شنطة سفر....رحلة عمر - الصفحة 5 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

شنطة سفر....رحلة عمر

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 6th November 2016, 03:25 AM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

shawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond repute

shawi's Flag is: Canada

أنا : shawi

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Captain BoB
    خير، حصل ايه،؟؟
    قالت انا مش عارفة هو احنا اللي عملناه ده صح و الا غلط!! كنا مرتاحين في الخليج و شغلنا كويس ، ليه نيجي من طرف العالم الى طرف العالم الاخر ، لبلد ما نعرفهاش و ما نعرفش حد فيها!!
    قلتلها يا ستي اولا ، صحيح احنا مرتاحين في الخليج بس دي راحة كدابة، ممكن في اي لحظة يقولولنا ورونا عرض كتافكم!! حتروحي تعيشي فين؟؟؟ الوضع الاقتصادي في الاردن بعافية شوية، حنعمل ايه ساعتها، اما لما يكون معانا باسبور كندي فانا حر ارجع وقت ما انا عايز، بالاضافة الى ان ابنائي سيكون لهم الحق بالدراسة في جامعات كندا بسهولة،، و قعدت ربع ساعة اكلمها عن الفرق لما نكون كنديين. بعدين قلتلها اصلا لسه بدري عالكلام ده. احنا اصلا جايين نستكشف ، جايين اسبوعين و راجعين و لو ما عجبتناش البلد دي نعتبرها اجازة عائلية و يا دار ما دخلك شر
    اقتنعت شوية لما قلتلها الكلام ده و لما عرفت ان في تنزيلات في السوق اختفى القلق فجاة من عندها و ابتدا عندي!!!!!

هههههههههه

مش برضك عشر ايام انقطاع كافيين تجمع افكارك وترتبهم وتكتب سطرين
    والا الدنيا خدتك والحماسه ابتدت تخف ومعدش فيه امكانيه روقان للكتابه؟
    شد حيلك..............كلنا خدنا الدور ده

قديم 6th November 2016, 10:29 AM Captain BoB غير متواجد حالياً
    Captain BoB
    Member

Captain BoB is on a distinguished road

أنا : Captain BoB

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shawi
    مش برضك عشر ايام انقطاع كافيين تجمع افكارك وترتبهم وتكتب سطرين
    والا الدنيا خدتك والحماسه ابتدت تخف ومعدش فيه امكانيه روقان للكتابه؟
    شد حيلك..............كلنا خدنا الدور ده

شاوي باشا العظيم
    الدنيا مشاغل ، عندي شغل و سفر كان و امبارح وصلت الكويت، شوية و بس و نكمل الحكاية :-))

قديم 7th December 2016, 07:32 AM hattabfj غير متواجد حالياً
    hattabfj
    Member

hattabfj is on a distinguished road

أنا : hattabfj

اقتباس
    طيران الملكية الاردنية جيد و مريح و اسعاره معقولة، خصوصا للترانزيت ، يعني القادم من خارج عمان في طريقه الى كندا او اميركا فانه قد يحصل على سعر جيد جدا مقارنة بمن يغادر من داخل عمان، و للامانة فاني جربت طيران الملكية الاردنية و القطرية و البريطانية ، اما القطرية فكانت مخيبة للامال ، اذا لم تاخذ تذكرتك على درجة رجال الاعمال فان السفر مع القطرية تجربة سيئة، هذا رايي الشخصي.
    مطار عمان ممتع خلال الترانزيت.جديد و خدمات و مطاعم و سوق حرة ، المشكلة الوحيدة بالنسبة للملكية بالنسبة لي هي ان المسافة طويلة و الرحلة تستغرق 11 ساعة تقريبا و في حال وجود اطفال فانهم يملون و تصبح الحياة معهم في الطائرة قمة في (المتعة)!!! لذلك انا اسافر مع الملكية ان كنت وحدي بدون الاولاد و مع البريطانية اذا كانوا معي ، نتوقف في منتصف المسافة تقريبا في لندن ، نغير جو ، يوجد منطقة العاب للاطفال يقضون بعض الوقت فيها و ينتقلون للنصف الثاني من الرحلة من دون ملل ، بل انهم قد ينامون طيلة الرحلة بعد التعب و النط خلال ساعات الترانزيت.
    كما ان حملة ال PR الكندي لهم الحق باخذ فيزا ترانزيت للدخول الى لندن لمدة 24 ساعة، ياخذونها من المطار مباشرة في حال حبيت تضرب عصفورين بحجر واحد و تعمل رحلة داخل رحلة، و تضحك على مراتك و تقنعها انك واخدها شهر عسل جديد الى لندن، هو صحيح يوم واحد بس بس اهو يبقى اسمك زرت لندن :-))
    انطلقنا من مطار الكويت الى عمان ، ترانزيت سبع ساعات خرجنا خلالهم من المطار و زرنا اهلي و اهل زوجتي و عدنا الى المطار على موعد طائرة مونتريال. كان التوتر يقتلنا، احسسنا اننا في طريقنا الى المجهول. لم اتوقف طوال الرحلة عن التفكير فيما سيحدث…ووصلنا في النهاية الى مطار مونتريال……..

بداية شكراً جزيلاً على المعلومات المهمة

هل موضوع فيزا ترانزيت لندن يطبق على كل الجنسيات؟ وحتى في سفرتك الأولى إلى كندا؟ (يعني لسا ما استلمت بطاقة الاقامة الدائمة)

قديم 27th April 2017, 02:03 PM Salah.Badawi غير متواجد حالياً
    Salah.Badawi
    Junior Member

Salah.Badawi is on a distinguished road

أنا : Salah.Badawi

اقتباس
    شاوي باشا العظيم
    الدنيا مشاغل ، عندي شغل و سفر كان و امبارح وصلت الكويت، شوية و بس و نكمل الحكاية :-))

طمنا عليك يا بوب , يا ريت ترجع تكمل تاني

قديم 27th April 2017, 02:33 PM Captain BoB غير متواجد حالياً
    Captain BoB
    Member

Captain BoB is on a distinguished road

أنا : Captain BoB

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Salah.Badawi
    طمنا عليك يا بوب , يا ريت ترجع تكمل تاني

حبيبي انا اعتذر جدا عن الغياب بس بصراحة كانت الفترة الماضية فترة صعبة جدا ، مش من كندا بل من الكويت و مريت بفترة عصيبة من المشاكل مع الكفيل و خسرت فلوس كتير، لكن الحمدلله خلصت المشاكل و رجعت من اسبوع تقريبا لمونتريال، الخلاصة اللي عايز اقولها هي اني بحمد ربي كل يوم صبح و مسا اني عندي خيار كندا موجود و الا كنت حاتبهدل لو ما كانش عندي هذا الخيار و كنت حاضطر اقبل بتسويات غير مناسبة للبقاء في الخليج
    نصيحتي لكل من يعمل في الخليج و ماشي في موضوع هجرة كندا، ما تعملش زيي و تخلي خيط بينك و بين الخليج لما تطلع على كندا، احرق سفنك كلها و عيش ، ساعتها حتضطر تلاقي حلول اخرى في كندا لما ما يكونش عندك خيارات ، انا بعترف اني غلطت من الناحية دي، انا في الاسبوع الاخير بعد ما رجعت لقيت الابواب بتتفتح قدامي و بقدر اقول اني انجزت خلال الاسبوع الاخير ما لم استطيع انجازه خلال التسع شهور الاخيرة

التعديل الأخير تم بواسطة Captain BoB ; 27th April 2017 الساعة 02:40 PM

قديم 27th April 2017, 04:02 PM Muhammad Gad غير متواجد حالياً
    Muhammad Gad
    Moderator

Muhammad Gad has a reputation beyond reputeMuhammad Gad has a reputation beyond reputeMuhammad Gad has a reputation beyond reputeMuhammad Gad has a reputation beyond reputeMuhammad Gad has a reputation beyond reputeMuhammad Gad has a reputation beyond reputeMuhammad Gad has a reputation beyond reputeMuhammad Gad has a reputation beyond reputeMuhammad Gad has a reputation beyond reputeMuhammad Gad has a reputation beyond reputeMuhammad Gad has a reputation beyond repute

Muhammad Gad's Flag is: Egypt

أنا : Muhammad Gad

حمدا لله على سلامتك.. وربنا ييسر لك كل خير..
    في انتظار التفاصيل...
    تحياتي،

قديم 27th April 2017, 10:36 PM dr. osama غير متواجد حالياً
    dr. osama
    Member

dr. osama is on a distinguished road

dr. osama's Flag is: Egypt

أنا : dr. osama

حمدالله علي السلامه
    بانتظار باقي الموضوع علي احر من الجمر
    posted via mobile device

قديم 29th April 2017, 05:26 AM Salah.Badawi غير متواجد حالياً
    Salah.Badawi
    Junior Member

Salah.Badawi is on a distinguished road

أنا : Salah.Badawi

اقتباس
    حبيبي انا اعتذر جدا عن الغياب بس بصراحة كانت الفترة الماضية فترة صعبة جدا ، مش من كندا بل من الكويت و مريت بفترة عصيبة من المشاكل مع الكفيل و خسرت فلوس كتير، لكن الحمدلله خلصت المشاكل و رجعت من اسبوع تقريبا لمونتريال، الخلاصة اللي عايز اقولها هي اني بحمد ربي كل يوم صبح و مسا اني عندي خيار كندا موجود و الا كنت حاتبهدل لو ما كانش عندي هذا الخيار و كنت حاضطر اقبل بتسويات غير مناسبة للبقاء في الخليج
    نصيحتي لكل من يعمل في الخليج و ماشي في موضوع هجرة كندا، ما تعملش زيي و تخلي خيط بينك و بين الخليج لما تطلع على كندا، احرق سفنك كلها و عيش ، ساعتها حتضطر تلاقي حلول اخرى في كندا لما ما يكونش عندك خيارات ، انا بعترف اني غلطت من الناحية دي، انا في الاسبوع الاخير بعد ما رجعت لقيت الابواب بتتفتح قدامي و بقدر اقول اني انجزت خلال الاسبوع الاخير ما لم استطيع انجازه خلال التسع شهور الاخيرة

أولاً حمدالله على السلامة
    ثانياً يا ريت تحكيلنا عن الفرق بين سفرك لكندا في وجود رابط و احتمال عودة للخليج و بين اخر مره بدون اي رابط
    ثالثا احنا مستنين باقي الحلقات بنفس طريقة السرد الرائعة
    أخيرا بنتمنالك التوفيق