ثورة مصر 25 يناير 2015 ... مطلوب أن نتوحد من جديد - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > إفتتاحية المنتدى > من نحن ؟

من نحن ؟

ثورة مصر 25 يناير 2015 ... مطلوب أن نتوحد من جديد

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 5th January 2015, 06:49 AM يسر غير متواجد حالياً
    يسر
    Silver Member

يسر تم تعطيل التقييم

يسر's Flag is: Egypt

أنا : يسر

الكثير من الاسباب تدفع الى استكمال ثورة 25 يناير و اهمها ان الاستسلام لعصابات ثورة يونيو المضادة و عناصرها يعني تسليم مصر لاراذل البشر من آل سعود و آل نهيان و من لف لفهما

قديم 5th January 2015, 07:09 AM م/سامح غير متواجد حالياً
    م/سامح
    Silver Member

م/سامح has a reputation beyond reputeم/سامح has a reputation beyond reputeم/سامح has a reputation beyond reputeم/سامح has a reputation beyond reputeم/سامح has a reputation beyond reputeم/سامح has a reputation beyond reputeم/سامح has a reputation beyond reputeم/سامح has a reputation beyond reputeم/سامح has a reputation beyond reputeم/سامح has a reputation beyond reputeم/سامح has a reputation beyond repute

م/سامح's Flag is: Egypt

أنا : م/سامح

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تكسير
    تلك أوهام نصراني , اوهام اقلية , تستقوي بالمستبدين والطغاة , وكل ما تحذر منه , فعلته انت من قبل , وخرجتم علي الشرعية والديمقراطية , نصراني يحدثنا عن مكارم الاخلاق ؟؟؟؟إي اخلاق ,؟؟؟؟ الاخلاق التي نتعلمها من نشيد الأناشيد مثلا ؟؟ من ,,,,ها انت جميلة حبيبي وسريرنا اخضر , ام من ثدياك كخشفتي ظبية توامين يرعيان بين السوسن والله هذا أمر عجيب

لا تزايد علي حبنا لبلادنا يا هذا , والشعب المصري وأغلبيته رأيتهم في خمس إستحقاقات إنتخابية لم نري ربعهم في إنتخابات االكومبرس والمنقلب , بعض العجائز المغفلين والخراف الضالة فقط التي يحركهم القس بعصاه لا يعصون له امر , ثم لا تتحدث بلسان المسلم وأكتفي باللنجوتش الفبطي الركيك من نوعية , الله يعوض تعب محنتك يا بيتر

نصراني يتكلم عن الوحدة ؟؟؟ وهم يقولون علي أنفسهم أنهم شعب مختلف , ولا ينظرون أبعد من مصالحهم الشخصية

من يحميكم الليوم قد لا يكون غدا , والدنيا تدور
    وستدور
    سنة الله , تقلب الأيام حقيقة
    فأنتظروا ذلك اليوم

متتحمأش قوى كده ................خلاص انزل انت يوم 25 و لا انت شاطر بس فى الكلام على المنتديات

قديم 5th January 2015, 07:10 AM Samoo غير متواجد حالياً
    Samoo
    Member

Samoo is on a distinguished road

Samoo's Flag is: Egypt

أنا : Samoo

المفروض ان الاعضاء المشاركين في المنتدى ده مهاجرين او بيحاولو يهاجرو ، والدعوات دي معظمها ليها مرجعيه دينيه وهو ده قمة التناقض ، لما انت عايز تطبق الشريعه رايح تعيش في بلاد الكفار ليه ؟ ماتروح أفغانستان ولا تنضم لداعش هناك بيطبقوا الشريعه كما ينبغي وممكن تستمتع بدولة الخلافة بتشريعاتها وناسها ، انت مهاجر او عايز تهاجر لبلد تتعايش مع جنسيات مختلفة ومرجعيات دينيه مختلفه وكمان لادينيين وملحدين وهتتقبل ده شئت أم ابيت ، فبلاش تخربها على اللي مش هيعرف يهاجر وتشعل نار الفتن والصراعات وتخلع انت ، خليك صريح مع نفسك ولو مقتنع بمبادئك طبقها على نفسك الأول.
    ومازلت أفضل ان الموضوع ده يتقفل لان الجدال مش هينتهي فيه والناس هتزعل من بعض بلا أي جدوى.

قديم 5th January 2015, 07:23 AM TeTo IT غير متواجد حالياً
    TeTo IT
    Senior Member

TeTo IT is just really niceTeTo IT is just really niceTeTo IT is just really niceTeTo IT is just really niceTeTo IT is just really nice

TeTo IT's Flag is: Egypt

أنا : TeTo IT

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M,Nagib
    اعتقد يا فندم ان المنتدى هنا ليس سياسيا ولا يحوى فى قرار نفسه توجينا الى فئة معينه ،، ما حدث فى مصر لم يكن انقلاب عسكرىا اعتقد ان الامور سارت عكس ما توقعنا وان الامر الان اصبح لا يسرى له ولكن ما حدث فى يونيو 2013 كان تعبيرا لراى الاغلبيه العظمى لرافضى حكم الاخوان الطائش اللاواعى .. انا ضد الاخوان المسلمين .. انا ضد حكم العسكر الباطش ،، ولكــــن جميعا يدرك حقيقة الواقع وان المصلحه العامه تقتضى نوعا من الاستقرار فى الوقت الراهن ولا داعى لخرافات يدعيها الاخوان لمصلحتهم الشخصيه قفط

وعلى أي أساس حضرتك حكمت أنه الي حدث في يونيو 2013 كان تعبيرا لرأي الأغلبية العظمى ؟؟؟!!!
    أيه المرجع أو الأرقام الرسمية الي قالت وأكدت أنه الأغلبية العظمى رافضة .

في حاجة اسمها انتخابات وصناديق اقتراع زي الدول المحترمة لكن شغل البلطجة واستخدام القتل والسلاح مش ديموقراطية ، وليه الجيش هوا الي يحدد ويختار لنا الي يحكمنا هل أحنا قصر أو غير مؤهلين ؟؟؟!!!

الي حصل في 30 يونيو يعتبر إهانة لكل شخص محترم لأنه الي حصل ده بيعتبر أن المواطن المصري مالوش لازمة .

أنا مش بتكلم على الأخوان يتحرقوا الأخوان ، الأخوان لهم أخطاء كتير ، بس هل عشان الأخوان أخطؤا في قرارات سياسية يجي الجيش يعمل الي عمله في 30 يونيو ؟؟ وأصلا الجيش أنقلب على مطالب المتظاهرين في 30 يونيو هل تعرف المعلومة دي ؟؟

من حق أي حد يتظاهر ويعبر عن رأيه وأحنا مش عاوزين رئيس ديكتاتور بس الي مش عاوزينه نغيره بالصندوق وأحترام مش بالبلطجة ونظام فرض الوصية علينا .
    عاوز أعرف رأي أنصار حمدين ولا أبو الفتوح ولا خالد علي لو كان الي حصل في 30 يونيو لو كان حصل معاهم هل ده هيكون رأيهم وأنه مش انقلاب ؟؟؟

وهل تعتقد أنه بعد الي حصل في 30 يونيو مصر بقت أحسن والحريات متاحة والأقتصاد بقى أفضل وفي تحسن ملحوظ ؟
    هل تعتقد أنه هيكون في تداول في السلطة في مصر ؟
    هل تعتقد أنه هيكون في أهمية للأنتخابات وصوتك هيفرق ويكون مهم ؟

وأحلى حاجة في التعليقات أسلوب خلي البلد تمشي وخلي يكون في استقرار وحصل خير وكفاية دم وخلينا نبص للأمام وخلينا جنب الحيط وخلينا ناكل عيش طيب حضراتكم ليه ما قلتوش الكلام ده أيام مرسي ؟؟؟؟؟؟ قمة التناقض بصراحة، وليه الخنوع والتسليم ده .
    للأسف كتير مش عارفين حقوقهم

يعني أيه مذابح زي الي حصلت في رابعه والنهضة والحرس الجمهوري وعربية الترحيلات والاعتقالات والتعذيب في السجون وغيره وغيره ، لو حصل ده أيام مرسي رأيك هيكون أيه ؟؟؟؟ ومين هيرجع الدم الي راح وياريت ماحدش يقول دول ارهابيين أيه هوا فجأة بقت البلد كلها أرهابيين ، أتحدى أي حد في المنتدى هنا مايكونش يعرف معتقل او شهيد .

الخلاص القصة مش أخوان ولا كل الي ضد الأنقلاب عسكري يبقى أخوان لازم كتييير يفهموا النقطة دي كويس .

قصتنا كلها تتلخص في موضوع الديموقراطية وأننا نبقى زي البلاد المحترمة .

قديم 5th January 2015, 07:27 AM TeTo IT غير متواجد حالياً
    TeTo IT
    Senior Member

TeTo IT is just really niceTeTo IT is just really niceTeTo IT is just really niceTeTo IT is just really niceTeTo IT is just really nice

TeTo IT's Flag is: Egypt

أنا : TeTo IT

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Samoo
    المفروض ان الاعضاء المشاركين في المنتدى ده مهاجرين او بيحاولو يهاجرو ، والدعوات دي معظمها ليها مرجعيه دينيه وهو ده قمة التناقض ، لما انت عايز تطبق الشريعه رايح تعيش في بلاد الكفار ليه ؟ ماتروح أفغانستان ولا تنضم لداعش هناك بيطبقوا الشريعه كما ينبغي وممكن تستمتع بدولة الخلافة بتشريعاتها وناسها ، انت مهاجر او عايز تهاجر لبلد تتعايش مع جنسيات مختلفة ومرجعيات دينيه مختلفه وكمان لادينيين وملحدين وهتتقبل ده شئت أم ابيت ، فبلاش تخربها على اللي مش هيعرف يهاجر وتشعل نار الفتن والصراعات وتخلع انت ، خليك صريح مع نفسك ولو مقتنع بمبادئك طبقها على نفسك الأول.
    ومازلت أفضل ان الموضوع ده يتقفل لان الجدال مش هينتهي فيه والناس هتزعل من بعض بلا أي جدوى.

مين الي قال معظم الدعوات معظمها مرجعية دينية ؟؟؟؟
    وتفتكر الي عاوز يهاجر عاوز يهاجر ليه ؟
    وأيه دخل داعش وأفغانستان في الموضوع ؟
    ولو حد قال كده ورأييه كده ليه التعميم على الكل ؟

قديم 5th January 2015, 07:45 AM Samoo غير متواجد حالياً
    Samoo
    Member

اقتباس

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TeTo IT

مين الي قال معظم الدعوات معظمها مرجعية دينية ؟؟؟؟ ده شئ مؤكد من المتابعة لمصادر الدعوات.
    وتفتكر الي عاوز يهاجر عاوز يهاجر ليه ؟ كل واحد له أسبابه وانا اتكلمت على الناس المحرضه على اساس ديني ، وكلامي واضح
    وأيه دخل داعش وأفغانستان في الموضوع ؟ أمثلة لدول بطبق الشريعه كما يفهما البعض والمفروض تكون مكان مناسب لهجرة من يريد تطبيق الشريعه.
    ولو حد قال كده ورأييه كده ليه التعميم على الكل ؟

أنا ما عممتش أنا قلت أغلبهم ، لكن اللي هينزل معاهم هو اللي هيتعمم لمؤاخذه زي ما حصل قبل كده...

قديم 5th January 2015, 07:48 AM youfes غير متواجد حالياً
    youfes
    Senior Member

youfes تم تعطيل التقييم

youfes's Flag is: Egypt

:noentery: قمة الاستفزاز

أنا : youfes

بوست فى قمة الاستفزاز من الأدمن و استغلال سئ لسلطاته ..
    مش حقك إطلاقا تجبرنى أشوف بوست محدد بالعافية .. و تجيبلى رسالة إدارية أو غيره .. و مش من حقك تحط صورة مستغلا صلاحياتك فى غير موضعها لموضوع خاص بيك .. و اتجاه فكرى خاص اتفقنا أو أختلفنا معاه .. انت زيك زى غيرك .. تحط كلامك فى موضوع منفصل و اللى عايز يشوفه يشوفه و اللى مش عايز براحته .. لكن ما تغتصبش حقنا فى التطنيش .. للأسف عمرنا ما هنبقى متحضرين إطلاقا فى إحترام الآخرين ..
    - انا يا سيدى داخل لمتابعة مواضع الهجرة .. و مش عايز حتى أسمع أى إملاءات فكرية أو سياسية أو اى حاجة ..
    -إمبارح شفت الصورة فوق و استفزنى الموضوع .. النهاردة تطلعلى رسالة إدارية إنى اشوف موضوع بالعافية .. حتى مفيش تجاهل ليها .. ايه دا !!!! مش عشان أدمن هتمارس سلطاتك الفكرية علينا ..
    ارحمونا بقى!
    و لما نشوف بقى البوست هيتحذف و لا هنتحرم ولا ايه .. ما هو دا اللى فالحين فيه.

قديم 5th January 2015, 07:51 AM يسر غير متواجد حالياً
    يسر
    Silver Member

يسر تم تعطيل التقييم

يسر's Flag is: Egypt

أنا : يسر

اقتباس
    أنا ما عممتش أنا قلت أغلبهم ، لكن اللي هينزل معاهم هو اللي هيتعمم لمؤاخذه زي ما حصل قبل كده...

اللي حصل قبل كدة ان ناس اعتليت اكتافها ثم وضعت بعد ذلك بيادة فوق رأسها و تدعو الان الى تشتيت الجهود و تقوم بالتخذيل و التفريق بين اصحاب الحقوق

قديم 5th January 2015, 07:56 AM youfes غير متواجد حالياً
    youfes
    Senior Member

youfes تم تعطيل التقييم

youfes's Flag is: Egypt

أنا : youfes

اقتباس

متفق مع حضرتك ... مش مكانه خالص الحاجات دى و كمان فرد العضلات بالعافية فى استعراض آرائهم .. محدش يفرض بوست محدد لتوجه محدد معروف لغرض فى نفسه ..

قديم 5th January 2015, 08:27 AM Samoo غير متواجد حالياً
    Samoo
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة youfes
    بوست فى قمة الاستفزاز من الأدمن و استغلال سئ لسلطاته ..
    مش حقك إطلاقا تجبرنى أشوف بوست محدد بالعافية .. و تجيبلى رسالة إدارية أو غيره .. و مش من حقك تحط صورة مستغلا صلاحياتك فى غير موضعها لموضوع خاص بيك .. و اتجاه فكرى خاص اتفقنا أو أختلفنا معاه .. انت زيك زى غيرك .. تحط كلامك فى موضوع منفصل و اللى عايز يشوفه يشوفه و اللى مش عايز براحته .. لكن ما تغتصبش حقنا فى التطنيش .. للأسف عمرنا ما هنبقى متحضرين إطلاقا فى إحترام الآخرين ..
    - انا يا سيدى داخل لمتابعة مواضع الهجرة .. و مش عايز حتى أسمع أى إملاءات فكرية أو سياسية أو اى حاجة ..
    -إمبارح شفت الصورة فوق و استفزنى الموضوع .. النهاردة تطلعلى رسالة إدارية إنى اشوف موضوع بالعافية .. حتى مفيش تجاهل ليها .. ايه دا !!!! مش عشان أدمن هتمارس سلطاتك الفكرية علينا ..
    ارحمونا بقى!
    و لما نشوف بقى البوست هيتحذف و لا هنتحرم ولا ايه .. ما هو دا اللى فالحين فيه.

ولا اي استفزاز ولا حاجه ياباشا ، دي ناس فقدت شعبيتها في الشارع وبتحاول تخدع البسطاء زي ماخدعوهم قبل كده لكن كل محاولاتهم على مدار التاريخ فشلت وستفشل...