كل شئ عن نظام الهجرة الجديد لكندا Express Entry - الصفحة 11 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

كل شئ عن نظام الهجرة الجديد لكندا Express Entry

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 16th October 2014, 11:48 AM mostafasaad غير متواجد حالياً
    mostafasaad
    Golden Member

mostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond repute

mostafasaad's Flag is: Egypt

أنا : mostafasaad

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HazemEng
    ممكن حضرتك تشرح باختصار موضوع التقييم و المعادله؟
    انا مهندس مدنى و مقدم على كيبيك
    حاليا معايا فايل نمبر و مستني اي جديد
    هل في خطوه اقدر اخدها في موضوع الشهاده و التقييم و المعادله ده ؟
    و شكرا

طيب احنا بنتكلم عن كندا...
    في كندا زي ما انت أكيد عارف فيه هجرة فيدرالي وهجرة تبع كيبيك
    في الفيدرال بيتطلب منك ضمن الأوراق المطلوبة لقبول الملف ما يسمى "ECA: Education Credential Assessment" وده عبارة عن تقييم بيتعمل عن طريق مؤسسات معينة هم محددينها.. بالنسبة للمهندسين الجهة اسمها WES .. وده مجرد تقرير بيقول التعليم اللي انت حاصل عليه في بلدك يوازي ايه في التعليم الكندي وبناءا عليه بتاخد درجات التعليم.. (البكالوريوس 21 نقطة، الماستر 23، الدكتوراه 25)

في كيبيك التقييم ده مش مطلوب

في كلتا الحالتين، التقييم ده مالوش أي قيمة في الشغل.. علشان تشتغل مهندس في كندا لازم تحصل على ترخيص من إحدي النقابات في المقاطعة اللي حضرتك نوي تقيم فيها.. في حالتك النقابة اسمها Ordre des ingénieurs du Québec
    وده عنوان الموقع بتاعهم www.oiq.qc.ca/en/
    النقابة علشان تديك الترخيص بتطلب منك الشهادات وبيان المواد وبتقيمها وغالبا طالما حاصل على مؤهل من خارج كندا ومن خارج الدول الموقعة على Washington Accord (اتفاقية خاصة بالهندسة) بتفرض عليك عدد من المواد (غالبا مادتين أو تلاتة) تمتحن فيها والامتحانات بتكون في شهر مايو ونوفمبر من كل سنة في مونتريال.. لو حضرتك هتقدر تحصل على فيزا زيارة لكندا يبقى ممكن تخلص اجراءات المعادلة (الترخيص) قبل الهجرة.. لو ماعرفتش تاخد الفيزا وهي صعبة على حد علمي فبتستنى لما تعمل لاندينج وتروح تمتحن أول ما توصل.. المهم لما بتمتحن وتنجح ان شاء الله بتاخد لقب Junior Engineer وده معناه انك لازم تشتغل لمدة سنة على الأقل تحت اشراف مهندس محترف داخل كندا وبعدين تمتحن امتحانين تانيين في اخلاقيات المهنة وقوانين ممارسة مهنة الهندسة عشان تحصل على لقب "مهندس محترف - Professional Engineer"

عموما المهندسين مطلوبين بشدة في كيبيك وخصوصا مهندسين مدني .. وممكن تلاقي شغل من غير معادلة أصلا بس غالبا هتكون بمرتب أقل وممكن تبدأ في شغل وبعدين تمشي في إجراءات المعادلة

طيب ممكن اسألك انت مقدم من امتى؟ وهل فكرت في الفيدرال؟ هو عامة مهندسين مدني بيبقى معالجة الملف في كيبيك سريعة نوعا ما بس برضه الفيدرال أسرع

قديم 16th October 2014, 12:05 PM HazemEng غير متواجد حالياً
    HazemEng
    Member

HazemEng is on a distinguished road

HazemEng's Flag is: Egypt

أنا : HazemEng

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafasaad
    في الفيدرال بيتطلب منك ضمن الأوراق المطلوبة لقبول الملف ما يسمى "ECA: Education Credential Assessment" وده عبارة عن تقييم بيتعمل عن طريق مؤسسات معينة هم محددينها.. بالنسبة للمهندسين الجهة اسمها WES .. وده مجرد تقرير بيقول التعليم اللي انت حاصل عليه في بلدك يوازي ايه في التعليم الكندي وبناءا عليه بتاخد درجات التعليم.. (البكالوريوس 21 نقطة، الماستر 23، الدكتوراه 25)

في كلتا الحالتين، التقييم ده مالوش أي قيمة في الشغل.. علشان تشتغل مهندس في كندا لازم تحصل على ترخيص من إحدي النقابات في المقاطعة اللي حضرتك نوي تقيم فيها.. في حالتك النقابة اسمها Ordre des ingénieurs du Québec
    النقابة علشان تديك الترخيص بتطلب منك الشهادات وبيان المواد وبتقيمها وغالبا طالما حاصل على مؤهل من خارج كندا ومن خارج الدول الموقعة على Washington Accord (اتفاقية خاصة بالهندسة) بتفرض عليك عدد من المواد (غالبا مادتين أو تلاتة) تمتحن فيها والامتحانات بتكون في شهر مايو ونوفمبر من كل سنة في مونتريال.. لو حضرتك هتقدر تحصل على فيزا زيارة لكندا يبقى ممكن تخلص اجراءات المعادلة (الترخيص) قبل الهجرة.. لو ماعرفتش تاخد الفيزا وهي صعبة على حد علمي فبتستنى لما تعمل لاندينج وتروح تمتحن أول ما توصل.. المهم لما بتمتحن وتنجح ان شاء الله بتاخد لقب Junior Engineer وده معناه انك لازم تشتغل لمدة سنة على الأقل تحت اشراف مهندس محترف داخل كندا وبعدين تمتحن امتحانين تانيين في اخلاقيات المهنة وقوانين ممارسة مهنة الهندسة عشان تحصل على لقب "مهندس محترف - Professional Engineer"

عموما المهندسين مطلوبين بشدة في كيبيك وخصوصا مهندسين مدني .. وممكن تلاقي شغل من غير معادلة أصلا بس غالبا هتكون بمرتب أقل وممكن تبدأ في شغل وبعدين تمشي في إجراءات المعادلة

طيب ممكن اسألك انت مقدم من امتى؟ وهل فكرت في الفيدرال؟ هو عامة مهندسين مدني بيبقى معالجة الملف في كيبيك سريعة نوعا ما بس برضه الفيدرال أسرع

انا مقدم الملف من 6-2014 و معايا فايل نمبر من 9-2014 يعني لسه بدري عليا شويه
    بس قولت لو اقدر امشي في موضوع المعادله لحد ما السفر ييجي يبقا حاجه كويسه اكيد
    بالنسبة ليا انا قدمت كيبيك لكزا سبب : لاني بتكلم فرنش و كمان عشان موضوع مهندسين مدنى في كيبيك الايام دي .
    مقدمتش فيديرال لاني معايا سنتين خبره بس منهم سنه هيا اللي بتامينات ... فخبرتي لسه مش كبيره و كمان الانجلش انا IELTS Overall 6 فحسبت نقطي لقيت مش هقدر

بصراحه انا لما قريت شويه في النظام الجديد اللي هيعملوه خوفت .... بس ربنا يسهل و يكون خير لينا كلنا ان شاء الله

قديم 16th October 2014, 12:46 PM engabdo غير متواجد حالياً
    engabdo
    Silver Member

engabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud of

engabdo's Flag is: Egypt

أنا : engabdo

اقتباس

أنا عملت التقييم بتاع نقابة مهندسي كيبيك - وجالي 3 امتحانات في هندسة الحاسبات - قدمت على فيزا السنة اللي فاتت ةاترفضت ومافكرتش اقدم تاني - لاني دفعت كتير - غير رسوم الامتحان اللي دفعته - وكنت مقدم من السعودية
    الفكرة ان تخصصي - هندسة كهربائية قسم حاسبات - في كيبيك هندسة الحاسبات ليها 12 درجة زي مدني - بس حتى الآن مش متأكد ان كيبيك هاتيدني ال 12 درجة - ولا هاتعتبر تخصصي هندسة كهربية والكترونية اللي ملهاش ولا درجة تخصص.
    لان فيما يبدو انهم بيعتمدوا على تقييم وزارة التعليم العالي بتاعتهم - مش النقابة.

قديم 16th October 2014, 12:50 PM mostafasaad غير متواجد حالياً
    mostafasaad
    Golden Member

mostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond repute

mostafasaad's Flag is: Egypt

أنا : mostafasaad

دعوه لموضوعي

اقتباس
    انا مقدم الملف من 6-2014 و معايا فايل نمبر من 9-2014 يعني لسه بدري عليا شويه
    بس قولت لو اقدر امشي في موضوع المعادله لحد ما السفر ييجي يبقا حاجه كويسه اكيد
    بالنسبة ليا انا قدمت كيبيك لكزا سبب : لاني بتكلم فرنش و كمان عشان موضوع مهندسين مدنى في كيبيك الايام دي .
    مقدمتش فيديرال لاني معايا سنتين خبره بس منهم سنه هيا اللي بتامينات ... فخبرتي لسه مش كبيره و كمان الانجلش انا IELTS Overall 6 فحسبت نقطي لقيت مش هقدر

بصراحه انا لما قريت شويه في النظام الجديد اللي هيعملوه خوفت .... بس ربنا يسهل و يكون خير لينا كلنا ان شاء الله

هو النظام الجديد انت مالكش دعوة بيه بتاتا.. انت قدمت على النظام القديم فملفك هيتعالج على النظام القديم.. وكمان كيبيك أصلا مش داخلة في النظام الجديد.. سمعت انهم ممكن يدخلوه سنة 2016 بس كده كده انت مالكش دعوة بيه وان شاء الله تكون استلمت CSQ ساعتها وماشي في الفيدرال..

انت لو ورقك مظبوط ونقاطك معدية وجايب B2 في فرع واحد على الأقل يبقى ان شاء الله مش أكتر من سنة من تاريخ استلام الملف وتجيلك الـ CSQ واحتمال كبير من غير مقابلة كمان

بالتوفيق باذن الله

قديم 16th October 2014, 12:52 PM HazemEng غير متواجد حالياً
    HazemEng
    Member

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة engabdo
    أنا عملت التقييم بتاع نقابة مهندسي كيبيك - وجالي 3 امتحانات في هندسة الحاسبات - قدمت على فيزا السنة اللي فاتت ةاترفضت ومافكرتش اقدم تاني - لاني دفعت كتير - غير رسوم الامتحان اللي دفعته - وكنت مقدم من السعودية
    الفكرة ان تخصصي - هندسة كهربائية قسم حاسبات - في كيبيك هندسة الحاسبات ليها 12 درجة زي مدني - بس حتى الآن مش متأكد ان كيبيك هاتيدني ال 12 درجة - ولا هاتعتبر تخصصي هندسة كهربية والكترونية اللي ملهاش ولا درجة تخصص.
    لان فيما يبدو انهم بيعتمدوا على تقييم وزارة التعليم العالي بتاعتهم - مش النقابة.

حضرتك قصدك التقييم اللي على السايت بتاع نقابة المهندسين؟؟
    و لا بعتلهم ملف فيه شهاداتك و شيك لدراسة الملف و الكلام ده؟
    اتوقع هما هيتعاملوا مع المسمى اللي في شهادة التخرج بتاعتك .... لو حاسبات او كهرباء

قديم 16th October 2014, 12:54 PM HazemEng غير متواجد حالياً
    HazemEng
    Member

اقتباس
    هو النظام الجديد انت مالكش دعوة بيه بتاتا.. انت قدمت على النظام القديم فملفك هيتعالج على النظام القديم.. وكمان كيبيك أصلا مش داخلة في النظام الجديد.. سمعت انهم ممكن يدخلوه سنة 2016 بس كده كده انت مالكش دعوة بيه وان شاء الله تكون استلمت CSQ ساعتها وماشي في الفيدرال..

انت لو ورقك مظبوط ونقاطك معدية وجايب B2 في فرع واحد على الأقل يبقى ان شاء الله مش أكتر من سنة من تاريخ استلام الملف وتجيلك الـ CSQ واحتمال كبير من غير مقابلة كمان

بالتوفيق باذن الله

انا الحمدلله جبت B2B2 و ورقي اتوقع كله مظبوط .... ربنا يسهل و كل المطاريد يجيلهم سي اس كيو و نتقابل كلنا في كندا ان شاء الله

قديم 16th October 2014, 06:16 PM engabdo غير متواجد حالياً
    engabdo
    Silver Member

engabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud of

engabdo's Flag is: Egypt

أنا : engabdo

اقتباس
    حضرتك قصدك التقييم اللي على السايت بتاع نقابة المهندسين؟؟
    و لا بعتلهم ملف فيه شهاداتك و شيك لدراسة الملف و الكلام ده؟
    اتوقع هما هيتعاملوا مع المسمى اللي في شهادة التخرج بتاعتك .... لو حاسبات او كهرباء

عملت التقييم بارسال الاوراق ودفعت الرسوم وكل شئ 850 دولار
    المسمى في شهادة التخرج بكالوريوس الهندسة الكهربائية قسم حاسبات ونظم.
    ياخدوا بانهي الناس بتقول بالتخصص العام.

قديم 17th October 2014, 07:07 AM kwala غير متواجد حالياً
    kwala
    Junior Member

kwala is on a distinguished road

kwala's Flag is: Egypt

أنا : kwala

صباح الخير..
    انا قريت الموضوع دا قبل كدا (شكرا لصاحب الموضوع).. لكن لما أعدت قراءته حسيت ان اللمبة نووورت في جزئية معينة..

الناس اللي هتعمل بروفايل.. مستوفي الشروط.. ويتم قبوله في الاكسبريس انتري.. هتوعد مستنية الفرج؟ وان حد من أصحاب الأعمال يحن و يوافق على توظيفه؟؟!!

ابسلوتلي نوت ( ان شاء الله)
    اعتقد والله اعلم انه هيبقى نظام مشابه لنظام نيوزيلاندا مثلا..
    في التقديم لنيوزيلاندا المفروض نقاطك تبقى فوق ١٠٠
    لو انت بين ١٠٠ و ١٤٠ بتنزل في البول (البيسين) وبيتم عمل قرعة كل فترة محددة والاختيار منها عشوائي ..

طيب الناس الشطاااار اللي درجاتهم جايبة فوق ١٤٠ يعملوا ايه؟؟ ينزلوا البيسين برده؟؟ ابسلوتلي نوت.. إنما بيتم اختيارهم اوتوماتيكيا وبدون الانترفيو غالبا..

فاعتقد ان نظام الاكسبريس انتري هيبقى فيه جزء للناس الشطار المعديين اللي كل المطاريد ان شاء الله منهم.. ودول أصحاب الأعمال في كندا بيقدموا ليهم عروض عمل على طول..

لكن الناس الغلابة اللي مش احنا ( احنا اتفقنا اننا شطار) .. هينزلوا البيسين وهيستنوا القرعة..

وبالتالي لازم الكل يشتغل على نفسه جامد اوي الشهرين تلاتة دول.. اللي ما بداش مذاكرة الايلتس يذاكر.. واللي ما متحنش يمتحن... واللي امتحن وما بداش في المعادلة يبدأ فيها. ( لان غالبا هتبقى من الحاجات اللي بتعلي التقييم اوي وممكن تبقى إجباري زي استراليا ونيوزيلندا)
    . حتى اللي جاب في الايلتس درجة كويسة يذاكر فرنسي.. يعني من الآخر لازم نعمل اي حاجة غير اننا نوعد مستنيين..

صحيح المنافسة شرسة.. لكن بجد هيا في صالحنا..

قديم 17th October 2014, 07:10 AM kwala غير متواجد حالياً
    kwala
    Junior Member

kwala is on a distinguished road

kwala's Flag is: Egypt

أنا : kwala

غالبا الناس اللي معيديين واللي بيحصلوا على عرض عمل على طول هما اللي معالجة كلفهم بتاخد ٦٠ يوم

إنما الناس بتوع البول اللي بيستنوا القرعة لما بيتقبلوا بتتم معالجة ملفاتهم في ٦ شهور

والله اعلم

قديم 18th October 2014, 10:31 AM AHM ED SAMIR غير متواجد حالياً
    AHM ED SAMIR
    Junior Member

AHM ED SAMIR is on a distinguished road

AHM ED SAMIR's Flag is: Egypt

أنا : AHM ED SAMIR

السلام عليكم
    بعد اذنكم ياجماعه انا عايز اعرف هو مهنه المحاسب لازم ابعت ورقى لل wes ولامش مطلوبه للمحاسب ولو مش مطلوبه ايه الخطوه البديله
    وشكرا