الاكتئاب والزواج - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > مواضيع شخصية

مواضيع شخصية لا خاب من إستشار

مواضيع شخصية

الاكتئاب والزواج

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 25th March 2012, 12:11 PM زعلان غير متواجد حالياً
    زعلان
    Golden Member

زعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond repute

أنا : زعلان

ماهو علشان كده لازم تروح بنفسها معاه للدكتور و تفهم من الدكتور هي الي حتتجوز وهي الي تقدر تقرر .. هي سنها صغير ولا هو الوضع في مصر يمنع ذلك !!؟؟ يعني ليه حد من اهلها الي يروح نيابة عنها ممكن يروح معاها بس مش من حق حد يدخل للطبيب غيرها بعد اذن خطيبها باعتبارها حتكون زوجته وهي تقرر هل تستمر ولا تنفصل ..
    الطبيب حيطلعها باذن خطيبها على اسرار تستطيع هي وحدها ومباشرة من الطبيب تحديد مصير العلاقة

قديم 25th March 2012, 02:23 PM hend غير متواجد حالياً
    hend
    Member

hend has a spectacular aura abouthend has a spectacular aura about

hend's Flag is: France

أنا : hend

سنها مش صغير قوى لكن معندهاش الثقافه والاطلاع اللى يخليها تتكلم مع دكتور نفسى عن حقيقة مرض نفسى ومن ثم تحدد بناء على كلامه اذا كان تستمر واللا تفسخ والله اعلم هى هتفكر بناء على ايه على الاقل لو كان صارحها فى البدايه مكنش الموضوع هيكون صعب كدا اعتقد بس انا اول مرة اعرف ان الاكتئاب ممكن يكون مانع للزواج بس اعتقد بما انه صارحها وكدا يعنى يبقى اكيد مش مانع ليه على الزواج بس ممكن يعنى يكون فى تأثير على حياتهم وممكن على شغله كمان

قديم 26th March 2012, 07:52 PM hend غير متواجد حالياً
    hend
    Member

لما سألتها اذا كان لاحظت شئ على تصرفاته قالت انه قبل الخطوبة بيوم قالت له الفستان مش جاهز رد عليها وقال هيخلص ان شاء الله مع ان الخياطة قريبته ولم يكلف نفسه انه مثلا يتصل بيها او حتى يذهب معها هى كانت تريد تأجيل الخطوبة وقالت تتناقش معاه لكنه رد باقتضاب فاضطرت الى ان تستلف فستان صديقتها وموقف اخر انها اتصلت به على الموبايل ذات مرة فلم يرد ثم اتصلت مرة اخرى فوجدته مغلق وعندما اتى لزيارتها قالت له هذا الكلام فقال لها انت هتسألينى كدا بعد الجواز اخته دائما تقول انه يسرح كثيرا لدرجة انه ممكن لا يرد عليها

قديم 27th March 2012, 08:48 AM Matrix غير متواجد حالياً
    Matrix
    Golden Member

Matrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond repute

أنا : Matrix

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hend
    سنها مش صغير قوى لكن معندهاش الثقافه والاطلاع اللى يخليها تتكلم مع دكتور نفسى عن حقيقة مرض نفسى ومن ثم تحدد بناء على كلامه اذا كان تستمر واللا تفسخ والله اعلم هى هتفكر بناء على ايه على الاقل لو كان صارحها فى البدايه مكنش الموضوع هيكون صعب كدا اعتقد بس انا اول مرة اعرف ان الاكتئاب ممكن يكون مانع للزواج بس اعتقد بما انه صارحها وكدا يعنى يبقى اكيد مش مانع ليه على الزواج بس ممكن يعنى يكون فى تأثير على حياتهم وممكن على شغله كمان

الموضوع لا يحتاج لا ثقافة ولا إطلاع ، هي تروح تسأل الدكتور كم سؤال مباشر وبسيط :
    تأثير المرض ده على حياتها كزوجة مستقبلية هيكون عامل إزاى؟
    ماهي إحتمالات تطور المرض وما تأثيرات ذلك على سلوكه وعليها كزوجة؟
    الإجابة على الأسئلة دي هتخليها تحدد - لوحدها - قرارها النهائي.

لكن بعيدا عن هذه القصة أنا لا أفضل الطريقة التي تتم في مصر في الزواج في كثير من الأحيان حيث لا يتم الإختيار على أساس إنساني يتعلق بدرجة الأنسجام بين الطرفين ولكن على تقييم كل طرف للتاني من كل الجوانب ودراسة عيوبه ومميزاته وكأن كل طرف بيشتري تلاجة وعاوز يشوفها لو كانت مخبوطة من الجنب ولا لأ قبل ما ياخدها ،

وده اللي بيخلوا معظم شركاء الحياة ماعندهمش الذكاء العاطفي في التعاطي مع شريك الحياة وتلاقيهم حافظين مش فاهمين وحتى تعبيرات كلامهم هي التعبيرات النمطية المكررة السائدة وردود أفعالهم على المواقف تكون ثابتة ولا تنبع من داخلهم لأن مفيش تفاعل ولا تفكير ولا إحساس ولكن برمجة ذاتبة مسبقة لعلاقة قالولوا وقالولها أنها المفروض تكون كده.

قديم 27th March 2012, 09:17 AM زعلان غير متواجد حالياً
    زعلان
    Golden Member

زعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond repute

!For Medical Professionals Only

لاحظ في بادية الموضوع ان المرأة وجهت الخطاب للرجل الخطيب او الزوج بانه بيتعمد ان يضع المرأة في حرج و بيخدعها

طبعا فارق كبير بين اثنين يتعرفوا على بعض بصورة طبيعية سواء بترتيب او غير ترتيب المهم انهم ياخدوا فرصة للتعارف وكل واحد يفهم الشخص الي امامه بسلبياته و عيوبه و حسناته ومميزاته بصورة طبيعية بقدر الامكان مش كل واحد يقدم السيرة الذاتية ملخصة للثاني وتخيل لو طرف مش محترف قراءة سيرة ذاتيه وما بيعملش مقابلات توظيف كتير هل حيقدر يحكم من خلال الملخص على المتقدم للوظيفة اقصد للزواجة و تخيل الموظف اقصد العريس او العروسة تيجي تقول او يقول انا بروح لطبيب نفسي لأي سبب ويحطها في رأس السي في
    الطبيعي ان المعلومات من هذا النوع وغيرها بيتعرف تدريجي في اطار معرفة الشخص مش بيكون هو المحدد لشكل الشخص من اول وهلة ...
    يعني فارق بين انها تقول لمامتها : انا رايحه اقبل خطيبي( " المجنون ": الي بروح لطبيب نفسي في عرفنا)علشان اتعرف على نواحي اكثر في شخصيته

او انها تقول لمامتها : انا رايحة اقبل خطيبي .. علشان اتعرف على جوانب اكثر في شخصيته و يقولها يومها مثلا انه بيروح لطبيب نفسي وهي تقوله وانا بحب العب في صوابع رجليا وقتها مش حتبقى البنت الي بتلعب في صوابع رجليها لأنها عرف عنها ما هو اهم في شخصيتها وموضوع صوابع رجليها سهل انه يتحل

قديم 27th March 2012, 01:42 PM hend غير متواجد حالياً
    hend
    Member

صح الكلام والله عندك حق فى حاجات بتغطى على حاجات وممكن المميزات تكون اكتر من هذا العيب لكن هى الوحيده اللى تقدر تجاوب على هذا السؤال هل هى ترى فيه المميزات اللى هتغطى على عيوبه

قديم 27th March 2012, 01:44 PM hend غير متواجد حالياً
    hend
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Matrix
    الموضوع لا يحتاج لا ثقافة ولا إطلاع ، هي تروح تسأل الدكتور كم سؤال مباشر وبسيط :
    تأثير المرض ده على حياتها كزوجة مستقبلية هيكون عامل إزاى؟
    ماهي إحتمالات تطور المرض وما تأثيرات ذلك على سلوكه وعليها كزوجة؟
    الإجابة على الأسئلة دي هتخليها تحدد - لوحدها - قرارها النهائي.

لكن بعيدا عن هذه القصة أنا لا أفضل الطريقة التي تتم في مصر في الزواج في كثير من الأحيان حيث لا يتم الإختيار على أساس إنساني يتعلق بدرجة الأنسجام بين الطرفين ولكن على تقييم كل طرف للتاني من كل الجوانب ودراسة عيوبه ومميزاته وكأن كل طرف بيشتري تلاجة وعاوز يشوفها لو كانت مخبوطة من الجنب ولا لأ قبل ما ياخدها ،

وده اللي بيخلوا معظم شركاء الحياة ماعندهمش الذكاء العاطفي في التعاطي مع شريك الحياة وتلاقيهم حافظين مش فاهمين وحتى تعبيرات كلامهم هي التعبيرات النمطية المكررة السائدة وردود أفعالهم على المواقف تكون ثابتة ولا تنبع من داخلهم لأن مفيش تفاعل ولا تفكير ولا إحساس ولكن برمجة ذاتبة مسبقة لعلاقة قالولوا وقالولها أنها المفروض تكون كده.

اتفق تماما فيما قلت والله هذا الكلام لو كل واحد عمل بيه ما هيكون هناك فى مشاكل زوجية فعلا مداخله قيمة

قديم 31st March 2012, 10:30 AM hend غير متواجد حالياً
    hend
    Member

تم فسخ الخطوبة ليس لاسباب مرضية ولكن بسبب تصرفات ساذجة منه تصرفات لا تقبلها انسانة عاقلة اكيد المرض مأثر على تصرفاته لا شك

قديم 31st March 2012, 10:33 AM زعلان غير متواجد حالياً
    زعلان
    Golden Member

يا سلام يا سلام ربنا يرزقه بواحدة احسن منها

قديم 31st March 2012, 12:09 PM إكرام يوسف غير متواجد حالياً
    إكرام يوسف
    Golden Member

إكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond repute

إكرام يوسف's Flag is: Egypt

أنا : إكرام يوسف

معلش.. اسمحولي.. ورغم اني غير متخصصة إلا أنني من خلال الخبرات الحياتية أقدر أقول إن الاكتئاب ـ عافانا وعافاكم الله ـ مرض صعب جدا.. مش مجرد زي ما احنا بنقول كلما نلاقي حد زعلان شوية أو متضايق ان عنده اكتئاب..لا دا مرض.. ومرض صعب كمان.. واحيانا بيتطلب علاج طول العمر.. وأنا الحقيقة قابلت في حياتي أكتر من حد بالشكل ده.. على الأقل اتنين.. واحدة كانت أكبر مني بخمس سنوات.. وطبعا لم توفق في زواجها مرتين..وحاولت الانتحار مرتين (مالهمش علاقة بالزواج أو الانفصال.. لكنها تغيرات كيميائية كما فهمت تحدث في عقل مريض الاكتئاب وربما تدفعه للانتحار.. رغم انها عولجت أكثر من مرة وكل مرة الطبيب يقول شفيت).. وفي المرة التالتة نجحت وتوفاها الله.. ربنا يرحمها ويسامحها لأنه الغفور الرحيم وهو الأعلم بحالها.. والآخرى شابة كانت تعالج منذ سنوات مراهقتها من الاكتئاب.. ورزقها الله بزوج أحبها وهو يعرف حالتها وأخفى عن أهله مرضها.. وتحملها سنوات وعندما حملت زادت عليها الحالة وصارت لا تستطيع النوم فكان يسهر إلى جانبها يهدئها ويحاول الترويح عنها .. وبالنهار يحاول أن يرفه عنها ويعزمها على الخروج والسهر والعشاء في الخارج والسينما والمسرح حتى تستطيع النوم إلا أنها كانت لا تستطيع .. وظل هو متحملا حتى وضعت طفلها ورفضت إرضاعه لأنها تريد استخدام المنوم.. رغم أن الطبيب كان يرى غير ذلك.. وفي النهاية لم يحتمل الزوج فكان الانفصال بعد سنوات كان فيها نعم الزوج المحب والمعين ذاق فيها المرار وأصيب بعدة أمراض عضوية..لكنه فقد القدرة على الاستمرار.
    ومن ثم، فإن إقبال الفتاة على زيجة كهذه رغم علمها بالمرض أمر يحسب لها.. وربنا يجعله في ميزان حسناتها.. لكنها يجب أن تكون متعلقة بالخطيب لدرجة تجعلها تحتمل كثيرا من الصعاب التي ستواجهها في حياتها.. ويجب أن تكون واعية تماما بهذه الصعاب وأن تكون فعلا على استعداد لتحملها وألا تضحك على نفسها فتظلم نفسها وتظلم الزوج الذي ربما تسوء حالته أكثر إذا حدث الانفصال لاقدر الله.. أحب أن أوضح أيضا أن الاكتئاب كما فهمت مرض وراثي.. وأرجو أن يتفضل المتخصصون في هذا المنتدى بتصحيح أي معلومة خطأ أكون أوردتها بدون قصد