنبي

عامة يجب ان يضع المهاجر في حسبانه ان الهجرة ليست مثل السفر و هي غالبا تذكرة One way ticket للأبد

قديم 4th July 2009, 01:34 PM paradiso غير متواجد حالياً
    paradiso
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد باشــا
    ده كلام واقعي جدا ... و من خلال معايشتي شبه اليومية لأصدقائي القدامى ممن هاجروا لكندا و امريكا و استراليا .... فكلهم تقريبا جربوا العودة في مرحلة ما و لكن كان هناك غالبا سببان رئيسيان للتخلي عن فكرة العودة

اولاهما هي الأبناء .... حيث فشل الجميع في جعل ابنائهم يتأقلمون على الحياة في مصر تماما و كل الأبناء كانوا يعتبرون مصر مسقط رأس ابائهم و ليست وطنا لهم و فكرتهم عنها ضبابية .... مع وجود عوامل اخرى مثل اللغة و الثقافة و التعليم .... هذا في الجيل الأول .... لكن المؤكد ان الجيل الثاني او الثالث على اقصى تقدير لا يحمل اي انتماءات لمصر او ربما للأسلام ايضا

السبب الآخر هو النظام الأقتصادي الرأسمالي الذي يجعل من المهاجر ترس من مجموعة تروس تدور يعمل كثيرا ليسدد ديون إتمانية كثيرة لسلع او رفاهيات حصل عليها قبل ان يربح ثمنها ... نظام يجبر الفرد ان يستهلك كثيرا بالدين ليضطر ان يعمل كثيرا ليسدد الديون .... و قليل جدا من هو قادر على سداد كل ديونه دفعة واحدة و توفير مبلغ آخر يسمح له بعمل مشروع معقول في مصر يتيح له ان يعيش في نفس مستواه على الأقل في المهجر .... أو ( وهنا الأهم ) يظهر بالمظهر اللائق امام اهله و ناسه الذين يأملون ان يكونه بعد كل هذه السنوات من الغربة

هذا بالإضافة لأسباب فردية اخرى هامة منها الزواج بأجانب بسبب الإقامة او لسبب آخر .... و منها من خرج من بلده فارا من اسباب لا تجعله يستطيع العودة مطلقا .... و منها بعض الشخصيات موش فارقة معاهم يكون ايه او فين لدرجة ان منهم من غير اسمه لأسم آخر اجنبي

عامة يجب ان يضع المهاجر في حسبانه ان الهجرة ليست مثل السفر و هي غالبا تذكرة One way ticket للأبد

كلام صحيح 100% ومش بالنسبه للمصريين بس بل لجميع الجنسيات ممن تحدثت معهم عن فكرة العوده, اضافه لفقدان الانتماء للبلد الام تضمحل اللغه الاصليه لتختفي تماما في الجيل الثالث على اقصى تقدير..وتجد بنت من اصل عربي مسلم متزوجه من كندى مسيحي اسما اوملحد..زواج مدني..عادي جدا!!

قديم 4th July 2009, 02:13 PM فــيــروز غير متواجد حالياً
    فــيــروز
    Golden Member

اقتباس
    الاعجب من كده الناس الي مش عارفه حاجه وعلى بعد الاف الاميال بتحكم على غيرها انها بتستفيد من المجتمع كانهم رايحين بيشحتوا مش بيدوا يمكن كمان اكثر مابياخدوا..الي بينتقد حاجه في مصر يرحل والي بينتقد حاجه في البلد الي قاعد فيها يرحل .. قمه السطحيه!!الي بتعتبريه ذم انا بعتبره واقع الي عايز يتكيف معاه اهلا وسهلا الي عايز ميصدقهاش هو حر ..ردي كان على الاستاذ زهيري الي قلل من اهميه المشاكل المذكوره, والي مش عاجبه حاجه عنده قائمه التجاهل وهبدا بنفسي لان معنديش وقت اضيعه في سفسطه وجدل ملهومش لازمه

خير ما فعلت .. وفّقكم الله ..