المجتمع الكندي ...و روح الفردانية - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    Almatareed Mobile Version
    (الكاتـب : Admin ) (آخر مشاركة : Thomashib)
    المعادلة الكندية للصيادلة
    (الكاتـب : Batman ) (آخر مشاركة : LucasCen)
    حل مشكلة في ادراج مقاطع الفيديو
    (الكاتـب : يسر ) (آخر مشاركة : JamesCem)
    العملة الرقمية Tether ورمزها USDT
    (الكاتـب : حشيش ) (آخر مشاركة : JamesCem)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا > أرشيف الباب

أرشيف الباب

المجتمع الكندي ...و روح الفردانية

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 4th July 2009, 02:35 PM paradiso غير متواجد حالياً
    paradiso
    Member

paradiso is on a distinguished road

أنا : paradiso

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mzohairy
    حقيقة مفيش جنه على الأرض

اللي حييجي كندا و يقدر ينخرط في مجتمعها و يلاقي شغل و يستقر يبقى انسان نال كل ما تقدمه فكرة الهجره من مزايا و حيعيش عيشه جيده و يتمتع بحريات و اجواء ميحلمش بيها في بلده

بس اللي فوق ده كمان مش سهل
    عشان تييجي كندا و تلاقي شغل محترم ده شيئ مش سهل ابدا الا بعد معادلتك لشهادتك (او تكون محظوظ بشكل غير طبيعي)
    و عشان تعادل شهادتك محتاج تدرس لفتره تقارب السنه او اكثر
    يعني عايش سنه بتدرس و تدفع فلوس من تحويشة عمرك و مبتشتغلش
    او بتدرس و تدفع فلوس و بتشتغل حاجه كاجوال مش من مقامك
    لغاية ما تخلص السنه و بعدها فرص العمل حتتوافر و الحياه حتفرق كتير
    السنه دي هي المعيار

اللي يستحملها و ينجح يعدي منها بسلام يبقى فاز بكندا و هجره سعيده

اللي مش حيستحملها هو اللي التجربه حتكون مؤذيه بالنسباله

التكيف ياستاذ زوهيري مش انك تلاقي وظيفه لان في ناس كتيره ناجحه جدا في عملها ولها صداقات مع جميع طوائف المجتمع الكندي الخوف مش على الجيل الاول الي قناعاته ومبادئه تكونت ورايح على ارض صلبه الخوف كله على الجيل الثاني ومابعده الي بيربى ويتشرب قيم المجتمع الجديد بكل مزاياه ومساؤه..المهاجر لازم يحط ده في الحسبان..لكن عموما دي مساله نسبيه لان في ناس مش فارقه معاهم اصلا وبيسموا ولادهم صمويل وستيفاني علشان ميبانش انهم عرب او مسلمين.. الهدف من مداخلتي هو رؤيه الصوره كامله وليس الذم للمجتمعات الي بتحسن علينا..او تطفيش الناس من الجنه للاستحواذ عليها لينا لوحدنا زي مافي ناس جاهله ممكن تفتكر.. حقيقي
    !!Ignorance is not innocence but sin

قديم 4th July 2009, 04:04 PM MFaisal غير متواجد حالياً
    MFaisal
    Golden Member

MFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond repute

MFaisal's Flag is: Zaire

أنا : MFaisal

ياعنى يا جماعة مافيش أى أمل ان الواحد يعرف يربى جيل محترم متمسك بدينه هناك ؟؟

قديم 4th July 2009, 04:37 PM Doudy غير متواجد حالياً
    Doudy
    Golden Member

Doudy is on a distinguished road

أنا : Doudy

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد باشــا
    ده كلام واقعي جدا ... و من خلال معايشتي شبه اليومية لأصدقائي القدامى ممن هاجروا لكندا و امريكا و استراليا .... فكلهم تقريبا جربوا العودة في مرحلة ما و لكن كان هناك غالبا سببان رئيسيان للتخلي عن فكرة العودة

اولاهما هي الأبناء .... حيث فشل الجميع في جعل ابنائهم يتأقلمون على الحياة في مصر تماما و كل الأبناء كانوا يعتبرون مصر مسقط رأس ابائهم و ليست وطنا لهم و فكرتهم عنها ضبابية .... مع وجود عوامل اخرى مثل اللغة و الثقافة و التعليم .... هذا في الجيل الأول .... لكن المؤكد ان الجيل الثاني او الثالث على اقصى تقدير لا يحمل اي انتماءات لمصر او ربما للأسلام ايضا

السبب الآخر هو النظام الأقتصادي الرأسمالي الذي يجعل من المهاجر ترس من مجموعة تروس تدور يعمل كثيرا ليسدد ديون إتمانية كثيرة لسلع او رفاهيات حصل عليها قبل ان يربح ثمنها ... نظام يجبر الفرد ان يستهلك كثيرا بالدين ليضطر ان يعمل كثيرا ليسدد الديون .... و قليل جدا من هو قادر على سداد كل ديونه دفعة واحدة و توفير مبلغ آخر يسمح له بعمل مشروع معقول في مصر يتيح له ان يعيش في نفس مستواه على الأقل في المهجر .... أو ( وهنا الأهم ) يظهر بالمظهر اللائق امام اهله و ناسه الذين يأملون ان يكونه بعد كل هذه السنوات من الغربة

هذا بالإضافة لأسباب فردية اخرى هامة منها الزواج بأجانب بسبب الإقامة او لسبب آخر .... و منها من خرج من بلده فارا من اسباب لا تجعله يستطيع العودة مطلقا .... و منها بعض الشخصيات موش فارقة معاهم يكون ايه او فين لدرجة ان منهم من غير اسمه لأسم آخر اجنبي

عامة يجب ان يضع المهاجر في حسبانه ان الهجرة ليست مثل السفر و هي غالبا تذكرة One way ticket للأبد

كلام واقعى جدا جدا

قديم 27th March 2010, 10:27 PM le quebecois غير متواجد حالياً
    le quebecois
    Member

le quebecois is on a distinguished road

أنا : le quebecois

طبعا كل مجتمع وله عاداتهوطبعا كل مهاجر لازم يحافظ علي دينه ودا الأهم وأنا متفق مع كل نقطة ذكرها moulyara

قديم 27th March 2010, 10:29 PM le quebecois غير متواجد حالياً
    le quebecois
    Member

le quebecois is on a distinguished road

أنا : le quebecois

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moulayra
    تعيش الأسر المسلمة في الغرب –خاصة كندا - , حالة من فقدان الهوية و التيهان في مجتمع مادي رأسمالي صرف, سأطرح مجموعة من الحالات الواقعية المبرزة لروح الانفرادية و الانعزالية في المجتمع الكندي. و يعتبر المجتمع الكندي و خاصة الكيبكي من المجتمعات التي تشهد معدلات مرتفعة من الانتحار, فيتسأل الواحد, يمكن لكندي له منزل و سيارة, كل ملذات الدنيا بين يديه, ثم ينتحر...!! أقول لك, الفراغ الروحي و سيادة روح الأنانية في المجتمع. أخبرنا أحد الأساتذة الجامعين أن طالبة في الدكتوراه كانت معة في فريق عمل الجامعة, مجدة, جميلة, تملك ما تجعل الحياة أمامها سعيدة. وجدت منتحرة. بدون سبب. الحالات من هذا النوع كثيرة و متعددة.

تطغى الروح الأنانية و الفردانية اغلب المجتمعات الغربية. فمثلا يحكي لي صديقي أن له زميلة في القسم, وجدها ذات يوم تبكي و علامات الأسى بادية على محياها. فسألها الصديق عن سبب غمها و همها, فأجابت: أن عليها ديون يجب أن تؤديها, فأجاب الصديق مستغربا, ولكن أبوك من الأغنياء فكيف تعيشن هذه الوضعية, فأجابت الفتاة و هي مطرقة الرأس, أن والدها فرض عليها أن تؤدي كراء غرفتها في منزله. و تضيف عليه تكلفة الاغدية و المأكولات, فقلت سبحان الله. كيف انعدمت الأبوة في هؤلاء. فتذكرت فضل أبائنا الكرام, كيف أن الأب يتكلف بمصاريف ابنه الشاب من ألف إلى الياء. دون طلب للمقابل.

الحالة الثانية, هي لأم اتصلت بالشرطة لأن المكتري عندها لم يؤدي تكلفة الكراء. و عند مجيء الشرطة استغربوا , فلم يكن المكترى سوى ابنها.. . !! لم تتورع الأم في طلب الشرطة, لأن الابن يحصل على منحة من الدولة, فيجب عليه أداء واجب الكراء الشهري. فقلت في نفسي, لو فرض الآباء في العالم العربي على أبنائهم ثمن كراء شقق البيت, لوفروا تقاعدا مريحا..

الحالة الأخيرة, هي قصة صديقي توم, الذي تقاسم معي مسكني مدة من الزمن, فالمسكين, فر هربا من بيت أبويه, لأن كل من أبويه, يريده لصفه, فالأم تأمره أن يتدين و يترك المحرمات, و الاب يطلبه بالنقيض, فيقول له أن الرجل الحقيقي هو من يسكر و يدخن و يكون زيرا للنساء. ففر هاربا. كان المسكين, يتحين الفرص, ليفضي لي ما في قلبه من معانات و مشاكل, فتحولت بقدرة قادر إلى محلل نفساني.. ذات يوم تأخر صديقي توم في الرجوع إلى البيت, فلما دخل لتوه إلى البيت, بدت علامات الفرح على وجهه, فقال لي: رشيد اليوم التقيت مع أبي, فقلت له مستغربا, و لكنك هربت من أبيك, أليس كذلك ؟؟ قال: بلى, و لكن ذلك أبي بالتبني, أما الأب الذي التقيته اليوم : هو أبي البيولوجي....!!!!. فقلت في نفسي عجيب أمر هذا القوم. ماتت في قلوبهم قيمة العلاقات الأسرية و الإنسانية, فلا يعرف الواحد منهم أباه بالتبني من أبيه البيولوجي. فقلت سبحان الله, ألان يعرف الواحد سر الإسلام في الحفاظ على الأنساب و تحريم الزنا.

ذكر هذه الحالات ليس لإظهار المجتمع الكندي, بالمجتمع المنحل, و عديم الأخلاق, و لكن لتكون الأسر المسلمة على بينة من أمرها, و تعلم أن من عاشر قوم أربعين يوما صار منهم أو كما قال صلى الله عليه و سلم. فكم من اسر مسلمة انفرط عقدها, و تشتت أفرادها وراء السعادة الواهية, متناسين أن السعادة و الجنة بكل بساطة تحث أقدام الأمهات.

رشيد الطالب
    منقول من موقع الهجرة
    www.alhijra.info

أنا متفق مع كل نقطة في هذا الموضوع

قديم 28th March 2010, 05:52 AM زعلان غير متواجد حالياً
    زعلان
    Golden Member

زعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond repute

أنا : زعلان

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mzohairy
    لأ
    حضرتك مش غلطان
    بس عندي اقارب كثيرين هنا عايشين من قرابة الثلاثون عاما
    غير عشرات الاصدقاء
    و اللي اكيد دار بيننا الكثير عن هذه الموضوعات

اما موضوع المجتمع المحافظ فأنا بقارن فقط بالمجتمع الأمريكي و ليس بمجتمع شرقي
    هل حضرتك تعتقد ان المجتمع الأمريكي محافظ اكثر من الكندي بحكم خبراتك المعيشيه فيه؟

قرايب ومخبي عليا طيب يا زوزو

اما عن المجتمع المحافظ فما لا تعرفون انكم تشاهدون الامريكان في السينما و المدن الكبيرة فقط بينما نسبة كبيرة منهم محافظة ومحترمة وولاد ناس قوي ومتدينين كمان وفيهم الي لبسهم محتشم جدا زيادة عن اللزوم

طيب نيجي للكنديين مجتمع اقل محافظة من الامريكان واقل ارتباطا خصوصا في تجمعات المهاجرين الجدد لكنهم شعب ودود ايضا و من مشاهدتي كثيرون منهم يهتمون باسرهم و اطفالهم اكثر من العرب يعني عمري ما شفت اسر عربية بالكامل رايحة تسكن عيالها في الجامعه اهالينا بيبعتونا وخلاص بينما الكنديين اهاليهم اباء و امهات و اخوة احيانا بيجوا يسكنوهم و يجبولهم المخدات و المستلزمات و يقفوا معاهم في الطوابير علشان يشتركوا في التليفون و يجبولهم التلاجة في غرفة السكن

واحنا واقفين بنقول مال العالم ده بتعمل كده ليه ده شحط افاجأ بامه و ابوه بيكلموني علشان يطمنوا على نوع سكن ابنهم و حيعمل ايه وما يعملش ايه

ده انا نمت اول يومين من غير مخدة وبطانية لحد ما اشتريت واحده

قديم 28th March 2010, 06:02 AM زعلان غير متواجد حالياً
    زعلان
    Golden Member

زعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond repute

أنا : زعلان

بالنسبة للتربية انا باستغرب من المهاجرين الجدد محسسيني انهم كانوا عايشين في جبال وقرى لا عارفين يربوا عيالهم ازاي و خايفين لا الحكومة تاخد عيالهم منهم علشان لو بانت اثار الضرب عليهم هو انتوا بتربوهم ولا بتلعبوا مطش ملاكمة في شوية مبالغه

طيب نيجي لانفتاح المجتمع اظن مفيش فروق كثيرة مع العولمة الحاصلة في في الدول العربية بلاوي انيل من كندا يمكن كندا ارحم من ناحية ان في قوانين تحمي الانسان وتحمي الطفل

بمعنى كندا مش سودا قوي كده زي ما بيحاول يصور البعض و ميزاتها الاجتماعية و القانونية اكثر بكثير من مساؤها
    واي اسرة كندية ملتزمة مسيحية او حتى يهودية حتلاقي عندهم قيم واخلاقايات عالية لدرجة مبالغ فيها برضه يمكن تشوفهم متزمتين بالنسبة للعرب و تحسوا انكم ناس فري خالص

قديم 26th June 2011, 08:21 AM أمة الكريم غير متواجد حالياً
    أمة الكريم
    Member

أمة الكريم is on a distinguished road

أنا : أمة الكريم

الله يحفظنا وجميع المسلمين من كل شر

قديم 2nd October 2011, 05:34 AM نوره غير متواجد حالياً
    نوره
    Junior Member

نوره is on a distinguished road

نوره's Flag is: Canada

أنا : نوره