يا هادي .......كلاكيت .....تاني مرة.......استفسارات عن الدراسة بكندا - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

يا هادي .......كلاكيت .....تاني مرة.......استفسارات عن الدراسة بكندا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 31st December 2016, 05:10 PM نهر النيل غير متواجد حالياً
    Golden Member

نهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of light

نهر النيل's Flag is: Egypt

افتراضي يا هادي .......كلاكيت .....تاني مرة.......استفسارات عن الدراسة بكندا

أنا : نهر النيل

السلام عليكم اخواني المطاريد
    ولو اني حاسة اني بقيت غريبة لكن المطاريد هم اصحاب البيت الكبير اللي لازم نرجعله دايما
    أنا من فترة طويييييييييييلة كنت بقدم على هجرة فيدرال (مش عارفة هيكون حد فاكرني ولا لا ) لكن لم اوفق برغم اني تعبت كتير ودخلت الايلتس يمكن 4 مرات لكن في الاخر قلت قدرالله وما شاء فعل ونسيت موضوع الهجرة تماما وشغلت نفسي بشغلي والاولاد

دلوقتي بقى راودني حلم كندا من جديد
    لكن انا المرة دي مش بفكر في الهجرة
    بفكر في الدراسة
    لكن عندي بعض الاستفسارات
    عايزة اعرف
    1- انا اما اجي اقدم اختار اني adult ولا international
    2-انا عايزة اغير الكارير يعني انا بزنس لكن عايزة ادرس children care او early years education ازاي اقدم ورقي وانا الثانوي مثلا مصري ومن اكتر من 20 سنه
    3-هل لو قدمت على دراسة لغة اولا يحق لي الالتحاق بالتخصص اللي انا عايزاه بدون ما يطلبوا documents قديمة
    أنا معايا ال transcript بتاع الجامعة له أهمية ولا طالما مش هعمل upgrade للدراسة بتاعتي يبقى مالوش لازمة
    4- ودي أهم ما في الموضوع
    ازاي اقدر آخذ اولادي معايا وازاي اقدر اقدم لهم عالمدرسة وايه هي المصروفات المطلوبة لهم
    5- كم المصروف الشهري اللي محتاجينه بالإضافة الى ايجار السكن

شكرا جزيلا

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    أعمل ايه شركة KLM مش عايزة ترد لي فلوس التذاكر الهجرة إلى كندا basio 4 1346 16th June 2017 05:46 PM
    يا هادي .......كلاكيت .....تاني... الهجرة إلى كندا muhamed_fathi 38 6182 31st December 2016 05:10 PM
    فيدونا يا أطباء المطاريد التعليم ماقبل الجامعي والجامعي salamatarek 8 2614 26th July 2012 12:53 PM
    الكنافة النابلسية (كنافة بالجبن) شؤون المطبخ نهر النيل 17 2815 10th August 2011 01:46 PM
    مواعيد برامج دينية متميزة ..رمضان1432هـ/2011م شؤون إسلامية نهر النيل 6 1676 9th August 2011 02:41 PM

قديم 1st January 2017, 01:09 AM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

shawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond repute

shawi's Flag is: Canada

أنا : shawi

مش معقول
    انا ابتديت اقرا اسامي بقالها غايبه كثير
    على العموم البيت بيتكم وانتم اهل واصحاب فضل

الدراسه في كندا مكلفه جدا
    حتى دراسه اللغه....كانت معانا اخت فاضله معاها منحه للدكتوراه ووصلت الايلتس 6 وباين كان المطلوب 7
    وللاسف لم توفق داخل مصر في الحصول عليها ربما بسبب الظروف السيسايه من 3 سنين وجاي
    ولما قدمت تطلب فيزا لدراسه اللغه قبل دخول المنحه السفاره الكنديه في مصر رفضت واصروا تاخد اللغه قبل السفر.
    التشايلد كير دراسه محترمه وملهاش علاقه بالعمر وممكن تحصلي عليها من كليات زي ريد ريفر وينيبيج وما يماثلها في المقاطعات الاخرى
    https://www.rrc.mb.ca/index.php?pid=9080

https://www.rrc.ca/search_results_goo...&q=childe+care

طبعا الرسوم وكامل التفاصيل في الموقع

انا لاحظت انهم بيطلبوا علامات الثانويه العامه في الرياضيات والفيزياء والكيمياء..واللغه...في بعض التخصصات
    واذا ما عجبتهمش بيدرسهم الطالب عندهم وطبعا ما تسالنيش عن الطالب الدولي بيكلف كام كله في الموقع
    اللغه لازم ايلتس فوق 6

قديم 1st January 2017, 07:42 AM نهر النيل غير متواجد حالياً
    نهر النيل
    Golden Member

نهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of light

كل عام وحضرتكم بخير2017
    اشكرك استاذ Shawi على الاهتمام والرد
    حضراتكم اللي ناس افاضل اللي بتكملوا المسيرة جزاكم الله خير

انا بالنسبة لي عبأت الابليكيشن امس لي لدراسة لغة في كلية كاموسن في فيكتوريا على امل ان تتم الموافقة ان شاء الله وبعدها اكمل دبلوم رعاية الطفولة
    بالنسبة لمصروفاتي ان شاء الله خير

اما مشكلتي دلوقتي في الاولاد مش عارفة اي معلومة عن تقديم مدارسهم وكم تكون مصروفات المدرسة للصف السابع والحادي عشر

ناس قالوا مجاني
    وكمان انا قرأت ان international student في فيكتوريا بيتكلف 13000
    ودلوقتي نفسي في شخص يكون موجود بكندا فعلا عشان يوضح لي المعلومة دي

أشكركم

قديم 2nd January 2017, 10:05 PM Dr.Samo غير متواجد حالياً
    Dr.Samo
    Platinum Member

Dr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond repute

Dr.Samo's Flag is: Egypt

أنا : Dr.Samo

يااااااه ... حمد الله علي السلامه يا مدام نهر النيل ... والله فكرتينا بالايام الحلوة
    ان شاء الله موفقه في خطواتك الجديدة باْذن الله
    هسأل لحضرتك باْذن الله بخصوص المدارس بالنسبة للأولاد ومصاريفها ... اعتقد سهل تطلعيلهم فيزا ويسافروا معاكي باْذن الله .
    خالص تحياتي
    posted via mobile device

قديم 3rd January 2017, 05:55 PM نهر النيل غير متواجد حالياً
    نهر النيل
    Golden Member

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.Samo
    يااااااه ... حمد الله علي السلامه يا مدام نهر النيل ... والله فكرتينا بالايام الحلوة
    ان شاء الله موفقه في خطواتك الجديدة باْذن الله
    هسأل لحضرتك باْذن الله بخصوص المدارس بالنسبة للأولاد ومصاريفها ... اعتقد سهل تطلعيلهم فيزا ويسافروا معاكي باْذن الله .
    خالص تحياتي
    posted via mobile device

يا سلااااااام والله فرحت جدا بردك دكتور سامو ولسة حالا كنت بطلب ابلاغك سلامي من دكتور قناوي

انا اليوم كنت هبطل ادخل عالمطاريد تاني عشان حسيت بغربة جامدة لولا رد ك ورسالة دكتور قناوي اللي اسعدوني جدا جدا
    ماشاء الله ايام 2010 ماكانش في مغارة بتقعد دقايق بدون ردود وتفاعلات الكل كان جاهز في اي وقت بالرد ولو مش بمعلومة بيكون بالدعم النفسي والحث على الاصرار على الوصول للهدف كنا عائلة واسرة حقيقية مش افتراضية

جزاك الله خير على مبادرتك ومحاولتك تقديم المساعدة

قديم 3rd January 2017, 06:01 PM نهر النيل غير متواجد حالياً
    نهر النيل
    Golden Member

Members who have read this thread in the last 30 days : 31
    AhmedZ, ahmed_fouad,

alaafrench
    , ALOUSH, arandas, Bachar, basio, bebo_isi,
    biopasha
    , اسلام عبده, commanderzx, diaaelalfy,
    Dr.Samo
    , DrHala, dr_waleed, engabdo, ENGANTONY, geoo,
    great expectations
    , haytha, madzoro, Maple, Mtaly, Muhammad Gad, peterpip,
    shawi
    , sso, star of montreal, ysma, نهر النيل

المصدر: منتديات المطاريد ... لقراءة المزيد إضغط على الرابط https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz4Uj6eJ8L3
    Follow us: @Almatareed on Twitter

أصدقائي القدامى والمطاريد الجدد
    أشكركم جزيلا على مروركم واهتمامك بالموضوع

قديم 5th January 2017, 12:38 AM احمد ابو الحسن غير متواجد حالياً
    احمد ابو الحسن
    Junior Member

احمد ابو الحسن is on a distinguished road

احمد ابو الحسن's Flag is: Egypt

أنا : احمد ابو الحسن

انا يا جماعه كل مشكلتي دلوقتي اني اوصل لكندا لان اختي هناك وكمان كام شهر هتاخد الجنسيه باذن الله فهل ممكن الدراسه تكون الحل اني اوصل هناك وبعد ما اوصل اقدم لجوء ولو ده حل سهل هيتكلف كام تقريبا وهل الفلوس الجامعه بتسحبها مقدما ؟ ساعدوني يا جماعه
    posted via mobile device

قديم 5th January 2017, 07:14 PM نهر النيل غير متواجد حالياً
    نهر النيل
    Golden Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد ابو الحسن
    انا يا جماعه كل مشكلتي دلوقتي اني اوصل لكندا لان اختي هناك وكمان كام شهر هتاخد الجنسيه باذن الله فهل ممكن الدراسه تكون الحل اني اوصل هناك وبعد ما اوصل اقدم لجوء ولو ده حل سهل هيتكلف كام تقريبا وهل الفلوس الجامعه بتسحبها مقدما ؟ ساعدوني يا جماعه
    posted via mobile device

السلام عليكم
    اعتقد انه ممكن يكون حل (ده اللي بحاول انفذه دلوقتي)

لكن بالنسبة للتكاليف انت ابحث في الكليات المختلفة حسب الولاية او المدينة اللي انت عايزها
    طبعا بقولك كلية عشان تكون ارخص من الجامعة

التعديل الأخير تم بواسطة نهر النيل ; 5th January 2017 الساعة 07:39 PM

قديم 8th January 2017, 03:06 PM نهر النيل غير متواجد حالياً
    نهر النيل
    Golden Member

السلام عليكم
    حبيت اشارككم الجديد في موضوعي
    بعد ما ارسلت الأبليكيشن لدراسة اللغة في كاموسن
    ردو علي انه علي ارسال بعض الوثائق لاكمال عملية القبول
    1- صورة الجواز
    2- الترانسكربت للثانوي او الجامعة ويكون معتمد ومختوم
    3-تصريح الدراسة إن كان متاح
    4-تقييم الأيلتس

كان عندي بعض الاستفسارت فراسلتهم عشان يكون عندي معلومات كافية
    اولا هم قايلين اني لازم اعمل ميل بالوثائق دي
    فسألتهم ان كان المفروض اعمل سكان وارسلهم او اني ارسل نسخ بالكورير
    ثانيا سألت اذا كان المفروض اخد الايلتس كم سكور عايزين وليه اساسا المفروض اخده اذا كنت طالبه اني ادرس لغة وك
    ثالثا سألت كمان عن dead time لإرسال الوثائق خوفا من اني اسجل ايلتس متأخر
    جاوبوني كالتالي
    اني اقدر اعمل سكان وارسل الاوراق
    ان الايلتس لو حبيت اخده هيكون كتحديد للمستوى عشان يقرروا اي مستوى المفروض ابدأ به وكمان انه كده كده هعمل اختبار لتحديد المستوى عندهم وبناء على النتيجتين في حالة اني اخد الايلتس هياخدوا السكور الأعلى وأبدأ به بإذن رب العالمين
    وكمان قالوا ان مافيش وقت محدد للارسال لكن انتبه انه الاجراءات بتاخد وقت
    وبنا ء عليه
    فورا انا عملت سكان لكل الورق المطلوب ماعدا الايلتس لانه اصبح مش مهم الان وكمان بدون تصريح الدراسة لأني هدرس على حسابي الخاص
    بس كده
    ودلوقت انا في انتظار تقييمهم

قديم 10th January 2017, 12:36 AM hammam_eltoukhy غير متواجد حالياً
    hammam_eltoukhy
    Junior Member

hammam_eltoukhy is on a distinguished road

hammam_eltoukhy's Flag is: Egypt

أنا : hammam_eltoukhy

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نهر النيل
    السلام عليكم
    حبيت اشارككم الجديد في موضوعي
    بعد ما ارسلت الأبليكيشن لدراسة اللغة في كاموسن
    ردو علي انه علي ارسال بعض الوثائق لاكمال عملية القبول
    1- صورة الجواز
    2- الترانسكربت للثانوي او الجامعة ويكون معتمد ومختوم
    3-تصريح الدراسة إن كان متاح
    4-تقييم الأيلتس

كان عندي بعض الاستفسارت فراسلتهم عشان يكون عندي معلومات كافية
    اولا هم قايلين اني لازم اعمل ميل بالوثائق دي
    فسألتهم ان كان المفروض اعمل سكان وارسلهم او اني ارسل نسخ بالكورير
    ثانيا سألت اذا كان المفروض اخد الايلتس كم سكور عايزين وليه اساسا المفروض اخده اذا كنت طالبه اني ادرس لغة وك
    ثالثا سألت كمان عن dead time لإرسال الوثائق خوفا من اني اسجل ايلتس متأخر
    جاوبوني كالتالي
    اني اقدر اعمل سكان وارسل الاوراق
    ان الايلتس لو حبيت اخده هيكون كتحديد للمستوى عشان يقرروا اي مستوى المفروض ابدأ به وكمان انه كده كده هعمل اختبار لتحديد المستوى عندهم وبناء على النتيجتين في حالة اني اخد الايلتس هياخدوا السكور الأعلى وأبدأ به بإذن رب العالمين
    وكمان قالوا ان مافيش وقت محدد للارسال لكن انتبه انه الاجراءات بتاخد وقت
    وبنا ء عليه
    فورا انا عملت سكان لكل الورق المطلوب ماعدا الايلتس لانه اصبح مش مهم الان وكمان بدون تصريح الدراسة لأني هدرس على حسابي الخاص
    بس كده
    ودلوقت انا في انتظار تقييمهم

مدام نهر النيل ، ربنا يكتبلك الصالح
    سؤالي ليكي بخصوص الدراسة، حضرتك بتدوري على دراسة children care او early years education زي ماذكرتي في البداية ولا عن دراسة لغة؟؟ وهل هدف حضرتك أن يكون دراسة فقط ثم العودة ولا طريق إلى الهجرة؟؟ عشان أنا اللي أعرفه أن دراسة اللغة غير مفيدة للحصول على اقامة عمل.
    هل ممكن تقوليلنا ما هي الكلية اللي بتقدمي فيها لأني بفكر في الموضوع الفترة دي كطريق للهجرة
    بالتوفيق