المسكنات - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون العلم والتعليم > أخبار علمية واستشارات تخصصية > إستشارات صيدلانية ودوائية

إستشارات صيدلانية ودوائية فكرة: biopasha

إستشارات صيدلانية ودوائية

المسكنات

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 15th March 2010, 09:46 PM نانا غير متواجد حالياً
    Platinum Member

نانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond repute

نانا's Flag is: Egypt

افتراضي المسكنات

أنا : نانا

إيه نتيجة كثرة إستخدام المسكنات ؟

هل فعلا بتوصل الواحد لمرحلة انها مش هتجيب نتيجة معاه بعد كدة
    ولنفرض منها مثلا البانادول لأنه الشائع استخدامه بالنسبالنا ( أو بالنسبالي أنا شخصيا ) .. إيه الأضرار اللي ممكن تحصل من كثرة إستخدامه

معلش أنا بستفسر عن السؤال دا لأن فعلا المسكنات دلوقتي بقت عايشة معايا بشكل شبه يومي ولأني فعلا بخاف وبقلق من كتر استخدامها
    أنا عندي صداع مزمن بشكل غير عادي حاولت اعرف السبب كشفت جميع التخصصات نظر .. أنف وأذن .. عملت آشعة على المخ .. لكن ما طلعش عندي مشكلة في أي حاجة .. والمشكلة انه بيزيد معايا فترة الدراسة .. بيوصلني لمرحلة البكاء أحيانا ألماً .. وأحيانا ضيقاً من تكراره
    حتى دلوقتي لما بقول أنا مصدعة اللي حوليا مش بيستغربوا .. يقولولي يا بنتي خلاص ما دا بقى الطبيعي بتاعك انتي امتى بتكوني مش مصدعة ودا فعلا بيتعبني نفسيا وبيخليني احس بإحساس صعب بجد

بقيت ألجأ دلوقتي للمسكنات بس بحاول أقلل منها لكن مفيش فايدة لازم ألجأ ليها عشان اقدر استمر فايقة اعرف اركز واذاكر أو على الأقل اعيش زي البني آدمين العاديين

ليا دلوقتي النهاردة ثالث يوم الصداع متواصل ما راحش بنام وبصحى بيه لما كرهت نفسي رغم المسكنات ووصلني فعلا لمرحلة اني عيطت غصب عني من موقف حصلي .. ما بقيتش احب اقول لحد انا مصدعة لاني تقريبا بتعب أكتر من كلام بهزار ممكن اسمعه لكنه بيألمني بحس انه ما حدش حاسس بإحساسي

مش عارفة اعمل ايه في نفسي بجد
    ولا عارفة ايه النهاية .. فعلا الموضوع زاد معايا جدا
    وعارفة انه غلط استخدم مسكنات بشكل كبير ودا اللي بحاول اعمله بس غصب عني كتير بحتاج ألجألها ...

الموضوع الأصلي : المسكنات     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : نانا

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    محافظة القاهرة توافق على إقامة أول معرض عربي... المكتبة نانا 3 1639 27th August 2011 10:38 AM
    ما تيجوا نقرأ سوا المكتبة زهرة بريه 12 2119 28th July 2011 03:43 PM
    حوارات طلبة مطحونين مواضيع شخصية مــــلامــــح 20 4648 12th May 2011 09:08 PM
    أول كتاب أمريكي يصدر حول مستقبل الثورة المصرية المكتبة sameh-mohamed 3 2077 9th March 2011 06:59 PM
    الكتاب الأخضر _ معمّر القذافي .. المكتبة الأمـــيــر 4 1925 6th March 2011 08:40 PM

قديم 15th March 2010, 10:56 PM biopasha غير متواجد حالياً
    biopasha
    Brigadier General

biopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond repute

أنا : biopasha

الف سلامة يا دكتورة ..
    الصداع ممكن يكون بسبب الجيوب الانفية او ممكن من القلق او السهر اثناء المذاكرة .
    ومفيش داعي للقلق كل الناس بيجلهم صداع مستمر وطالما عملنا تحاليل واطمنا .. خلاص متقلقيش ابدا ويفضل لو استشرتي متخصص كمان يبقي تمام جدا..
    بالنسبة للبنادول فهو من ابسط واخف المسكنات واشهرها لأن أعراضه الجانبية علي الغشاء المخاطي للجهاز الهضمي معدومة بالمقارنة بباقي المسكنات لكن يحذر من استخدام البارسيتمول ( البنادول ) لمدة طويلة لتأثيره علي الكبد نوعا ما .
    والف سلامة وبسيطة ولا تقلقي

قديم 15th March 2010, 11:05 PM Sonesta غير متواجد حالياً
    Sonesta
    Field Marshal

Sonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond repute

أنا : Sonesta

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نانا
    إيه نتيجة كثرة إستخدام المسكنات ؟

هل فعلا بتوصل الواحد لمرحلة انها مش هتجيب نتيجة معاه بعد كدة
    ولنفرض منها مثلا البانادول لأنه الشائع استخدامه بالنسبالنا ( أو بالنسبالي أنا شخصيا ) .. إيه الأضرار اللي ممكن تحصل من كثرة إستخدامه

معلش أنا بستفسر عن السؤال دا لأن فعلا المسكنات دلوقتي بقت عايشة معايا بشكل شبه يومي ولأني فعلا بخاف وبقلق من كتر استخدامها
    أنا عندي صداع مزمن بشكل غير عادي حاولت اعرف السبب كشفت جميع التخصصات نظر .. أنف وأذن .. عملت آشعة على المخ .. لكن ما طلعش عندي مشكلة في أي حاجة .. والمشكلة انه بيزيد معايا فترة الدراسة .. بيوصلني لمرحلة البكاء أحيانا ألماً .. وأحيانا ضيقاً من تكراره
    حتى دلوقتي لما بقول أنا مصدعة اللي حوليا مش بيستغربوا .. يقولولي يا بنتي خلاص ما دا بقى الطبيعي بتاعك انتي امتى بتكوني مش مصدعة ودا فعلا بيتعبني نفسيا وبيخليني احس بإحساس صعب بجد

بقيت ألجأ دلوقتي للمسكنات بس بحاول أقلل منها لكن مفيش فايدة لازم ألجأ ليها عشان اقدر استمر فايقة اعرف اركز واذاكر أو على الأقل اعيش زي البني آدمين العاديين

ليا دلوقتي النهاردة ثالث يوم الصداع متواصل ما راحش بنام وبصحى بيه لما كرهت نفسي رغم المسكنات ووصلني فعلا لمرحلة اني عيطت غصب عني من موقف حصلي .. ما بقيتش احب اقول لحد انا مصدعة لاني تقريبا بتعب أكتر من كلام بهزار ممكن اسمعه لكنه بيألمني بحس انه ما حدش حاسس بإحساسي

مش عارفة اعمل ايه في نفسي بجد
    ولا عارفة ايه النهاية .. فعلا الموضوع زاد معايا جدا
    وعارفة انه غلط استخدم مسكنات بشكل كبير ودا اللي بحاول اعمله بس غصب عني كتير بحتاج ألجألها ...

سلامتك يا حبيبتى

الف سلامة عليكى

تحبى أعدى عليكى وأوديكى لمتخصص

قديم 15th March 2010, 11:33 PM dr-amira غير متواجد حالياً
    dr-amira
    Colonel

dr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond repute

dr-amira's Flag is: Egypt

أنا : dr-amira

الف سلامة عليكى يا نانا ....بعد الفحوصات اللى عملتيها ديه ما عادش ناقص غير الضغط لو عالى او واطى بيعمل صداع
    واخر حاجة بقى الصداع النفسى...وده بيحتاج انك تاخدى اى حاجة مهدأه خفيفة وممكن كوب من اعشاب سيكم المهدأه يقضى الغرض ....والف سلامة

قديم 15th March 2010, 11:37 PM بنت شعنونة غير متواجد حالياً
    بنت شعنونة
    Brigadier General

بنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond repute

أنا : بنت شعنونة

!For Medical Professionals Only

سلامااااااااااات

صداع نفسي زي ما قالت دكتر اميرة

وكلام دكتر بايو مظبوط تماما

دا غير قرح المعدة كمان

قديم 16th March 2010, 12:32 AM نانا غير متواجد حالياً
    نانا
    Platinum Member

نانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond repute

الله يسلم حضرتك يا رب

اقتباس
    الصداع ممكن يكون بسبب الجيوب الانفية او ممكن من القلق او السهر اثناء المذاكرة

الجميل اني كشفت عند دكتور أنف وأذن وحنجرة وما كانش فيه مشاكل في الجيوب الأنفية
    وبالنسبة للقلق .. انا لسة ما حصليش قلق .. اومال هعمل ايه في ايام الإمتحانات اللي بجد
    والسهر أثناء المذاكرة .. لسة ما حصلش أوي لأني لسة ما بدأتش مذاكرة وامتحانات بجد

وبعدين ازاي كل الناس عندها صداع مستمر
    وليه كدة
    ... بس انا أعرف ناس كتير مش بيجيلها صداع بالشكل المزمن اليومي دا إلا لو لسبب مرضي وبالعلاج بيخف
    لكن اللي زيي اللي مش لاقيالها سبب مقنع حتى ينفع اتعالج منه واخلص بقى ... أنا مش عارفة اعمل اي حاجة ولا عارفاله سبب

شكلي رغيت كتييير وحكيت قصة حياتي

مشكرة أوي يا دكتور بايو
    وشكرا إنك طمنتني على نفسي من البانادول
    وانا مش بسرف في إستخدامه بالشكل المخيف دا
    بس هو اللي بلجأله لما بكون مش قادرة اتحمل ومحتاجة مسكن فعلا خاصة أيام الإمتحانات بعيش بيه

طيب معلش هتقل بسؤالين كمان
    هل فيه مسكنات بنفس تأثير بانادول مثلا ولكن أقل ضررا ( لو كان ينفع يتقال أسماء معينة ) ؟
    هل التعود فعلا على المسكنات بيخليها فيما بعد ما تعملش أي تأثير ؟

قديم 16th March 2010, 12:35 AM نانا غير متواجد حالياً
    نانا
    Platinum Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Sonesta
    سلامتك يا حبيبتى

الف سلامة عليكى

تحبى أعدى عليكى وأوديكى لمتخصص

الله يسلمك يا ست الكل

ربنا ما يحرمنيش منك يا رب .. بس المشكلة اني تقريبا كشفت كل التخصصات اللي ممكن تحللي سبب الصداع دا عند أساتذة كبار وبردو مش لاقية سبب
    تسلميلي يا رب

قديم 16th March 2010, 12:44 AM نانا غير متواجد حالياً
    نانا
    Platinum Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr-amira
    الف سلامة عليكى يا نانا ....بعد الفحوصات اللى عملتيها ديه ما عادش ناقص غير الضغط لو عالى او واطى بيعمل صداع
    واخر حاجة بقى الصداع النفسى...وده بيحتاج انك تاخدى اى حاجة مهدأه خفيفة وممكن كوب من اعشاب سيكم المهدأه يقضى الغرض ....والف سلامة

الله يسلمك يا رب يا د/ أميرة

بالنسبة للضغط والسكر
    بابا في لحظات الصداع كان بيركز يقيسلي الضغط اكتر من مرة للتأكد .. كان بيلاقيه واطي بس حاجة بسيطة وتقريبا طبيعية بالنسبة لسني يعني 110l70
    والسكر كان مظبوط ( الواحد لسة صغير ربنا يستر )

الصداع النفسي دا بقى بصراحة مش عارفة
    انا الصداع فعلا بيزيد معايا أيام الإمتحانات والدراسة والتوتر .. لكنه مش بيقف في الأجازات

بالنسبة للأعشاب المسكنة دي .. هي طبيعية يعني مفيش منها أي ضرر لو استخدمتها ...؟
    ولو كدة اجيبها منين ؟

قديم 16th March 2010, 12:46 AM نانا غير متواجد حالياً
    نانا
    Platinum Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت شعنونة
    سلامااااااااااات

صداع نفسي زي ما قالت دكتر اميرة

وكلام دكتر بايو مظبوط تماما

دا غير قرح المعدة كمان

ميرسي بجد يا د/ شانا

بس ايه حكاية قرح المعدة دي
    أنا مش بعاني من حاجة في المعدة إن شاء الله

هو ممكن يكون دا سبب

إن شاء الله لأ

قديم 16th March 2010, 05:57 AM biopasha غير متواجد حالياً
    biopasha
    Brigadier General

biopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond repute

أنا : biopasha

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نانا
    الله يسلم حضرتك يا رب

الجميل اني كشفت عند دكتور أنف وأذن وحنجرة وما كانش فيه مشاكل في الجيوب الأنفية
    وبالنسبة للقلق .. انا لسة ما حصليش قلق .. اومال هعمل ايه في ايام الإمتحانات اللي بجد
    والسهر أثناء المذاكرة .. لسة ما حصلش أوي لأني لسة ما بدأتش مذاكرة وامتحانات بجد

وبعدين ازاي كل الناس عندها صداع مستمر
    وليه كدة
    ... بس انا أعرف ناس كتير مش بيجيلها صداع بالشكل المزمن اليومي دا إلا لو لسبب مرضي وبالعلاج بيخف
    لكن اللي زيي اللي مش لاقيالها سبب مقنع حتى ينفع اتعالج منه واخلص بقى ... أنا مش عارفة اعمل اي حاجة ولا عارفاله سبب

شكلي رغيت كتييير وحكيت قصة حياتي

مشكرة أوي يا دكتور بايو
    وشكرا إنك طمنتني على نفسي من البانادول
    وانا مش بسرف في إستخدامه بالشكل المخيف دا
    بس هو اللي بلجأله لما بكون مش قادرة اتحمل ومحتاجة مسكن فعلا خاصة أيام الإمتحانات بعيش بيه

طيب معلش هتقل بسؤالين كمان
    هل فيه مسكنات بنفس تأثير بانادول مثلا ولكن أقل ضررا ( لو كان ينفع يتقال أسماء معينة ) ؟
    هل التعود فعلا على المسكنات بيخليها فيما بعد ما تعملش أي تأثير ؟

الباراسيتامول ( البنادول ) ويطلقوا عليها احيانا ( اسيتامينوفين ) خاصة في امريكا .. من ابسط المسكنات ولا اعتقد انه يوجد ابسط منه .
    وطبعا بالنسبة لنقص مدي تأثير الدواء مع استمرار تناوله فهو يحدث بشكل بسيط مع معظم الادوية وقد تشعري به عند استخدام البارسيتامول ايضا ولكن الادوية المخدرة هي التي لها باع طويل في ذلك ولا تقارن بالادوية البسيطة مثل البنادول .

وجدت بعض الروابط ذات صلة بالموضوع .. يارب تفيدك ..

هنا
    وهنا
    وهنا

وعموما بالبحث علي جوجل بكلمة ( صداع مزمن ) أو ( اسباب الصداع وعلاجه ) أو اي كلمة ذات صلة .. ممكن يساعدك كتير لأن في مواقع كمان لاطباء متخصصين بيكتبوا الاسباب والحل .

وبالشفاء العاجل يارب .