القضاء يؤيد منع دخول المتنقبات امتحانات الجامعات - الصفحة 8 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > سياسة واقتصاد > شؤون مصر الداخلية

شؤون مصر الداخلية

القضاء يؤيد منع دخول المتنقبات امتحانات الجامعات

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 5th January 2010, 09:12 AM HAMOUDI غير متواجد حالياً
    HAMOUDI
    Golden Member

HAMOUDI is on a distinguished road

أنا : HAMOUDI

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة RMG
    طيب سؤال:
    هل لو افترضنا ان مجموعه من الطلاب الشباب رفعوا دعوه يطلبون منع البنطلونات الجينز الضيقة والساقطه ( من تسقيط) والبديهات القصيرة التي تكشف البطون وتصف كافة تفاصيل الجسم للفتيات لأن هذا يشتتهم ويفتنهم ويجععلهم لا يستطيعون التركيز
    هل سيتدخل القضاء بهذا الحسم لمنعهن
    ولا ساعتها حيبقى في كلام تاني؟

سيتم رفض الدعوى لعدم الاختصاص
    او رفضها لرفعها من غير ذي صفه

قديم 5th January 2010, 09:26 AM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

ana_3enady's Flag is: Cape Verde

أنا : ana_3enady

دعوه لموضوعي

اقتباس
    فين بس العاطفة ؟
    ولما نقول رجال الدين وتحديدا السيد طنط اوي بيفتوا في اللي الحكومه عايزاه وبينفضوا للي مش عايزاه يبقى بنتهكم ؟
    لأ زي ما الشيخ طنطاوي هرول وجري يحارب النقاب بمجرد ما اللي فوق شافو كده كنا نتمنى انه بالتوازي يهرول يهاجم العري والفساد
    كان زي ما جرح البنت وشد من على وشها النقاب وسخر من قلة جمالها كان يروح كده يتشملل على كلية الاداب ولا غيرها ويصطاد كام بنت نصف عارية يهزأها هي كمان
    بس ده ماكانش ممكن يحصل ولاعمره حيتجرأ يعملها لأنه أقل من هذا بكثير
    كنا نفسنا مره نشوفه تمعر وجهه وهاجم الفساد اللي محاوطنا من كل ناحية ولا فضيلته بيشوف حاجات وربنا بيعميه وبيشل حركته في حاجات تانيه؟ عايزين نفهم ومن حقنا نفهم
    وبعدين التحجج بأن ممكن واحده تتخفى في لبس منتقبة وتعمل جريمة
    نرد بالرد القديم في كام حالة جريمة استخدم فيها المجرمون ملابس رجال الشرطة ؟ خلا بقى نلغي لبس الشرطة علشان ماحدش يتخفى فيه؟
    شوف يا تامر يا ابني
    كل الاسباب اللي بيوردوها دي اسباب عبيطة وساذجه وممكن يستخدموها مع عيال في كى جي ون انما مش ممكن تستخدم مع امة مطحونه شافت منهم كل الوان الكذب والتضليل وليس لهم اي رصيد مصداقية عندهم
    طب سألتك بالله
    شوف باقولك بالله
    انت شايف ان الحرب على النقاب الحالية اسبابها الحقيقية هي اللي بيطرحوها علينا؟ ولا في اسباب تانيه اقوى ومفروضه عليهم؟
    انا سألتك بالله خلي بالك

طيب حيث انك حلفتني .. انا هارد عليك بكل صراحة ..

سواء كانوا بيحاربوا النقاب أم لا .. فهو أمر لا يعنيني بالمرة لا من قريب ولا من بعيد ..

وبالنسبة للشيخ طنطاوي انا غير مؤيد أو معارض لتصرفاته ولا واضعه في الحسبان ..

انا كل قضيتي في المواضيع الدينية .. بيان الحقيقة بدون تضليل .. فمشكلتي مع موضوع النقاب هي كونه عادة وليس فرض منزل .. في حين ان بعض الدعاه الحاليين على الساحة .. يؤكدوا أنه فرض ومن لم ترتديه فهي آثمة .. في حين لو رجعت للأمة الأربعة هاتلاقي التوضيح .. زي مثلا لما تترجى حد بالنبي يقولك استغفر دانت أشركت .. في حين لو رجعت لمذهب الامام أحمد ابن حنبل هاتعرف انه مش غلط ..

نقاشي معاكم يابو محمد ليس دفاعا عن الشيخ طنطاوي .. بل دفاعا عن قضية في مجملها وبالأخص دفاعا عن الأزهر وعلماؤه الأجلاء .. ومش معنى ان شخص فيهم أخطأ يبقى يجرمهم كلهم

المشكلة يا دكتور رجائي .. ان الناس بتسمع من جهة واحدة .. ماحدش فكر انه يتقصى الحقيقة .. ماحدش فكر انه يشوف كلام الناس دي صح ولا غلط .. يعني لما جماعة من السنيين الملتحيين تيجي تقف معاههم وتتكلم ف حاجة .. يسيبوك ويمشوا بحجة انك حليق .. بالذمة ده كلام

حضرتك يا دكتور بتهاجم الشيخ نطاوي لانك كارهه ومعتقد زي ما كل الناس معتقدة انه مفتي الحكومة .. يا ريت الناس لما تسمع منه تبقى تدور وراه ..

الخلاصة .. ان مافيش عالم دين هايبيع دينه علشان منصب .. وتقدروا تدوروا ورا كلامي

معاك انه غلط في موضوع البنت الصغيرة ولا مدرستها اذا كانت الرواية صادقة

التعديل الأخير تم بواسطة ana_3enady ; 5th January 2010 الساعة 09:33 AM سبب آخر: اضافة

قديم 5th January 2010, 09:27 AM RMG غير متواجد حالياً
    RMG
    Silver Member

RMG is on a distinguished road

أنا : RMG

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HAMOUDI
    سيتم رفض الدعوى لعدم الاختصاص
    او رفضها لرفعها من غير ذي صفه

الله ينور عليك
    وبعدها بكام يوم حيكتشفوا - وبالمصادفة البحتة- ان الولاد دول ينتمون للمحظورة وان واحد منهم بيتعاطى البانجو وآخر ليه قضية آداب
    وان جوز خالت مرات ابن عم واحد منهم بينتمى لتنظيم القاعده

قديم 5th January 2010, 09:28 AM HAMOUDI غير متواجد حالياً
    HAMOUDI
    Golden Member

طيب هل وزير التعليم العالي ممكن يطلعها في هيئة قرار ويقول
    ممنوع دخول الجينز الساقط الجامعه ويعدد كام حاجه شبهه ويقول من اسباب منعه هو تشتيت الطلبه عن التركيز في المحاضرات وكذلك عدم تركيزهم وتشتيت انتباههم في الامتحان مما يؤدي الى تدهور النتائج وخفض المستوى العلمي للطلاب
    وكذلك صرف نظر المراقبين عن القيام بمهام وظائفهم

كان معانا زميله زمان على فكره القصه دي مش وليدة الموقف او متألفه وكانت زميلتنا دي في منتهى البخل في ملابسها يعني ملابسها بتبين اكثر مما تستر
    كان يحب المراقبون الجلوس بجوارها لمراقبة اللجنه حتى لو كانت في مكان ليس بكاشف للجنه كلها ! وكثير كانوا مايساعدونها في اخر ربع ساعه

قديم 5th January 2010, 09:29 AM Moony غير متواجد حالياً
    Moony
    Silver Member

Moony is on a distinguished road

أنا : Moony

!For Medical Professionals Only

واللة احنا غلابة
    ياسادة اللى بيحصل كلة مجرد وسيلة من حكومتنا الرشيدة لتشتييت الانتباة الجاسوس اليهودى اللى فى الحكومة تفتق ذهنة عن فكرة شيطانية يلهى بيها الناس لية ما نلهيش الناس ونحسسهم ان فى حرب على الأسلام وحريتهم الشخصية (اللى هى مش موجودة أصلا) يقوما يخافوا ويتششت نظرهم وينسوا اللى بيحاك فى الظلام
    الناس ما كدبوش خبر ولقطوا الطعم واديها مظاهرات وقضايا وشجب وتنديد ونسيوا الشاى مشروب الغلابة اللى سعرة زاد ونسيوا السكر اللى اتسحب من المخزون الأسترتييجى للدولة ونسيوا رغيف العيش اللى هايتشال من علية الدعم ونسيوا الملايين اللى خريج كفر المصلحة رماها تحت اقدام لاعيبة الكورة الراب المميين بالمنتخب الوطنى ونسيوا.............ونسيوا.................ونسيوا.. ........ لما جالهم زهايمر من كتر النسيان
    ولما يجى يفوقوا يلاقوا ان الأوان فات وسبق السيف العزل
    احنا ياجماعة مش قدام تهديد للدين ولا الحرية الشخصية لأنى عن نفسى شايفهم معدومين فى مصر
    احنا قدام تهديد على الحياة على لقمة العيش وكوباية الشاى اللى هما الحاجة الوحيدة اللى المفروض المواطن فى افقر بلاد اللة بيلاقيهم
    احنا قدام سحق نفسى ومعنوى للمصريين
    احنا بيبيدونا قدام عنينا ومش بنتحرك
    احنا بنكرر سيناريو الأتحاد السوفييتى بنولى الفاسد ونقصى الصالح
    احنا بننهاااااااااااااااااااار
    وبعدين لا مؤاخذة هم مين طنطاوى دة؟
    مش موظف حكومة برضة؟
    يعنى حاضر ياباش نعم يابية
    بينفذ كلام مرؤسية وبيطيع أولى الأمر علشان يحلل القرشينات يعنى الراجل شايف شغلة على اكمل وجة
    طيب واللة دة المفروض يترشح لمنصب الموظف المثالى
    دة احنا ناس وحشة بشكل فظيع

قديم 5th January 2010, 09:36 AM RMG غير متواجد حالياً
    RMG
    Silver Member

ياتامر انا لست من الذين يرون النقاب فرضا
    وانا نفسي لا اراه حتى واجب
    بس انا تهمنى الشفافية والمصداقية وماحبش حد يضربني على قفايا
    وهما نازلين ضرب على قفانا
    وبيستخفوا بينا وبعقولنا
    بيحاربو الاسلام ومفروض نسكت
    واحسن بداية تكون من الحاجات الخلافية : النقاب ثم اللحية وبعد كده ينداروا على الحجاب وبعده المواريث وبعده وبعده ....الخ
    طيب النقاب لاهو فرض ولا مستحب
    خليه حرام
    طب العري مش حرام؟
    الخمر مش حرام؟
    التريقة على الدين مش حرام؟
    اشمعنى ماسك في النقاب وسايب الباقيين؟
    عارف ليه؟
    لأن النقاب مالوش حد يحميه
    انما العري والخمر والفساد ليهم الف الف حماية
    الواحد قرف والله وزهق

قديم 5th January 2010, 09:37 AM HAMOUDI غير متواجد حالياً
    HAMOUDI
    Golden Member

اقتباس
    والإنسان اللي بيتعامل مع ماكينات الصرف الآلية فين بقى التواصل اللي الدنيا حتخرب من غيره؟
    ياجماعه احنا حنضحك على روحنا ولا ايه؟

احب اضيف اضافه ان في بنوك ك علشان تخلص من زحمة الشبابيك عامله رسوم للي يسحب من الشباك اقل من مبلغ معين اي الى عايز يسحب مثلا اقل من 2000 جنيه عليه وعلى ماكينة الصراف الالي
    ليه عملاء البنك مازعلوش وقالوا عايزين ماكينه لها وش علشان نتفاعل معاها ونحس بيها

قديم 5th January 2010, 09:38 AM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

ana_3enady's Flag is: Cape Verde

أنا : ana_3enady

دعوه لموضوعي

افضلوا اتريقوا وهاجموا خلق الله ..

يا سادة يا أفاضل .. حد فيكم بيعرف أي أخبار غير من وسائل الاعلام والصحافة

قديم 5th January 2010, 09:42 AM RMG غير متواجد حالياً
    RMG
    Silver Member

عزيزتي حموش
    كلامك جميل ومحترم
    بس في نقطة عايز افكر حضرتك بيها
    الحكومه بتاعتنا مش محتاجه تلهينا في حاجه علشان تعمل حاجه تانيه أو تمررها
    الكلام ده كانت الحكومات بتعمله زمان ايام ماكانوا بيحترموا الشعب وخايفين منه احسن يتحرك
    دلوقتي بيعملوا اللي هم عايزينه عيني عينك والشعب بالجزمه
    الشعب ميت
    تحسبهم ايقاظا وهم رقود !
    شعب ايه وزفت ايه اللي يفكروا فيه
    ما بقاش الا احنا كمان يعملوا حسابنا !!

قديم 5th January 2010, 09:44 AM RMG غير متواجد حالياً
    RMG
    Silver Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ana_3enady